• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

سر تیتر اخبار

در توزیع بنزین مشکلی وجود ندارد / توزیع بنزین کشور طبق روال عادی ادامه دارد حضور بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران پلیس، مجری قانون یا متولی فرهنگ؟ / کم کاری نهادهای فرهنگی بر دوش پلیس المیادین:اسرائیل از شلیک موشک هایپرسونیک از سوی ایران خبرداد ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد هیچ کسب وکاری بدون شناسه یکتا به رسمیت شناخته نخواهد شد آیا افزایش ۵۰۰ درصدی جرایم رانندگی صحت دارد؟! دیدنی های ناشناخته اصفهان را بشناسید از کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی می‌شود سایت هلندیگ پتروپالایش اصفهان تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی فراخوان استخدام و جذب نیرو چه اندازه باید کار کنیم تا یک پراید بخریم؟!/ خرید خودرو آرزو شد منیریه، محله قجری تهران اهدای تندیس زرین شش ستاره روابط عمومی ونشان ویژه تعالیگر ارتباطی چهره های آشنا جا مانده از مجلس دوازدهم انرژی زیست توده « Biomass Energy » چیست و چه کاربردهایی دارد؟ جشن امضا و بررسی رمان «مشتی بر دهان نوه‌چاپلین» دشمن با قدرت ملی ما مخالف است رای دادن اجباری نیست/ شورای نگهبان نسبت به هیچ گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد مشکلی در تامین لاستیک نداریم اتمام ۵۰ پروژه هوش مصنوعی تا مرداد ماه سال آینده

6
بیان‌نامۀ انجمن دوستداران اصفهان؛

جایگاه رفیع نماد تاریخی اصفهان مورد توجه قرار گیرد

  • کد خبر : 18257
  • 20 اردیبهشت 1401 - 1:29
جایگاه رفیع نماد تاریخی اصفهان مورد توجه قرار گیرد
نماد تاریخی اصفهان قدمت هزار ساله دارد و در دوران‌های مختلف تاریخی از دیلمی تا صفوی بربناهای مختلف اصفهان نقش شده است.

به گزارش عصر تحلیل، انجمن دوستداران اصفهان به مناسبت هفته فرهنگی و اهمیت نماد تاریخی اصفهان بیانه ای صادر کرده که در زیر می خوانید:

هفتۀ فرهنگی اصفهان، امسال نیز همچون سالهای گذشته به همت شهرداری اصفهان و با حضور پرشور مردم در اردیبهشت‌ماه در حال برگزاری است و به نوعی مدیریت شهری اصفهان توانسته است در این هفته فرهنگی با استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌های موجود فرهنگی، مذهبی، تاریخی و اجتماعی شهر به نیازها، علایق و سلایق گروه‌های مختلف شهروندان بپردازد.
با این حال، برخی افراد دانسته یا ندانسته با مخدوش‌کردن جایگاه نماد تاریخی اصفهان، دربارۀ آن نوشتند: «در سال جاری هفتۀ فرهنگی اصفهان متمایز با سالهای گذشته حال و هوایی معنوی به شهر داده است، هر ساله در شهر تصاویر از یک نمادی شبیه به نمادها و شخصیتهای اساطیر یونان تحت عنوان سانتور که هیچ غرابت با هویت اصفهان نداشت به چشم می‌خورد، اما در سال جاری در هفتۀ فرهنگی اصفهان، تصاویر شهدا و بزرگان اصفهان نقش محوری گرفته است که جای تشکر و قدردانی دارد»
در پاسخ به این دیدگاه، ذکر چند نکته ضروری است:
۱. بنیان نماد تاریخی اصفهان بر نقش صورت فلکی قوس استوار است که برای نخستین بار در جهان، عبدالرحمن صوفی دانشمند ایرانی بر اساس محاسبات دقیق علمی و نجومی در کتاب ارزشمند صورالکواکب ترسیم کرده است و پس از او دیگر منجمان در همه جهان آن نقوش را اساس مطالعات علمی خود قرار داده‌اند و نقش صورت فلکی قوس در دوران دیلمی و صفوی توسط هنرمندان اصفهانی و با تأثیر از طالع اصفهان با محتوایی متعالی به عنوان نماد تاریخی اصفهان برگزیده و طراحی شده است و اصفهان یگانه شهر تاریخی در ایران و جهان است که از موهبت داشتن نمادی با چنین سابقه تاریخی و بنیان علمی محکم برخوردار است.
۲. دانشمندان، مورخان و ادیبان بزرگ ایرانی در دوران اسلامی همچون ابوریحان بیرونی، ابن‌رُسته اصفهانی، محمدبن احمد طوسی، امیرمحمد مُعزی نیشابوری، کمال‌الدین اسماعیل اصفهانی، حمدالله مستوفی، و حاج میرزا حسن‌خان جابری انصاری نیز در آثار خود از نماد اصفهان و بنیان نجومی آن یاد کرده‌اند.
۳. نماد اصفهان در دوران صفوی و در زمان حیات عالمان بزرگ جهان اسلام همچون شیخ بهایی و علامه مجلسی مورد توجه بوده و بر بناهای شاخص آن دوران نقش شده است و علمای طراز اول آن دوران نه تنها با آن مخالفتی نداشتند حتی علامه محمدباقر مجلسی در کتاب السماء و العالم در گنجینه بی بدیل جهان اسلام یا بحارالانوار، باور به طالع نقاط مختلف را مردود ندانسته و نوشته است: «فإن کل نقطه من نقاط الأرض لها طالع و کل نقطه من نقاط منطقه ‌البروج طالع أفق من الآفاق» و بر بنیان همین نظریۀ فقهی طالع اصفهان و نماد تاریخی و نجومی اصفهان مورد عنایت ویژۀ اهل علم قرار می‌گیرد.
۴. نماد تاریخی اصفهان قدمت هزار ساله دارد و در دوران‌های مختلف تاریخی از دیلمی تا صفوی بربناهای مختلف اصفهان نقش شده است و برهمین اساس در سال ۱۳۸۴ شورای بزرگ اصفهان‌شناسان پس از نظرخواهی، بررسی و مطالعه کارشناسی در این خصوص با رأی اکثریت یکم آذرماه را به عنوان روز اصفهان و نماد منقوش بر سردر قیصریه را به عنوان نماد اصفهان برگزیده است.
۵. جایگاه رفیع شهدای انقلاب و دفاع ‌مقدس بر کسی پوشیده نیست و ارج نهادن به مقام شامخ شهیدان بر آحاد ملت و شهروندان فریضه است، اما استفاده از منزلت شهدای گرانقدر برای اعمال سلیقه و مقابله با آنچه مورد پسند برخی گروه‌ها نیست، وهن به جایگاه عظیم شهداست.
۶. بجاست که شهرداری اصفهان و همۀ نهادهای فرهنگی شهر، ضمن ارج نهادن به مصوبۀ کارشناسی شورای اصفهان‌شناسان، در برنامه‌های مختلفی که در هفتۀ فرهنگی اصفهان در اردیبهشت‌ ماه و روز نکوداشت اصفهان در آذرماه برگزار می‌شود، همواره جایگاه رفیع نماد تاریخی اصفهان را مورد توجه قرار دهند.

انجمن دوستداران اصفهان
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=18257

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.