• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

سر تیتر اخبار

دیدنی های ناشناخته اصفهان را بشناسید از کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی می‌شود سایت هلندیگ پتروپالایش اصفهان تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی فراخوان استخدام و جذب نیرو چه اندازه باید کار کنیم تا یک پراید بخریم؟!/ خرید خودرو آرزو شد منیریه، محله قجری تهران اهدای تندیس زرین شش ستاره روابط عمومی ونشان ویژه تعالیگر ارتباطی چهره های آشنا جا مانده از مجلس دوازدهم انرژی زیست توده « Biomass Energy » چیست و چه کاربردهایی دارد؟ جشن امضا و بررسی رمان «مشتی بر دهان نوه‌چاپلین» دشمن با قدرت ملی ما مخالف است رای دادن اجباری نیست/ شورای نگهبان نسبت به هیچ گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد مشکلی در تامین لاستیک نداریم اتمام ۵۰ پروژه هوش مصنوعی تا مرداد ماه سال آینده بدون صورتحساب الکترونیک از فروشگاه خارج نشوید ترکیب استقلال و سپاهان مشخص شد واریز عیدی ۲٫۵ میلیون تومانی بازنشستگان افزایش ۲ برابری ارز مسافرتی به  ۱۰۰۰ یورو/ دهک های پایین واکنش نشان دادند مشکلی برای تامین ایستگاههای شارژ خودروی برقی نداریم/ تعرفه برق خودرو تجاری حساب می شود آیا سامانه خودنویس، بساط دلالی مسکن را جمع می کند؟! کارت مادران باردار و شیرده امروز شارژ می‌شود

6

فوت مرد ایرانی با تزریق واکسن کرونای چینی صحت دارد؟

  • کد خبر : 13474
  • 04 خرداد 1400 - 13:44
فوت مرد ایرانی با تزریق واکسن کرونای چینی صحت دارد؟
واکسن‌ها عوارض مشخصی نظیر بروز حساسیت‌های مختلف در واکسن‌های مختلف دارند، اما به نظر نمی‌رسد ایست قبلی،آن هم ۵ روز بعد از تزریق به واکسن مربوط باشد.

به گزارش عصر تحلیل، هفته پیش یک مرد سالمند به نام «حاج محمود ریکازاده» توسط بنیاد شهید واکسن کرونا زد و سپس در تاریخ ۳۱ اردیبهشت از دنیا رفت. در این میان عده‌ای از نزدیکان این مرحوم مدعی شده‌اند که «در بیمارستان به آن‌ها گفته شده علت فوت این مرد، تزریق واکسن سینوفارم بوده و این در حالی است که وزارت بهداشت اجازه‌ تحویل و تشییع پیکر را نداده و جسد را برای بررسی به پزشکی قانونی فرستاده است.» نکته جالب توجه در این خصوص، امضای محمدرضا هاشمیان رییس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری بر پای برگه‌ای است که روی آن علت فوت بیمار، تزریق واکسن سینوفارم (واکسن کرونای چینی) اعلام شده است.

این خبر در فضای مجازی حواشی فراوانی را به همراه داشته و موجی از واکسن‌هراسی را به وجود آورده است و موجب شده تا این سوال برای بسیاری از افراد این سوال مطرح شود که آیا تزریق واکسن سینوفارم مرگ‌آور است؟

تشخیص علت فوت بیمار با پزشکی قانونی است

در این خصوص محمدرضا هاشمیان، رییس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری گفت: این بیمار به دلیل ایست قلبی و تفسی به بیمارستان منتقل شده بود و متاسفانه بدنش به هیچ‌گونه احیای قلبی پاسخگو نبود و با وجود انجام عملیات CPR از دنیا رفت. لازم به ذکر است که این مرحوم سابقه بیماری قلبی هم داشته و همراهانش اظهار کرده‌اند که ۵ روز قبل از این اتفاق به این شخص واکسن کرونا تزریق شده بود و بیمار بعد از تزریق واکسن دچار ضعف و بی‌حالی شده و این ضعف و بی‌حالی تا جایی ادامه پیدا کرده که ایست قلبی و تنفسی رخ داده است.

این پزشک فوق تخصص بخش مراقبت‌های ویژه اظهار کرد: با در نظر گرفتن این موضوع و به علاوه با توجه به اینکه فوت بیمار طی مدت کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتقال به بیمارستان رخ داده و همچنین این امر که این قبیل بیماران که بر اثر ایست قلبی فوت کرده اند، حتما باید به پزشکی قانونی منتقل شوند. پیکر این شخص هم برای بررسی به پزشکی فرستاده شد.

وی ضمن اشاره به اینکه این موضوع که آیا علت فوت بیمار تزریق واکسن یا مشکل قلبی بود، باید توسط پزشکی قانونی مورد بررسی قرار گیرد و اینگونه فوت‌ها سریع باید به پزشکی قانونی گزارش داده شود، ادامه داد: اینکه واقعا ارتباطی بین تزریق واکسن و فوت این فرد بوده است یا نه، با توجه به سابقه قلبی متوفی حتما باید تحت بررسی قرار گیرد.

آیا تزریق واکسن برای بیماران قلبی ایجاد مشکل می‌کند؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که آیا قبل از تزریق واکسن، سابقه قلبی بیمار در نظر گرفته نشده بود، عنوان کرد: بیماران قلبی و ریوی جزء گروه‌های پرخطر در مقابل کرونا هستند و حتما باید واکسینه شوند و اینکه در آن مرحوم سابقه مشکل قلبی به همراه تزریق واکسن سبب بروز این مشکل شده یا مسئله دیگری در میان بوده است باید توسط پزشکی قانونی بررسی و عنوان شود.

این پزشک فوق تخصص ICU در خصوص برگه‌ای که علت فوت را تزریق واکسن سینوفارم عنوان کرده و این موضوع که امضایش پای آن برگه است، توضیح داد: این کاغذ گواهی فوت نیست و فرم انتقال و ارجاع متوفی به پزشکی قانونی است و هنوز برای این شخص گواهی فوت صادر نشده است و با توجه به اینکه همراه بیمار مسئله واکسینه شدن متوفی را ۵ روز قبل از فوت ایشان اعلام کرده بود، باید عوارض تزریق واکسن عینا به پزشکی قانونی گزارش داده می‌شد. البته علت مراجعه بیمار به بیمارستان ایست قلبی بوده است، ولی با توجه به گفته همراه بیمار که از بروز عوارضی همچون ضعف و بی‌حالی بعد از تزریق واکسن در آن مرحوم خبر داده بود، در این فرم این موضوع به پزشکی قانونی گزارش داده شده است.

آیا عوارض واکسن‌ها شایع هستند؟

این پزشک مراقبت‌های ویژه ادامه داد: به هر حال واکسن کرونا با عوارضی همراه است و برای هر واکسنی عوارضی هست اما آیا این عوارض شایع هستند؟ خیر این چنین نیست و آیا این بیمار به دلیل تزریق واکسن فوت شده است؟ هنوز مشخص نیست؛ در دنیا واکسن‌ها عوارض مشخصی نظیر بروز حساسیت‌های مختلف در واکسن‌های مختلف دارند، اما به نمی‌رسد حداقل به طور مستقیم ایست قبلی آن هم ۵ روز بعد از تزریق به واکسن مربوط باشد. اگر این اتفاق بلافاصله بعد از واکسن زدن رخ می‌داد، موضوع فرق می‌کرد.

وی با تاکید بر اینکه ادعای همراه بیمار مینی بر اینکه متوفی قبل از تزریق واکسن حالش خوب بوده و بعد از آن دچار ضعف و بی‌حالی شده است، باید توسط پزشکی قانونی بررسی شود، گفت: تصمیم‌گیری برای صدور جواز فوت فقط و فقط با پزشکی قانونی است و در خصوص مرگ‌های زیر ۲۴ ساعت در بیمارستان، پزشک حق ندارد گواهی فوت صادر کند. مگر اینکه به پزشک قانونی اطلاع دهد. به ویژه در شرایطی که همراه بیمار اعلام کند که متوفی واکسن زده است. آیا ما می‌دانیم این شخص واقعا واکسن زده است؟ آیا می‌دانیم چه واکسنی تزریق کرده است؟ خیر. ما از این مسائل اطلاع دقیق نداریم و اینگونه مسائل باید به پزشکی قانونی ارجاع داده شوند.

برخی افراد قصد ایجاد واکسن‌هراسی در جامعه دارند

این پزشک فوق تخصص در واکنش به تصویری که از پرونده بیمار در فضای مجازی منتشر شده است، بیان کرد: فضای مجازی یک فضای فیک و غیرواقعی است و این‌گونه مطالب از سوی اشخاصی منتشر می‌شود که قصد ایجاد واکسن‌هراسی در جامعه را دارند و اشخاصی که پرونده شخصی این بیمار را بدون اجازه در فضای مجازی منتشر کردند، باید جوابگو باشند و باید مشخص شود آن‌ها مستندات پرونده بیمار را از کجا آورده اند و حراست بیمارستان باید پاسخگو باشد و در این خصوص باید نظارت بیشتری صورت گیرد تا از سوء استفاده افرادی که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند، جلوگیری شود.

پزشک فوق تخصص ICU گفت: به هرحال همه واکسن‌هایی که در ایران استفاده می‌شوند، فاز ۳ را گذرانده‌اند و مخصوصاً در مورد سینوفارم که سازمان بهداشت جهانی هم آن را تایید کرده است و چنین عارضه‌ای در مورد آن گزارش نشده است، ولی وزارت بهداشت می‌تواند مطالعاتی در این مورد انجام دهد تا عوارض احتمالی واکسن به صورت شفاف گزارش شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=13474
  • منبع : همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

15اسفند
منیریه، محله قجری تهران
در#گردشگر عصر تحلیل بخوانید:

منیریه، محله قجری تهران

05آذر
سوپراپلیکیشن سبکی نو، توسعه فر هنگی است

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.