• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

سر تیتر اخبار

دیدنی های ناشناخته اصفهان را بشناسید از کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی می‌شود سایت هلندیگ پتروپالایش اصفهان تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی فراخوان استخدام و جذب نیرو چه اندازه باید کار کنیم تا یک پراید بخریم؟!/ خرید خودرو آرزو شد منیریه، محله قجری تهران اهدای تندیس زرین شش ستاره روابط عمومی ونشان ویژه تعالیگر ارتباطی چهره های آشنا جا مانده از مجلس دوازدهم انرژی زیست توده « Biomass Energy » چیست و چه کاربردهایی دارد؟ جشن امضا و بررسی رمان «مشتی بر دهان نوه‌چاپلین» دشمن با قدرت ملی ما مخالف است رای دادن اجباری نیست/ شورای نگهبان نسبت به هیچ گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد مشکلی در تامین لاستیک نداریم اتمام ۵۰ پروژه هوش مصنوعی تا مرداد ماه سال آینده بدون صورتحساب الکترونیک از فروشگاه خارج نشوید ترکیب استقلال و سپاهان مشخص شد واریز عیدی ۲٫۵ میلیون تومانی بازنشستگان افزایش ۲ برابری ارز مسافرتی به  ۱۰۰۰ یورو/ دهک های پایین واکنش نشان دادند مشکلی برای تامین ایستگاههای شارژ خودروی برقی نداریم/ تعرفه برق خودرو تجاری حساب می شود آیا سامانه خودنویس، بساط دلالی مسکن را جمع می کند؟! کارت مادران باردار و شیرده امروز شارژ می‌شود

4
برنامه جامع حمایتی دولت برای مدیریت آثار اقتصادی کرونا ابلاغ شد؛

جزییات طرح حمایت مالیاتی، بیمه‌ای و تسهیلاتی از کسب‌وکارها در ۱۴۰۰

  • کد خبر : 14056
  • 18 خرداد 1400 - 14:10
جزییات طرح حمایت مالیاتی، بیمه‌ای و تسهیلاتی از کسب‌وکارها در ۱۴۰۰
دولت با امهال بدهی‌های مالیاتی و بخشودگی جرایم، اعطای تسهیلات ویژه و ارزان قیمت کرونایی به کسب‌وکارها، تعویق بازپرداخت اقساط وام‌ها، برنامه ویژه و گسترده مالیاتی، بیمه‌ای و تسهیلاتی از کسب‌وکارها در سال ۱۴۰۰ تصویب و ابلاغ کرد.
به گزارش عصر تحلیل از اصفهان، دولت سال گذشته حمایت‌های مستقیم چشم‌گیری از خانوارها و کسب‌وکارهای آسیب دیده کرونا انجام داد که براساس آن هشت هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان شامل ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال محور و بنگاه محور به رسته های ۱۴ گانه و ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان شرکت های بزرگ حمل و نقل ریلی و هوایی، تسهیلات ارزان قیمت به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا اهدا کرد.
همچنین ۴۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به خانوارها در قالب وام ودیعه مسکن و تسهیلات یک میلیون تومانی مرحله اول و دوم و بسته‌های معیشتی و ماهانه و دو هزار میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری به شاغلان بیکارشده و ۱۷ هزار میلیارد تومان به بخش درمان پرداخت کرد.
امسال نیز بسته جامع دولت برای حمایت از کسب‌وکارها در مقابل آسیب‌های اقتصادی کرونا پس از بررسی و تدوین از سوی کارگروه مقابله با پیامدهای ناشی از شیوع کرونا در ستاد ملی کرونا به تصویب رسید و از امروز لازم الاجراست.
حمایت مالیاتی
ستاد ملی مقابله با کرونا در راستای برنامه حمایتی جامع دولت از کسب‌وکارهای آسیب دیده از این بیماری، مهمترین حمایت های مالیاتی دولت را تصویب و ابلاغ کرد.
در این ابلاغیه آمده است که موارد مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده برای اشخاص حقیقی که آخرین مهلت زمانی اعتراض به اوراق مالیاتی آنان از تاریخ ۱۵ فروردین تا ۳۱ خردادماه سال جاری باشد و نیز احکام اجرای ماده ۲۳۸ قانون مالیات‌های مستقیم و ماده ۲۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده برای مدت مذکور، به مدت دو ماه تمدید می‌شود.
 همچنین حکم مقرر در تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم، برای عملکرد سال ۱۳۹۹ به میزان یک و نیم برابر افزایش می یابد.
برای مشاغل و کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا، بدهی های مالیاتی قطعی شده مالیات های عملکرد و ارزش افزوده که تاریخ سررسید پرداخت آنها تا پایان سال ۱۳۹۹ بوده است، تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ بدون محاسبه جریمه دیرکرد برای مدت مذکور و در واقع زمان پرداخت بدهی مالیاتی سال ۹۹ برای کسب‌وکارهای به شدت آسیب دیده از کرونا تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ مهلت داده می‌شود.
همچنین برای مشاغل و کسب ‌وکارهای آسیب دیده از کرونا، تمام عملیات اجرایی موضوع فصل نهم از باب چهارم قانون مالیات های مستقیم با وصول مالیات تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ متوقف می شود.
مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده کسب‌وکارهای به شدت آسیب دیده از کرونا برای دوره چهارم سال ۱۳۹۹ تا پایان شهریورماه سال جاری تمدید می‌شود.
سازمان امور مالیاتی مجاز است تمام یا قسمتی از جرایم مقرر در قوانین مالیات های مستقیم و ارزش افزوده برای مودیان مالیاتی را مطابق دستور العملی که به تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد، در سال ۱۴۰۰ مورد بخشودگی قرار دهد و تمام جریمه‌های مالیاتی مربوط به سال ۹۹ کسب‌وکارهای به شدت آسیب دیده از کرونا در صورت پرداخت اصل مالیات تا پایان شهریور ۱۴۰۰ بخشوده می‌شود.
حمایت‌های بانکی
ستاد ملی مقابله با کرونا در راستای حمایت های بانکی از کسب وکارهای آسیب دیده حمایت‌های تسهیلاتی را تصویب و ابلاغ کرده و بانک مرکزی را موظف کرد تا ظرف ۴۸ ساعت این مصوبات بانکی را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کند.
برهمین اساس برای صاحبان مشاغل و کسب وکارهای به شدت آسیب دیده از کرونا به غیر از تسهیلات قرض الحسنه، بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی که موعد پرداخت آنها در چهارماهه اول ۱۴۰۰ بوده و در این بازه زمانی پرداخت نشده است، منوط به آن که بدهی آنها به شبکه بانکی تا تاریخ اول بهمن ماه سال جاری در طبقه جاری قرار داشته باشد، به انتهای دوره تقسیط منتقل می شود تا طی چهار قسط پس از آخرین قسط وصول شود و تسهیلات پرداختی از محل صندوق کارآفرینی امید که جهت کسب وکارهای به شدت آسیب دیده پرداخت شده است نیز شامل تمدید مهلت می‌شود.
همچنین بر مبنای این بند، موعد پرداخت تسهیلات با بازپرداخت به صورت دفعی برای مشمولان این بند که سررسید بازپرداخت آن در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ باشد، به پایان تیرماه سال جاری منتقل می شود. استمهال موارد این بند از احتساب و اخذ وجه الترام تاخیر تادیه دین و کارمزد اضافی مستنثنی است. مشمولین این بند تا موعد مقرر برای بازپرداخت اقساط دارای سررسید طی چهارماهه اول سال ۱۴۰۰، مشمول محدودیت ها و ممنوعیت های بانکی ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیرجاری نمی شوند.
ممنوعیت ها و محدودیت های مقرر در ماده ۵ مکرر الحاقی به قانون چک صرفا برای اخذ تسهیلات برای چک‌های صادره توسط صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب دیده از کرونا که تاریخ درج شده در چک در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ بوده و منجر به برگشت چک و صدور گواهی نامه عدم پرداخت حداکثر تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ شود، در صورت تسلیم تقاضا از سوی صادرکننده چک به بانک یا موسسه اعتباری محال علیه، طی یک ماه پس از تاریخ برگشت، اعمال نخواهد شد.
مصوبه جلسه ۶۷ ستاد ملی مقابله با کرونا بدین صورت اصلاح شد که «در صورت نداشتن موجودی کافی اشخاص برای چک های صادره، با سررسید اول تا بیستم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ بانک ها و موسسات اعتباری از صدور گواهینامه عدم پرداخت و برگشت چک در صورتی که حداکثر تا ۲۰ خردادماه سال جاری به بانک ارائه شوند، اجتناب کنند. محاکم و ضابطین قضایی نیز از صدور اجراییه در این موارد، در بازه زمانی مزبور خودداری کنند. همچنین چک هایی که سررسید آنها اول تا بیستم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ بوده و به دلیل عدم موجودی کافی منجر به صدور گواهینامه عدم پرداخت شده اند، نیز تا ۲۰ خردادماه مشمول ممنوعیت ها و محدودیت های مقرر در قانون چک نخواهند شد».
مهلت ثبت نام و اعطای تسهیلات کرونایی به کسب وکارهای به شدت آسیب دیده تا شهریور سال ۱۴۰۰ تمدید می‌شود و بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف به پرداخت تسهیلات کرونایی اعم از تسهیلات جدید یا تسهیلات مراحل قبلی تا پایان آبان‌ماه ۱۴۰۰ هستند.
مهلت ثبت نام مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب دیده از کرونا برای دریافت تسهیلات مصوب ستاد ملی کرونا در بخش گردشگری، ورزش و جوانان، فرهنگ و هنر و حمل و نقل ریلی و هوایی تا پایان شهریور ۱۴۰۰ مطابق همان دستور العمل و شرایط ابلاغی قبلی تمدید می شود و بانک ها و موسسات اعتباری موظف به پرداخت تسهیلات کرونایی شامل تسهیلات جدید با تسهیلات مراحل قبلی تا پایان آیان ماه ۱۴۰۰ هستند.
بازپرداخت اقساط تسهیلات کرونایی چهار گروه آسیب دیده ویژه، شامل گردشگری، حمل و نقل ریلی و هوایی، فرهنگ و هنر و ورزش و جوانان اعم از تسهیلات کرونایی قبلی و یا تسهیلات کرونایی جدید تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۰ مهلت داده می‌شود.
امسال برخی از کسب‌وکارها نظیر مهدکودک‌ها، تالارها، پارک‌های آبی و شهربازی‌ها که پیش از این مشمول برخورداری از تسهیلات کرونایی نبوده‌اند، مطابق دستورالعملی که از سوی کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا خواهد شد، مشمول برخورداری از تسهیلات می‌شوند.
تمام تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی مصوب تبصره ماده (۲) دستورالعمل پرداخت تسهیلات به واحدهای کسب وکار به شدت آسیب دیده از کرونا، مصوب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به بخش حمل و نقل ریلی و هوایی اختصاص می‌یابد، تا علاوه بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مصوب قبل، معادل یک هزار و ۲۰ میلیارد تومان صرف بنگاه‌های بخش یاد شده شود و ۴۸۰ میلیارد تومان بقیه برای پرداخت به شرکت‌های بهره‌بردار متروی کلانشهرها اختصاص یابد.
حمایت‌های بیمه‌ای
مهمترین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد حمایت های بیمه ای از کسب‌وکارها در سال ۱۴۰۰ از این قرار است که برای مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا حق بیمه سهم کارفرمایی اردیبهشت و خردادماه ۱۴۰۰ به مدت دو ماه مهلت داده می‌شود.
برای مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا، موکول به رعایت شرط حفظ یا افزایش سطح اشتغال نیروی انسانی نخواهد بود. این بدان معنا است که بدهی‌های معوق تامین اجتماعی و جرایم مربوط به آن برای آن دسته از مشاغل و کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا که باید مطابق قانون بودجه ۱۴۰۰ استمهال بشود، مشمول حفظ یا افزایش نیروی شاغل بیمه پرداز این بنگاه‌ها و کسب‌وکارها نمی‌شود.
سایر حمایت‌ها از کسب وکارها
ستاد ملی مقابله با کرونا علاوه بر حمایت‌های بانکی، حمایت‌های دیگری نیز از کسب‌وکارها مصوب کرد که شرکت‌های مرتبط با خدمات عمومی از جمله برق و گاز تا پایان شهریورماه مجاز به قطع خدمات ارائه شده به علت وجود بدهی به مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده نیستند.
همچنین مبلغ اجاره اماکن استیجاری دولتی که در اختیار بخش خصوصی آسیب دیده از کرونا است، در سال ۱۴۰۰ افزایش نمی‌یابد و پرداخت اجاره‌بها تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰ مهلت داده می‌شود.
تمام مجوزهای صادره توسط دستگاه‌ها و نهادهای متولی صدور مجوز در کشور برای تمام فعالیت‌ها و کسب‌وکارها و مشاغل تا پایان خردادماه سال جاری تمدید می‌شود و تمام مراجع صدور مجوز در کشور مکلفند اقدامات و اطلاع‌رسانی لازم به ذینفعان را به عمل آورند.
اجاره دهندگان اماکن موقوفه، مذهبی، آستان‌های متبرکه و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی مجازند حق‌الاجاره خود برای مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا را در سال ۱۴۰۰ معادل اجاره سال ۱۳۹۹ تعیین کنند.
اعتبار احکام هیات مدیره و بازرسان اتحادیه های صنفی و هیات رییسه اتاق‌های اصناف در سراسر کشور که مهلت تصدی آنان به موجب قانون نظام صنفی خاتمه یافته و یا خاتمه می‌یابد، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ تمدید می‌شود و برگزاری انتخابات اتحادیه‌ها تا این تاریخ به تعویق خواهد افتاد.
شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ در ایران آغاز شد و به دنبال آن بخش های مختلف کشور را با محدودیت مواجه کرد و در زمان های طولانی به تعطیلی کشاند.
بر همین اساس گروه های مختلف شغلی از جمله اصناف در کشور با مشکل مواجه شدند زیرا از یک سو محدودیت ها مانع فعالیت آنها شد و از سوی دیگر کاهش استقبال از خرید عمومی در آمد آنها را به طور چشمگیری کاهش داد.
لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=14056
  • منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

09آبان
تعطیلی مدارس به دلیل شیوع آنفلوآنزا در دستور کار  نیست
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌‌های  واگیردار وزارت بهداشت خبرداد:

تعطیلی مدارس به دلیل شیوع آنفلوآنزا در دستور کار نیست

19مهر
۵۰ درصد از عوامل عفونی بیماری زا در انسان،حیوانات است
21شهریور
آماده باش ۶۰۰ کارشناس بهداشت برای ارائه خدمات بهداشتی به زوار اربعین
معاون اجرایی مرکز بهداشت استان اصفهان خبرداد:

آماده باش ۶۰۰ کارشناس بهداشت برای ارائه خدمات بهداشتی به زوار اربعین

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.