• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

سر تیتر اخبار

دیدنی های ناشناخته اصفهان را بشناسید از کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی می‌شود سایت هلندیگ پتروپالایش اصفهان تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی فراخوان استخدام و جذب نیرو چه اندازه باید کار کنیم تا یک پراید بخریم؟!/ خرید خودرو آرزو شد منیریه، محله قجری تهران اهدای تندیس زرین شش ستاره روابط عمومی ونشان ویژه تعالیگر ارتباطی چهره های آشنا جا مانده از مجلس دوازدهم انرژی زیست توده « Biomass Energy » چیست و چه کاربردهایی دارد؟ جشن امضا و بررسی رمان «مشتی بر دهان نوه‌چاپلین» دشمن با قدرت ملی ما مخالف است رای دادن اجباری نیست/ شورای نگهبان نسبت به هیچ گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد مشکلی در تامین لاستیک نداریم اتمام ۵۰ پروژه هوش مصنوعی تا مرداد ماه سال آینده بدون صورتحساب الکترونیک از فروشگاه خارج نشوید ترکیب استقلال و سپاهان مشخص شد واریز عیدی ۲٫۵ میلیون تومانی بازنشستگان افزایش ۲ برابری ارز مسافرتی به  ۱۰۰۰ یورو/ دهک های پایین واکنش نشان دادند مشکلی برای تامین ایستگاههای شارژ خودروی برقی نداریم/ تعرفه برق خودرو تجاری حساب می شود آیا سامانه خودنویس، بساط دلالی مسکن را جمع می کند؟! کارت مادران باردار و شیرده امروز شارژ می‌شود

13
با#گردشگر عصر تحلیل از تهران به گنبد سفر کنید؛

خط مرز کویر و جنگل

  • کد خبر : 13155
  • 28 اردیبهشت 1400 - 14:08
خط مرز کویر و جنگل
ازعجایب طبیعت ایران، تغییر اقلیم ناگهانی است که یکی از بهترین نمونه‌های آن در استان سمنان است. جالب است که بدانید وقتی در میان روستاهای کویری پرسه می‎زنید، جنگل تنها در چند ده کیلومتری شماست!

روز اول

سفر تهران به گنبد از جاده ورامین آغاز می‎شود که از جنوب‎ شرقی تهران شکل می‌گیرد. ورامین، شهری تاریخی است که در آن باید به دیدار مسجد جامع، برج علاالدوله و امامزاده یحیی بروید. تا این‎جا در استان تهران هستید و با خروج از ورامین، استان تهران را هم ترک خواهید کرد. شهر بعدی پیش روی شما گرمسار است.

شهر گرمسار در قدیم، از ایالت‎های ری به شمار می‎رفته است. بنابراین باید توقع داشت آثار فراوانی در این شهر وجود داشته باشد. کاروانسرای قصر بهرام و کاروانسرای عین‎الرشید، خبر از مهم بودن این شهر نزد مسافران می‎دهد. وجود جاده سنگفرش که بخشی از مسیر اصفهان به ساری در دوره صفویه بوده نیز صحت این فرضیه را تأیید می‎کند. بخشی از پارک ملی کویر هم در جنوب گرمسار قرار دارد.

بعد از گشت و گذاری در گرمسار، راهی سرخه شوید و با طی مسافتی اندک، به سمنان خواهید رسید. شب را در سمنان اقامت کنید و فردا به دیدن زیبایی‎های این شهر نیمه کویری بروید.

روز دوم

مسجد جامع و دروازه ارگ سمنان، پیش از هر چیز به شما خوش‎آمد خواهند گفت. منار مشهور سلجوقی را نیز در مسجد جامع سمنان خواهید دید. اگر اهل موزه‎گردی هستید، این شهر موزه‎های فراوانی دارد. از موزه گرمابه پهنه گرفته تا موزه هنرهای معاصر شرق کشور، همه و همه در سمنان گردهم آمده‎اند.

بهتر است تا بعدازظهر، سمنان را به مقصد دامغان ترک کنید تا وقت کافی برای دیدن «چشمه علی» و «تپه‌حصار» داشته باشید. همچنین مسجد تاریخانه که یکی از اولین مسجدهای ایران در دوره اسلامی شناخته می‎شود نیز در دامغان قرار دارد. پیشنهاد می‎کنیم برای اقامت شبانه خود را به شاهرود برسانید تا از برنامه سفر عقب نمانید.

روز سوم

صبح روز سوم سفر در شاهرود آغاز می‎شود. اینجاست که آتش کویر با خنکای جنگل به هم پیوند می‎خورد. چنارسوخته، تکیه گلشن، مسجد جامع شاهرود و تکیه زنجیری در بازار شاهرود از جمله دیدنی‎های این شهر به شمار می‎روند. با پشت سر گذاشتن شاهرود، به سراغ بسطام بروید. دیار بایزید! علاوه بر آرامگاه بایزید بسطامی، می‎توان برج کاشانه و مسجد جامع بسطام را هم در این شهر دید.

حتماً می‎دانید که جنگل ابر هم در این نزدیکی قرار دارد. اگر دوست دارید تا بر فراز ابرها جنگل‎نوردی کنید، باید یک روز دیگر به زمان سفرتان اضافه کنید. در غیر این‎صورت از بسطام به سمت «کَلاته خیج» حرکت کنید. این‎جا در قدیم، مرکزی برای بافت پارچه به شمار می‎آمده و امروزه همچنان بافت پارچه ماهوت در آن رواج دارد. شب را در کلاته خیج سپری کنید و در روز پایانی سفر، رهسپار آزادشهر و گنبد قابوس شوید.

روز چهارم

اینجا مقصد پایانی است. شهری که یکی از میراث جهانی ایران را در خود جای داده است. در نزدیکی باغ ملی شهر گنبد، می‎توان گنبد قابوس را دید. همچنین تالاب آلما گل، سد گلستان و پایانه مرزی اینچه برون، می‌تواند انتخاب‌های شما برای ادامه مسیر باشد. با نزدیک شدن به هنگام غروب خورشید، سفر ما هم به پایان خواهد رسید. حال که در میانه جنگل ایستاده‎اید، به یاد بیاورید که چگونه به ناگهان، از کویر وارد جنگل شدید.

انقراض گونه های نادر محیط زیست در ایران / بی توجهی به اقتصاد محیط زیست

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=13155
  • منبع : عصر تحلیل

نوشته های مشابه

15اسفند
منیریه، محله قجری تهران
در#گردشگر عصر تحلیل بخوانید:

منیریه، محله قجری تهران

05آذر
سوپراپلیکیشن سبکی نو، توسعه فر هنگی است

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.