به گزارش عصر تحلیل به نقل باشگاه خبرنگاران جوان، طبق گزارش وبسایت پیوست و به نقل از پلتفرم سلامت زنان ایران، «ایمپو»، چنین آمده است: بررسیهای انجامشده توسط پلتفرم سلامت زنان ایران، «ایمپو»، نشان میدهد که بیش از ۵۷ درصد از زنان ایرانی روزانه بیش از سه ساعت از اینترنت استفاده میکنند.
اینستاگرام و تلگرام به عنوان پرطرفدارترین شبکه اجتماعی و پیامرسان در میان بانوان ایرانی شناخته شدهاند. همچنین محتوای طنز با نزدیک به ۵۰ درصد محبوبیت، به عنوان پربازدیدترین محتوای مشاهدهشده توسط زنان ایرانی در فضای مجازی شناخته میشود.
مطابق با پژوهش انجام شده توسط پلتفرم ایمپو، علت اصلی اعتماد زنان به یک محتوا در فضای مجازی، تنها به تعداد دنبالکنندگان یک حساب کاربری مربوط نمیشود. بلکه ۳۲ درصد از زنان اعلام کردهاند که به محتوایی اعتماد میکنند که با تجربیات شخصی آنها مطابقت داشته باشد.
«ایمپو»، بزرگترین پلتفرم سلامت زنان در کشور، به منظور انجام مسئولیت اجتماعی خود، تصمیم گرفت تا وضعیت استفاده زنان از فضای مجازی را بررسی کند.
۸۳۱ نفر به پرسشهای این پرسشنامه پاسخ دادهاند. جمعیت مورد تحلیل زنان ایرانی در بازه سنی ۱۵ تا ۵۰ ساله بود که طبق آمارهای رسمی تعداد آنها حدود ۲۵ میلیون نفر برآورد شده است. بر اساس این نمونه، میتوان با ضریب اطمینان ۹۹ درصدی و ضریب خطای ۴.۵ درصدی به نتایج این پیمایش اعتماد کرد.
بخش نخست این پیمایش به میزان مصرف اینترنت توسط زنان اختصاص دارد. طبق نتایج بهدستآمده، ۳۵.۷ درصد از افراد بیان کردهاند که بین یک تا سه ساعت از اینترنت استفاده میکنند، در حالی که ۳۱.۵ درصد از افراد بین سه تا پنج ساعت را آنلاین هستند. همچنین، حدود ۶.۵ درصد از کل شرکتکنندگان اعلام کردند که تنها تا یک ساعت از اینترنت استفاده میکنند و ۲۶.۳ درصد از افراد بیش از پنج ساعت را در اینترنت سپری میکنند. این یافتهها نشان میدهند که بیش از ۵۷ درصد از زنان ایران بیش از سه ساعت از اینترنت استفاده میکنند.
در میان پیامرسانها تلگرام با ضریب نفوذ ۶۸ درصدی، واتساپ ۵۴ درصد و ایتا کمتر از ۲۰ درصد پیامرسانهایی هستند که بیشترین استفاده و کاربرد را میان کاربران زن ایرانی دارند.
طبق یافتههای پژوهش «ایمپو»، در میان شبکههای اجتماعی، «اینستاگرام» با ۹۰ درصد فعالیت زنان در این شبکه، در صدر قرار دارد. در حالی که «یوتیوب» با ضریب نفوذ ۱۸.۴ درصد در رتبه دوم قرار گرفته است.
یکی از پرسشهای این پرسشنامه به محبوبیت انواع محتوا اختصاص داشت. طبق نتایج بهدستآمده، کاربران زن ایرانی محتوای طنز را بیش از سایر محتواها میپسندند. محتوای طنز با ۴۶.۵ درصد، محتوای آشپزی با ۳۸.۲ درصد و موسیقی و رقص با ۲۹.۱۲ درصد، به ترتیب محبوبترین محتواها در بین کاربران زن ایرانی هستند. محتوای آموزشی، تربیت فرزند، فیلم و سریال، دکوراسیون، و محتوای ادبی (شعر و داستان و غیره) نیز در جایگاههای بعدی قرار گرفتهاند.
تطابق محتوا با منطق و تجربیات شخصی کاربران، معیار اصلی اعتماد آنان به محتوای موجود در فضای مجازی شناخته شده است. این معیار با مقبولیت ۳۲ درصدی به عنوان مهمترین اصل اعتماد شناسایی شده است. در حالی که تعداد دنبالکنندگان با ۱۳.۶ درصد رای، کمترین علت اعتماد کاربران به محتوا به شمار میآید.
انتهای پیام/