• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

سر تیتر اخبار

مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو در توزیع بنزین مشکلی وجود ندارد / توزیع بنزین کشور طبق روال عادی ادامه دارد حضور بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران پلیس، مجری قانون یا متولی فرهنگ؟ / کم کاری نهادهای فرهنگی بر دوش پلیس المیادین:اسرائیل از شلیک موشک هایپرسونیک از سوی ایران خبرداد ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد هیچ کسب وکاری بدون شناسه یکتا به رسمیت شناخته نخواهد شد آیا افزایش ۵۰۰ درصدی جرایم رانندگی صحت دارد؟! دیدنی های ناشناخته اصفهان را بشناسید از کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی می‌شود سایت هلندیگ پتروپالایش اصفهان تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی فراخوان استخدام و جذب نیرو چه اندازه باید کار کنیم تا یک پراید بخریم؟!/ خرید خودرو آرزو شد

1
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

دولت سیزدهم درباره الگوی کشت لایحه بدهد

  • کد خبر : 15741
  • 04 مرداد 1400 - 14:53
دولت سیزدهم درباره الگوی کشت لایحه بدهد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از دولت سیزدهم خواست با ارائه لایحه‌ای درباره الگوی کشت زمینه رفع کمبود محصولات استراتژیک را فراهم کند.

به گزارش عصر تحلیل، «ذبیح الله اعظمی ساردویی»  در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به بررسی طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی در مجلس گفت: این طرح برای رفع ایرادات به کمیسیون کشاورزی ارجاع شد و این هفته مجددا در مجلس مطرح خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم رییس‌جمهوری منتخب، وزیر کشاورزی قوی و مسلطی برای کابینه خود انتخاب کند تا به ‌شکل شبانه‌روزی برای توسعه بیشتر کشاورزی تلاش کرده و مشکلات این بخش را برطرف کند.

ساردویی با بیان اینکه بهتر است دولت سیزدهم لایحه‌ای درباره الگوی کشت به مجلس ارسال کند، گفت: حدود ۱۵ سال پیش وزیر جهاد کشاورزی وقت، طرحی درباره الگوی کشت به دولت ارسال کرد و قرار بود دولت‌ها لایحه‌ای در این باره به مجلس ارسال کنند که هنوز این موضوع محقق نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت سیزدهم لایحه‌ای درباره الگوی کشت ارائه ندهد مجلس ناگزیر است طرح خود را در این باره به جریان بگذارد.

نماینده مردم جبرفت و عنبر آباد در مجلس خاطرنشان کرد: رعایت الگوی کشت می‌تواند کمبود محصولات استراتژیک کشاورزی چون کلزا، سویا، جو، ذرت و چغندر را برای رفع کمبود اقلامی مانند روغن، شکر و خوراک دام برطرف کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: براساس این طرح کشاورز مطمئن است که وقتی این محصول را کشت می‌کند،  بازار آن وجود دارد. ضمن اینکه با اجرای این طرح تامین محصولاتی چون پیاز و سیب زمینی که هر ساله شاهد مشکلاتی درباره تامین آن هستیم برطرف خواهد شد.

ساردویی اضافه کرد:‌ برای اینکه الگوی کشت در کشور اجرایی شود،  باید «کشاورزی قراردادی» در کشور توسعه یابد. بیش از ۲ دهه است این مدل در جهان اجرایی شده و سبب منفعت کشاورزی، مردم و دولت‌ها شده است.

وی با تاکید بر لزوم تضمین درآمد کشاورز اظهار کرد: تضمین درآمد کشاورز در کشاورزی قراردادی مسیر می‌شود و در طرح مجلس هم این مسائل دیده شده است. بر این مبنا دولت و حتی شرکت‌های پشتیبان با کشاورز قرارداد بسته و طبق آن محصول را خریداری می‌کنند. البته لازم است از طرف دولت نیز با اعطای یارانه‌ برای تامین نهاده‌های کشاورزی و وام‌های کم بهره به کشاوران از آنها حمایت کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس  آب را از چالش‌های مهم بخش کشاورزی عنوان کرد که دولت باید برای حل آن اقدام کند و گفت: افزایش محصولات کشاورزی، اجرای برنامه‌های توسعه و اصلاح الگوی کشت به مدیریت آب مربوط است.

 دولت لایحه جامع حکمرانی آب را ارائه کند/ نباید به‌نام خود کفایی همه منابع‌آب و خاک را مصرف کرد

اعظمی ساردویی خاطرنشان کرد: باید لایحه جامعی درباره حکمرانی آب به مجلس ارسال شود تا بتوان وضعیت کشاورزی را بهبود بخشید.

وی با بیان اینکه برای خودکفایی در کشاورزی نباید همه منابع آب و خاک کشور را مصرف کرد، یادآورشد: در برخی از محصولات کشاورزی چون ذرت، گندم می‌توانیم نیازهای خود را از محل واردات تامین کنیم.

این نماینده مجلس افزود: با توجه به اینکه ایران سومین کشور جهان از نظر تنوع اقلیم محصولات کشاورزی است، ‌ در محصولاتی چون پسته، ‌ خرما و زعفران هم که توانایی صادرات وجود دارد، می‌توانیم سرمایه‌گذاری کرده و از پتانسیل ارزآوری آن استفاده کنیم.

ساردویی در ادامه درباره طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی گفت: این طرح در پی کوچک سازی دولت ، ‌کاهش دیوان سالاری در بخش کشاورزی و چابک سازی بخش خصوصی و تشویق و پشتیبانی از آنها است.

نماینده مردم جیرفت اضافه کرد: در این طرح تامین کارت سوخت برای ماشین‌های کشاورزی پیش بینی شده است. بخش‌هایی که باید سهمیه بنزین یارانه‌ای استفاده کنند، مشخص شده و وزارت نفت باید نسبت به توزیع آن اقدام کند.

وی با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزی که در این طرح دیده شده است، خاطرنشان کرد: بیمه محصولات تا صادرات آن هم در این طرح دیده شده و بیمه خود کشاورز و کارگران شرکت‌ها و بخش‌هایی که در بخش کشاورزی فعال هستند نیز در طرح امنیت غذایی پیش بینی شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=15741

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.