• امروز : چهارشنبه - ۲۴ بهمن - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 12 February - 2025

سر تیتر اخبار

از درمان آسم تا افزایش حافظه عفونت‌های دهان و دندان در زنان باردار؛ نگرانی‌ای بیش از یک بیماری گلخانه‌ها، نجات‌دهنده کشاورزی ایران در برابر تغییرات اقلیمی پلتفرم محبوب زنان ایرانی مرمت و کاوش در چغازنبیل آغاز شد هزینه‌های چشمگیر استقلال در جذب سرمربی جدید/ آیا هولدینگ خلیج فارس از پشتیبانی در فصل آینده منصرف خواهد شد؟ یک جهش بزرگ در گسترش حمل‌ونقل ترانزیتی ایران بهبود ناهنجاری‌های گوش با جراحی زیبایی «اتوپلاستی» ۱۸ فوتی ناشی از هاری در سال جاری/ وضعیت نگران‌کننده سگ‌‌گردانی در کشور با تمام قوا در تلاشیم تا قاچاق سوخت را کاهش دهیم جریمه رانندگانی که فاصله طولی را رعایت نکنند چرا برخی افراد همیشه بوی عرق می‌دهند؟ استقلال نیاز به یک سرمربی درجه یک دارد، نه کسانی مانند موسیمانه! افزایش ۱۰ درصدی سرمایه‌گذاری در زنجان در سال ۱۴۰۳ قطعی شدن قطع وابستگی منابع آبی ارومیه به سفره‌های زیرزمینی بازی با سرمایه مردم، این بار زیر پوشش طلا افزایش قدرت خرید کارگران تنها با مهار تورم امکان‌پذیر است فارس، استانی با ظرفیت‌های چشمگیر برای گردشگری سلامت افزایش ۱۸ درصدی در صادرات غیرنفتی ارسال ۵۳۵ نامه و گزارش هشدارآمیز به دستگاه‌های اجرایی

8

سبقت پزشکیان از جلیلی پس از پایان مناظره‌ها / آخرین نتایج نظرسنجی‌ها در فضای مجازی + نمودار

  • کد خبر : 23170
  • 03 جولای 2024 - 19:11
سبقت پزشکیان از جلیلی پس از پایان مناظره‌ها / آخرین نتایج نظرسنجی‌ها در فضای مجازی + نمودار

بررسی روند گوگل‌ترندز و اینستاگرام از برتری نسبی پزشکیان به جلیلی حکایت دارد؛ با این حال این وضعیت را در شرایطی می‌توان به واقعیت انتخابات مرحله دوم تطبیق داد که میزان مشارکت بالا برود.

خبرآنلاین نوشت: اگر تحلیل‌های آماری را در هفته‌های اخیر دنبال کرده باشید، شاید متوجه شده باشید که نتایج مرحله اول انتخابات که روز شنبه ۹ تیر اعلام شد، نزدیکی زیادی به توجه کاربران موتور جست‌وجوی گوگل به دو نامزد اصلی (مسعود پزشکیان و سعید جلیلی) و سهم لایک کاربران اینستاگرام به نامزدها داشته است. از آنجایی‌که گوگل و اینستاگرام شاهد بیشترین حضور کابران ایرانی در فضای مجازی هستند، رفتار کاربران آن‌ها را می‌توان معیار بهتری در مقایسه با شبکه‌های کم‌جمعیتی مانند توییتر فارسی یا شبکه‌های داخلی مانند ایتا دانست که شاهد حضور سازمان‌یافته طرفداران گروهی خاص هستند.

در نمودار ۱، روند جست‌وجوی پزشکیان (آبی) و جلیلی (قرمز) را در سرویس گوگل‌ترندز می‌بینید. سهم توجه به جلیلی از ساعت ۲۲ پنج‌شنبه ۷ تیر (شب انتخابات) تا بامداد ۸ تیر ناگهان افزایش یافت، اما از صبح انتخابات این پزشکیان بود که دوباره بیشترین سهم توجه را به خود جلب کرد. صبح ۹ تیر با اعلام مرحله‌ای نتایج انتخابات، سهم توجه به این دو نفر تقریبا همسان شد و پس از اعلام قطعی نتایج، دوباره پزشکیان پیش افتاد.

مناظره‌ها، پزشکیان را به اوج رساند / آخرین بررسی‌ها از افکارسنجی در فضای مجازی / نمودار
نمودار ۱ – روند توجه کاربران گوگل به مسعود پزشکیان و سعید جلیلی طی ۷ روز اخیر

با فرو نشستن موج شگفتی از اعلام نتایج و بهت‌زدگی از مشارکت پایین مردم در انتخابات مرحله اول، سهم توجه نسبی به این دو نامزد با اختلافی نه‌چندان زیاد ادامه یافت. همان‌طور که در نمودار می‌بینید، با برگزاری مناظره‌ها، توجه عمومی حتی از مرحله اول انتخابات نیز بالاتر رفت و به‌خصوص پس از مناظره دوم (دیشب، ۱۲ تیر) به اوج خود رسید. همان‌طور که می‌بینید، هم‌اکنون پزشکیان توانسته توجه بالاتری را نسبت به جلیلی جلب کند.

در جدول ۱، سهم توجه نسبی به نامزدها را در استان‌های مختلف می‌بینید. میانگین این آمار در سطر «ایران» ذکر شده و از برتری پزشکیان نسبت به جلیلی حکایت دارد.

استان پزشکیان جلیلی
کرمانشاه ۶۵% ۳۵%
کردستان ۶۴% ۳۶%
کرمان ۶۳% ۳۷%
قم ۶۲% ۳۸%
آذربایجان شرقی ۶۲% ۳۸%
چهارمحال و بختیاری ۶۲% ۳۸%
آذربایجان غربی ۶۲% ۳۸%
سیستان و بلوچستان ۶۲% ۳۸%
کهگیلویه بویراحمد ۶۱% ۳۹%
خراسان رضوی ۶۱% ۳۹%
همدان ۶۱% ۳۹%
خراسان شمالی ۶۱% ۳۹%
قزوین ۶۱% ۳۹%
اصفهان ۶۱% ۳۹%
مرکزی ۶۱% ۳۹%
گیلان ۶۱% ۳۹%
بوشهر ۶۱% ۳۹%
خوزستان ۶۱% ۳۹%
البرز ۶۱% ۳۹%
مازندران ۶۱% ۳۹%
فارس ۶۱% ۳۹%
هرمزگان ۶۱% ۳۹%
ایران ۶۱% ۳۹%
ایلام ۶۰% ۴۰%
خراسان جنوبی ۶۰% ۴۰%
زنجان ۶۰% ۴۰%
تهران ۶۰% ۴۰%
گلستان ۶۰% ۴۰%
لرستان ۵۹% ۴۱%
یزد ۵۹% ۴۱%
سمنان ۵۹% ۴۱%
اردبیل ۵۷% ۴۳%

در نمودار ۲، سهم لایک‌های مخاطبان اینستاگرام به مطالب پزشکیان و جلیلی و سهم کامنت‌های آن‌ها درج شده است.

مناظره‌ها، پزشکیان را به اوج رساند / آخرین بررسی‌ها از افکارسنجی در فضای مجازی / نمودار
نمودار ۲ – سهم لایک و کامنت در اینستاگرام

همان‌طور که می‌بینید، هر دو از برتری نسبی پزشکیان به جلیلی حکایت دارند؛ با این حال این وضعیت را در شرایطی می‌توان به واقعیت انتخابات مرحله دوم تطبیق داد که میزان مشارکت بالا برود؛ درغیراین‌صورت جمعیت شرکت‌کننده به الگوی حاکم بر شبکه‌های اجتماعی داخلی مانند ایتا و روبیکا نزدیک می‌شود که طرفداران سازمان‌یافته سعید جلیلی آن را در کنترل دارند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=23170
  • منبع : خبرآنلاین

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.