• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

سر تیتر اخبار

مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو در توزیع بنزین مشکلی وجود ندارد / توزیع بنزین کشور طبق روال عادی ادامه دارد حضور بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران پلیس، مجری قانون یا متولی فرهنگ؟ / کم کاری نهادهای فرهنگی بر دوش پلیس المیادین:اسرائیل از شلیک موشک هایپرسونیک از سوی ایران خبرداد ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد هیچ کسب وکاری بدون شناسه یکتا به رسمیت شناخته نخواهد شد آیا افزایش ۵۰۰ درصدی جرایم رانندگی صحت دارد؟! دیدنی های ناشناخته اصفهان را بشناسید از کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی می‌شود سایت هلندیگ پتروپالایش اصفهان تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی فراخوان استخدام و جذب نیرو چه اندازه باید کار کنیم تا یک پراید بخریم؟!/ خرید خودرو آرزو شد

17
در#گردشگر عصر تحلیل بخوانید:

منیریه، محله قجری تهران

  • کد خبر : 12134
  • 15 اسفند 1402 - 15:07
منیریه، محله قجری تهران
نام محله‎ی منیریه از نام منیرالسلطنه مادر کامران میرازی قاجار پسر سوم ناصرالدین شاه و نایب‌السلطنه او گرفته شده است، منیرالسلطنه ساکن عمارتی زیبا در این منطقه بود. منیر السطلنه که نام خودش را بر این محله قدیمی نهاده سبب شده تا تهران محله‎ای قدیمی و اصیل با نامی زنانه و زیبا داشته باشد.

به گزارش عصر تحلیل، «منیریه» محله‏‌ای قدیمی و اصیل در مرکز تهران است؛ محله‌‏ای با کوچه‎ های باریک، خانه‎ های بزرگ، حیاط‏‌ های پر درخت و حوض‏دار و مردمانی که هنوز نشانه‏‌هایی از راه و رسم گذشته در زندگیشان هست. این محله زیبا و اصیل در زمان قاجار، یکی از محله‏‌های اعیان ‏نشین تهران بوده که محل زندگی اشراف و البته بازاریان و تجار تهران بوده، حالا هم هنوز بسیاری از قدیمی‏‌های بازار و تهرانی‌های قدیمی این محله را رها نکرده‎اند و ساکن این منطقه پرشور و کهن هستند که با وجود آنکه آپارتمان‎سازی به جانش افتاده و کوچه‏‌های تنگ و تاریک و تک خانه‏‌های زیبایش هر روز بیش از پیش بلعیده می‏‌شوند، اما هنوز ردِ تهران قدیم بر جانش پیداست.

صاحب اسم محله کیست؟

نام محله‎ی منیریه از نام منیرالسلطنه مادر کامران میرازی قاجار پسر سوم ناصرالدین شاه و نایب‌السلطنه او گرفته شده است، منیرالسلطنه ساکن عمارتی زیبا در این منطقه بود. منیر السطلنه که نام خودش را بر این محله قدیمی نهاده سبب شده تا تهران محله‎ای قدیمی و اصیل با نامی زنانه و زیبا داشته باشد. مادر و پسر باغ‌‏های زیبا و زمین‌های زیادی در محله منیریه و همچنین امیریه (محله مجاور منیریه) داشته‎اند که حالا دانشکده افسری که در تقاطع خیابان سپه و ولیعصر قرار دارد جزو همین باغ‌‏ها و عمارت‏‌های قاجاری است. منیریه از جنوب به خیابان فرهنگ می‌‏رسد و شمالش چهارراه سپه قرار دارد و شرقش به امیریه و پل امیربهادر و غرب آن به چهارراه لشگر می‌رسد. اگر می‎خواهید یک روز زیبای بهاری را در این محله بگذرانید، با خواندن این مطلب می‎توانید برنامه یک پیاده‌گردی یک روزه را اجرا کنید و به دوران قجری تهران بروید؛ موقعیت مکانی نقاط اشاره شده برای راحتی شما در نقشه گوگل در انتهای مطلب مشخص شده است.

یک موزه عاشقانه

بهتر است پیاده ‏گردی خود را از شمال یعنی تقاطع خیابان سپه (خیابان امام‎خمینی) و خیابان ولیعصر آغاز کنید و اول از همه به دیدن «موزه مقدم» بروید.موزه مقدم یکی از زیباترین و متفاوت‏‌ترین موزه‎های تهران است، موزه ‏ای زیبا با حیاطی پر گل و اشیایی دوست داشتنی و عجیب. موزه مقدم در واقع خانه‎ای مجلل و قاجاری است که متعلق به محمدتقی خان احتساب‎الملک از درباریان قاجاری بوده، پسر او محسن در فرانسه تاریخ هنر، نقاشی و باستان ‏شناسی می‏‌خواند و با همسر فرنگی‌‏اش سُلما به ایران باز می‎گردند و در خانه پدری ساکن می‎شوند. این زوج فرهنگی، عاشق سفر و جمع آوری اشیا تاریخی‎اند، بنابراین در سال‌های کنار هم بودن اشیایی از سفرهای خود خریداری می‎کنند و همچنین برخی اشیا تاریخی چون کاشی‏‌های صفوی و صدف‎های زیبا را در خانه نصب کرده‌‏اند. همچنین مجموعه‎ای از پارچه، چپق، قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهره و اسناد  تاریخی را در خانه خود به معرض نمایش قرار می‌دهند. محسن مقدم استاد دانشگاه تهران بوده و از خدمات ارزشمند او طراحی آرم بسیار زیبای دانشگاه تهران است که او آن را بر اساس طرحی از گچ بری‎های دوران ساسانیان در تیسفون طراحی کرده است.این موزه و ساختمان زیبایش که توسط سُلما همسر محسن مقدم به دانشگاه تهران واگذار شده است، یکی از زیباترین موزه‌های تهران است که بعد از گشت و گذار در آن حتما انرژی کافی برای ادامه پیاده‏‌گردی را کسب خواهید کرد.

عودلاجان، هویت گمشده تهران قدیم

ورزشی خرید کنید

بعد از بازدید از موزه مقدم، خیابان ولیعصر را به سمت جنوب ادامه بدهید، این قسمت از خیابان ولیعصر تا میدان منیریه که بخش اصلی خیابان منیریه هم هست، بورس کالاهای ورزشی و پر از نمایندگی برندهای لباس، ابزار و کیف و کفش‏‌های ورزشی است. اینجا تقریبا برای هر ورزشی ابزار، وسایل و لباس‌‏های لازم وجود دارد. اگر اهل ورزش خاصی هستید و یا دنبال یک کوله سبک یا کفش راحت برای پیاده گردی هستید و یا دنبال لوازم سفر مثل ظرف، چراغ قوه، چادر، کیسه خواب یا هرچیز دیگر در این زمینه می‏‌گردید، حتما در منیریه بهترین و ارزان‏‌ترین اجناس را با تنوع زیاد پیدا می‎کنید. اگر هم دنبال خرید نیستید، دل بدهید به کوچه پس کوچه‏‌های این محله‎ی قدیمی به خانه‏‌های آجری زیبایش که هنوز برخی از آن‏ها همچنان استوار و پابرجا در پیچ و خم کوچه‌‏ها روزگار از سر می‏‌گذرانند و در مقابل آپارتمان ‏سازی مقاومت می‏‌کنند و سر سازش ندارند. باید برای گشت و گذار در این کوچه‏‌ها چشم‏‌های جست ‏وجوگری داشته باشید تا بتوانید نشانه‌‏های تهران قدیم را بیابید، مغازه‏‌های قدیمی، تابلوها و حتی گاه شیرآب و شیرآتش نشانی، پنجره خانه‎ها، درهای قدیمی و کلون‌دار و گاه راه و رسم مردمان این محله همه شما را ممکن است به تاریخ چندین سال پیش بازگردانند.بعد از گشت و گذار در کوچه‌‏ها به سمت میدان منیریه بروید، این میدان یکی از قدیمی‌‏ترین میدان‎های شهری تهران است، این میدان در گذشته میدانی دایره‌‏ای شکل با مجسمه‌‏ای از ابوسعید ابوالخیر بود، اما حالا برای کاهش ترافیک و برخی ساخت و سازها برای ایجاد ایستگاه مترو، میدان بیضی شکل شده و مجمسه‏‌هایی برنزی با تمی ورزشی در آنها قرار گرفته است و مجمسه ابوسعید به آغاز بلواری که به خیابان امیریه و ابوسعید می‌‏رود، منتقل شده است.یکی از آب میوه فروشی های قدیمی تهران، در همین نزدیکی است، کافی است میدان را به سمت چهاراه لشگر بروید،  در سمت چپ خیابان یک آبمیوه فروشی کوچک است، آب هویج و آب طالبی، بستنی و فالوده جزو بهترین گزینه‎ها برای رفع خستگی است.

خانه وزیر جنگ دربار مظفرالدین شاه

بعد از این می‏‌توانید به سمت جنوب میدان بروید و از «خانه امیربهادر» دیدن کنید. این خانه قاجاری و ارزشمند متعلق به حسین پاشازاده یا امیربهادر، وزیر دربار و وزیر جنگ مظفرالدین شاه قاجار بوده است. این خانه سه هزار متر مساحت دارد و بنایی زیبا و پابرجاست. این خانه قاجاری حیاطی بزرگ و دلباز، تالار آیینه کاری شده و حوضخانه‌‏ای کاشی کاری شده دارد. این خانه   چندین بار دست به دست شده و امروز بدل به ساختمان «انجمن مفاخر فرهنگی» شده  و جلسه‏‌ها و بزرگداشت‏ های مفاخر فرهنگی کشور در تالار این بنا برگزار می‎شود. در سال ۱۳۷۵ هم دو مجسمه برنزی یکی متعلق به کمال‏ الدین بهزاد(نقاش منیاتور) و دیگری متعلق به کمال خجندی(شاعر و عارف قرن هشتم) در حیاط این خانه ساخته شده است. بعد از دیدن خانه امیربهادر، بهتر است به سوی خیابان ابوسعید بروید و نهار را در چلوکبابی این خیابان بخورید که یکی از قدیمی ‏ترین رستوران‌‏های این منطقه است.بعد از صرف ناهار می‌‏توانید به پارک شهر بروید. پارک شهر یکی از قدیمی‎ترین پارک‌های تهران است که بیش از ۲۵ هکتار مساحت دارد و در سال ۱۳۳۹ تاسیس شده است. این پارک زیبا و پر گل و درخت خصوصا در فصل بهار پسیار زیبا و پر از لاله‏‌های رنگارنگ می‏‌شود. در این پارک همچنین موزه صلح تهران هم قرار گرفته است که اگر هنوز از پیاده‌‏گردی خسته نشده‌‏اید می‌توانید از این موزه هم بازدید کنید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=12134
  • منبع : عصر تحلیل

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.