به گزارش عصر تحلیل، مهدی ساسانی اعلام کرد: در هفتههای اخیر، کاربران سامانه با مشکلی مواجه شدهاند که ناشی از سایتها و افرادی است که به دروغ خود را نماینده رسمی خودنویس معرفی میکنند. این افراد با ادعای ارائه پشتیبانی تلفنی، کاربران را با هزینههای زیادی مواجه کرده و برایشان مشکلساز شدهاند.
او تأکید کرد که سامانه خودنویس هیچ نماینده یا مکملی ندارد و تمامی اخبار و اطلاعیههای این سامانه از طریق شبکههای اجتماعی رسمی به آدرس khodnevis_mrud برای مردم اطلاعرسانی میشود.
ساسانی افزود: شماره تماس پشتیبانی رسمی سامانه خودنویس تنها ۹۱۰۰۲۰۶۸-۰۲۱ است و سایر شمارههایی که با نام پشتیبانی این سامانه فعالیت میکنند، مورد تأیید ما نیستند. وی تأکید کرد: تعرفه تماس با شماره پشتیبانی خودنویس، مطابق با تعرفه تماس تلفن ثابت مخابرات است و هیچ هزینه اضافی به همراه ندارد.
مدیر سامانه خودنویس با اشاره به افتتاح سامانه کاتب توسط قوه قضائیه برای ثبت معاملات، اعلام کرد که هر دو سامانه برای ثبت معاملات رسمی خرید و فروش قابل استفاده هستند و هیچ اجباری برای استفاده از آنها برای مردم یا مشاوران املاک وجود ندارد؛ هر دو سکو میتوانند خدمات مورد نیاز را ارائه دهند.
وی همچنین افزود: برخی معاملات مانند اجارههای کمتر از ۲ سال قابلیت ثبت در سامانه کاتب را ندارند و افراد باید از سامانه خودنویس استفاده کنند. به منظور مدیریت و ساماندهی بازار مسکن، جمعآوری و یکپارچهسازی اطلاعات مربوط به همه املاک و مستغلات و صدور شناسنامه هوشمند، «سامانه اطلاعات املاک و مستغلات» در سال ۱۳۸۷ بر اساس مصوبه هیات وزیران تشکیل شد. این سامانه با نام تجاری ایران املاک فعالیت خود را آغاز کرد و ابتدا تحت نظارت وزارت بازرگانی بود و پس از تشکیل وزارت صمت، مدیریت آن به این وزارتخانه منتقل شد.
پس از تصویب قانون جهش تولید مسکن و بر اساس ماده ۱۸ آن، سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات به وزارت راه و شهرسازی منتقل شد. همزمان با این انتقال، وزارت راه و شهرسازی موظف شد تا امکان ثبت خودکار انواع معاملات املاک و مستغلات را برای تمام کسانی که تمایل به این کار دارند فراهم کند، بدون نیاز به مراجعه به مشاوران املاک.
در مرحله نخست، اجرای این تکلیف قانونی که تحت پیگیری سازمان بازرسی کل کشور نیز قرار داشت، بر روی نسخه اولیه سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات (ایران املاک) انجام شد. با این حال، به دلیل عدم توسعه سامانه از سال ۱۳۸۸ و عدم تطابق با فناوریهای جدید سامانهها، که یک سامانه آفلاین و بدون اتصال به سازمانها برای اخذ استعلامهای لازم ثبت قرارداد بود، وزارت راه و شهرسازی قادر به اجرای این تکلیف قانونی بر روی این نسخه نبود.
در این راستا، وزارت راه و شهرسازی نسخه جدید سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات را توسعه داده و نسخه اولیه آن را در خرداد ۱۴۰۲ رونمایی کرد. این سامانه در دی ماه ۱۴۰۲ به عنوان “خودنویس” توسط وزیر وقت راه و شهرسازی نامگذاری و از آن پس با نام تجاری خودنویس فعالیت میکند. این سامانه به صورت ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته فعالیت کرده و امکان ثبت انواع معاملات املاک را به صورت رایگان برای عموم مردم فراهم میکند. افرادی که ملک مورد نظر خود را بدون مراجعه به مشاوران املاک پیدا کرده باشند، میتوانند بدون نیاز به مراجعه به مشاوران املاک، قرارداد رسمی خود را ثبت و کد رهگیری دریافت کنند. بدیهی است در صورتی که معرفی توسط مشاوران املاک انجام شود، هزینههای ایشان بر اساس نرخهای مصوب محاسبه و توسط طرفین پرداخت میشود.
این سامانه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل است تا بتواند شناسایی و احراز هویت افراد را انجام دهد. همچنین به درگاه شرکت پست برای دریافت آدرس بر اساس کد پستی، سامانه املاک و اسکان برای استعلام محل اقامت افراد، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه برای بررسی اهلیت متعاملین، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای بررسی اصالت سند و درگاه ملی مجوزها برای بررسی اعتبار جواز کسب مشاوران املاک متصل است. تمامی استعلامهای مورد نیاز به صورت آنلاین انجام میشود و بر اساس نتایج آن، قراردادها منعقد میشوند. البته، لازم به ذکر است که تمامی این استعلامها مسئولیت متعاملین در بررسی اسناد مربوط به معامله را رفع نمیکند.
با استفاده از این استعلامها، میزان خوداظهاری در سامانه به حداقل میرسد و افراد ممنوعالمعامله (انواع ممنوعالمعامله) امکان ثبت قرارداد را نخواهند داشت. همچنین پنجره خدمات دولت هوشمند این امکان را فراهم کرده است که از انجام معاملات توسط اتباع غیرمجاز جلوگیری شود و سرویس تصدیق اصالت سند نیز مانع از انجام معامله بر روی اموال غیر میشود.
انتهای پیام/