• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

سر تیتر اخبار

در توزیع بنزین مشکلی وجود ندارد / توزیع بنزین کشور طبق روال عادی ادامه دارد حضور بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران پلیس، مجری قانون یا متولی فرهنگ؟ / کم کاری نهادهای فرهنگی بر دوش پلیس المیادین:اسرائیل از شلیک موشک هایپرسونیک از سوی ایران خبرداد ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد هیچ کسب وکاری بدون شناسه یکتا به رسمیت شناخته نخواهد شد آیا افزایش ۵۰۰ درصدی جرایم رانندگی صحت دارد؟! دیدنی های ناشناخته اصفهان را بشناسید از کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی می‌شود سایت هلندیگ پتروپالایش اصفهان تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی فراخوان استخدام و جذب نیرو چه اندازه باید کار کنیم تا یک پراید بخریم؟!/ خرید خودرو آرزو شد منیریه، محله قجری تهران اهدای تندیس زرین شش ستاره روابط عمومی ونشان ویژه تعالیگر ارتباطی چهره های آشنا جا مانده از مجلس دوازدهم انرژی زیست توده « Biomass Energy » چیست و چه کاربردهایی دارد؟ جشن امضا و بررسی رمان «مشتی بر دهان نوه‌چاپلین» دشمن با قدرت ملی ما مخالف است رای دادن اجباری نیست/ شورای نگهبان نسبت به هیچ گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد مشکلی در تامین لاستیک نداریم اتمام ۵۰ پروژه هوش مصنوعی تا مرداد ماه سال آینده

10
در #گردشگر عصر تحلیل بخوانید:

گردش در بازار پروانه

  • کد خبر : 13580
  • 05 خرداد 1400 - 14:20
گردش در بازار پروانه
اینجا هر کالایی داستان خودش را دارد؛ بعضی از کالاها داستانی قدیمی و چندین ساله دارند و از گنجه های مادربزرگ‌ها و پدربزرگها جدا شده اند و چندین بار دست به دست شده اند تا اینجا منتظر خریدار باشند.

به گزارش #گردشگر عصر تحلیل،«پاساژ پروانه» یکی از پاساژهای قدیمی تهران در خیابان جمهوری است، پاساژی که در طول هفته یک زندگی عادی و تکراری دارد و خودش محل خرید است و پارکینگش محل پارک خودروهای مختلف. اما کافی است که هفته به پایان نزدیک شود و به جمعه برسد تا این مرکز خریدِ معمولی رنگ دیگری به خود بگیرد؛ رنگ گذشته، هنر و کارِ دست. جمعه‌ها خبری از پارک کردن خودروها در پارکینگ سه طبقه پاساژ پروانه نیست، صبح زود، تعداد زیادی زن و مرد و پیر و جوان ساک به دست وارد این پارکینگ می‏‌شوند و هریک در گوشه‎ای مشخص بساط می‏‌کنند و منتظر آمدن فوج فوج مشتریِ علاقه‎مند به خرید و گشت و گذار در این بازار پر هیجان می‏‌شوند. می‎گویند پارکینگ پروانه از زمانی بدل به یک جمعه بازار هیجان انگیز می‎شود که حدود ۱۵ سال پیش شهرداری تصمیم می‏‌گیرد، بساط بازار سیداسمال(سیداسماعیل) و دست فروش های منوچهری را برچیند، برای همین جمعه‌‏ها پارکینگ پاساژ پروانه را به محل اسکان این دست فروش‌ها اختصاص می‌‏دهد؛ اما نه بساط این دست فروش‎ها برچیده می‏‌شود و نه جمعه بازار مختص فروشندگان این بازار می‏ماند.

حالا «جمعه بازار پارکینگ پروانه» خودش هویتی مجزا دارد و برای خود، فروشندگان، مخاطبان و علاقه‎مندان و حتی فرهنگ خاص خودش را ایجاد کرده است. اگر شما هم می‏‌خواهید دست کم یک روز بازدیدکننده این بازار باشید، کافی است که جمعه صبح وقتی هنوز شهر در خواب است، عزم دیدن این بازار عجیب و غریب را بکنید. وقتی به ورودی پارکینگ برسید، خودتان متوجه می‏‌شوید که اینجا همه چیز فرق دارد؛ آدم‌ها، فروشنده ها و کالاها. از سراشیبی پاکینگ که بالا بروید خود را میان ردیف های موازی از فروشندگان و آدم‌های خریدار و هزاران کالای جالب و خاطره انگیز می یابید. اینجا هر کالایی داستان خودش را دارد؛ بعضی از کالاها داستانی قدیمی و چندین ساله دارند و از گنجه های مادربزرگ‌ها و پدربزرگها جدا شده اند و چندین بار دست به دست شده اند تا اینجا منتظر خریدار باشند. اشیای عتیقه،  قفل ها و دوربین های قدیمی، مجسمه، ظروف مسی، چینی و بلور، سماورهای زغالی، ماشین تحریر، تمبر و سکه و چراغ‎های قدیمی، لاله های رنگارنگ، لوسترهای قدیمی، رادیو، گرامافون و صفحه، کتاب، مجله و حتی جعبه های کبریت قدیمی در این بازار، خاطره فروشی می‎کنند. بعضی از کالاها هم هنردست جوانان پر ذوق و خلاق است که برای خودشان کسب و کاری جالب راه انداخته اند و جمعه ها اینجا هنر خودشان را در معرض خرید می‌‏گذارند. تنوع زیور آلات اینجا انتها ندارد، از زیورآلات دست ساز تا گشواره‎ها و گردنبدهای قدیمی که معلوم نیست پیش از این بر رخ کدام زنِ خوش سلیقه خودنمایی می‏‌کرده و حالا اینجا در انتظار یک رخسار زیبای دیگر است. لباس‎های اینجا هم مدل خاص خودش را دارد، پارچه ها، مدل ها و رنگ‌ها حس و حال خاصی دارد و ردی از هنر را می‎توان در آنها یافت. بعضی از لباس ها هم قدیمی و دست دوم هستند، بعضی از آنها کار دست زنان بلوچ و حتی پاکستانی است و بعضی از آنها از ترکمن صحرا تا تهران می‌‏آیند. اینجا حتی خوراکی هم پیدا می‏‌شود، مربا، ترشی و شیرینی خانگی هم خریداران خودش را دارد. صنایع دستی هم جزو کالاهای محبوب این بازار است.در این بازار چیزهای عجیب و غریب زیادی هم پیدا می شود؛ چیزهایی که ممکن است شما هم مانند آن را در انباری داشته باشید و حتی فکر نکنید که ممکن است بشود برای آنها خریدار پیدا کرد.

پارکینگ پاساژ پروانه فقط محل خرید نیست، جایی است که می‎شود که یک جمعه متفاوت و هیجان انگیز را تجربه کرد؛ در سال‎های اخیر انجمن‏‌های خیریه هم در این بازار حضور پیدا می کنند و با فروش کالاهای خود عوایدی برای خیریه خود کسب می‏‌کنند؛ بعضی از جوان‏‌های موزیسین هم جمعه بازار پارکینگ پروانه را برای هنرنمایی خود انتخاب می‏‌کنند و بساط و ساز و آواز راه می‎اندازند و دل فروشنده و مشتری و بازدیدکنندگان را شاد می کنند. بنابراین اگر قصد خرید هم ندارید یک روز جمعه را به گشت و گذار در این بازار همه چیز فروشی بگذرانید و البته مطمئن باشید که دست خالی به خانه باز نخواهید گشت.

پارکنیگ پاساژ پروانه، کنار خود پاساژ و در تقاطع خیابان جمهوری و استانبول و تقریبا مقابل پاساژ پلاسکو واقع است. بنابراین برای رسیدن به این پارکینگ می ‏توانید از اتوبوس‏ های جمهوری- بهارستان استفاده کنید و یا با مترو به ایستگاه خیابان سعدی بیایید که بسیار نزدیک به پاساژ است. اصولا خیابان جمهوری جمعه ‏ها شلوغ است بنابراین اگر با خودروی شخصی بیایید باید مدتی دنبال جای پارک بگردید و با تاکسی کمی در ترافیک می‏ مانید.

این پاساژ تقریبا هر هفته جمعه ‎ها برپاست و فصل خاصی ندارد، اما هوای این پارکینگ به دلیل ازدحام، کمی گرفته است و در تابستان گرما هم به آن اضافه می‏شود.

برای رفتن به جمعه بازار بهتر است سحرخیز باشید تا وقتی پارکینگ هنوز خیلی شلوغ نشده و فروشنده‎ها با حوصله هستند خرید کنید؛ بهتر است پول نقد همراه داشته باشید چون فروشنده های کمی دستگاه کارتخوان دارند. در بازار امکان پرو لباس وجود ندارد و بنابراین یا باید چشمی خرید کنید و یا همانجا لباس را روی لباسهایی که برتن دارید امتحان کنید. فروشنده ها لزوما هر هفته در این بازار حضور نمی‎یابند بنابراین در خرید خود دقت کنید چون ممکن است امکان تعویض آن فراهم نباشد. در خرید اجناس عتیقه هم دقت کنید و اگر در این کار سررشته ندارید بهتر است از اینجا جنسی را به عنوان عتیقه و با قیمت بالا نخرید. نکته مهم دیگر این است که انتظار یک بازار شیک و مرتب را نداشته باشید، اینجا یک جمعه بازار شلوغ با اجناس عجیب و گاه دست دوم است بنابراین اگر جزو آدم‌های برندپوش هستید که از مغاره های خاص خرید می کنید، اینجا گزینه مناسبی برای شما نیست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=13580
  • منبع : عصر تحلیل

نوشته های مشابه

15اسفند
منیریه، محله قجری تهران
در#گردشگر عصر تحلیل بخوانید:

منیریه، محله قجری تهران

05آذر
سوپراپلیکیشن سبکی نو، توسعه فر هنگی است

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.