• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

سر تیتر اخبار

دیدنی های ناشناخته اصفهان را بشناسید از کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی می‌شود سایت هلندیگ پتروپالایش اصفهان تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی فراخوان استخدام و جذب نیرو چه اندازه باید کار کنیم تا یک پراید بخریم؟!/ خرید خودرو آرزو شد منیریه، محله قجری تهران اهدای تندیس زرین شش ستاره روابط عمومی ونشان ویژه تعالیگر ارتباطی چهره های آشنا جا مانده از مجلس دوازدهم انرژی زیست توده « Biomass Energy » چیست و چه کاربردهایی دارد؟ جشن امضا و بررسی رمان «مشتی بر دهان نوه‌چاپلین» دشمن با قدرت ملی ما مخالف است رای دادن اجباری نیست/ شورای نگهبان نسبت به هیچ گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد مشکلی در تامین لاستیک نداریم اتمام ۵۰ پروژه هوش مصنوعی تا مرداد ماه سال آینده بدون صورتحساب الکترونیک از فروشگاه خارج نشوید ترکیب استقلال و سپاهان مشخص شد واریز عیدی ۲٫۵ میلیون تومانی بازنشستگان افزایش ۲ برابری ارز مسافرتی به  ۱۰۰۰ یورو/ دهک های پایین واکنش نشان دادند مشکلی برای تامین ایستگاههای شارژ خودروی برقی نداریم/ تعرفه برق خودرو تجاری حساب می شود آیا سامانه خودنویس، بساط دلالی مسکن را جمع می کند؟! کارت مادران باردار و شیرده امروز شارژ می‌شود

3
عضو شورای تخصصی معماری موزه گرمابه حمام علیقلی آقا:

اندیشیدن به شهر، دغدغه معماران برای طراحی شهری است

  • کد خبر : 19416
  • 23 شهریور 1401 - 10:42
اندیشیدن به شهر، دغدغه معماران برای طراحی شهری است
اندیشیدن به شهر جزئی از دغدغه معماران برای طراحی شهری تلقی می شود و تفکر و ارتباط معنادار آن با شهر خیلی روشن است.

به گزارش عصرتحلیل از اصفهان، مژگان ابراهیمی عضو شورای تخصصی معماری موزه گرمابه حمام علیقلی آقا در دومین نشست معماری با موضوع “چقدر در طراحی معماری شهری به شهر اندیشیده ایم” با بیان اینکه معماری یکی از موضوعات مهم در شهرسازی است، گفت: معماران باید از خود بپرسند که آیا با توجه به شرایط و قوانین موجود در شهرسازی و پروژه های معماری، اقدام مناسبی را در جهت شهر و شهروندان انجام داده اند.

وی با اشاره به معماری بناهای قدیمی، افزود: در گذشته برای معماری توجه ویژه به همسایه و حتی خیابان و کوچه هم بود مثلا در کوچه ها مقداری از فضای خانه عقب نشینی می کردند تا فضایی برای استراحت سالمندان باشد، اما در حال حاضر هیچ کدام از معماران حاضر به انجام چنین کاری نیستند و حتی این کار را به نوعی هدررفت زمین و پروژه تلقی می کنند.

در ادامه محمد شماعی زاده متخصص معماری با بیان اینکه ارتباط معماری تنها با شهر خلاصه نمی شود، اظهارداشت: معماری با تمام حوزه های اجتماعی، زیست محیطی، فرهنگی و سیاسی مرتبط بوده و به عبارتی وابسته به تمام این موضوعات است.

شماعی زاده با بیان این سوال که چقدر در طراحی معماری به شهر اندیشیده ایم، گفت: این سوال جزئی از دغدغه معماران برای طراحی شهری تلقی می شود و تفکر و ارتباط معنادار آن با شهر خیلی روشن است.

این متخصص معماری با اشاره به رویکردهای مختلف معماری شهری، بیان داشت: در پروژه ها سعی می شود تا ارتباط آن با شهر یک ارتباط بصری باشد.

وی با بیان این سوال که ما معماران چقدر در قبال اندیشیدن به شهر و ادای حقوق شهر، احساس مسئولیت در مواجه با شهر و پاسخگو بودن نسبت به شهر حق داریم، ادامه داد: این مسئولیت یک کاری دو طرفه بین معمار و شهر و شهروندان است.

این معمار اظهارداشت: همان طور که از یک معمار انتظار می رود که در طراحی و اجرای پروژه های معماری خود غیر از حق مالک، مصالح و شهروندان را در نظر بگیرد در مقابل نیز انتظار می رود شهر نسبت به رعایت حقوق معمار تلاش کنند.

شماعی زاده حق آموزش مطلوب در دانشگاه ها و دفاتر معماری،  رقابت سالم،  نقد تخصصی، ارایه نظر در امور شهر، داشتن قوانین قابل اعتنا و منسجم شهرسازی و حق ارایه فعالیت خلاقانه به دور از تفکر غالب را از حقوق معماران دانست.

وی با انتقاد از قوانین و محدودیت های دست و پاگیر که برای معماران وجود دارد، خاطرنشان کرد: دغدغه ما این است که با این شرایط و قوانین و با محدودیتی که داریم چقدر می توانیم کار کنیم و چقدر می توانیم به طراحی بیاندیشیم و آن را به فضای شهری بیاوریم.

این معمار ادامه داد: ما در معماری با مردم سروکار داریم، مردم از ما انتظاراتی دارند در حالیکه یکسری قوانین در هر کشور با هر نوع فرهنگی وجود دارد، اتفاقی که می افتد این است که کارفرمای خصوصی دوست دارد حداکثر بهره را ببرد در حالیکه جامعه باید به سمتی برود که کارفرما را متقاعد کند که از منافع صد درصدی خود چشم پوشی کند.

وی بهترین کارفرمایان را کارفرمایان متوسط عنوان کرد و افزود: کارفرمایان متوسط سواد و درآمد خوبی دارند و هم می خواهند که کاری متفاوت برای آنان ارائه شود بنابراین بهترین گزینه هستند.

شماعی زاده با بیان اینکه معماری مانند یک کلاف به هم پیوسته است که عواملی مانند قوانین شهرسازی، نظر کارفرمایان، بودجه و اعتبار پروژه و بسیاری از موضوعات اجتماعی و فرهنگی در آن دخیل است، خاطرنشان کرد: نقص در هر کدام از این موارد موجب گره های بیشتر در این کلاف می شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=19416
  • منبع : معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان

نوشته های مشابه

27مهر
از مهمترین ویژگی های شخصیتی امیرکبیر …
۲۷ مهرماه سالروز صدارت امیرکبیر:

از مهمترین ویژگی های شخصیتی امیرکبیر …

12مهر
برخی داروهای بدن‌سازی عامل آرتیمی های خطرناک قلبی
کارشناس مسئول بیماری‌های قلب و عروق اداره بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت خبرداد:

برخی داروهای بدن‌سازی عامل آرتیمی های خطرناک قلبی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.