• امروز : شنبه - ۲۹ دی - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 January - 2025

سر تیتر اخبار

آمریکا هروقت به حرف‌هایش عمل کرد گفت‌وگو می‌کنیم تلاش فولاد مبارکه برای جبران ناترازی های انرژی /  پروژه‌های بزرگ صنعت فولاد برای آینده پایدار /ضرر ۸.۵ میلیارد دلاری صنعت فولاد کشور به خاطر قطعی برق رقابت استانهای کشور در بخش آزمون عملی، تجهیزات و دانشی ویدیو متری + عکس برای اجماع‌سازی و حل مسائل فرادستی، به هلدینگ خلیج‌فارس آمدم/ ساخت نخستین پارک فناوری و مرکز هوش مصنوعی در کیش ساخت نیروگاه بادی ۶۰۰ مگاواتی در میل نادر سیستان و بلوچستان؛ تحولی بزرگ در تامین انرژی کشور آبفای اصفهان، آماده برگزاری مسابقات ملی مهارت ویدئومتری شبکه‌های فاضلاب طیب نیا: حمل‌ونقل ریلی در صنعت فولاد از ۹۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش یافته است صنعت بانکرینگ، فرصتهای و چالشهای پیش روی اقتصاد ایران وابستگی صنعت فولاد به انرژی و برنامه‌های تأمین انرژی پایدار / همکاری دولت و بخش خصوصی کلید عبور از بحران ناترازی انرژی در ایران  جایی برای درخشش استعدادها در ویدئومتری شبکه فاضلاب آمادگی سازمان ملل برای توسعه تجدید پذیرها در ایران / منابع مالی برای توسعه تجدید پذیرها باید تقویت شود به زودی تعرفه های حمایتی جدید نیروگاههای تجدید پذیر اعلام می شود / رئیس جمهور به شدت پیگیر موضوع تجدید پذیرها است افزایش تولید بنزین و گاز با ظرفیتهای موجود / خداحافظی با حمل خوراک توسط کشتی ظرفیت بانوان نباید نادیده گرفته شود / تحقق اهداف دولت با حضور بانوان نخبه و فناور پایش کارخانه سیمان هر ۵ دقیقه یکبار انجام می شود  کنترل آلاینده‌ها و پروژه‌های سبز برای آینده‌ای پاک‌تر / به طور مستمر در حال به روزرسانی تجهیزات زیست محیطی هستیم امنیت و رشد اقتصاد دو محور اصلی توسعه گردشگری / مشکلات صنایع دستی با تبلیغات حل نمی شود رفع فیلتر پلتفرم های دیگر به صورت گام به گام انجام می شود / افتخار برای آقای پزشکیان بماند / از رای به پزشکیان پشیمان نیستم هوش مصنوعی در خدمت انرژی در می آید تقاضای زغال سنگ تا سال ۲۰۲۷ کاهش پیدا می کند

6
عصر تحلیل وضعیت نمایشگاه بین المللی اصفهان را بررسی می کند:

رشد و توسعه ۲۰ برابری پس از ۳۰ سال / نمایشگاه محل تبادل اندیشه هاست

  • کد خبر : 21820
  • 16 دی 1402 - 12:54
رشد و توسعه ۲۰ برابری پس از ۳۰ سال / نمایشگاه محل تبادل اندیشه هاست

رشد و توسعه صنعت نمایشگاهی در اصفهان بیان گر توجه به زیرساختهای صنعتی در این استان نسبت به استانهای دیگر است. 

داوود شیخ جبلی| عصر تحلیل: با راه اندازی نمایشگاه دائم در سال ۱۳۷۲ این صنعت در ۳۰ سال اخیر دچار فراز و نشیب های بسیاری شده است که از بارزترین آنها می توان به پاندمی کرونا در سال های اخیر اشاره کرد که افت شدیدی را به صنعت نمایشگاهی و دیگر صنایع وابسته تحمیل کرد.

همانطور که می دانید صنعت نمایشگاه یکی از پرمخاطب ترین صنایع در سطح جهان است به طوری که نمایشگاههای متعدد با عناوین مختلف تشکیل می شود تا مخاطبین و مردم بتوانند بدون واسطه با فعالان حوزه های مختلف آشنا شوند.

نمایشگاه محلی امن برای داد و ستد

در سراسر جهان صنعت نمایشگاهی بعنوان شتاب دهنده ای موثر دررونق و توسعه اقتصاد کشورها محسوب می شوند. بطور مثال بر اساس آمار منتشره کشور آلمان بعنوان یکی از برترین کشورهای صنعتی جهان و پیشرو در صنعت نمایشگاهی حدود ۶۰٪  از داد و ستد خود را از طریق برگزاری، مشارکت و حضور در نمایشگاه ها راهبری می کند.

ایران نیز با داشتن منابع غنی طبیعی و انسانی، تنوع اقلیمی، موقعیت جغرافیائی استراتژیک و پتانسیل بسیار بالا در بخش های مختلف صنعتی در راستای صادرات غیر نفتی از موقعیت ممتازی در منطقه برای استفاده و بهره گیری از ابزار صنعت نمایشگاهی با بیش از ۵۰ سال سابقه برگزاری نمایشگاه ها و ضریب نفوذ بالا در حوزه خاورمیانه، برخوردار است.

صنعت نمایشگاه طی سالهای اخیر بعد از پاندمی کرونا در سرتاسر ایران رشد قابل قبولی را ارائه کرده است و توانسته با ارائه خدمات به مردم گام جدیدی در این صنعت بردارد.

از این موضوع نگذریم که ذائقه های مردم با رشد تکنولوژی همچنین تحولات اخیر که با توسعه صنایع در جهان بوجود آمد، به طور محسوسی رشد پیدا کرده است و باعث شده تا نسبت به نمایشگاههای مختلف واکنش های جدی تر نشان دهند. هرچند این قاعده در ایران بخصوص در نمایشگاههای استانها هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است بلکه باید برای توسعه روز افزون صنعت نمایشگاهی در کشور بخصوص در استانهای صنعتی قدمهای اساسی برداشته شود.

رشد قابل توجه صنعت نمایشگاه در اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای پرمخاطب در صنعت نمایشگاهای است اما همانطور که در قبل به آن ذکر شد این صنعت در استانها و کلان شهرها هنوز نتوانسته آنطور که شایسته است جایگاه اساسی خود را در میان مردم پیدا کند.

طی ۳۰ سال گذشته ( سال ۱۳۷۲) تا به امروز ( سال ۱۴۰۲) صنعت نمایشگاهی در اصفهان طبق آمار رسمی ارائه شده از سوی دفتر روابط عمومی نمایشگاههای بین المللی اصفهان، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است و توانسته عملکرد مناسبی را در این حوزه ارائه دهد.

همانطور که در جدول ذیل مشاهده می کنید موضوعات نمایشگاهی از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۴۰۲ به عدد ۴۲ مورد در سال رسیده است که به صورت میانگین می توان به رشد ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی در هر سال نسبت به سال قبل اشاره کرد.

فاکتورهای زیرساخت، مهمترین عوامل تاثیر گذار بر صنعت نمایشگاهی

اما این روند در سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴  به  طور چشمگیری افزایش پیدا می کند به نحوی که موضوعات نمایشگاهی در این سالها به ۳۴ عدد می رسد که نشان از استقبال گسترده صنایع و مردم می دهد.

از مهمترین عوامل در توسعه نمایشگاه را می توان فاکتورهای زیرساختی اشاره کرد که توانسته بر رشد صنعت نمایشگاه تاثیر بسزایی بگذارد.

جذب سرمایه گذار یکی از این فاکتورها دسترسی به بازار و پتانسیل ها و توانمندی های آن است، هر نمایشگاه تخصصی هدفمند می تواند به بهترین نحو این فضای مناسب را برای مخاطبین هر دو  سو فراهم کند و موجب تحرک بیشتر بخش‌های تولیدی، صنعتی و رونق تجارت، ارتقاء سطح اشتغال  و نهایتا رونق و رشد اقتصادی کشور شود.

با بالا رفتن تصاعدی آمار نمایشگاه اصفهان از سال ۱۳۸۸ می توان به این مساله پی برد که فاکتورهای زیر ساختی و جذب سرمایه گذار روند خوبی به خود گرفته و سال ۱۳۹۸ را می توان نقطه عطف و شکوفایی صنعت نمایشگاه اصفهان دانست که با تعداد ۵۲ عنوان نمایشگاهی در سال ۱۳۹۸ توانسته آمارخیره کننده را نسبت به یک دهه خود ارائه کند.

رشد و توسعه نمایشگاههای شاخص اصفهان در دو دهه اخیر/ نمایشگاهها دچار ضربان سینوسی شده اند

کاهش استقبال با جابجایی سایت نمایشگاه

اما یکی از مقوله هایی که می توان آن را مهمترین رکن در تنزل جایگاه نمایشگاهی در اصفهان دانست تغییر مکان نمایشگاه از سال ۱۳۹۹ پس از ۲۷ سال بود که نمایشگاه اصفهان را با چالش های جدیدی مواجه کرد.

از جمله این چالشها می توان به افزایش قیمت هزینه تبلیغات و بازاریابی برای حضور بازدیدکنندگان از نمایشگاه در مکان جدید با توجه به بعد مسافت نمایشگاه از مرکز شهر اشاره کرد.

از دیگر مشکلات عدم استقبال از نمایشگاه نسبت به سالهای گذشته می توان به پاندومی کرونا اشاره کرد که خسارات سنگینی را به صنعت نمایشگاهی وارد کرد. متاسفانه با حضور پاندمی کرونا در سالهای اخیر یعنی از سال ۱۳۹۹ افت بسیار شدیدی گریبان گیر صنعت نمایشگاهی شد و  نمایشگاه اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نبود تا جایی که تعداد موضوعات نمایشگاه به ناگاه دچار کاهش ۳۰۰ درصدی شد و از عدد ۵۲ به ۱۸ مورد در سال رسید.

با از بین رفتن یا بهتر بگویم با کم رنگ تر شدن این پاندمی جهانی (کرونا) نمایشگاه اصفهان مجدد در مسیر رشد قرار گرفت تا جایی که موضوعات نمایشگاهی امسال به عدد ۴۲ رسیده که رشد قابل توجهی را در چهار سال اخیر تجربه کرده است.

تبادل اندیشه ها در محل نمایشگاه صورت می پذیرد

«نمایشگاه، ویترین و پل ارتباطی صنعت با بازار محلی است و باید بتواند تبادل نظر، اندیشه‌ها و تجربه‌ها را داشته باشد.» این صحبتی بود که چندی پیش احمدرضا طحانیان مدیرعامل نمایشگاههای بین المللی اصفهان به آن اشاره کرد و آن را نقطه قوت اقتصاد دانست.

وی همچنین باور دارد رشد و توسعه نمایشگاه اصفهان هرسال بر قوت خود افزوده می شود به طوریکه در سال جاری (۱۴۰۲) اصفهان با رشد بیش از ۳۰ درصدی در تعداد عناوین نمایشگاهی روبرو بوده که تا پایان سال ادامه دارد.

به گفته وی  اصفهان بیش از ۲۵ درصد شهرک‌های صنعتی کشور را در خود جای داده است و شهری است که از نظر هنر، صنعت، فرهنگ جزو رتبه‌های نخست کشور است که این قابلیت‌ها می‌تواند غیر از بستر شهر در نمایشگاه بروز و ظهور داشته باشد، بنابراین از این ظرفیت مهم استفاده می‌کنیم و شهرهای خواهرخوانده و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و همجوار در نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=21820
  • نویسنده : داود شیخ جبلی
  • 119 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.