• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

سر تیتر اخبار

شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو در توزیع بنزین مشکلی وجود ندارد / توزیع بنزین کشور طبق روال عادی ادامه دارد حضور بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران پلیس، مجری قانون یا متولی فرهنگ؟ / کم کاری نهادهای فرهنگی بر دوش پلیس المیادین:اسرائیل از شلیک موشک هایپرسونیک از سوی ایران خبرداد ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد هیچ کسب وکاری بدون شناسه یکتا به رسمیت شناخته نخواهد شد آیا افزایش ۵۰۰ درصدی جرایم رانندگی صحت دارد؟! دیدنی های ناشناخته اصفهان را بشناسید از کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی می‌شود سایت هلندیگ پتروپالایش اصفهان تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی فراخوان استخدام و جذب نیرو چه اندازه باید کار کنیم تا یک پراید بخریم؟!/ خرید خودرو آرزو شد منیریه، محله قجری تهران اهدای تندیس زرین شش ستاره روابط عمومی ونشان ویژه تعالیگر ارتباطی چهره های آشنا جا مانده از مجلس دوازدهم انرژی زیست توده « Biomass Energy » چیست و چه کاربردهایی دارد؟ جشن امضا و بررسی رمان «مشتی بر دهان نوه‌چاپلین» دشمن با قدرت ملی ما مخالف است رای دادن اجباری نیست/ شورای نگهبان نسبت به هیچ گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد

6
تهران گردی در عصر تحلیل:

عودلاجان، هویت گمشده تهران قدیم

  • کد خبر : 11752
  • 18 فروردین 1400 - 15:43
عودلاجان، هویت گمشده تهران قدیم
لباس راحت، کفشِ پیاده‏‌روی، کوله سبک، حالِ پیاده ‏گردی و حوصله‎ی کشف و شهود در کوچه پس کوچه‎ها، ملزوماتِ سفر به تهران قدیم است. باید عاشق کوچه‎های باریک، خانه‎های کهن ، بوی دیوارهای کهنه، درهای چوبی و خاک گرفته و دل‏‌های با صفا و روحیه‌ی آدم‏های قدیمی باشید تا از گشت و گذار در «عودلاجان» لذت ببرید.

به گزارش عصر تحلیل، عودلاجان یکی از قدیمی‏ترین محله‌‏های تهران است، محله‏‌ای که می‏‌گویند از وقتی تهران دهی کوچک بوده، جزئی از آن بوده و حالا هم اگرچه فراموش شده و مهجور است، اما هنوز بخشی از این شهرِشلوغ و پرآشوب محسوب می‌‏شود. عودلاجان شبیه پدربزرگ یا مادربزرگی پیر و خمیده است که دیگر توان ایستادنش نیست و دست بر عصا با قدی خمیده راه می‌‏رود و ذهنش گنجینه‌‏ی خاطرات و دلش پر از مهر و شور است و هر روز عصر چشم انتظار کسی است تا صدای تنهایی‏‌اش را بشکند و دلش را به آوایی خوش کند.

روز تعطیل به زیارت عودلاجان بروید

اگر شما هم می‎خواهید مهمان این محله‏ قدیمی شوید و پای خاطراتش بنشینید و به تهران قدیم سفر کنید، در ادامه برنامه‏‌ی یک پیاده‌‌گردی به شما پیشنهاد می‏‌شود که اگر عاشق محله‏‌های قدیمی باشید، جز لذتی عمیق عایدتان نخواهد شد.برنامه زیر برای دو روز طراحی شده، اما شما با حذف برخی مکان‏‌ها می‏‌توانید آن را در یک صبح و بعد از ظهر اجرا کنید. بهتر است روز غیر تعطیل را برای گشت و گذار در این محلات انتخاب کنید تا حس و حالِ زنده و پر شورش را ببینید. موقعیت مکانی نقاط اشاره شده در آخر مطلب در نقشه گوگل مشخص شده است و شما به راحتی می‌توانید با یک گوشی هوشمند عودلاجان را مثل کف دستان بشناسید و از دیدنی‌های آن لذت ببرید.

روز اول: دخیل بستن به ضریح امام زاده یحیی

عودلاجان در واقع محله‌‏ای در سمتِ چپ و راست خیابان مصطفی خمینی است، بخش غربی آن بخش مسلمان‎نشین است که در دوره قاجار و پهلوی بیشتر محل زندگی چهره‏‌های مذهبی چون مدرس و یا افراد دولتی چون قوام‎الدوله بوده، بخش شرقی هم بیشتر یهودی نشین بوده و شامل خانه‎ها، کنیسه‎ها و مغازه‏های یهودی‎های تهران می‏شده که هنوز هم برخی از این افراد ساکن محله‎ی عودلاجان اند.  روز اول را می‏توانید با عودلاجان شرقی شروع کنید که از بالای چهار راه سیروس آغاز می ‏شود.با ورود به محله عودلاجان انگار به تهران قدیم می‌روید، خیابان‌های باریک، کوچه‎های تنگ، درهای قدیمی و حتی آدمهایی که انگار بخشی از همین قدمت‌اند و تاریخ این محله در آن‎ها هم هست. اگرچه دیگر این محله، محل زندگی اعیان و اشراف نیست و بخشی از ساکنان این محله از مهاجران‎ افغان‎اند، اما هنوز این کوچه‌‏ها ساکنان قدیمی هم دارد.یکی از اولین مکان‏‌هایی که می‎توان در این بخش از عودلاجان دید، بقعه «امام زاده یحیی» است؛ بنای امام زاده یحیی خیلی بزرگ نیست، اما فضای دلنشین و دنجی دارد که در میانه حیاط نسبتا بزرگی قرار گرفته و چون ساخت آن به دوران مغول‏‌ها می‌‏رسد، گنبدی مخروطی و بلند دارد که کاشی کاری هم شده است، قبل از ادامه پیاده‌روی خود، به زیارت بروید و حتی به ضریح‌اش دخیل ببندید.«خانه مدرس» یکی دیگر از جاذبه‏ های این محله است که تبدیل به موزه‏ای بسیار جالب شده است، این موزه که در واقع بخشی از آن دالقرآن است، حوض آبی و کوچک و درهای قدیمی زیبایی دارد و حیاط آن هم مسقف است. این موزه‏ بخشی از تاریخ دوران قاجار را روایت و شما را با آن همراه می‎کند. در این موزه مجسمه ‏ی مدرس و برخی دیگر ار رجل سیاسی ساخته شده و شما گویی شاهد گفت و گو بخشی از جلسه مهم و سیاسی آن‌ها هستید.

خانه موزه تهران قدیم

«سرای کاظمی» یا «خانه موزه تهران قدیم» یکی از دیدنی‎ترین جاذبه‎های محله عودلاجان است؛ این خانه در کوچه ابوالقاسم شیرازی قرار دارد و خانه‌‏ای بزرگ با معماری منحصر به فرد و زیباست. در این خانه موزه مشاغل مختلف تهران قدیم با عروسک‌هایی از صاحبان این مشاغل به تصویر کشیده شده و آدم را به گذشته‏‌های دور می‏‌برد.

گویا صاحب این خانه از اصطبل‎داران شاهی دربار ناصرالدین‏شاه بوده و بعد از سوی نوادگان او وقف می‏شود؛ بخشی از خانه تخریب شده و آنچه باقی مانده، شاه‌نشین خانه است که ارسی‏‌هایی با پنجره‌های رنگین و ایوانی بزرگ و درهای منبت کاری شده زیبا دارد.احتمالا بعد از این همه پیاده‏‌روی گشت و گذار حالا حسابی گرسنه هستید. تقریبا روبروی سرای کاظمی یک کبابی قرار دارد که می‎گویند بیش از صدسال قدمت دارد و قدیمی‌ترین کبابی تهران است؛ بنابراین کباب خوردن در این رستوران قدیمی را از دست ندهید.بعد از صرف نهار پیاده روی را ادامه بدهید تا به «خانه دبیرالملک» یکی از زیباترین خانه‎های قدیمی عودلاجان برسید. خانه‌‏ای با حیاط بزرگ و معماری بسیار فاخر و هنرمندانه. دبیرالملک از کارگزاران دولتی در دربار قاجار بوده و حالا خانه زیبای او، بخشی از تاریخ تهران است. برای ورود به حیاط این خانه قاجاری باید از در فلزی زیبا و چند پله عبور کنید تا پا بر حیاط بگذارید و از کنار حوض چارگوش بگذرید. عمارت، ایوانی بزرگ و ستون‏های گچبری شده دارد و برای ورود به آن باید از پله هایی که در دو سوی ایوان هست، بالا رفت و از کنار ارسی های زیبا با پنجره‌های هلالی عبور کرد. این خانه چندین اتاق، زیرزمین و حمامی بزرگ دارد و لوکیشن فیلم «روزگار غریب» هم بوده است.«خانه مهرانگیز کامبیز» از نوادگان قاجار یکی دیگر از خانه‏‌های زیبا و کهن این محله است، این خانه هم حوضی بزرگ در میان حیاط دارد وایوان بزرگش راه به مهمان‏‌خانه می‎برد. در دوسوی ایوان، زیرزمین قرار دارد. این خانه لوکیشن فیلم خاطره‎انگیز «پدر سالار» بوده و حالا خانه فرهنگ محله امام زاده یحیی است.در پیاده روی خود دیدنِ «گذر امام‏زاده یحیی» را از دست ندهید، قبل از گذر «حمام نواب» قرار دارد که حمام مخصوص سارا سلطان خاتون و سارا حاجر خاتون دختران نواب نامی بوده که حالا نیستند و حمام قاجری‏شان تبدیل به مرکز صنایع دستی شده است.  بعد از دیدن این حمام به بازار قدیمی امام زاده یحیی می‏‌رسید که انگار خودِ تهران قدیم است، گذر امام زاده یحیی هشتی منحصر به فردی دارد و پر است از مغازه‏‌های کوچکِ تنگِ هم که صبح و عصر زنان با چادرهای گُل گُلی و زنبیل‏ به دست می‏‌آیند خرید و از مغازه‎های قدیمی با روحیه کاسب‏های لوطی خرید می‎کنند و به خانه می‏‌روند.این گذر و همچنین حمام نواب لوکیشن فیلم معروف «قیصرِ» مسعود کیمیایی هم بوده‏اند؛ فیلمی که تب و تاب‏‌های زندگی در عودلاجان را به تصویر می‏‌کشید.

بازار تجریش

روز دوم: در جستجوی کنیسه قدیمی

روز دوم پیاده‎گردی را به بخش غربی عودلاجان که قبلا محله کلیمی‌های تهران بوده اختصاص بدهید، این محله زمانی بخش بزرگی از کلیمی‏‌های تهران را گرد هم آورده بود و گویا کلیمی‎ها به این محله «سرچال» می‏گفته‌‏اند.زرتشتی‎ها هم از ساکنان این محله بوده‎اند اما حالا بخش زیادی از زرتشتی‎ها و کلیمی‎ها خانه‎های قاجاری این محله را ترک کرده‏‌اند و خانه‎هایشان بدل به کارگاه‌‏های تولید کفش و کیف و لباس شده است.اما هنوز این محله، کوچه‏‌های باریکش و بوی دیوارهای کاهگلی‌اش حس عجیبی به آدم می‌‏دهند و گشت و گذار در آنها انگار سفر به گذشته است. بخش بزرگی از دیدنی‌‏های این بخش از عودلاجان را باید خودتان کشف کنید و در کوچه پس کوچه‌‏هایش گم شوید و به آوای دیوارها و پنجره‏ها و درها گوش بدهید و تصویر گذشته آن را در ذهن خود زنده کنید و صدای پای رهگذران و بوق دوچرخه سواران این محله اعیانی را بشنوید، محله‌‏ای که حالا از اسب شاید ولی از اصل نیفتاده است.یکی از دیدنی‏ های این محله کنیسه «عزرا یعقوب» است که از تاجران یهودی این منطقه بوده و این کنیسه را وقف هم‎کیشانش کرده است؛ این کنیسه زیبا ثبت ملی شده اما برای بازدید از آن روش خاص خودش را دارد، سرایدار خانه زن و مرد مسنی هستند که در به روی هرکسی نمی‎گشایند. اما اگر علاقه‎مندی خود را به دیدار از کنیسه نشان بدهید و خوش شانس باشید، شانس دیدارِ این کنیسه قدیمی را می‏‌یابید.«بازارچه عودلاجان» نخستین بازارچه دائمی صنایع دستی است که ۵۰ مغازه دارد و به تازگی مرمت شده است. این بازارچه زیبا پر است از کاسبهای قدیمی و خوشرو با انوتع صنایع دستی زیبای ایرانی، گشت و گذار در این بازارچه قیدیمی و گشتن در مغازه‎های آن را از دست ندهید.

سفره خانه سنتی طهرون قدیم

حالا بعد از این همه پیاده روی حتما حسابی گرسنه‌‏اید، پیشنهاد روز دوم تهران‏گردی شما، رفتن به تیمچه اکبریان و «سفره خانه سنتی طهرون قدیم» است. این تیمچه اولین بانک رهنی ایران است که بیش از ۲۳۰ سال سابقه دارد و در واقع افراد بابت رهن اشیاء قیمتی خود پولی را به عنوان وام دریافت می‎کردند. اما حالا خبری از داد و ستد در اینجا نیست و هرچه هست، بوی غذاست و دلبری طعم‌‏ها. این تیمچه آشپزخانه‌‏ای با وسایل قدیمی، راسته‌‏ای با حوضی در میان و حجره‏‌های کوچک دارد که می‌توانید آنجا بشینید و غذا سفارش دهید. در این سفره خانه گزینه‌های متفاوتی برای سفارش دادن دارید، اما بیشتر مشتریان دیزی این رستوران را ترجیح می‏دهند.گشت و گذار در عودلاجان زیبا را ادامه دهید و تصویر خانه‏‌های رو به خرابی‎اش را در ذهن ثبت کنید، چون معلوم نیست سرنوشت این خانه ها فردا چه باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=11752
  • منبع : عصر تحلیل

نوشته های مشابه

15اسفند
منیریه، محله قجری تهران
در#گردشگر عصر تحلیل بخوانید:

منیریه، محله قجری تهران

05آذر
سوپراپلیکیشن سبکی نو، توسعه فر هنگی است

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.