• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

سر تیتر اخبار

اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو در توزیع بنزین مشکلی وجود ندارد / توزیع بنزین کشور طبق روال عادی ادامه دارد حضور بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران پلیس، مجری قانون یا متولی فرهنگ؟ / کم کاری نهادهای فرهنگی بر دوش پلیس المیادین:اسرائیل از شلیک موشک هایپرسونیک از سوی ایران خبرداد ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد هیچ کسب وکاری بدون شناسه یکتا به رسمیت شناخته نخواهد شد آیا افزایش ۵۰۰ درصدی جرایم رانندگی صحت دارد؟! دیدنی های ناشناخته اصفهان را بشناسید از کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی می‌شود سایت هلندیگ پتروپالایش اصفهان تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی فراخوان استخدام و جذب نیرو چه اندازه باید کار کنیم تا یک پراید بخریم؟!/ خرید خودرو آرزو شد منیریه، محله قجری تهران اهدای تندیس زرین شش ستاره روابط عمومی ونشان ویژه تعالیگر ارتباطی چهره های آشنا جا مانده از مجلس دوازدهم انرژی زیست توده « Biomass Energy » چیست و چه کاربردهایی دارد؟ جشن امضا و بررسی رمان «مشتی بر دهان نوه‌چاپلین» دشمن با قدرت ملی ما مخالف است رای دادن اجباری نیست/ شورای نگهبان نسبت به هیچ گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد مشکلی در تامین لاستیک نداریم

4
اموال وزیر پیشنهادی نفت زیر ذره بین مجلس

فهرست اموال اوجی خبر ساز شد

  • کد خبر : 16272
  • 03 شهریور 1400 - 12:33
فهرست اموال اوجی خبر ساز شد
جلسه رسیدگی به صلاحیت جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت در حالی برگزار شد که فهرست منتشر شده از اموال وی در فضای مجازی خبرساز شده بود .

به گزارش عصر تحلیل ، در جلسه رسیدگی به صلاحیت جواد اوجی ، چهار مخالف و سه موافق صحبت کردند اما پساز آنکه موضوع دارایی‌های وزیر پیشنهادی نفت مطرح شد ، نمایندگان تصمیمی تازه را گرفتند .

رضایی ،نماینده مردم دشتستان از برگزاری نشست غیرعلنی مجلس درخصوص بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت خبر دا و گفت: بنا به درخواست بنده، الیاس نادران نکات و مباحث خود را درخصوص صلاحیت و سوابق جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت ارائه کرد و نمایندگان در جریان مسائل قرار گرفتند و وزیر پیشنهادی نیز توضیحات مربوطه را ارائه کرد.

وی درباره جزییات این نشست تضویحی بیشتر نداده است

 مخالفان چه گفتند؟

مهدی عسگری در مخالفت با جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت گفت: اهمیت و سنگینی مسئولیتی که بر دوش ما است، بر کسی پوشیده نیست و رسالت امروز مجلس مردمی، نه توجیه تصمیمات دولت و نه تضعیف عملکرد آن است برای تعامل برای تکامل است.

وی اضافه کرد: دسته‌ای از وزارتخانه‌ها دارای عایله‌ سنگین و زیاد هستند مثل وزارت آموزش و پرورش و بهداشت که دقت بالا در رأی به وزرای پیشنهادی را می طلبد، یکسری دیگر از وزارتخانه‌ها نقش تأمین منابع برای تأمین دولت را دارند که سایر وزارتخانه‌ها سر سفره آنها می‌نشینند؛ نفت، اقتصاد و صمت از مهمترین این وزارتخانه‌ها هستند.

هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس نیز گفت: وزیر پیشنهادی نفت درباره استفاده از میادین مشترک گازی و نفتی، جلوگیری از مصرف انرژی بی رویه که در ایران ۲.۵ برابر میانگین جهانی است، چه برنامه ای دارد؟

وی اضافه کرد: دنیا به دنبال انرژی تجدیدپذیر و سرمایه گذاری در آن است و در دهه های آینده استخراج انرژی های فسیلی موضوعیت خود را از دست می دهد، بنابراین باید حجم ذخایر زیرزمینی به بهترین نحو مورد استفاده قرار گیرد.

محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت: ما برای فروش نفت و کسب درآمد ارزی حاصل از این موضوع به فردی جسور و با سابقه در این حوزه نیازمندیم.

وی افزود: حالا که از دولتی واگرا که به جای چشم داشتن به خدا به کدخدا امید داشت به مجلس و دولتی خدا باور رسیده ایم، باید برنامه ریزی نوینی داشته باشیم. در باب بودجه و درآمدها سه راه بیشتر نداریم، یک درآمدهای مالیاتی، دوم منابع حاصل از فروش نفت و سوم سایر درآمدها.

نقدعلی اضافه کرد: در باب درآمدهای مالیاتی با توجه به وضع صنوف و مشکلات معیشتی و اقتصادی و درآمد پایین مردم نمی توانیم انتظار بالایی داشته باشیم. سایر درآمدها نیز وزارتی ندارند لذا باید در شرایط تحریمی و مشکلات این چنینی برای درآمد نفتی برنامه ریزی کنیم و وزارت مهم نفت را به کسی بسپاریم که می تواند جسارت فروش نفت را داشته باشد.

نماینده مردم خمینی شهر تاکید کرد: آقای اوجی باید اموال خود را شفاف بگوید و بگوید که چگونه زندگی کرده است، ما وزیر با اموال هزار میلیاردی و وزیری با ۱۲۰ شرکت را فراموش نکرده ایم. ما در عرصه وزارت نفت سوالات زیادی داریم. ایشان در برنامه های خود مسئله معیشت بدنه وزارت نفت و کارکنان عملیاتی و قشر زحمتکش نیروهای میدان های نفتی را به خوبی تشریح و توضیح نداده بودند و ما از برنامه های ایشان اطمینان کافی را حاصل نکردیم.

الیاس نادران نیز در این نشست ، به موضوع عدم تطابق اموال اعلامی اوجی و اموال استعلام شده وی گفت: نادران یادآور شد: در جلسه‌ای که با وزیر پیشنهادی نفت داشتم به او گفتم که لیست اموال وی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده، آیا دیده‌اید اما وی گفت که در جریان این موضوع نیست. سپس از وی پرسیدم که چند خانه داری و آقای اوجی پاسخ داد که ۳ خانه؛ یکی در منطقه هروی تهران، یک خانه که از ارث همسرم به ما رسیده و یکی هم خانه پسرم است اما با توجه به استعلامی که از مراجع ذیصلاح گرفتم مشخص شد که وی ۹ مورد اموال دارد لذا باید درباره کسی که به این صراحت خلاف واقع می‌گوید، تأمل کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در خصوص موضوع دیگر نیز آقای اوجی گفت که آقای رستم قاسمی و کس دیگری کاری کرده‌اند اما فرد شاکی علیه من صحبت کرده است و من گفتم اگر قرار بود داستان‌پردازی می‌کردند باید علیه آقای قاسمی صحبت می‌شد اما وی به گزارش‌های اطلاعاتی استناد می‌کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: به آقای مخبر نیز گفتم پرونده دیمیتریس کامبیس وقتی رو شد که دکل‌ها گم شد و کشتی‌ها را خوردند، این پرونده وقتی رو شد که او از فرودگاه حضرت امام (ره) از کشور خارج شد، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آن زمان کجا بودند؟

موافقان چه گفتند؟

علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری و میان‌دورود درمجلس بر این باور است که وزیر پیشنهادی نفت می تواند از عهده حل چالش های این وزارتخانه برآید.

وی در موافقت با صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت، گفت: براساس تحلیل های کارشناسی، وزارت نفت با ۸ چالش روبه رو است که این موارد در برنامه وزیر پیشنهادی مشاهده می شود. یکی از چالش های اساسی وضعیت کارکنان شرکت نفت است که در سال های گذشته شرایط سختی را طی کرده اند.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: از جمله مواردی که اوجی برای آن برنامه دارد رفع بی عدالتی در ساختار سازمانی است، با برنامه ای متقن و واضح این بی عدالتی رفع می شود، احیای دانشگاه نفت تحقق می یابد و بر شرکت پتروشیمی و صنایع پایین دستی بازنگری خواهد شد، همچنین وزیر پیشنهادی برای جلوگیری از خام فروشی برنامه دارد.

حسین حسین‌زاده،عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اینکه به پاک دستی و جهادی بودن اوجی ایمان دارم، گفت: بعد از انقلاب ۹ وزیر نفت داشتیم و ایشان دومین وزیری است که متخصص در حوزه نفت است.

وی با تاکید بر اینکه من به پاک دستی، متخصص، امین و جهادی بودن اوجی ایمان دارم و شهادت می دهم، ادامه داد: در حال حاضر اولویت نخست ما معیشت و اقتصاد است و اگر بخواهیم برای جوانان مسکن بسازیم، باید پول وجود داشته باشد و پول آن توسط نفت باید تامین شود. اگر می گوییم اقتصاد بدون نفت، به معنای تعدیل کردن بخشی از نفت نیست، بلکه به معنای آن است که با استفاده از ظرفیت ها و گاز و نفت، فرآورده ها، متنوع سازی اقتصادی را کلید بزنیم.

انور حبیب‌زاده بوکانی، نماینده مردم بوکان در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی نفت از بدنه صنعت نفت و آشنا به مشکلات و مسائل حوزه‌های نفت و انرژی است، وی دارای تجربه بسیار خوبی در این حوزه است.

وی افزود: وزیر پیشنهادی از بدنه صنعت نفت و آشنا به مشکلات و مسائل حوزه‌های نفت و انرژی است، وی دارای تجربه بسیار خوبی در این حوزه است بنابراین می‌تواند در وزارت نفت عملکرد خوب و تأثیرگذار داشته باشد.

اوجی چه گفت؟

اوجی وزیر پیشنهادی نفت در دفاع از برنامه‌های خود گفت: صنعت نفت در عرصه تمام عیار اقتصادی در بخش های مختلف دچار چالش ها و آسیب‌هایی شده است که این مهم به علت مشکلات مزمن ساختاری، بی تدبیری ها، ناکارآمدی ها و فشارهای تحریم های ظالمانه دشمن بوده است که از حالت متعارف خارج شده، لذا بازگرداندن لکوموتیو صنعت نفت به ریل مناسب، نیازمند “جراحی” در سطوح مختلف صنعت نفت است.

جواد اوجی در دفاع از برنامه‌های خود گفت: برادر عزیزم جناب آقای نادران به مسئله ای درخصوص اموال شخصی اینجانب اشاره کردند که لازم است توضیحاتی را مطرح کنم، نمایندگان عزیز در پیشگاه خداوند متعال و شما نمایندگان بیان می کنم؛ بنده آنچه به عنوان دارایی خود خدمت آقای رئیسی مطرح کردم صحت داشته و هرگونه دارایی که در فضای مجازی به من منصوب شده را به نام خودشان خواهم زد.

وی ادامه داد: اینجانب در جریان فعالیت ۳۵ ساله خود در وزارت نفت تاکنون که در بنیاد مستضعفان فعال هستم با پاکدستی خدمت کرده و فردی فسادستیز هستم، همچنین قصد غربت کرده ام که با کمک شما نمایندگان فساد را از وزارتخانه نفت جمع کنم، لذا تاکید می کنم؛ هرگونه اموال که در فضای مجازی به من نسبت داده شده را به کسی که مدعی چنین چیزی است می بخشم و همچنین همینجا به نام او سند می زنم.

اوجی تصریح کرد: لحظاتی که در خانه ملت گفت وگو می کنم را توفیق الهی می دانم، همچنین از جناب آقای دکتر رئیسی که به اینجانب اعتماد کرده و بنده را به عنوان وزیر پیشنهادی نفت به محضر شما نمایندگان محترم معرفی کرد، تشکر و قدردانی می کنم.

وی تاکید کرد: لازم است یک بار دیگر در خصوص منابع و دارایی های خود شفاف اعلام کنم من خودروی شخصی خود را اعلام کرده ام و خدا شاهد است اگر خود مازراتی را ببینم تشخیص نمی دهم چیست چون نمی دانم و هرگز نداشته ام.

وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم افزود: توسعه میادین مشترک و بهره برداری حداکثری از این میادین از چالش ها و مشکلات امروز صنعت نفت است، سرمایه گذاری در صنعت نفت که در این چند سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده، حفظ و نگهداشت و افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز، بالا بودن شدت مصرف انرژی در کشور و ناترازی گاز از دیگر مشکلات است، همچنین پرهیز از خام فروشی و توسعه زنجیره ارزش به خصوص در صنایع تکمیلی پتروشیمی، بازسازی و نوسازی تاسیسات و تجهیزات صنعت نفت که عمری بالاتر از ۵۰ سال دارد، ساماندهی یارانه پنهان حامل های انرژی و… را باید به این مشکلات افزود.

وی اضافه کرد: توجه جدی به نیروهای انسانی و ساماندهی آنها و نیروهای ارکان ثالث یکی دیگر از مشکلات این صنعت است، پیگیری گازرسانی به روستاها، توجه جدی به مسئولیت اجتماعی به خصوص در مناطق محروم و کم برخوردار را باید به این مشکلات افزود. توسعه صنعت نفت به صورت همه جانبه، متوازن و پایدار، مبارزه با فساد که عمده موضوع مطرح شده در جلسات بود، مورد توجه بنده است که ان شالله به کمک شما ریشه فساد را از این وزارتخانه خواهیم کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=16272
  • منبع : خبرآنلاین

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.