• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

سر تیتر اخبار

مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو در توزیع بنزین مشکلی وجود ندارد / توزیع بنزین کشور طبق روال عادی ادامه دارد حضور بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران پلیس، مجری قانون یا متولی فرهنگ؟ / کم کاری نهادهای فرهنگی بر دوش پلیس المیادین:اسرائیل از شلیک موشک هایپرسونیک از سوی ایران خبرداد ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد هیچ کسب وکاری بدون شناسه یکتا به رسمیت شناخته نخواهد شد آیا افزایش ۵۰۰ درصدی جرایم رانندگی صحت دارد؟! دیدنی های ناشناخته اصفهان را بشناسید از کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی می‌شود سایت هلندیگ پتروپالایش اصفهان تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی فراخوان استخدام و جذب نیرو چه اندازه باید کار کنیم تا یک پراید بخریم؟!/ خرید خودرو آرزو شد

3
«عصر تحلیل» از نرخ تورم 1401 گزارش می دهد؛

پایه پولی رشد قابل توجهی دارد / تورم نقطه به نقطه به ۵۴ درصد رسیده است

  • کد خبر : 18999
  • 05 مرداد 1401 - 14:16
پایه پولی رشد قابل توجهی دارد / تورم نقطه به نقطه به ۵۴ درصد رسیده است
طبق یافته ها منابع آگاه و آمارهای سازمانی نرخ تورم در ماههای منتهی به پایان تیرماه 1401 به 54 درصدرسیده است.

به گزارش عصر تحلیل، نرخ تورم در تیرماه سال ۱۴۰۱ بخصوص در سه ماه ابتدایی سال رشد افزایشی را در بر داشته است در حالی که در تحلیل های منابع آگاه و تحلیل های میدانی نرخ تورم بالای ۶۰ درصد را شامل می شود.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در تحلیلی جامع شاخصهای قیمت و رشد پایه پولی همچنین تورم را مورد بررسی قرار می دهد؛ این مرکز در ادامه گزارش آورده است:« شاخص قیمت مصرف کننده با ۱۱ درصد افزایش در پایان فصل تابستان ۱۴۰۰ نسبت به پایان فصل بهار، بالاتر از نرخ رشد این شاخص در دو فصل قبل یعنی بهار ۱۴۰۰ و زمستان ۱۳۹۹ قرار گرفت و در مجموع نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریور ماه به حدود ۴۳ درصد رسیده است. پایین ترین نرخ تورم ماهیانه در ۱۵ ماه گذشته برای اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ با ۰/۷ درصد بوده و پس از آن تورم ماهیانه روندی افزایشی داشته و در نهایت در شهریور ماه ۱۴۰۰ به ۳/۹ درصد رسیده که بالاترین رقم در ۹ ماه گذشته است. در بین گروه های کالایی نیز شاخص خوراکی ها و آشامیدنی ها با ۱۳/۷ درصد رشد در فصل تابستان، همچنان بالاترین نرخ رشد را در بین گروه های کالایی داراست که این موضوع بر رفاه خانوار و به خصوص دهک های پایین درآمدی بسیار اثرگذار است.

این مرکز با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر نرخ تورم اضافه می کند: « در بین عوامل بنیادین اثرگذار بر نرخ تورم، رشد پایه پولی در تیرماه ۱۴۰۰ به بالاترین مقدار خود در دهه گذشته رسیده به طوری که با ۴۳ درصد یک رکورد را ثبت کرده و ۲۲ درصد بالاتر از میانگین دهه ۱۳۹۰ است. همچنین رشد نقدینگی در تیرماه به ۳۹ درصد رسیده که ۱۳ درصد بالاتر از میانگین دهه ۱۳۹۰ است. بررسی متغیرهای جانشین انتظارات تورمی نشان می دهد که مردم و فعالان بازار در فصل تابستان ۱۴۰۰ هنوز در حال ارزیابی بازار هستند و نمی توان گفت که انتظارات تورمی بسیار بالا و یا بسیار پایین است. در چنین شرایطی سیاست های دولت در شکل دهی انتظارات تورمی بسیار اثرگذار خواهد بود.»

رشد ۵۴ درصدی تورم در تیرماه ۱۴۰۱

به گزارش های بانک مرکزی رشد نرخ تورم تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ به ۵۴ درصد رسیده است به طوریکه این رشد نرخ نسبت به تورم نقطه به نقطه به ۵۴ درصد را شامل می شود.

مهر در این رابطه می نویسد:« نرخ تورم نقطه‌ای تیر ماه ١۴٠١ در مقایسه با ماه قبل ۱.۵ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۴.۴ واحد درصدی به ٨۶.٠ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٠.١ واحد درصدی به ٣۶.٩ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۵۲.۸ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.۴ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۶٠.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.۵ واحد درصد افزایش داشته است.»

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه تیر ١۴٠١ به ۴.۶ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٧.۶ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۵.٧ درصد و ٣.٨ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۴.۵ درصد است که نسبت به ماه قبل ٧.٠ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۴.٨ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١١.٠ واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه تیر ماه ١۴٠١ برای خانوارهای کشور به ۴۰.۵ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۱ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۰.۰ درصد و ۴٣.٢ درصد است که برای خانوارهای شهری ١.١ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ١.۴ واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی، سوسیس و کالباس)، گروه «لبنیات و تخم مرغ» (دوغ پاستوریزه، خامه و تخم مرغ) و گروه «نان و غلات» (انواع برنج ایرانی، کیک و بیسکویت) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «بهداشت و درمان» (خدمات طبی سرپایی و خدمات بیمارستانی)، گروه «هتل و رستوران» (هزینه هتل و تالار پذیرایی) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (انواع شوینده) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در تیر ماه ١۴٠١ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۸.۹ درصد برای دهک دهم تا ۴۴.٨ درصد برای دهک اول است.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=18999
  • نویسنده : مریم ایروانی

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.