• امروز : چهارشنبه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 3 July - 2024

سر تیتر اخبار

پزشکیان صدر نشین انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسانی به مرحله دوم انتخابات می روند؟! + جزئیات مرحله دوم روز انتخابات برای ما ایرانی‌ها، روز نشاط و شادی است / دوام و قوام و عزت و آبروی جمهوری اسلامی متوقف به حضور مردم است فولاد مبارکه الگوی سایر صنایع بزرگ کشور در حوزه فناوری و نوآوری/ ضرورت مراقبت از پرچم‌داری فولادمبارکه در این حوزه اسکن مغزی بیش از ۸۰۰ نفر برای بررسی افسردگی و اضطراب برترین کشور دنیا در زمینه تراکنش های مالی هستیم ضرورت استفاده از سامانه های هوشمند در پلیس راهور فصل ۵ مستند بزرگراه همت از شبکه افق پخش خواهد شد بهار سند تحول بنیادین در دولت سیزدهم رقم خورد اجرای شجاعانه عدالت از مهمترین وظیفه دستگاه قضا لیگ نخبگان آسیا برگزار می‌شود ثبت روز محیط بان به تصویب رسید ادامه عملیات جستجو برای محبوسان در معدن استان مرکزی آغاز تعطیلات تابستانی شورای اسلامی شهر تهران از ۲۹ خردادماه انتقال آب از عمان تا سرمایه‌گذاری در اکتشاف و توسعه میادین گازی اقتصاد غیر نفتی در فولاد مبارکه بروز پیدا کرده است هدیه توانیر به کشاورزان اجاره ۲۰ میلیارد تومانی خانه هایی در تهران؟! آسیب‌ها و مشکلات در خصوص بازی همستر کامبت شناسه انتخاباتی نامزدها اعلام شد بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان معادل ۵ نیروگاه اتمی بوشهر کار می‌کند

0
پایان شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم؛

پزشکیان صدر نشین انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسانی به مرحله دوم انتخابات می روند؟! + جزئیات مرحله دوم

  • کد خبر : 23165
  • 09 تیر 1403 - 13:18
پزشکیان صدر نشین انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسانی به مرحله دوم انتخابات می روند؟! + جزئیات مرحله دوم

شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم انتخابات راه یافتند.

به گزارش عصر تحلیل،  انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حالی به پایان رسید که مسعود پزشکیان با کسب  ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی  توانست در صدر این انتخابات قرار بگیرد و سعید جلیلی با کسب ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‏ رأی رتبه دوم این کارزار را به خود اختصاص دهد.

از ساعت ۱۲ شب گذشته تا هم اکنون با اعلام مرحه به مرحله آرای اخذ شده توسط ستاد انتخابات کشور نتیجه ذیل حاصل شد:

۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه در ۴۸۲ شهرستان شمارش شده که تعداد ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای اخذ شده است.

 

  • تعداد آرای مسعود پزشکیان ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی

 

  • تعداد آرای سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‏ رأی

 

  • ‏تعداد آرای محمدباقر قالیباف ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رأی

 

  • تعداد آرای مصطفی پورمحمدی ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رأی

 

به همین منظور با بررسی نتایج نهایی انتخابات پزشکیان با ۴۳٪ و جلیلی با ۳۹٪ آراء به مرحله دوم راه یافتند.

جزئیات مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری

با دو دوره ایی شدن انتخابات ریاست جمهوری برای دومین بار در تاریخ جمهوری اسلامی است که انتخابات ریاست جمهوری، دو مرحله ای می شود.

این اتفاق اولین بار در نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۸۴ رخ داد. انتخاباتی که در مرحله اول آن مرحوم هاشمی رفسنجانی با ۲۱ درصد آرا و محمود احمدی نژاد با ۱۹ و نیم درصد آرا به مرحله دوم راه یافته و نهایتا در سوم تیر آن سال، احمدی نژاد پیروز انتخابات شد. محمدباقر قالیباف در آن انتخابات نیز حضور داشت و علاوه بر ایشان علی لاریجانی، محسن مهرعلیزاده، مهدی کروبی، و مصطفی معین هم حضور داشتند.

با اعلام نتایج رسمی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، طبق قانون، روز جمعه هفته بعد یعنی ۱۵ تیرماه برای بار دوم رای گرفته می‌شود.

طبق  اصل ۱۱۷ قانون اساسی «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هر گاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رای گرفته می‌شود. در دور دوم، تنها دو نفر از نامزدها که در دور نخست آرای بیشتری داشته‌اند شرکت می‌کنند، ولی اگر بعضی از نامزدهای دارنده آرای بیشتر، از شرکت در انتخابات منصرف شوند، از میان بقیه،دو نفر که در دور نخست بیش از دیگران رای داشته‌اند برای انتخاب مجدد معرفی می‌شوند.» طبق این اصل رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود.

همچنین به موجب ماده ۱۲ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با کسب اکثریت مطلق آراء انتخاب می‌شود.اکثریت مطلق آرا یعنی فرد منتخب، بیش از ۵۰ درصد کل آرای مأخوذه را کسب کرده باشد، در اینجا ملاک صرفا آرای صحیح مأخوذه نیست بلکه کل آرای مأخوذه مدنظر است، اما در صورتی که هیچکدام از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اکثریت مطلق کل آرای مأخوذه را به دست نیاورند انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود.

طبق ماده ۱۳ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری: چنانچه در مرحله اول برای هیچ‌یک از داوطلبان اکثریت مطلق حاصل نگردید انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد بدین معنی که دو نامزدی که بیشترین آراء را در مرحله اول داشته‌اند در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند.

به موجب ماده ۱۴ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری: انتخابات مرحله دوم در جمعه هفته بعد انجام خواهد گرفت؛ بنابراین اگر هیچکدام از نامزدها نتوانند در این دور حائز اکثریت مطلق آرا نشود انتخابات مرحله دوم در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

اما طبق ماده ۱۵ قانون مذکور چنانچه در هر مرحله از انتخابات ریاست‌جمهوری به هر دلیل، فقط یک نامزد در جدول انتخابات باقی بماند بلافاصله دستور شروع مجدد انتخابات صادر می‌شود.

 

تبلیغات انتخاباتی مرحله دوم ریاست جمهوری از چه زمانی آغاز می‌شود؟

بر اساس ماده ۶۷ قانون مذکور، فعالیت انتخاباتی در مرحله دوم از تاریخ اعلام رسمی نتایج قطعی آراء مرحله اول شروع و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رأی مرحله دوم ادامه خواهد یافت

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور میزان مشارکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، را ۴۰ درصد اعلام کرد.

«محمداسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور روز شنبه – ۹ تیرماه در پایان شمارش آراء بیان کرد: مطابق قانون، مرحله دوم انتخابات روز جمعه ۱۵ تیرماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور افزود: براساس این آمار، نفرات اول و دوم یعنی آقایان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند و پس از تبلیغات، انتخابات برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: میزان مشارکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، ۴۰ درصد اعلام شد و آمار استانی به تفکیک در پرتال وزارت کشور منتشر خواهد شد.

اسلامی خاطرنشان کرد: آماری که از نامزدها اعلام شد، آرای صحیح و مابقی آرای باطله هستند.

 

کاهش ۸ درصدی مشارکت نسبت به دوره سیزدهم

بر همین اساس  مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۴۰ درصد بود. این عدد بسیار پایین تر از سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ است که رئیسی با حدود ۴۸ درصد راهی پاستور شد.

همچنین بر اساس آمار اعلام شده کل آرای شمارش‌شده ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای بود و تعداد آراء باطله در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ۱.۰۵۶.۱۵۹ رأی بوده است.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=23165
  • نویسنده : داوود شیخ جبلی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.