به گزارش عصر تحلیل به نقل تسنیم، علیرضا زاکانی با اشاره به توسعه خطوط مترو تهران اعلام کرد: قرارداد ساخت خطوط ۸، ۹ و ۱۰ مترو تهران به امضا رسیده و فرایند ساخت این خطوط آغاز شده است. به زودی نیز مقدمات ساخت خط ۱۱ مترو تهران فراهم خواهد شد.
امضای قرارداد جدید برای واردات ۱۱۸۴ واگن مترو
وی توضیح داد: در ۲۵ سال گذشته، مترو تهران در مجموع ۱۱۸۴ رام واگن داشته است. اما در سال گذشته، ما قراردادی با شرکتهای چینی برای واردات ۱۱۸۴ رام جدید امضا کردیم، که این تعداد معادل کل واگنهای ۲۵ سال گذشته مترو تهران است. اولین رام از این قطارها بهزودی و تا پایان بهمنماه وارد کشور میشود و واردات دو رام دیگر نیز تا خردادماه ادامه خواهد داشت.
استفاده از تقریباً نیمی از بودجه شهرداری برای توسعه حمل و نقل عمومی
شهردار تهران تاکید کرد: ساخت هر کیلومتر مترو در تهران ۳۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد؛ بنابراین برای تکمیل خطوط ۸، ۹ و ۱۰ به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. به همین دلیل بیش از نیمی از منابع شهرداری تهران به بخش حمل و نقل و ترافیک اختصاص مییابد.
دریافت مجوز از شورای عالی ترافیک برای ساخت دو خط تراموا
زاکانی اضافه کرد: به زودی نخستین خط تراموای تهران از پایانه شرق تا میدان آزادی آغاز به کار میکند. تاکنون دو رام تراموا وارد کشور شدهاند و در شب ۲۲ بهمن، این دو رام تراموا تست خواهند شد.”
شهردار تهران توضیح داد: تراموا در مقایسه با دیگر وسایل حمل و نقل عمومی هزینهی کمتری دارد، بهطوریکه تنها یک ششم مترو هزینه دارد و در عین حال، قادر است دو سوم تعداد مسافران مترو را جابجا کند. شهرداری تهران موفق شده است مجوز احداث دو خط تراموا را از شورای عالی ترافیک دریافت کند.
افزایش تعداد اتوبوسهای تهران به ۵۵۰۰ دستگاه در آیندهی نزدیک
زاکانی ادامه داد: در آغاز فعالیت و مدیریت شهری ششم تهران، این شهر ۱۸۷۸ اتوبوس داشت که از این تعداد ۸۶۰ دستگاه در حال خدماترسانی بودند. در حال حاضر، تهران ۳۳۰۰ اتوبوس دارد که ۲۳۰۰ دستگاه از آنها در گردش هستند. بهزودی و با قراردادهای منعقد شده، این تعداد به ۵۵۰۰ اتوبوس خواهد رسید.
افزوده شدن ۱۷۵۲ تاکسی برقی شاسی بلند به ناگان عمومی تهران
شهردار تهران تأکید کرد: هفته آینده، در حضور مقامات عالیرتبه، از نخستین مجموعه اتوبوسهای برقی تهران که شامل ۱۸۶ دستگاه است رونمایی خواهد شد. همچنین ۱۷۵۲ تاکسی برقی شاسیبلند نیز به خطوط حمل و نقل عمومی تهران افزوده خواهد شد.
زاکانی اعلام کرد: در حال حاضر تنها ۳۴ درصد از رفتوآمدهای درون شهری با استفاده از حملونقل عمومی انجام میشود. مدیریت شهری هدف دارد این رقم را به ۷۰ درصد افزایش دهد، که در نتیجه بسیاری از مشکلات تهران مانند آلودگی هوا کاهش خواهد یافت.
شهردار تهران توضیح داد که بر اساس آمارها، ۸۳ درصد آلودگی تهران به آلایندههای متحرک گازی برمیگردد. از این مقدار، ۳۷ درصد آن به خودروهای شخصی و ۲۱ درصد به موتورسیکلتها اختصاص دارد. وی تاکید کرد که با توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی در تهران، بخش بزرگی از مشکلات مربوط به آلودگی هوا میتواند برطرف شود.
کاهش تعداد سفرهای درونشهری از طریق هوشمندسازی شهری در تهران
زاکانی افزود: با هدف کاهش سفرهای درونشهری، برنامهریزی کردهایم که تهران را هوشمندسازی و مناسبسازی کنیم. سال گذشته، از اپلیکیشن شهرزاد رونمایی کردیم که به شهروندان این امکان را میدهد تا خدمات مختلف را بهصورت راحت و سریع در منزل خود دریافت کنند.
شهردار تهران در سخنرانی خود اظهار داشت: یکی از پروژههای کلیدی شهر تهران، اصلاح ۹۸ تقاطع در معابر پایتخت است. تا کنون، ۳۴ مورد از این تقاطعها اصلاح شدهاند و ۶ مورد دیگر در حال انجام است. انتظار میرود که تا نیمه نخست سال آینده، تمامی موارد تکمیل شوند. این اصلاحات منجر به صرفهجویی روزانه یک میلیون لیتر بنزین در پایتخت خواهد شد.
راهاندازی فاز چهارم تقاطع نواب ـ تندگویان در آیندهای نزدیک
زاکانی در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره اصلاح تقاطع انتهای بزرگراه شهید نواب صفوی اظهار داشت: اصلاح تقاطع بزرگراه شهید نواب صفوی دارای ۴ سطح است که تاکنون ۳ سطح آن تکمیل شده و بخش پایانی آن که مربوط به دوربرگردان میدان بهمن است، به زودی افتتاح خواهد شد.
بازسازی قطعه شهدای بهشت زهرا (س) با حفظ هویت اصلی و بدون تغییر در قبور
شهردار تهران در خصوص فعالیتهای انجام شده توسط مجموعه مدیریت شهری در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) اظهار داشت: از سال گذشته، شهرداری تهران اقدام به ساخت سقف برای قطعه شهدا کرده است. همچنین، بدون ایجاد تغییر در قبور و حجلهها، و با حفظ هویت اصلی این مکان ارزشمند، مناسبسازی آن را در دستور کار قرار داده است.
زاکانی اعلام کرد: با توجه به تکمیل ظرفیت بهشت زهرای تهران، ۴ نقطه در شمال شرق، جنوب شرق، جنوب غرب و شمال غرب برای ساخت آرامستانهای جدید در نظر گرفته شده است.
شهردار تهران در بخشی دیگر از سخنان خود اشاره کرد که طبق توافقات با شرکتهای چینی، قرار است از سال آینده بخشی از واگنهای وارداتی با انتقال فناوری در تهران تولید شوند. وی همچنین افزود: با اضافه شدن ۲۵۰۰ اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت، شاهد تحولی قابلتوجه در این زمینه خواهیم بود.
وی تاکید کرد: شهرداری تهران با سرمایهگذاری و حمایت از بخشهای خصوصی و نهادهای ذیربط، زیرساختهای شارژ خودروهای برقی را در تهران فراهم کرده است. در حال حاضر، این زیرساختها بیش از نیاز تهران موجود است.
زاکانی در بخش دیگری از این گفتگو به اقدامات شهرداری تهران در زمینه درمان معتادان متجاهر اشاره کرد و گفت: در آغاز دوره ششم مدیریت شهری، ظرفیت کمپهای ماده ۱۶ تهران ۱۱,۵۰۰ نفر بود که از این تعداد ۸,۵۰۰ معتاد بستری بودند. اکنون این ظرفیت به ۲۴,۰۰۰ نفر رسیده است که ۲۰,۰۰۰ نفر از آنها بستری هستند.
وی افزود: در نتیجه همکاری شهرداری تهران با سایر دستگاهها مانند بهزیستی، کمیته امداد، دانشگاههای علوم پزشکی و … اکنون هیچ کلونی معتادی در شهر تهران وجود ندارد. این در حالی است که پیش از این، در مناطقی مانند فرحزاد، حدود ۹۰۰ معتاد به مدت ۱۷ سال زندگی میکردند.
ظرفیت گرمخانههای تهران برای پذیرش ۲۵۰۰ نفر
در مورد ظرفیت گرمخانههای تهران، زاکانی توضیح داد: گرمخانههای پایتخت به عنوان مکانهای موقت برای استفاده شبانهی بیخانمانها طراحی شدهاند و در حال حاضر ظرفیت پذیرش ۲۵۰۰ نفر را دارند. در شبهای سرد زمستان، خودروهای شهرداری به همراه نیروی انتظامی در نقاط مختلف شهر گشتزنی میکنند تا در صورت مشاهده بیخانمانها، آنها را به گرمخانه منتقل کنند.
وی افزود: گاهی برخی از افراد بیخانمان برای حضور در گرمخانه مقاومت نشان میدهند. برای این افراد، ماشینهای سیار در نقاط مختلف تهران مستقر شدهاند تا بتوانند در داخل این ماشینها استراحت کنند.
تسهیل شرایط برای ۷۰۰۰ کودک کار
زاکانی در ادامه پیرامون معضل کودکان کار هم گفت: شهرداری تهران تاکنون ۷۰۰۰ کودک کار را از سطح شهر تهران شناسایی و ساماندهی کرده است که نزدیک به ۸۰ درصد این کودکان اتباع هستند. برای آموزش کودکان بدسرپرست شهرداری تهران ۳۳ مدرسه تخصصی دارد که تاکنون در این مدارس ۲۰۰۰ کودک بدسرپرست استعدادیابی شدهاند.
شهردار تهران اظهار داشت: در ۴۱ ماه گذشته، توسعه فضای سبز پایتخت با توجه به برنامهریزیهای صورت گرفته در دهه ۹۰، به شکلی موفقیتآمیز انجام شده است. در آن زمان، هدف مدیریت شهری افزایش سالانه ۹۳۰ هکتار فضای سبز پیرامونی در تهران بود. اما در دوره جدید مدیریت شهری، تا کنون ۴۷۵۰ هکتار به فضای سبز پیرامونی پایتخت اضافه شده و زمستان امسال نیز ۳۰۰۰ هکتار دیگر به این مقدار افزوده خواهد شد. به این ترتیب، یک هزار هکتار بیشتر از برنامهریزیهای اولیه به فضای سبز تهران افزوده میشود.
زاکانی تأکید کرد: ر ۴۱ ماه گذشته، شهرداری تهران همکاری مؤثری با دولتهای سیزدهم و چهاردهم در زمینهٔ منابع طبیعی شمال تهران داشته است. بر اساس این همکاری، شهرداری تهران به کاشت درختان مثمر و مناسب با جغرافیای منطقه در بخشهای شمالی شهر پرداخته است. این اقدامات نه تنها از بروز خطر سیلاب جلوگیری میکند، بلکه به مدیریت منابع آب پایتخت نیز کمک شایانی میکند.
افتتاح ۱۲۹ پارک جدید در تهران طی ۴۱ ماه گذشته
وی افزود: در ۴۱ ماه گذشته، ۱۲۹ پارک جدید در داخل تهران افتتاح شده است. با این افتتاحها، سرانه فضای سبز داخل شهری به ازای هر نفر به ۱۷.۳ مترمربع رسیده است که ۲.۳ مترمربع بیشتر از استاندارد جهانی است. همچنین، سرانه فضای سبز پیرامونی پایتخت به ازای هر نفر ۲۶ مترمربع است.
زاکانی اعلام کرد: امسال، جشن تکمیل مرحله اول کمربند سبز پایتخت را برگزار خواهیم کرد.
وی افزود: یال غربی بزرگراه یادگار امام تا میدان فتح و قطعه دوم بزرگراه شهید بروجردی در نیمه نخست سال آینده تکمیل خواهد شد.
شهردار تهران در پخش پایانی این گفتوگوی تلوزیونی در پاسخ به سوالی در رابطه با انتقال پایتخت از تهران به شهری دیگر گفت: در شرایط کنونی انتقال پایتخت شدنی نیست زیرا هزینه بالایی دارد و مقدورات آن وجود ندارد. پیشنهاد من تجمیع نهادها و ادارات در شمال (در منطقه۵ این امکان وجود دارد) یا جنوب تهران(در منطقه۱۹) است و ظرفیت این امر نیز هم اکنون وجود دارد.
انتهای پیام/