• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

سر تیتر اخبار

مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو در توزیع بنزین مشکلی وجود ندارد / توزیع بنزین کشور طبق روال عادی ادامه دارد حضور بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران پلیس، مجری قانون یا متولی فرهنگ؟ / کم کاری نهادهای فرهنگی بر دوش پلیس المیادین:اسرائیل از شلیک موشک هایپرسونیک از سوی ایران خبرداد ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد هیچ کسب وکاری بدون شناسه یکتا به رسمیت شناخته نخواهد شد آیا افزایش ۵۰۰ درصدی جرایم رانندگی صحت دارد؟! دیدنی های ناشناخته اصفهان را بشناسید از کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی می‌شود سایت هلندیگ پتروپالایش اصفهان تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی فراخوان استخدام و جذب نیرو چه اندازه باید کار کنیم تا یک پراید بخریم؟!/ خرید خودرو آرزو شد

9
شهرداری اصفهان موفق در توسعه خواهرخواندگی از سال 1396 تا کنون

خواهر خوانده ها، نبض مشترک فرهنگ ، تمدن و اقتصاد شهری/ سمرقند، پورتو و حیدرآباد فصل جدید همکاری خواهرخوانده ها

  • کد خبر : 15827
  • 14 مرداد 1400 - 13:05
خواهر خوانده ها، نبض مشترک فرهنگ ، تمدن و اقتصاد شهری/ سمرقند، پورتو و حیدرآباد فصل جدید همکاری خواهرخوانده ها
شهر اصفهان در حال حاضر با 15  شهر دنیا از جمله پورتو پرتقال، سمرقند ازبکستان، شیان چین، کوالالامپور پایتخت مالزی، فلورانس ایتالیا، یاش رومانی، بارسلون اسپانیا، ایروان پایتخت ارمنستان، شهر کویت، فرایبورگ آلمان، هاوانا پایتخت کوبا، لاهور پاکستان، سن پترزبورگ روسیه، داکار پایتخت سنگال و بعلبک لبنان قرارداد خواهرخواندگی دارد.

به گزارش عصر تحلیل از اصفهان، اصفهان که بعد از تهران در رتبه دوم عقد خواهر خواندگی کشور قرار دارد مناسبات مشترک فرهنگی و تمدنی بسیار غنی با اکثر شهر های دنیا دارد. این وجه تشابه در فرهنگ و تمدن و حتی قدمت بالای اصفهان در اعصار گذشته باعث شده تا شهرهای متعدد از سرتاسر جهان تمایل بیشتری به عقد قرار داد خواهر خواندگی با اصفهان داشته باشند.

هم اکنون نیز  شهر اصفهان در این دوره از مدیریت شهری ( ۱۳۹۶ – ۱۴۰۰ )  با حضور دکتر قدرت الله نوروزی به عنوان شهردارتوانسته با توجه به توسعه خواهر خواندگی با شهرهای مهم دنیا اعم از پورتو و سمرقند و همچنین حیدر آباد در آینده نزدیک بپردازد.

خواهرخواندگی اصطلاحی است که از ادبیات اروپا وارد دیگر کشورها شده و برای نخستین بار در سال ۱۹۲۰ بعد از جنگ جهانی اول این قرارداد بین یک شهر انگلیس و یک شهر در فرانسه منعقد شد و تا سال ۱۹۸۶ ادامه داشت هدف از این قرارداد پیوند و اتحاد بین شهروندان دو شهری است که دارای منافع مشترک هستند. مفاد این قراردادها موضوعات فرهنگی اقتصادی و بازرگانی و اخیراً ورزشی را شامل می‌شود در ادبیات اروپایی خواهرخواندگی به شهرهای دوقلو یا همسان هم گفته می‌شوند، اما در کشورهای آسیایی و آمریکایی اصطلاح خواهر خواندگی رواج بیشتر دارد. علت بکارگیری واژه خواهرخواندگی به این اعتبار است که در بیشتر زبانهای دنیا واژه شهر مؤنث است.

معمولاً دو شهر برای خواهر خواندگی باید دارای تشابهاتی باشند مثلاً دو شهر تاریخی، دو شهر علمی یا دانشگاهی یا دو بندر یا حتی دو سمبل مشترک باشند که این انگیزه را ایجاد کند. رونق و رواج گردشگری بین دو شهر خواهرخوانده و نامگذاری متقابل نام خیابانهایی به نام شهر خواهر خوانده از جمله نتایج اعلام خواهرخواندگی شهرها است.

اصفهان با داشتن سابقه طولانی در تمدن و فرهنگ همچنین زمامداری بلدیه تا شهرداری که بیش از یکصد سال قدمت دارد توانسته تا کنون با ۱۵ شهر دنیا قرار داد خواهر خواندگی امضا کنند.

خواهر خواندگی پورتو و اصفهان ادامه راه ارتباط کهن ایران و پرتقال

شهر پورتو از کشور پرتقال آخرین شهری است که این روزها شاهد امضا تفاهم نامه خواهرخواندگی آن با اصفهان بودیم. عقد این خواهر خواندگی که در تاریخ ۶ مرداد ۱۴۰۰ مصادف با ۲۸ جولای ۲۰۲۱ توسط شهرداران دو شهر به صورت آنلاین برگزار شد نوید تازه ایی برای توسعه ارتباطات دو کشور پرتقال و ایران به همراه داشت. البته ناگفته نماند سابقه ارتباط دو کشور پرتقال و ایران به ۵۰۰ سال پیش بر می گردد زمانی که اصفهان پایتخت صفویان بود و مناسبات فرهنگی و اقتصادی بسیاری با پرتقال داشت. امروز نیز با توسعه این روابط در لوای خواهرخواندگی می توان امیدوار بود بارقه امیدی در مناسبات مشترک فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دو شهر پورتو و اصفهان پدید آید.

قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان در مراسم عقد خواهرخواندگی اصفهان و پورتو که با حضور روی موریرا، شهردار و پورتو مرتضی دامن پاک جامی، سفیر ایران در پرتغال به صورت آنلاین برگزار شد یادآور شد:« امروز پانزدهمین خواهرخواندگی اصفهان به امضا رسید و با انعقاد تفاهم بین اصفهان و حیدرآباد در آینده ایی نزدیک این تعداد به ۱۶ شهر خواهرخوانده افزایش می یابد.»

وی ادامه داد:« اصفهان و پورتو نقاط مشترک زیادی دارند و علت خواهرخواندگی هم همین پیوندها به خصوص از لحاظ اشتراکات میراث فرهنگی، آثار تاریخی ثبت جهانی شده و انتخاب به عنوان مقاصد گردشگری است.»

شهردار اصفهان تصریح کرد: «هرچند این تفاهم نامه برای ایجاد خواهرخواندگی بین دو شهر است اما زمینه را برای نهادهای مختلف داخل شهر مانند باشگاه ها، دانشگاه ها و مراکز فرهنگی فراهم می کند تا اقدامات خود را در رابطه با شهرهای خواهرخوانده تسهیل کنند.»

وی با اشاره به اینکه اصفهان و پورتو از امروز می توانند تجربیات خود را منتقل و از امکانات یکدیگر برای توسعه استفاده کنند، گفت: «در سال ۲۰۱۸ پورتو به عنوان شهر برتر در حوزه استارتاپ ها شناخته شد و اصفهان هم می تواند در این زمینه همکاری کند.»

نوروزی از برگزاری هفته فرهنگی توسط دو شهر به عنوان یکی از زمینه های همکاری خبر داد و گفت: «البته اصفهان این تجربه را با سایر شهرهای خواهرخوانده نیز داشته است.»

اصفهان و سمرقند از جمله شهرهای مهم و تاریخی دنیا هستند

« امروز و با امضای تفاهم نامه خواهرخواندگی میان من و شهردار سمرقند این دو شهر تاریخی محور فعالیت های فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و … برای کشورهای ازبکستان و ایران می شوند.» این صحبتی بود که قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان بعد از عقد تفاهم نامه خواهر خواندگی سمرقند و اصفهان ( ۱۱ تیر ۱۴۰۰) به آن اشاره کرد. وی با اشاره به اینکه هر دو شهر عضو اکو هستند، گفت:« که این موضوع می تواند اصفهان و سمرقند را به عنوان دو شهر مهم منطقه اکو ایجادگر شبکه شهرهای کوچک کند، الگوی موفقی از چندجانبه ‌گرایی بیناشهری را شکل دهد و منجر به موفقیت های بزرگ و همکاری های چندجانبه شود. این تفاهم‌نامه فقط برای همکاری بین دو شهرداری نیست بلکه تفاهم‌نامه‌ای است که همه نهادهای مربوطه مانند اتاق بازرگانی، دانشگاه و … را نیز درگیر می کند تا در سایه این رابطه دوستی و تعامل، به عنوان همتاهای یکدیگر برای آغاز همکاری اقدام کنند.»

به گفته وی هر دو شهر اصفهان و سمرقند از جمله شهرهای مهم و تاریخی دنیا هستند، امضای این تفاهم‌نامه زمینه رابرای فعالیت و همکاری بیشتر میان دو شهر فراهم می کند.

شهردار اصفهان در ادامه می گوید:« با توجه به اینکه هر دو شهر در زمینه دیپلماسی تجربه خوبی دارند امضای این تفاهم نامه یک فرصت خوب برای شهروندان هر دو شهر و شهروندان دو کشور برای آشنایی بیشتر با یکدیگر است و امیدوارم این تفاهم‌نامه زمینه را‌برای تعامل بیشتر فراهم کند.»

قدرت الله نوروزی در بخش دیگر صحبتهای خود با خطاب قرار دادن «بابر میرزا آبلاقل اف» شهردار سمرقند گفت:«  ما در مهرماه امسال سی و چهارمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان را در شهر اصفهان برگزار می کنیم که با استفاده از این فرصت از شما دعوت می کنیم تا در این زمینه مشارکت کرده و امسال با حضور فعالان صنعت سینما در کشور شما جشنواره بهتری را برگزار کنیم.: امیدوارم با تقویت این تعاملات زمینه همکاری در حوزه های کتاب، موسیقی و ویدیو نیز فراهم شود تا شهروندان دو شهر بتوانند کارهای اینگونه ای را با همکاری یکدیگر انجام دهند.»

در ادامه این گزارش به معرفی کوتاه ۱۵ شهر خواهر خوانده اصفهان می پردازیم.

سمرقند (ازبکستان)

اصفهان و سمرقند در تیر ۱۴۰۰ به خواهرخواندگی یکدیگر درآمدند.  شهر سمرقند در ازبکستان به عنوان مرکز علم و هنر و زادگاه بسیاری از شخصیت های تاثیرگذار، امروزه نیز میزبان شمار زیادی آثار هنری و تاریخی است. سمرقند با مدارس تاریخی که دارای گنبدهای آبی هستند، کاروانسراهای کاشی کاری شده و مساجد باشکوهش یکی از زیباترین شهرهای آسیای میانه به شمار می‌آید.  ازبکستان از به هم پیوستن بخش هایی از اراضی باقیمانده از سه خان نشین سابق این منطقه شامل بخارا، خوقند و خوارزم به مرکزیت شهر باستانی سمرقند در سال ۱۹۲۴ تاسیس شد و پایتخت آن سال ۱۹۳۰ به تاشکند انتقال یافت. بیشترین تعداد تاجیکان و آریایی نژادان آسیای مرکزی پس از تاجیکستان در این کشور زندگی می کنند؛ به همین دلیل این کشور با داشتن ده ها شهر و بخش و منطقه باستانی، پیوند بسیار عمیقی با فرهنگ و تمدن ایران و اسلام دارد. اگر قرار باشد فهرستی از شهرها و نویسندگان، شاعران، عارفان و دانشمندان برخاسته از این مناطق را که در فرهنگ و تمدن ایران و اسلام و زبان فارسی نقش آفرینی کرده اند تهیه کنیم؛ بی تردید «مثنوی هفتاد من کاغذ شود». اما معماری در دل سمرقند پیوند فراوانی با اصفهان دارد؛ از میدان ریگستان آن گرفته تا باغ‌های ایرانی‌اش.

سمرقند از شهیرترین شهرهای سرزمین ماوراءالنهر و ایالت سغد و از پیشینه تاریخی درازی برخوردار است. قوم‌ها و قبیله‌های فراوانی مانند یونانیان، ترکان، مغولان و…، به این شهر تاخته‌اند، اما به هر روی سمرقند مرکز نشر معارف اسلامی و مهد عالمان وارسته در درازنای قرون بوده و افراد برجسته‌ای به جهان اسلام فرستاده که آوازه برخی از آنان جهان‌گیر شده است.

پورتو ( پرتقال)

شهر پورتو و شهر اصفهان در تیرماه سال ۱۴۰۰ به عنوان پانزدهمین شهر به خواهر خواندگی هم درآمدند. پورتو لقب پانزدهمین خواهرخوانده اصفهان را به خود می‌گیرد و بر این اساس دو شهر می‌توانند با بهره‌گیری از اشتراکات و بنای تاریخی و فرهنگی خود، تعاملات فرهنگی ایران و پرتغال را نمایندگی کنند و نقطه ارتباط فرهنگی دو کشور باشند. پورتو یکی از شهرهای معروف در کشور پرتغال است که به اندازه ی لیسبون پایتخت این کشور و یا حتی بیشتر معروف است. شهر پورتو به عنوان دومین شهر بزرگ در کشور پرتغال شناخته می شود. شهر پورتو در پرتغال جاذبه های تاریخی متعددی دارد که بیشتر آن ها به قرن ۱۸ میلادی باز می گردد. شهر پورتو در پرتغال مجموعه ای از جاذبه های تاریخی غنی و فراوان دارد.

یاش (رومانی)

یاش بزرگترین شهر شرقی رومانی و یکی از مراکز پیشرو اجتماعی، فرهنگی، آکادمیک و زندگی هنری است. این شهر سمبل تاریخ رومانی و پایتخت فرهنگی این کشور محسوب می شود. یاش شهری با گروه‌های قومی متنوع در طول تاریخ بوده و همه‌ آن‌ها ردی از خود در اینجا به جای گذاشته‌اند. این شهر، به‌طور ویژه، دارای یک جمعیت بسیار بزرگ از یهودیان تا زمان فرارسیدن وحشت ناشی از جنگ جهانی دوم، بود. این شهر مفتخر است که توانسته نخستین روزنامه و دانشگاه رومانیایی را منتشر و ایجاد کند. در حوزه علمی نیز، این شهر مرکز تحولات آموزشی و تحقیقاتی بسیاری بوده که از این جهت درحال حاضر ۵ دانشگاه مادر را در خود جای داده است. شهر یاش که در اردیبهشت ۱۳۷۸ دست دوستی و خواهرخواندگی به اصفهان داد، همچنین مرکز مهم اقتصادی کشور رومانی نیز محسوب می‌شود. اقتصاد محلی و منطقه ای این شهر وابسته به نهادها و موسسات موجود در این شهر است که مهم ترین بخش آن خدمات در راستای آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، بانکداری، پژوهش، فرهنگ، دولت و گردشگری است.

بعلبک (لبنان)

بعلبک به دلیل وجود آثار باستانی در آن از جمله نیایشگاهی از دوره رومی‌ها که از آثار مهم رومی‌ها است شهرت دارد. مجموعه معابد باستانی این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بعلبک یکی از مسیرهای عبور کاروان اسرا بعد از واقعه عاشورا از کربلا به طرف شام است و اکنون با ورود به این شهر جلوه‌های عبور این کاروان همچنان متجلی است و به همین دلیل،‌گردشگران مذهبی نیز از جمله بازدیدکنندگان از این شهر هستند. پیمان خواهرخواندگی این شهر و اصفهان در مهر ۱۳۸۹ به امضای طرفین رسید.

داکار (سنگال)

پایتخت سنگال در غرب آفریقا با داشتن ۲۵٪ جمعیت سنگال و ۸۰٪ فعالیت اقتصادی آن، موتور محرک این کشور است. داکار که از آذر۱۳۸۸ در فهرست شهرهای خواهرخوانده اصفهان قرار گرفت، به مدد میراث و رسوم غنی خود، شهری خلاق است که میزبانی دائمی رویدادهای مهم فرهنگی هنری از جمله «جشنواره جهانی هنرهای سیاه» و جشنواره دوسالانه «هنرهای معاصر آفریقا» را برعهده دارد. این شهر همچنین از زیرساخت‌های فرهنگی بسیاری شامل موزه هنر آفریقایی تئودور مونود، دهکده هنر، گالری‌هایی از جمله گالری ملی هنر، تئاتر ملی دانیل سورانو و تئاتر بزرگ ملی برخوردار است. این زیرساخت های چندگانه بازتاب پویایی صحنه هنری داکار و اجتماع پر جنب و جوش و متنوع کنشگران این عرصه است. سنگال که بخش قابل توجهی از آن را جوانان تشکیل می دهند، مهد نسل جدید هنرمندان و طراحان سنگال است. داکار از سال ۲۰۱۴ تاکنون در شبکه شهرهای خلاق یونسکو و در زمینه هنرهای رسانه ای عضویت دارد. همچنین این شهر در سال ۲۰۰۷ به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی منطقه آفریقا معرفی شد.

لاهور (پاکستان)

آغاز خواهرخواندگی اصفهان و لاهور به مرداد ۱۳۸۳ بازمی‌گردد.این شهر که در حال حاضر به عنوان شهر خلاق یونسکو در زمینه ادبیات شناخته می شود، قبل و پس از استقلال پاکستان از استعمار انگلستان در سال ۱۹۴۷ میلادی، از اهمیت زیادی برخوردار بوده و به همین دلیل از قدیم الایام تا عصر حاضر ضرب المثلی در میان مردم رواج یافته است مبنی بر اینکه «اگر لاهور را ندیده اید مثل این می ماند که اصلا به دنیا نیامده اید». این ضرب المثل نشان می‌دهد که این شهر با بافت فرهنگی، تاریخی، گردشگری و روی هم رفته زیبایی های خود تا چه حد در میان مردم پاکستان از اهمیت برخوردار است. لاهور، دومین شهر بزرگ پاکستان و مرکز ایالت پنجاب پرجمیعت ترین و مهم ترین ایالت در این کشور و به عنوان مرکز فرهنگی پاکستان نیز محسوب می شود. هر یک از شهرها و مناطق پاکستان به دلیل برخی خصوصیت ها و ویژگی ها از شهرت برخوردار است، اما از دیدگاه مردم این کشور شهر لاهور تنها به دلیل نام «لاهور»، مشهور و در دلها مانده است. لابه لای اوراق تاریخ، شهر لاهور با نام های مختلفی یاد شده است، اما تاریخ دقیق بنای آن مشخص نیست. برخی از مورخان معتقدند قدمت این شهر به ۴ هزار سال می رسد.

کویت (کویت)

به واسطه نقش این شهر در اقتصاد جهانی، کویت یک «شهرجهانی» به شمار می آید که علاوه بر صدور نفت خام و گاز که شاکله اصلی اقتصاد این شهر را تشکیل می دهد،‌ ماهیگیری و بهره برداری از منابع دریایی مانند میگو، یکی از منابع اصلی درآمد کویتی ها است. کویت که در آذر ۱۳۸۳ به عقد خواهرخواندگی با اصفهان درآمد، از جمله پیشگامان و قطب های مطرح تئاتر در سطح دنیای عرب است. این شهر- کشور دارای قدیمی‌ترین جنبش هنر نوگرا در شبه جزیره عربستان است. کویت محل تولد ژانرهای مختلف موسیقی محبوب مانند اره بوده و به‌طور قابل توجهی بر فرهنگ موسیقی در سایر کشورهای عربی تأثیر گذاشته ‌است. موسیقی سنتی کویت بازتابی از میراث دریایی این کشور است.

ایروان (ارمنستان)

ایروان پایتخت ارمنستان است که رشته کوه‌های آرارات در اطراف این شهر امتداد پیدا کرده‌اند. برای اولین بار در کتیبه داریوش نام ارمنستان دیده می‌شود که چنین نوشته شده:«سرزمین یونتوس یا ارمنستان را فتح کردی»م. بعد از فروپاشی شوروی، ارمنستان به استقلال رسید و ایروان تغییرات زیادی کرد. قلعه‌ نظامی رومیان، آثار مربوط به اقوام اوراتورها و برج و باروهای ترکی بناهای باستانی این شهر هستند. به دلیل وجود اقلیت ارمنی در اصفهان، این شهر در اردیبهشت ۱۳۷۹ به عنوان خواهرخوانده اصفهان برگزیده شد. محورهای این پیمان، مسائل فرهنگی و تامین نیاز اتباع دو کشور را شامل می‌شوند.

فرایبورگ ( آلمان)

فرایبورگ در ایالت بادن-وورتم‌برگ در جنوب غربی آلمان واقع شده و با کشورهای فرانسه و سوئیس هم‌مرز است. بیشتر شهرت این شهر به خاطر همسایگی آن با جنگل سیاه و وجود کارخانه های مواد شیمیایی و نساجی و همچنین تجارت بسیار پر رونق الوار چوب در آن است. فرایبورگ که در آبان ۱۳۷۹ به عنوان خواهرخوانده اصفهان برگزیده شد، در سال های اخیر توانسته است از راه های زیست محیطی نیز به درآمدزایی اقدام کند. در حال حاضر در منطقه‌ای از فرایبورگ که در قدیم پایگاه نظامی فرانسه قرار داشته است، دو هزار خانه دوستدار محیط زیست وجود دارد که سقف ۵۰ خانه‌ مجهز به سلول‌های خورشیدی است و تمامی انرژی الکتریکی مورد نیاز ساکنان آن را فراهم می‌کند. جالب آنکه انرژی تولید شده توسط این سیستم، سه یا چهار برابر بیشتر از نیاز ساکنان است و فروش این الکتریسیته مازاد برای آن‌ها ایجاد درآمد کرده است که این امر در درازمدت هزینه بالای خرید خانه در این منطقه جبران می‌کند.

هاوانا (کوبا)

پایتخت کشور کوبا همواره در بین صدرنشینان مقاصد گردشگران جهان قرار داشته است. براساس گزارش ها، بالغ بر ۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ میلادی از این شهر بازدید کردند. گفتنی است مرکز تاریخی پایتخت کوبا در سال ۱۹۸۲ از طرف سازمان یونسکو به عنوان یک میراث به ثبت رسید. هاوانای قدیم جزو یکی از میراث‌های جهانی یونسکو محسوب می‌شود. ساختمان‌های سبک «نئوکلاسیک» و «باروک»، میادین و خیابان‌های باریک سنگفرش شده و بسیاری از بناهای بازسازی شده این منطقه به زیبایی آن افزوده است. بهترین توصیف برای فرهنگ هاوانا، عبارت آفریقایی- کوبایی است؛ اشاره ای به ترکیب آداب و رسوم بردگان آفریقایی با سنت های اسپانیایی. اما موضوع پیچیدگی ها دیگری نیز دارد و آن اینکه حتی سنت های اسپانیایی نیز خود آمیخته ای از فرهنگ بومیان جزیه و استعمارگران اسپانیایی است و همین امر بر تنوع فرهنگی در هاوانا افزوده است. این شهر پرطرفدار گردشگری در اسفند ۱۳۷۹ به خواهرخواندگی اصفهان درآمد.

بارسلونا (اسپانیا)

بارسلونا دومین شهر بزرگ اسپانیا به شمار می‌آید و دارای میراث فرهنگی بسیار غنی با بناهای تاریخی و ساختمان‌های مدرن است که قدمت آن به سده اول میلادی باز می‌گردد. ۳ محوطه میراث جهانی اسپانیا در بارسلونا قرار دارند و دارای ۷ اثر میراث جهانی ثبت شده است. این شهر بندری، از جمله مهم‌ترین بنادر اروپاست و ۴امین شهر ثروتمند اتحادیه اروپا و ۳۵امین شهر جهان محسوب می‌شود. این شهر سالیانه در حدود ۵ میلیون گردشگر را به خود جذب می‌کند و آنها هم در بارسلونا نزدیک ۹ میلیارد دلار خرج کردند. این را آمار شرکت معتبر «مسترکارد» (Mastercard) نشان می‌دهد. بیش از ۴۰۰ هزار نفر در کاتالونیا در صنعت گردشگری مشغول کار هستند. پیمان خواهرخواندگی اصفهان و این شهر مهم اروپایی در دی ۱۳۷۸ به امضای شهرداران دو طرف رسید.

سن‌پترزبورگ (روسیه)

سن پترزبورگ بزرگترین مرکز تاریخی خاورشناسی روسیه به شمار می رود؛ شهری که در سال ۱۷۰۳ به دست پطر کبیر در ساحل رود نوا ساخته و به عنوان پایتخت امپراطوری روسیه برگزیده شد. سن پترزبورگ در حال حاضر با ۵ میلیون جمعیت، دومین شهر بزرگ روسیه، چهارمین شهر بزرگ اروپا و یکی از کانون‌های فرهنگی مهم این قاره است. بافت تاریخی شهر سن پترزبورگ به خاطر اهمیت تاریخی و میراث معماری اش از سال ۱۹۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این شهر در اردیبهشت ۱۳۷۸ به خواهرخواندگی اصفهان درآمد. پس از مسکو، سن پترزبورگ دومین شهر مهم روسیه محسوب می‌شود که تنها در طول یکسال (۲۰۱۹) بالغ بر ۹ میلیون گردشگر از سن پترزبورگ بازدید کردند؛ رقمی که در مقایسه با سال ۲۰۱۸ رشد ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد. به دلیل واقع شدن رودخانه ها و کانال های فراوان در این منطقه، سن پترزبورگ به «ونیز شمال» شهره است.

فلورانس (ایتالیا)

در شهریور ۱۳۷۷، هنگام سفر لامبرتو دینی، وزیر امور خارجه وقت ایتالیا، طی مراسمی که در شهر اصفهان برگزار شد بین این شهر و فلورانس پیمان خواهرخواندگی برقرار گشت. پس از آن که فلورانس به عنوان خواهرخوانده اصفهان اعلام شد شهردار این شهر این قرارداد را سنگ بناى همکارى‌هاى فرهنگى آینده میان دو شهر نامید. شهری زیبا و تاریخی که رنسانس و تجدید دوباره اروپا از ونیز و این شهر شروع شد. فلورانس مهد تمدن و فرهنگ اروپا و زادگاه لئوناردو داوینچی، رافائل و میکل آنژ نیز است. آندره مالرو ادیبی فرانسویست که فلورانس را از جمله معدود شهرهایی دانست که از نظر زیبایى و غناى هنرى و فرهنگی با اصفهان قابل مقایسه است. بیشتر از ۶۰ درصد آثار هنرى جهان در ایتالیا نگهدارى مى‌شوند و بیش از نیمى از آنها در فلورانس جای گرفته‌اند. مهم‌ترین محورهاى قرارداد خواهرخواندگى اصفهان و فلورانس همکارى‌هاى اقتصادى، همکارى‌هاى کارشناسى، فرهنگى و تبادل هیات‌هاى فرهنگى و توریسم بوده است. همچنین چند سال پس از عقد این قرارداد کلیسای جلفا اصفهان توسط ایتالیایی‌ها مرمت شد.

کوالالامپور (مالزی)

کوالالامپور پایتخت، مرکز اقتصادی و کسب و کار کشور مالزی است. در واقع مرکزی برای امور مالی، بیمه، املاک، رسانه ها و هنر در این کشور است. این شهر همچنین در جایگاه هفتم آسیا در تمامی شاخص ها معرفی شده است. صنعت گردشگری دومین منبع درآمد کوالالامپور محسوب می‌شود و یکی از پردرآمدترین شهرهای آسیایی در حوزه گردشگری است. صنعت گردشگری کوالالامپور پس از سال ۲۰۰۸ میلادی با بیشترین سرعت پیشرفت و این شهر را به سومین مقصد گردشگرپذیر در میان شهرهای آسیا-اقیانوسیه بدل کرد. پایتخت مالزیایی‌ها با توسعه گردشگری حلال، گردشگران مسلمان بسیاری را جذب کرده است اما مقامات گردشگری این شهر به حوزه‌های دیگر گردشگری مانند گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی و گردشگری هیجانی نیز توجه کرده و جاذبه گردشگری برای انواع مختلف گردشگران ایجاد کرده‌اند. پیمان خواهرخواندگی اصفهان و کوالالامپور در تیر ۱۳۷۶ منعقد شد.

شیان (چین)

شهر تاریخی شیان، اولین خواهرخوانده اصفهان محسوب می‌شود که پیمان آن در اردیبهشت ۱۳۶۸ به امضا رسید. این شهر در بخش مرکزی چین و در مسیر راه ابریشم قرار دارد. البته شیان نقطه آغاز این مسیر است و از این رو، اولین مسیر تجارت بین المللی به حساب می‌آید. این پایتخت باستانی حدود ۳۶۰۰ سال قدمت دارد و چینیان معتقدند که یکی از ۴ پایتخت باستانی در جهان است. خواهرخوانده چینی اصفهان دارای ۴۰۰۰ اثر تاریخی، ۳۱۴ واحد آثار باستانی و ۱۲۰ هزار بقایای فرهنگی است. همچنین، این شهر دارای جایگاه دوم در میان مراکز فناوری‌های پیشرفته چین است. اقتصاد در حال توسعه این شهر از صنعت توسعه نرم افزار حمایت می کند و در این زمینه در کشور چین پیشرو به حساب می آید.

انتهای پیام/

 

 

 

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=15827
  • نویسنده : داوود شیخ جبلی

نوشته های مشابه

13خرداد
رئیس اتاق بازرگانی مطرح کرد:

تامین انرژی در اصفهان در وضعیت نامطلوب

14اسفند
ودیعه مسکن مشکل بزرگ نیازمندان
مدیر شعبه اصفهان بنیاد دست های مهربان مطرح کرد:

ودیعه مسکن مشکل بزرگ نیازمندان

29خرداد
اصفهان ۴۵ درصد از فولاد کشور تولید می‌کند
معاون اجرایی رئیس‌جمهور خبر داد:

اصفهان ۴۵ درصد از فولاد کشور تولید می‌کند

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.