• امروز : چهارشنبه - ۲۴ بهمن - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 12 February - 2025

سر تیتر اخبار

از درمان آسم تا افزایش حافظه عفونت‌های دهان و دندان در زنان باردار؛ نگرانی‌ای بیش از یک بیماری گلخانه‌ها، نجات‌دهنده کشاورزی ایران در برابر تغییرات اقلیمی پلتفرم محبوب زنان ایرانی مرمت و کاوش در چغازنبیل آغاز شد هزینه‌های چشمگیر استقلال در جذب سرمربی جدید/ آیا هولدینگ خلیج فارس از پشتیبانی در فصل آینده منصرف خواهد شد؟ یک جهش بزرگ در گسترش حمل‌ونقل ترانزیتی ایران بهبود ناهنجاری‌های گوش با جراحی زیبایی «اتوپلاستی» ۱۸ فوتی ناشی از هاری در سال جاری/ وضعیت نگران‌کننده سگ‌‌گردانی در کشور با تمام قوا در تلاشیم تا قاچاق سوخت را کاهش دهیم جریمه رانندگانی که فاصله طولی را رعایت نکنند چرا برخی افراد همیشه بوی عرق می‌دهند؟ استقلال نیاز به یک سرمربی درجه یک دارد، نه کسانی مانند موسیمانه! افزایش ۱۰ درصدی سرمایه‌گذاری در زنجان در سال ۱۴۰۳ قطعی شدن قطع وابستگی منابع آبی ارومیه به سفره‌های زیرزمینی بازی با سرمایه مردم، این بار زیر پوشش طلا افزایش قدرت خرید کارگران تنها با مهار تورم امکان‌پذیر است فارس، استانی با ظرفیت‌های چشمگیر برای گردشگری سلامت افزایش ۱۸ درصدی در صادرات غیرنفتی ارسال ۵۳۵ نامه و گزارش هشدارآمیز به دستگاه‌های اجرایی

5
سخنگوی وزارت صمت:زیان خودروسازان نباید از جیب مصرف‌کننده برود

پیش فروش ۶۰ هزار خودرو در هفته گذشته

  • کد خبر : 19542
  • 28 سپتامبر 2022 - 13:06
پیش فروش ۶۰ هزار خودرو در هفته گذشته
نایب رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه با بیان این‌که زیان انباشته خودروسازان بالای ۱۲۰ هزار میلیارد است، گفت: در هفته گذشته ۶۰ هزار خودرو پیش فروش کردند و میانگین که محاسبه کردیم ۱۰۰ میلیون تومان روی هر خودرو به جیب دلالان رفت.

به گزارش عصرتحلیل به نقل از اکوانرژی، با وجود افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان، این روزها به شکل‌های گوناگون از زیان انباشته‌ای سخن گفته می‌شود که خودروسازان را به چالش کشانده است.

در حال حاضر زیان انباشته خودروسازان بالای ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است. در این شرایط، خودروسازان معتقدند دولت باید قیمت‌گذاری را متوقف کند و آن‌ها خود نسبت به تعیین قیمت محصولاتشان اقدام کنند. خودروسازان همچنین ادعا می‌کنند که اگر دولت همچنان به دنبال قیمت‌گذاری است، طبق قانون باید زیان (مابه‌التفاوت قیمت دستوری و قیمت واقعی خودروها) را جبران کند.

این در حالی است که براساس آماری که وزارت صمت از تقسیم‌بندی دهک‌های بازار خودرو کشور منتشر کرده است، حدود ۴۸.۹ درصد از مردم ایران قدرت خرید خودروهای بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان را ندارند.

این دهک‌بندی براساس قدرت خرید خودرو تنظیم شده و نشان می‌دهد که قدرت خرید ۸۸ درصد از مردم ایران زیر ۴۰۰ میلیون تومان است.

زیان خودروسازان نباید از جیب مردم برود

در این فضا اما چندی پیش سخنگوی وزارت صمت آب پاکی را روی دست خودروسازان ریخت و در مقابل گله خودروسازان از زیان انباشته و درخواست آن‌ها برای افزایش قیمت‌ها اعلام کرد: این زیان نباید از جیب مصرف‌کننده برود؛ بلکه خودروسازان املاک و نیروی انسانی مازاد زیادی دارند که باید مدیریت شوند.

به گفته امید قالیباف، لازمه کاهش زیان انباشته، اصلاح ساختار است؛ به نحوی که بدون اصلاح ساختار، نمی‌توان با افزایش قیمت‌ها زیان انباشته را جبران کرد.

وی تاکید کرد که مسیر مجوز افزایش قیمت‌ها بسته نیست و خودروسازان می‌توانند متناسب با افزایش هزینه‌های تولید، درخواست‌های خود را به سازمان حمایت ارسال کنند تا در ستاد تنظیم بازار مورد بررسی قرار گیرد. اما اصلاح ساختارها باید صورت گیرد.

عوامل اثرگذار بر قیمت خودرو

منوچهر منطقی،معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت نیز درباره تفاوت قیمت تمام‌شده خودرو و فروش آن گفت که براساس نظارت بر قیمت‌گذاری خودرو،تقریبا ۸۵ تا ۹۰ درصد قیمت خودرو مربوط به مواد اولیه و فرآیند تولید است؛ پس از آن، تغییر و افزایش دستمزدهاست که ۳ درصد تاثیر دارد و دلیل دیگر نیز این است که کانال‌های مالی ایران، برای خرید خارجی، مستقیم نیست و مجبور به استفاده از کانال‌های دیگر است؛ بنابراین ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه مالی تاثیرگذار است که سبب افزایش قیمت خودرو شده و تمامی عوامل کنترل قیمت در دست خودروساز نیست.

وی عنوان کرد: اگر روش‌های مختلف بهره‌وری، مورد توجه قرار گیرد، می‌توان افزایش قیمت را کنترل کرد؛ اما تاکنون در این خصوص کار منسجم و جدی انجام نشده است. یکی از دلایل آن این است که در حوزه خودرو دو گونه فناوری وجود دارد؛ یکی محصولی و دیگری فناوری فرآیند تولید است که سبب کم شدن هزینه تولید می‌شود؛ ما نسبت به قسمت دوم غافل بودیم و از ذهنیت مدیران خودروسازی دور بوده و اطلاعی از آن نداشته‌اند. بنابراین در برنامه تحولی جدید صنعت خودرو، پیشبرد این دو ‌نوع فناوری، که منجر به بهره‌وری و کاهش هزینه تولید خودروسازان دنیا شده، مورد توجه قرار گرفته است.

۱۰۰ میلیون تومان روی هر خودرو در جیب دلالان

در این شرایط اما نایب رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه اعتقاد دارد: خودرو باید در حاشیه بازار به فروش رود و قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود.

مطلب‌زاده گفت: اکنون زیان انباشته خودروسازان بالای ۱۲۰ هزار میلیارد است و در هفته گذشته ۶۰ هزار خودرو پیش فروش کردند و میانگین که محاسبه کردیم ۱۰۰ میلیون تومان روی هر خودرو به جیب دلالان رفت.

به گفته وی، در خودروهایی بیش از ۲ برابر اختلاف قیمت وجود دارد ۱۰۰ میلیون در هر خودرو برنده می‌شوند؛ این‌گونه نمی‌توان اقتصاد را کنترل کرد، وزیر صمت وعده‌ای می‌دهد و مجلس جلوی آن را می‌گیرد، این تصمیمات باعث ضرر و زیان می‌شود. با توجه به اینکه صنعت خودروی کشور باید هر ساله پیشرفت داشته باشد، اما اکنون نسبت به گذشته تغییر نکرده است.

مطلب‌زاده با اشاره به اینکه خودرو در هیچ کجای دنیا یک کالای سرمایه‌ای نیست، اما در ایران به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است، گفت: خودرو به یکی از بهترین بازارها، برای سرمایه‌های سرگردان تبدیل شده است؛ کالایی که باعث بیشتر شدن حضور دلالان شده و به دنبال آن سفته‌بازی رونق گرفته است.

نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه با بیان اینکه تاکنون طرح نادرست قیمت‌گذاری خودرو پیاده شده که باعث زیان خودروسازان شد، تصریح کرد: نتیجه آن بر هم ریختن بازار و رکود صنعت بود و دو خودروساز بزرگ کشور بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان زیان رسمی دادند.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=19542

نوشته های مشابه

16نوامبر
خوشا شیراز و وضعِ بی‌مثالش
در #گردشگر عصر تحلیل بخوانید:

خوشا شیراز و وضعِ بی‌مثالش

09می
اصفهان میزبان مسابقات اسنوکر آزاد کشور
رئیس هیات بولینگ و بیلیارد استان اصفهان:

اصفهان میزبان مسابقات اسنوکر آزاد کشور

03دسامبر
 از این تبعیض ها ناراحتیم…
انتقاد تند قهرمان جهان از وزارت ورزش:

 از این تبعیض ها ناراحتیم…

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.