داود شیخ جبلی| عصر تحلیل: آمارهای رسمی حاکی از آن است که نمایشگاههای شاخص اصفهان در طی سالهای اخیر دچار ضربان سینوسی از حیث تعداد مشارکت کننده بوده است به طوریکه سال ۱۴۰۱ در اکثر نمایشگاهها با افت شدید مشارکت کننده روبرو بودیم.
عدم توجه کافی به زیرساختهای نمایشگاهی در طی سالهای اخیر و همچنین تنزل فعالیتهای اقتصادی در دوران پساکرونا نشانگر آن بوده که این صنعت در عنوان های شاخص نمایشگاهی سالهای پر تنشی را سپری کرده اند.
اما اگر نگاهی اجمالی به آمار نمایشگاهی در طی دو دهه اخیر بیاندازیم شاهد آن هستیم که در تعدادی از مقاطع رشد خوبی را در این صنعت شاهد بودیم اما با این حال نمایشگاههای ایران بخصوص در کلان شهرهایی همچون اصفهان در سالهای اخیر در عنوان های نمایشگاهی شاخص دچار افت و خیزهایی شده است که نشان از بی رغبتی برخی از مشارکت کننده برای حضور مجدد در نمایشگاههای آتی می دهد.
در این گزارش که در پایگاه خبری عصر تحلیل منتشر می شود سعی کرده ایم با استناد به آمار رسمی ارائه شده از سوی دفتر روابط عمومی شرکت نمایشگاههای بین المللی اصفهان به بررسی عنوان های شاخص نمایشگاهی در دو دهه اخیر بپردازیم.
رشد ۸۰ درصدی نمایشگاه فرش دستباف طی دو دهه
در ابتدا به بررسی صنعت فرش دستباف می پردازیم که می توان اصفهان را به نوعی خواستگاه این هنر دانست. این هنر صنعت توانسته در بخش نمایشگاهی نیز موفقیت هایی را بدست آورد و طبق آمار رسمی که در جدول ذیل (۱-۱) می بینید رشد مناسبی را در تعداد مشارکت کننده شاهد بوده است. بررسی نمایشگاههای شاخص اصفهان می توان به فرش دستباف اشاره کرد که رشد مناسبی را نسبت به دوران اخیر شاهد بوده است. طبق آمار ارائه شده این عنوان نمایشگاهی در سال ۱۳۸۲ با تعداد ۷۱ مشارکت کننده در اصفهان برپا می شود و برگزاری این رویداد تا سال ۱۴۰۰ با رشد خوبی همراه بوده اما این عنوان نمایشگاه که به نوعی در خواستگاه خود برپا می شود یکباره در سال ۱۴۰۱ با کاهش نزدیک ۲۰ درصدی مواجه می شود.
کارشناسان بر این باورند با تشدید تحریم های اقتصادی علیه کشور و عدم صادرات این هنر صنعت در بازارهای هدف فرش دستباف تا حد بالایی جایگاهی جهانی خود را در فروز در بازارهای جهانی از دست داد به طوریکه این روزها عمده فروش خود را در بازارهای داخلی تجربه می کند همچنین با پایین آمدن قدرت خرید مردم از سالهای اخیر تا کنون با کاهش استقبال مشارکت کننده ها و حتی بازدید کننده ها در نمایشگاههای مختلف مواجه بودیم. این امر در سال گذشته(۱۴۰۱) نیز به دلیل شرایط اقتصادی نامساعد در کشور نیز به طور محسوسی بر نمایشگاه حاکم بوده و آن را دچار افت شدید کرده است.
موضوعات و چالشهای اخیر در صنعت فرش بر این عنوان نمایشگاهی تاثیر بسزایی گذاشت به طوریکه تاریخ برگزاری نمایشگاه از آبان و آذر هر سال به بهمن ماه موکول شد تا با ایجاد جشنواره و رویدادهای جانبی برای فروش به کیفیت برگزاری نمایشگاه کمک کنند.
البته ناگفته نماند تدبیرهای اندیشیده شده در تغییر آرایه و دکوراسیون برگزاری نمایشگاه با استفاده از سیستم های جدید غرفه آرائی بجای استفاده از داربست ها و تجهیزات قدیمی و انجام تعدادی از غرفه سازی ها با دکورهای پیش ساخته چوبی و سیستم روشنائی غرفه ها و از همه مهمتر تغییر در پلانهای اجرائی و نقشه جانمائی غرفه ها ، رویکرد و نگرش بهتری را به این نمایشگاه در سطح استان و کشور در بین جامعه هدف ایجاد کرد.
در بخش دیگر می توان به متراژ غرفه ها طبق عکس (۲-۱) اشاره کرد و طبق آمار درج شده باور داشت نمایشگاه فرش دستباف با رشد قابل توجهی از سال ۱۳۸۲ تا کنون روبرو بوده است به طوریکه با کاهش مشارکت کننده در سال اخیر یعنی سال ۱۴۰۱ کاهش میزان متراژ نمایشگاه را از شش هزار متر مربع به پنج هزار و ۶۰۰ متر مربع را نیز در بر داشته است.
افت و خیز نمایشگاه ساختمان از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱
از دیگر عنوان نمایشگاهی شاخص در استان اصفهان می توان به صنعت ساختمان اشاره کرد که طبق آمار رسمی (۲-۱) و (۲-۲) طی ده سال اخیر یعنی از سالهای ۱۳۹۱ تا سال ۱۴۰۱ دچار افت و خیز هایی در تعداد مشارکت کننده و سطح برگزاری بوده است.
آمارهای رسمی نشان می دهد نمایشگاه صنعت ساختمان در سال ۱۳۹۱ با ۹۲ مشارکت کننده در فضایی بالغ بر دو هزار و ۲۷۷ متر مربع برپا می شود و این روند یعنی برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان در سالهای بعدی با افت و خیز هایی در تعداد مشارکت کننده و میزان متراژ نمایشگاه روبرو می شود تا جایی که در سال ۱۳۹۷ با حضور ۱۴۸ مشارکت کننده در فضایی بالغ بر چهار هزار و ۹۹۸ متر مربع این نمایشگاه در بالاترین حالت ممکن نسبت به سالهای اخیر خود قرار گرفت اما این رشد مقطعی در سالهای بعد با کاهش ۱۵ تا ۴۰ درصدی روبرو بود و در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ روند کاهش سینوسی همچنان بر قوت خود باقی ماند.
البته نباید غافل از موضوع بود که با جابجائی نمایشگاه به سایت جدید و گسترش و افزایش فضای فیزیکی نمایشگاه ، باعث شد که عناوین منشعب شده از این عنوان که به ۴ تا ۵ عنوان هم می رسید ، مجدد تلفیق شده و برای تکمیل فضای نمایشگاهی تحت یک عنوان نمایشگاه جامع صنعت ساختمان در سایت جدید ، انجام شود .
ناگفته نماند با اینکه متراژ نمایشگاه رشد ۴۰۰ درصدی را از ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ شاهد بود اما از حیث تعداد شرکت کننده رشد قابل توجهی را تجربه کرده است و باز هم این مساله را می توان به تکانه های اقتصادی در سالهای اخیر که بیشترین تاثیر را در صنعت ساختمان به همراه داشته است، نسبت داد.
رشد و توسعه ۲۰ برابری پس از ۳۰ سال / نمایشگاه محل تبادل اندیشه هاست
نوسانات بازار طلا گریبانگیر نمایشگاه شد
نمایشگاه طلا یکی از پرمخاطب ترین عنوان های نمایشگاهی ایران در بین مشارکت کننده و بازدیدکننده های متخصص همچنین عام مردم است که جذابیت های منحصر به فردی را با خود بهمراه دارد.
بالطبع نمایشگاه طلای اصفهان شاخص ترین نمایشگاه در این صنعت در سطح کشور می باشد که امید این می رود با رشد و توسعه فضای فیزیکی سایت نمایشگاهی استان و رفع محدودیتهای ارزی و … این نمایشگاه در وسعت بیشتری برگزار شود . همچنین در شرایط فعلی نیز امکان این وجود دارد که این رویداد در دو مرحله در سال تحت عنوان نمایشگاه ماشین آلات و ابزارآلات و در مرحله دیگر محصولات، مصنوعات ، دیگر فلزات و سنگهای قیمتی برگزار شود .
اصفهان که نیز به قطب طلای ایران معروف است و در گذشته دارای شهرت جهانی در این زمینه بوده، توانسته در این عنوان نمایشگاهی در برخی از مقاطع عملکرد خوبی از خود بجا بگذارد اما ناگفته نماند این نمایشگاه نیز طبق آمار ارائه شده از سوی دفتر روابط عمومی شرکت نمایشگاههای بین المللی اصفهان دارای شدت و ضعف از نظر تعداد مشارکت کننده و مساحت برگزاری در طی سالهای اخیر روبرو بوده است.
طبق آمار رسمی ارئه شده در جدول ذیل (۳-۱) نمایشگاه صنعت طلا در سال ۱۳۸۶ با تعداد ۶۹ شرکت کننده برپا می شود به طوریکه این نمایشگاه در سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ رشد خوبی را از خود به ثبت می رساند.
در سال ۱۳۹۱ با حضور ۱۰۰ مشارکت کننده در فضایی بالغ بر دو هزار و ۹۰۷ متر مربع این روند ادامه پیدا می کند اما در سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ این تعداد به ۷۹ مشارکت کننده کاهش پیدا می کند به طوریکه روند سینوسی نیز در سالهای بعد در این نمایشگاه نیز به طور محسوس دیده می شود.
طبق بررسی های انجام شده در این سالها از وضعیت اقتصادی این رویداد یعنی کاهش شرکت کننده و استقبال کم از نمایشگاه را می توان به نوسانات بازار طلا و کاهش قدرت خرید در بازار نسبت داد که بر برپایی این عنوان نمایشگاهی تاثیر بسزایی گذاشته است.
جالب است بدانید با توجه به وضعیت اقتصاد و همچنین التهابات بازار طلا نمایشگاه صنعت طلا از عناوین نمایشگاهی است که در سال گذشته (۱۴۰۱) نه تنها دچار افت نسبت به سالهای قبل نشد بلکه رشد تصاعدی را نیز نسبت به سالهای قبل تجربه کرده است به طوریکه در سال ۱۴۰۱ این عنوان نمایشگاه با ۱۰۷ مشارکت کننده و رشد نزدیک به ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته خود همچنین افزایش ۲٫۵ برابری بالغ بر ۶ هزار متر مربع متراژ برگزار روبرو بوده است.
کاهش ۱۰ درصدی مشارکت کننده نمایشگاه دام نسبت به ۱۰ سال گذشته
با توجه به موقعیت توپوگرافی و جغرافیایی استان اصفهان نسبت به دیگر استانها همچنین قرار داشتن در کریدور ارتباطی بین استانهای مرکزی و جنوبی، صنعت کشاورزی بخصوص بخش دام در دهه های اخیر مورد توجه گسترده برای سرمایه گذاری بوده است. اما با افت ذخایر منابع طبیعی همچنین کاهش نزولاتی آسمانی و تنزل مراتع دامی این صنعت دچار تزلزل شدید شد. این مشکل نه تنها در اصفهان بلکه استانهای همجوار را نیز با خود درگیر کرده است. کاهش مراتع و منابع دامی را می توان سر منشائی برای افت نمایشگاه صنعت دام دانست که این عنوان نمایشگاهای را در سالهای اخیر با مسایلی عدیده روبرو کرده است و نتوانسته بعد از گذشت ۱۰ سال یعنی تا سال ۱۴۰۱ رشد قابل توجهی را در صنعت نمایشگاهی تجربه کند.
نمایشگاه صنعت دام که یکی از عنوان های نمایشگاهی شاخص در کشور محسوب می شود در سال ۱۳۹۳ با ۱۱۰ مشارکت کننده در متراژی بالغ بر چهار هزار و ۴۱۶ متر مربع در شرکت نمایشگاههای بین المللی اصفهان برپا شد و در سال ۱۴۰۱ با کاهش به ۱۰۷ مشارکت کننده در فضایی هفت هزار و ۲۶۷ متر مربع در سال ۱۴۰۱ به کار خود ادامه داد.
این عنوان نمایشگاهی طبق جدولذیل (۴-۱)(۴-۲) طی یک دهه اخیر نوسانی بسیار کم را تجربه کرده است.
شایان ذکر است همانطور که ذکر شد تغییر شرایط اقلیمی را می توان مزیدی بر این علت دانست و باور داشت که اگر این روند ادامه داشته باشد این صنعت نمایشگاهی در سالهای آتی نه تنها رشدی نخواهد داشت بلکه با افت شدیدی از نظر تعداد مشارکت کننده روبرو است.
شایان ذکر است بنا به صحبتها و نظر کارشناسی عوامل نمایشگاهی با توجه به پتانسیل های خوب استان اصفهان در بخش صادرات فرآورده های دامی و لبنی و تجمیع قوای انجمنها و تشکلهای بخش خصوصی ، با برپائی رویدادهای جانبی ملی و بین المللی و نیز جذب هیئت های بازدیدکننده خارجی از این نمایشگاه ، می توان به برپائی با کیفیت آن در سنوات آتی امیدوار بود .
فولاد میهمان پر قدرت نمایشگاه اصفهان
صنعت فولاد از صنایع استراتژیک و راهبردی کشور محسوب می شود به طوریکه این صنعت توانسته در سالهای اخیر موفقیتهای متعددی را در بخشهای مختلف کسب کند. رشد صنایع فولادی بزرگ، متوسط و کوچک نظر بسیاری از فعالان اقتصادی را در کشور همچنین در منطقه به خود جلب کرده است. این رشد تصاعدی در سالهای اخیر بخصوص در دهه ۹۰ باعث شده تا صنعت نمایشگاهی در کشور نیز نظر متفاوتی نسبت به این عنوان نمایشگاهی داشته باشد. حضور صنایع بزرگ فولادی از جمله فولاد مبارکه و ذوب آهن نیز مسئولان را ترغیب کرده است تا نظر جدی تر نسبت به این عنوان نمایشگاهی در قطب صنعت فولاد کشور یعنی اصفهان داشته باشند.
طبق آمار ارائه شده از سوی دفتر روابط عمومی شرکت نمایشگاههای بین المللی اصفهان که در جدول (۵-۱) و (۵-۲) مشاهده می کنید عنوان نمایشگاهی فولاد در سال ۱۳۹۱ با ۱۰۲ شرکت کننده در متراژی بالغ بر دو هزار و ۵۲۳ متر مربع برپا شد.
تشدید تحریم های اقتصادی از سوی دیگر کشورها و افت شدید در بخش مبادلات بازارهای مرتبط با فولاد همچنین کاهش روند صادرات را می توان یکی از دلایل عدم توسعه صنعت نمایشگاهی فولاد در اصفهان و حتی کشور دانست.
به گفته مسئولان برگزاری نمایشگاه خواستگاه اصلی این عنوان نمایشگاهی در این استان بوده و همه فعالان مرتبط به این امر واقفند که برترین نمایشگاه صنعت فولاد در پایتخت فولادی کشور می تواند آینده بهتری داشته باشد.
همچنین مسئولان نمایشگاهی اصفهان بر این باورند می توانیم بعضی رویدادهای ملی و بین المللی که در طول سال در سطح کشور برگزار می شود را برای ایجاد هم افزائی و سینرژی بیشتر ، بصورت هم زمان با نمایشگاه صنعت فولاد در شهر اصفهان برگزار کنیم.
نمایشگاه سنگ بی نصیب از قطب این صنعت
استان اصفهان با بیش از ۱۵۰ معدن سنگ فعال و به علت نزدیکی با استانهای مرکزی، فارس و لرستان به قطب تولید سنگ ایران تبدیل شده است. همچنین قرار گرفتن استان اصفهان در مرکزیت کشور و دسترسی آسان از همه مناطق به این استان موجب توسعه روز افزون این صنعت در اصفهان شده است.
با این حال با وجود گستردگی و تعدد کارخانجات و شرکت های مرتبط با صنعت سنگ در استان اصفهان این انتظار از این نماشگاه صنعت سنگ می رود تا آمار قابل قبولی را از نظر شرکت کننده در این عنوان نمایشگاهی ارائه دهند.
طبق جدول های آماری ذیل (۶-۱)(۶-۲) نمایشگاه صنعت سنگ در سال ۱۳۸۲ با ۵۷ شرکت کننده در اصفهان برپا شد و این نمایشگاه طی نزدیک به دو دهه در سال ۱۴۰۰ مشارکت کننده خود را به ۱۲۵ شرکت گسترش داد.
این عنوان نمایشگاه همانند دیگر نمایشگاههای شاخص نیز در سال گذشته با افت محسوسی نزدیک به ۲۰ درصد روبرو بوده است که برای استانی با این تعداد منابع ،کارخانه و صنایع مرتبط قابل قبول نیست.
کارشناسان بر این باورند با تغییر سایت نمایشگاهی استان ، این استان جدای از سایر پتانسیل های قبلی عنوان شده از حیث تعداد شاغلین در بخش های مختلف صنعت سنگ از جمله فرآوری و شهرکهای صنعتی ، از لحاظ فیزیکی هم یکی از بهترین و برترین سایت کشور برای برگزاری چنین نمایشگاهی با رویکرد ملی و بین المللی و با امکانات لازم برای حضور بخش های مختلف این صنعت ، علی الخصوص معادن و کوپ های سنگ در فضای باز و سرپوشیده است.
و اما در پایان…
عدم استقبال از عنوان نمایشگاههای شاخص در استان اصفهان بخصوص در سال گذشته (۱۴۰۱) را می توان به پیامدهای متعددی نسبت داد. بحران های اقتصادی، تنزل بازارها، تشدید تحریم ها، کاهش مبادلات در بازارهای مختلف و … را می توان از عمده ترین مشکلات در کاهش مشارکت کننده و عدم استقبال از نمایشگاههای شاخص دانست. البته نباید از این موضوع غافل مانده که عوامل یاد شده نشات گرفته از سیاست های اشتباه اقتصادی و مدیریت های سلیقه ایی در کشور است که نتوانسته در بیشتر موارد بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی فائق آید.
صنعت نمایشگاهی نیز که مشعب شده از اقتصاد کشور است در پی این بحران ها لطمه های شدیدی به آن وارد شده است که هر روزه بر وخامت این مساله افزوده می شود.
عدم استقبال از نمایشگاههای متعدد و پائین آمدن نرخ مشارکت باعث شده تعداد عنوان نمایشگاهی که بعضا با ادغام روبرو بوده است کاهش پیدا کند اما با این حال شرکت نمایشگاههای بین المللی اصفهان با ارائه ۵۲ عنوان نمایشگاه در سال جاری (۱۴۰۲) سعی در رشد این صنعت دارد و امید می رود که توسعه صنعت نمایشگاهی مقارن با رشد بازار در طی سالهای آتی باشد به طوریکه عناوین نمایشگاهی چه از نظر مشارکت کننده و چه از نظر فضای در نظر گرفته شده رونق بهتری در توسعه اقتصادی این استان با رشد مبادلات از نظر کمی و کیفی پیدا کند.
انتهای پیام/