• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

سر تیتر اخبار

دیدنی های ناشناخته اصفهان را بشناسید از کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی می‌شود سایت هلندیگ پتروپالایش اصفهان تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی فراخوان استخدام و جذب نیرو چه اندازه باید کار کنیم تا یک پراید بخریم؟!/ خرید خودرو آرزو شد منیریه، محله قجری تهران اهدای تندیس زرین شش ستاره روابط عمومی ونشان ویژه تعالیگر ارتباطی چهره های آشنا جا مانده از مجلس دوازدهم انرژی زیست توده « Biomass Energy » چیست و چه کاربردهایی دارد؟ جشن امضا و بررسی رمان «مشتی بر دهان نوه‌چاپلین» دشمن با قدرت ملی ما مخالف است رای دادن اجباری نیست/ شورای نگهبان نسبت به هیچ گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد مشکلی در تامین لاستیک نداریم اتمام ۵۰ پروژه هوش مصنوعی تا مرداد ماه سال آینده بدون صورتحساب الکترونیک از فروشگاه خارج نشوید ترکیب استقلال و سپاهان مشخص شد واریز عیدی ۲٫۵ میلیون تومانی بازنشستگان افزایش ۲ برابری ارز مسافرتی به  ۱۰۰۰ یورو/ دهک های پایین واکنش نشان دادند مشکلی برای تامین ایستگاههای شارژ خودروی برقی نداریم/ تعرفه برق خودرو تجاری حساب می شود آیا سامانه خودنویس، بساط دلالی مسکن را جمع می کند؟! کارت مادران باردار و شیرده امروز شارژ می‌شود

3
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبرداد:

شناسائی هدف داروئی جدید برای درمان بیماری کرونا

  • کد خبر : 19223
  • 13 شهریور 1401 - 14:07
شناسائی هدف داروئی جدید برای درمان بیماری کرونا
پژوهشگران گروه بیوانفورماتیک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از کلان‌داده (Big Data) مرتبط با عوامل ژنتیک مستعد کننده برای ابتلا به فرم شدید و مرگبار بیماری کرونا و با روش‌های پیشرفته بیوانفورماتیک، موفق به شناسائی هدف داروئی جدید برای درمان بیماری کرونا شدند

به گزارش عصرتحلیل ،رشد تحقیقات علوم پزشکی در چند سال اخیر با دو پدیده مهم انقلاب‌گونه همراه شده است. اول فناوری های تولید سریع و ارزان حجم زیاد داده (فناوریهای پربرونداد) یا کلان‌داده مرتبط با سلامت، که منجر به انقلاب اُمیکس و سایر انواع کلان‌داده مرتبط شده است. دوم دانش و ابزار تحلیل پرتوان انواع کلان‌داده شامل طیف وسیعی از روش‌های آماری و الگوریتم‌های ریاضی و هوش مصنوعی. تلاقی زمانی دو پدیده انقلاب‌گونه فوق، نویددهنده دگرگونی چارچوب‌های نظری و عملی علوم زیست‌پزشکی است که از آن به عنوان جابجایی پارادایم در علوم زیست‌پزشکی یاد می‌کنند، به گونه‌ای که استفاده از روش‌های پیشرفته بیوانفورماتیکی و هوش مصنوعی در علوم پزشکی، نه به عنوان یک فعالیت لوکس، بلکه به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در گذار از زیست‌شناسی کلاسیک به زیست‌شناسی مدرن ضروری می‌نماید.

در همین راستا، پژوهشگران جوان گروه بیوانفورماتیک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان موفق شدند با به کارگیری روش‌های پیشرفته بیوانفورماتیک در تحلیل کلان‌داده (Big Data) مرتبط با عوامل ژنتیک انسانی مستعد کننده بیماری کرونا، هدف داروئی جدیدی برای بیماری کرونا شناسائی و معرفی کنند. این پژوهشگران نخبه با استفاده از روش‌مندی بسیار جدید «تصادفی‌سازی مندلی» (Mendelian Randomization, MR) که اساساً مشابه روش‌مندی کارآزمایی بالینی تصادفی (Randomized Clinical Trial, RCT) می‌باشد، به غربال طیفی از سایتوکاین‌ها و بررسی ارتباط علیّتی آن‌ها با شدّت بیماری کووید پرداختند. در این تحقیق مرزدانشی، با بررسی عوامل ژنتیک بیماری کرونا در بیش از ۴۰۰۰ بیمار کرونای بستری یا فوت شده، هدف درمانی جدیدی برای افراد مستعد ابتلا به کرونای شدید پیشنهاد شد. بر اساس یافته‌های این مطالعه، سرشت ژنتیک برخی افراد، سطح بالاتر اینترلوکین ۱۳ (Interleukin 13) در مقایسه با متوسّط جمعیّت را باعث می‌شود و همین افراد، بیش از سایرین در معرض ابتلا به فرم شدید بیماری کووید هستند. از آنجا که ارتباط کشف شده بین سطح اینترلوکین ۱۳ و شدّت بیماری کووید، نه از نوع ارتباط ساده آماری، بلکه از نوع ارتباط علیّتی است، لذا استفاده از داروهای کاهش دهنده اینترلوکین ۱۳ در کنترل موارد شدید کرونا امیدوار کننده خواهند بود.

نتایج این پژوهش مرزدانشی در شماره سپتامبر ۲۰۲۲ مجله معتبر Journal of Infection که دارای ضریب تاثیر (Impact Factor) بیش از ۳۸ است به چاپ رسیده است. نویسنده اول و نویسنده مسئول این پژوهش بین‌المللی، هردو از پژوهشگران گروه بیوانفورماتیک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=19223
  • منبع : دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان

نوشته های مشابه

25آبان
خوشا شیراز و وضعِ بی‌مثالش
در #گردشگر عصر تحلیل بخوانید:

خوشا شیراز و وضعِ بی‌مثالش

19اردیبهشت
اصفهان میزبان مسابقات اسنوکر آزاد کشور
رئیس هیات بولینگ و بیلیارد استان اصفهان:

اصفهان میزبان مسابقات اسنوکر آزاد کشور

12آذر
 از این تبعیض ها ناراحتیم…
انتقاد تند قهرمان جهان از وزارت ورزش:

 از این تبعیض ها ناراحتیم…

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.