تعدادی از کارشناسان کسبوکار میگویند، در دو ماه گذشته بین ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار شغل از بین رفته است و احتمال بیکاری ۱۰ میلیون نفر در ایران وجود دارد؛ آن هم در شرایطی که ایران ۷۲ میلیون نفر کاربر اینترنتی دارد و حدود ۵۵ درصد آنها از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
آمارهای وزارت ارتباطات نشان میدهد، اینستاگرام در ایران ۴۸میلیون و واتسآپ حدود ۵۲میلیون و تلگرام ۵۰ میلیون کاربر دارند؛ سه شبکه اجتماعی و پیامرسان که حالا همهشان فیلترند و به نظر میرسد آنطور که تعدادی از نمایندگان مجلس میگویند، فعلا تصمیمی برای رفع فیلتر آنها وجود ندارد.
احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در این باره گفت: فضای ناآرام طی دوماه گذشته، ضربه سختی به کسبوکارهای مجازی وارد و معیشت آنها را با تنگنا مواجه کرده است: «طی یک تا دو ماه گذشته کسبوکارها ایام سختی را پشت سر گذاشتند و بسیار سخت و تلخ بود که جمعی از افرادی که به صورت خود اشتغالی و با تکیه بر فناوری نوین فعالیت میکردند با مشکل روبهرو شدند. فضای ناآرامیها ضربه جدی به کسبوکارها وارد و ایام سختی برای فعالان این حوزه ایجاد کرد و حتما معیشت بسیاری از خانوارها، ناشی از این روزهای سخت دچار تنگنا شد.»
حالا او و کسانی مثل رئیس هیئتعامل صندوق نوآوری و شکوفایی از بستههای حمایتی از کسبوکارهای اینترنتی و دادن وامهای کمبهره به آنها خبر میدهند؛ قولهایی که البته هنوز اجرایی نشده و مشخص نیست که واقعا میتواند با فیلترینگ گسترده به شاغلان اینترنتی کمک کند یا خیر.
نتایج یک تحقیق تازه
در دو ماه گذشته بررسیهای اندکی درباره تاثیر محدودیتهای اینترنتی بر زندگی مردم انجام شده است؛ هفته سوم مهرماه بود که سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران، نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد؛ در این نظرسنجی از افراد پرسیده شده بود که هر روز تداوم محدودیتهای فعلی، چه میزان خسارت به کسبوکارها وارد میکند؟
۵۳درصد مشاغل اعلام کردند، روزانه ۵۰میلیون تومان ضرر خواهند کرد. پس از آن دبیر اتحادیه کسبوکارهای فضای مجازی اعلام کرد، معیشت ۱۰میلیون نفر اکنون وابسته به فضای مجازی است و سازمان ملی اقتصاد دیجیتال در گزارشی اعلام کرد، شبکههای اجتماعی و در رأس آنها اینستاگرام تا ۸۰درصد در بازار نفوذ دارند و ۵/۳ میلیون شغل مرتبط با اینستاگرام با مشکل روبهرو شدهاند.
حالا استارتآپ کاریابی «جاب ویژن»، تاثیر فیلترینگ را بر زندگی هشت هزار نفر از مخاطبانش در دو ماه گذشته را بررسی کرده و نتایج آن را منتشر کرده است.
در این نظرسنجی از هشت هزار نفر سوال شده که «با توجه به محدودیتهای اعمال شده بر اینترنت در دو ماه اخیر، چه تغییری در وضعیت شغلی خود داشتهاید؟» و نتایج به دست آمده نشان میدهد، ۵۰ درصد پاسخدهندگان گفتهاند، شرایط کاریشان تغییری نکرده است.
حکایت ۵۰ درصد باقیمانده، اما متفاوت است؛ ۲۳ درصد از پاسخدهندگان گفتهاند، در این مدت و پس از فیلترینگ گسترده در ایران، کارشان را از دست دادهاند، ۱۲ درصد گفتهاند امنیت شغلیشان را از دست داده و احتمال دارد به زودی تعدیل شوند و ۱۵ درصد پاسخ دادهاند که با کاهش یا تعویق حقوق مواجه شدهاند.
۵۴ درصد پاسخدهندگان این نظرسنجی، زن و ۴۶ درصد مرد بودهاند. وضعیت سنی پاسخدهندگان این نظرسنجی نشان میدهد ۵۲ درصد آنها بین ۲۵ تا ۳۴ سال، ۲۶ درصد بین ۱۸ تا ۲۴ سال، ۱۷ درصد بین ۳۵ تا ۴۴ سال، سهدرصد بین ۴۵ تا ۵۴ سال و دودرصد در سایر ردههای سنی بودهاند.
بخش دیگر این نظرسنجی با این سوال بررسی شده است: «محدودیتهای اینترنت (در پی فضای اخیر جامعه) چه تاثیری بر بازار اشتغال ایران داشته است؟» جواب پاسخدهندگان به این سوال با موضوع بیشترین میزان کاهش نیاز به نیروی کار در بین گروههای شغلی مختلف بررسی شده و نتایج نشان میدهد ۴۶ درصد از هشتهزار نفری که در این نظرسنجی شرکت کرده و در حوزه کاری دیجیتال مارکتینگ و سئو فعالیت میکردهاند، در محلهای کارشان با کاهش نیاز به آنها روبهرو شدهاند.
۳۰ درصد کسانی که در حوزههای ترجمه، تولید محتوا، نویسندگی و ویراستاری شاغل بودهاند، ۳۰ درصد شاغلان در حوزه فروش و بازاریابی در سطوح کارشناسی و مدیریتی و ۳۰ درصد شاغلان حوزه خدمات و پشتیبانی مشتریان هم شرایط مشابه داشتهاند.
سوال دیگری که در این نظرسنجی مطرح شده، درباره تاثیر محدودیتهای اعمالشده بر اینترنت در دو ماه اخیر بر کار کارکنان یقهسفید بازار کار است؛ یعنی کسانی که با توجه به تخصصشان، حقوقی بیشتر از حقوق کارگری دریافت کرده اند. در این سوال، پاسخ کارکنانی که در سه پلتفرم تلگرام، اینستاگرام و لینکدین فعالیت میکردهاند، بررسی شده است.
حدود ۲۸ درصد کسانی که در تلگرام کسبوکاری داشته یا فعالیت اقتصادی میکردهاند، گفتهاند در این دو ماه شغلشان را از دست دادهاند، ۱۵ درصد گفتهاند احتمال دارد به زودی شغلشان را از دست بدهند، حدود ۲۰ درصد گفتهاند با کاهش یا تعویق حقوق مواجه شده و ۳۹ درصد گفتهاند شرایط کاریشان تغییری نکرده است.
۲۸ درصد کسانی که در اینستاگرام مشغول به کار اقتصادی بودهاند، گفتهاند در این دو ماه شغلشان را از دست دادهاند، ۱۹ درصد گفتهاند احتمال دارد به زودی شغلشان را از دست بدهند، ۱۸ درصد گفتهاند با کاهش یا تعویق حقوق مواجه شدهاند و ۳۷ درصد گفتهاند شرایط کاریشان تغییری نکرده است.
فیلترینگ بر کار متخصصانی که در لینکدین فعالیت میکنند هم تاثیر گذاشته است؛ ۲۰ درصد پاسخدهندگان به این نظرسنجی گفتهاند، در این مدت شغلشان را از دست دادهاند، ۱۰ درصد گفتهاند احتمال دارد به زودی شغلشان را از دست بدهند، ۱۲ درصد گفتهاند با کاهش یا تعویق حقوق مواجه بودهاند و ۵۸ درصد گفتهاند شرایط کاریشان تغییری نکرده است.
نتیجهای که از این نمودار میتوان گرفت این است که طیف افرادی که بیشترین آسیب را دیدهاند، تازهکارها و تازهواردهای مشغول بهکار در اینستاگرام و تلگرام بوده و افرادی که در شبکه اجتماعی لینکدین فعالیت میکردهاند، کمتر آسیب دیدهاند.
استارتآپهایی که خدماتشان میان بیزنسهاست، با تاخیر تحت تاثیر قرار میگیرند، اما خدماتی که با کاربران در ارتباطاند هم زودتر تاثیر میگیرند، هم بیشتر. در این میان پلتفرمهای محتوایی بیش از همه تحت فشار هستند.
۴ گروه بیشترین آسیب را دیدند
بهطور کلی میتوان گفت چهاردسته از وضعیت فعلی اینترنت آسیب دیدهاند؛ یکی کسبوکارهای اینترنتی است، دومی استارتآپها، سوم فروشگاههای فیزیکی و کسبوکارهای غیراینترنتی و چهارم فری لنسرها.
انتهای پیام/