• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

سر تیتر اخبار

اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو در توزیع بنزین مشکلی وجود ندارد / توزیع بنزین کشور طبق روال عادی ادامه دارد حضور بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران پلیس، مجری قانون یا متولی فرهنگ؟ / کم کاری نهادهای فرهنگی بر دوش پلیس المیادین:اسرائیل از شلیک موشک هایپرسونیک از سوی ایران خبرداد ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد هیچ کسب وکاری بدون شناسه یکتا به رسمیت شناخته نخواهد شد آیا افزایش ۵۰۰ درصدی جرایم رانندگی صحت دارد؟! دیدنی های ناشناخته اصفهان را بشناسید از کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی می‌شود سایت هلندیگ پتروپالایش اصفهان تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی فراخوان استخدام و جذب نیرو چه اندازه باید کار کنیم تا یک پراید بخریم؟!/ خرید خودرو آرزو شد منیریه، محله قجری تهران اهدای تندیس زرین شش ستاره روابط عمومی ونشان ویژه تعالیگر ارتباطی چهره های آشنا جا مانده از مجلس دوازدهم انرژی زیست توده « Biomass Energy » چیست و چه کاربردهایی دارد؟ جشن امضا و بررسی رمان «مشتی بر دهان نوه‌چاپلین» دشمن با قدرت ملی ما مخالف است رای دادن اجباری نیست/ شورای نگهبان نسبت به هیچ گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد مشکلی در تامین لاستیک نداریم

3
رئیس کانون مهندسین جوش ایران:

فرو ریزی متروپل نتیجه بی توجهی به ایمنی سازه ها

  • کد خبر : 18465
  • 17 خرداد 1401 - 12:33
فرو ریزی متروپل نتیجه بی توجهی به ایمنی سازه ها
رئیس کانون مهندسین جوش ایران با بیان این‌که حوادث زمین‌لرزه‌های رودبار، کرمانشاه و ریزش ساختمان متروپل آبادان ناشی از بی‌توجهی به صنعت جوش بوده است گفت: تا کی می‌خواهیم شاهد از دست دادن عزیزانمان در حوادث ساختمانی باشیم؟

به گزارش عصر تحلیل، رضا کلانتریان بیان کرد: موضوع پایین بودن استانداردهای ایمنی ساختمان فقط مربوط به متروپل نیست و متاسفانه این قبیل حوادث به نوعی عادی شده است؛ یک اتفاق که می‌افتد همه به آن می پردازند، اما بعد از مدتی فراموش می‌شود تا اتفاق بعدی رخ می‌دهد.

وی یادآور شد: اولین حادثه ناشی از بی‌توجهی به بحث جوش سازه‌های فلزی به زلزله رودبار برمی‌گردد؛ سپس تخریب خانه‌ها در جریان زلزله کرمانشاه با همان ویژگی‌ها را شاهد بودیم و مورد بعدی متروپل بود که در همه ی این حوادث مسئله ی ضعیف بودن سازه خیلی پررنگ است.

رئیس کانون مهندسین جوش ایران با بیان این‌که ریشه حوادث ساختمانی به ضعف در سیستم‌های مدیریتی و نظارتی در کشور مربوط می‌شود گفت: اغلب مسئولان و مدیران درگیر کارهای روزمره هستند که با پیشرفت زمان، نامش عقبگرد می‌شود. بعضا نیز که حوادث اتفاق می‌افتد به بحرانها می‌پردازند اما برای آینده برنامه‌ریزی ندارند.

کلانتریان تاکید کرد: در حوزه سازه‌های فلزی و مبحث جوش، سیستم کیفیتی موثری وجود ندارد. مسئولان حاضر نیستند کمک‌های رایگان کارشناسان را هم بپذیرند،البته جلسه می‌گذارند، حرف‌های متخصصان را می‌شنوند و تصدیق می‌کنند، اما بعد از آن اتفاقی که منجر به ارتقا شود رخ نمی‌دهد. شاید به این دلیل است که فکر می‌کنند همه چیز عادی و خوب است.

وی حادثه‌ی متروپل را اولین و آخرین حادثه ناشی از بی‌توجهی به بحث ایمنی سازه ندانست و تاکید کرد: متاسفانه با این وضعیت باید منتظر اتفاقات ناگوار بعدی باشیم. خدا نکند تهران بلرزد!

کلانتریان اضافه کرد: شرایط موجود نشان می‌دهد اهمیت چندانی در کشور برای جان خودمان و منابع کشور قائل نیستیم. این ضعف سیستمی هم مسئولان و هم مردم را گرفتار می‌کند.

رئیس کانون مهندسین جوش ایران با اشاره به زلزله کرمانشاه گفت: زمانی که زمین‌لرزه سرپل‌ذهاب در کرمانشاه اتفاق افتاد ما یک تیم تخصصی جوش به محل اعزام و گزارشی کامل همراه با تصاویر تخریب‌ها و ذکر دلایل و عیوب کار به شکل واضح تهیه و تقدیم کمیسیون عمران مجلس کردیم. راهکار داده شد و تقاضای جلسه کردیم اما دریغ از عکس‌العمل و پاسخ. البته این گزارش برای چندین سازمان دیگر هم بعدها ارسال شد اما بازهم فایده نداشت.

کسی با گذراندن دوره‌های کوتاه مدت متخصص نمی‌شود

کلانتریان تاکید کرد: مهندسان مکانیک، عمران یا برق نمی‌توانند با گذراندن آموزش‌های کوتاه مدت، کار یکدیگر را انجام دهند. اغلب آموزش‌های کوتاه مدت را مهندسان و متخصصان جوش به مهندسان عمران یا برق ارایه می‌دهند اما خود این مدرسان را در سیستم نظارت ساختمان راه نمی‌دهند. بکارگیری این جوانان هم می‌تواند منجر به افزایش عمر مفید ساختمان‌ها شود و هم مشکل اشتغال بخش عمده‌ای از تحصیل‌کردگان را حل کند. مهندسی جوش، یکی از حلقه‌های گمشده صنعت ساختمان کشور است.

وی تصریح کرد: برای اطمینان از صحت فرآیند جوشکاری نیاز به تدوین و بررسی مستندات و دستورالعمل‌های جوشکاری و آزمایشات مختلف کیفیت مطابق استانداردهای ملی و بین المللی داریم. جوشکاران باید تایید صلاحیت شده باشند. جوش باید نفوذ کامل داشته باشد، در سطح و در عمق نباید دارای عیب باشد و کل فرآیند باید به شکلی انجام شود که خواص مکانیکی و استحکام جوش در محدوده قابل قبول استانداردها باشد.

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=18465
  • منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.