• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024

سر تیتر اخبار

آقای رئیس جمهور،راهی سخت پیش رو دارید مردم را نا امید نکنید مسعود پزشکیان، منتخب مردم را بیشتر بشناسید دکتر «مسعود پزشکیان» نهمین رئیس جمهور ایران شد / سعید جلیلی با اختلاف از رقابت حذف شد واریز علی‌الحساب ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان رهبر انقلاب: دور دوم انتخابات به مراتب مهم تر است آقای جلیلی! اقتصاد ایران با صادرات گوجه راه نمی‌افتد / نفت با ۳۰ درصد تخفیف فروش رفت جلیلی با مذاکرات محرمانه ما با امریکا مخالفت می‌کرد/ جلیلی حتی پس از مجوز رهبری می‌گفت نظر آقا این نیست هر قسط وام ۸۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟ سبقت پزشکیان از جلیلی پس از پایان مناظره‌ها / آخرین نتایج نظرسنجی‌ها در فضای مجازی + نمودار پزشکیان صدر نشین انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسانی به مرحله دوم انتخابات می روند؟! + جزئیات مرحله دوم روز انتخابات برای ما ایرانی‌ها، روز نشاط و شادی است / دوام و قوام و عزت و آبروی جمهوری اسلامی متوقف به حضور مردم است فولاد مبارکه الگوی سایر صنایع بزرگ کشور در حوزه فناوری و نوآوری/ ضرورت مراقبت از پرچم‌داری فولادمبارکه در این حوزه اسکن مغزی بیش از ۸۰۰ نفر برای بررسی افسردگی و اضطراب برترین کشور دنیا در زمینه تراکنش های مالی هستیم ضرورت استفاده از سامانه های هوشمند در پلیس راهور فصل ۵ مستند بزرگراه همت از شبکه افق پخش خواهد شد بهار سند تحول بنیادین در دولت سیزدهم رقم خورد اجرای شجاعانه عدالت از مهمترین وظیفه دستگاه قضا لیگ نخبگان آسیا برگزار می‌شود ثبت روز محیط بان به تصویب رسید

2

سبقت پزشکیان از جلیلی پس از پایان مناظره‌ها / آخرین نتایج نظرسنجی‌ها در فضای مجازی + نمودار

  • کد خبر : 23170
  • 13 تیر 1403 - 19:11
سبقت پزشکیان از جلیلی پس از پایان مناظره‌ها / آخرین نتایج نظرسنجی‌ها در فضای مجازی + نمودار

بررسی روند گوگل‌ترندز و اینستاگرام از برتری نسبی پزشکیان به جلیلی حکایت دارد؛ با این حال این وضعیت را در شرایطی می‌توان به واقعیت انتخابات مرحله دوم تطبیق داد که میزان مشارکت بالا برود.

خبرآنلاین نوشت: اگر تحلیل‌های آماری را در هفته‌های اخیر دنبال کرده باشید، شاید متوجه شده باشید که نتایج مرحله اول انتخابات که روز شنبه ۹ تیر اعلام شد، نزدیکی زیادی به توجه کاربران موتور جست‌وجوی گوگل به دو نامزد اصلی (مسعود پزشکیان و سعید جلیلی) و سهم لایک کاربران اینستاگرام به نامزدها داشته است. از آنجایی‌که گوگل و اینستاگرام شاهد بیشترین حضور کابران ایرانی در فضای مجازی هستند، رفتار کاربران آن‌ها را می‌توان معیار بهتری در مقایسه با شبکه‌های کم‌جمعیتی مانند توییتر فارسی یا شبکه‌های داخلی مانند ایتا دانست که شاهد حضور سازمان‌یافته طرفداران گروهی خاص هستند.

در نمودار ۱، روند جست‌وجوی پزشکیان (آبی) و جلیلی (قرمز) را در سرویس گوگل‌ترندز می‌بینید. سهم توجه به جلیلی از ساعت ۲۲ پنج‌شنبه ۷ تیر (شب انتخابات) تا بامداد ۸ تیر ناگهان افزایش یافت، اما از صبح انتخابات این پزشکیان بود که دوباره بیشترین سهم توجه را به خود جلب کرد. صبح ۹ تیر با اعلام مرحله‌ای نتایج انتخابات، سهم توجه به این دو نفر تقریبا همسان شد و پس از اعلام قطعی نتایج، دوباره پزشکیان پیش افتاد.

مناظره‌ها، پزشکیان را به اوج رساند / آخرین بررسی‌ها از افکارسنجی در فضای مجازی / نمودار
نمودار ۱ – روند توجه کاربران گوگل به مسعود پزشکیان و سعید جلیلی طی ۷ روز اخیر

با فرو نشستن موج شگفتی از اعلام نتایج و بهت‌زدگی از مشارکت پایین مردم در انتخابات مرحله اول، سهم توجه نسبی به این دو نامزد با اختلافی نه‌چندان زیاد ادامه یافت. همان‌طور که در نمودار می‌بینید، با برگزاری مناظره‌ها، توجه عمومی حتی از مرحله اول انتخابات نیز بالاتر رفت و به‌خصوص پس از مناظره دوم (دیشب، ۱۲ تیر) به اوج خود رسید. همان‌طور که می‌بینید، هم‌اکنون پزشکیان توانسته توجه بالاتری را نسبت به جلیلی جلب کند.

در جدول ۱، سهم توجه نسبی به نامزدها را در استان‌های مختلف می‌بینید. میانگین این آمار در سطر «ایران» ذکر شده و از برتری پزشکیان نسبت به جلیلی حکایت دارد.

استانپزشکیانجلیلی
کرمانشاه۶۵%۳۵%
کردستان۶۴%۳۶%
کرمان۶۳%۳۷%
قم۶۲%۳۸%
آذربایجان شرقی۶۲%۳۸%
چهارمحال و بختیاری۶۲%۳۸%
آذربایجان غربی۶۲%۳۸%
سیستان و بلوچستان۶۲%۳۸%
کهگیلویه بویراحمد۶۱%۳۹%
خراسان رضوی۶۱%۳۹%
همدان۶۱%۳۹%
خراسان شمالی۶۱%۳۹%
قزوین۶۱%۳۹%
اصفهان۶۱%۳۹%
مرکزی۶۱%۳۹%
گیلان۶۱%۳۹%
بوشهر۶۱%۳۹%
خوزستان۶۱%۳۹%
البرز۶۱%۳۹%
مازندران۶۱%۳۹%
فارس۶۱%۳۹%
هرمزگان۶۱%۳۹%
ایران۶۱%۳۹%
ایلام۶۰%۴۰%
خراسان جنوبی۶۰%۴۰%
زنجان۶۰%۴۰%
تهران۶۰%۴۰%
گلستان۶۰%۴۰%
لرستان۵۹%۴۱%
یزد۵۹%۴۱%
سمنان۵۹%۴۱%
اردبیل۵۷%۴۳%

در نمودار ۲، سهم لایک‌های مخاطبان اینستاگرام به مطالب پزشکیان و جلیلی و سهم کامنت‌های آن‌ها درج شده است.

مناظره‌ها، پزشکیان را به اوج رساند / آخرین بررسی‌ها از افکارسنجی در فضای مجازی / نمودار
نمودار ۲ – سهم لایک و کامنت در اینستاگرام

همان‌طور که می‌بینید، هر دو از برتری نسبی پزشکیان به جلیلی حکایت دارند؛ با این حال این وضعیت را در شرایطی می‌توان به واقعیت انتخابات مرحله دوم تطبیق داد که میزان مشارکت بالا برود؛ درغیراین‌صورت جمعیت شرکت‌کننده به الگوی حاکم بر شبکه‌های اجتماعی داخلی مانند ایتا و روبیکا نزدیک می‌شود که طرفداران سازمان‌یافته سعید جلیلی آن را در کنترل دارند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=23170
  • منبع : خبرآنلاین

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.