• امروز : چهارشنبه - ۲۶ دی - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 15 January - 2025

سر تیتر اخبار

آمریکا هروقت به حرف‌هایش عمل کرد گفت‌وگو می‌کنیم تلاش فولاد مبارکه برای جبران ناترازی های انرژی /  پروژه‌های بزرگ صنعت فولاد برای آینده پایدار /ضرر ۸.۵ میلیارد دلاری صنعت فولاد کشور به خاطر قطعی برق رقابت استانهای کشور در بخش آزمون عملی، تجهیزات و دانشی ویدیو متری + عکس برای اجماع‌سازی و حل مسائل فرادستی، به هلدینگ خلیج‌فارس آمدم/ ساخت نخستین پارک فناوری و مرکز هوش مصنوعی در کیش ساخت نیروگاه بادی ۶۰۰ مگاواتی در میل نادر سیستان و بلوچستان؛ تحولی بزرگ در تامین انرژی کشور آبفای اصفهان، آماده برگزاری مسابقات ملی مهارت ویدئومتری شبکه‌های فاضلاب طیب نیا: حمل‌ونقل ریلی در صنعت فولاد از ۹۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش یافته است صنعت بانکرینگ، فرصتهای و چالشهای پیش روی اقتصاد ایران  جایی برای درخشش استعدادها در ویدئومتری شبکه فاضلاب آمادگی سازمان ملل برای توسعه تجدید پذیرها در ایران / منابع مالی برای توسعه تجدید پذیرها باید تقویت شود به زودی تعرفه های حمایتی جدید نیروگاههای تجدید پذیر اعلام می شود / رئیس جمهور به شدت پیگیر موضوع تجدید پذیرها است افزایش تولید بنزین و گاز با ظرفیتهای موجود / خداحافظی با حمل خوراک توسط کشتی ظرفیت بانوان نباید نادیده گرفته شود / تحقق اهداف دولت با حضور بانوان نخبه و فناور پایش کارخانه سیمان هر ۵ دقیقه یکبار انجام می شود  کنترل آلاینده‌ها و پروژه‌های سبز برای آینده‌ای پاک‌تر / به طور مستمر در حال به روزرسانی تجهیزات زیست محیطی هستیم امنیت و رشد اقتصاد دو محور اصلی توسعه گردشگری / مشکلات صنایع دستی با تبلیغات حل نمی شود اقدامات کلیدی صنایع فولادی برای مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی رفع فیلتر پلتفرم های دیگر به صورت گام به گام انجام می شود / افتخار برای آقای پزشکیان بماند / از رای به پزشکیان پشیمان نیستم هوش مصنوعی در خدمت انرژی در می آید تقاضای زغال سنگ تا سال ۲۰۲۷ کاهش پیدا می کند

7

سبقت پزشکیان از جلیلی پس از پایان مناظره‌ها / آخرین نتایج نظرسنجی‌ها در فضای مجازی + نمودار

  • کد خبر : 23170
  • 13 تیر 1403 - 19:11
سبقت پزشکیان از جلیلی پس از پایان مناظره‌ها / آخرین نتایج نظرسنجی‌ها در فضای مجازی + نمودار

بررسی روند گوگل‌ترندز و اینستاگرام از برتری نسبی پزشکیان به جلیلی حکایت دارد؛ با این حال این وضعیت را در شرایطی می‌توان به واقعیت انتخابات مرحله دوم تطبیق داد که میزان مشارکت بالا برود.

خبرآنلاین نوشت: اگر تحلیل‌های آماری را در هفته‌های اخیر دنبال کرده باشید، شاید متوجه شده باشید که نتایج مرحله اول انتخابات که روز شنبه ۹ تیر اعلام شد، نزدیکی زیادی به توجه کاربران موتور جست‌وجوی گوگل به دو نامزد اصلی (مسعود پزشکیان و سعید جلیلی) و سهم لایک کاربران اینستاگرام به نامزدها داشته است. از آنجایی‌که گوگل و اینستاگرام شاهد بیشترین حضور کابران ایرانی در فضای مجازی هستند، رفتار کاربران آن‌ها را می‌توان معیار بهتری در مقایسه با شبکه‌های کم‌جمعیتی مانند توییتر فارسی یا شبکه‌های داخلی مانند ایتا دانست که شاهد حضور سازمان‌یافته طرفداران گروهی خاص هستند.

در نمودار ۱، روند جست‌وجوی پزشکیان (آبی) و جلیلی (قرمز) را در سرویس گوگل‌ترندز می‌بینید. سهم توجه به جلیلی از ساعت ۲۲ پنج‌شنبه ۷ تیر (شب انتخابات) تا بامداد ۸ تیر ناگهان افزایش یافت، اما از صبح انتخابات این پزشکیان بود که دوباره بیشترین سهم توجه را به خود جلب کرد. صبح ۹ تیر با اعلام مرحله‌ای نتایج انتخابات، سهم توجه به این دو نفر تقریبا همسان شد و پس از اعلام قطعی نتایج، دوباره پزشکیان پیش افتاد.

مناظره‌ها، پزشکیان را به اوج رساند / آخرین بررسی‌ها از افکارسنجی در فضای مجازی / نمودار
نمودار ۱ – روند توجه کاربران گوگل به مسعود پزشکیان و سعید جلیلی طی ۷ روز اخیر

با فرو نشستن موج شگفتی از اعلام نتایج و بهت‌زدگی از مشارکت پایین مردم در انتخابات مرحله اول، سهم توجه نسبی به این دو نامزد با اختلافی نه‌چندان زیاد ادامه یافت. همان‌طور که در نمودار می‌بینید، با برگزاری مناظره‌ها، توجه عمومی حتی از مرحله اول انتخابات نیز بالاتر رفت و به‌خصوص پس از مناظره دوم (دیشب، ۱۲ تیر) به اوج خود رسید. همان‌طور که می‌بینید، هم‌اکنون پزشکیان توانسته توجه بالاتری را نسبت به جلیلی جلب کند.

در جدول ۱، سهم توجه نسبی به نامزدها را در استان‌های مختلف می‌بینید. میانگین این آمار در سطر «ایران» ذکر شده و از برتری پزشکیان نسبت به جلیلی حکایت دارد.

استان پزشکیان جلیلی
کرمانشاه ۶۵% ۳۵%
کردستان ۶۴% ۳۶%
کرمان ۶۳% ۳۷%
قم ۶۲% ۳۸%
آذربایجان شرقی ۶۲% ۳۸%
چهارمحال و بختیاری ۶۲% ۳۸%
آذربایجان غربی ۶۲% ۳۸%
سیستان و بلوچستان ۶۲% ۳۸%
کهگیلویه بویراحمد ۶۱% ۳۹%
خراسان رضوی ۶۱% ۳۹%
همدان ۶۱% ۳۹%
خراسان شمالی ۶۱% ۳۹%
قزوین ۶۱% ۳۹%
اصفهان ۶۱% ۳۹%
مرکزی ۶۱% ۳۹%
گیلان ۶۱% ۳۹%
بوشهر ۶۱% ۳۹%
خوزستان ۶۱% ۳۹%
البرز ۶۱% ۳۹%
مازندران ۶۱% ۳۹%
فارس ۶۱% ۳۹%
هرمزگان ۶۱% ۳۹%
ایران ۶۱% ۳۹%
ایلام ۶۰% ۴۰%
خراسان جنوبی ۶۰% ۴۰%
زنجان ۶۰% ۴۰%
تهران ۶۰% ۴۰%
گلستان ۶۰% ۴۰%
لرستان ۵۹% ۴۱%
یزد ۵۹% ۴۱%
سمنان ۵۹% ۴۱%
اردبیل ۵۷% ۴۳%

در نمودار ۲، سهم لایک‌های مخاطبان اینستاگرام به مطالب پزشکیان و جلیلی و سهم کامنت‌های آن‌ها درج شده است.

مناظره‌ها، پزشکیان را به اوج رساند / آخرین بررسی‌ها از افکارسنجی در فضای مجازی / نمودار
نمودار ۲ – سهم لایک و کامنت در اینستاگرام

همان‌طور که می‌بینید، هر دو از برتری نسبی پزشکیان به جلیلی حکایت دارند؛ با این حال این وضعیت را در شرایطی می‌توان به واقعیت انتخابات مرحله دوم تطبیق داد که میزان مشارکت بالا برود؛ درغیراین‌صورت جمعیت شرکت‌کننده به الگوی حاکم بر شبکه‌های اجتماعی داخلی مانند ایتا و روبیکا نزدیک می‌شود که طرفداران سازمان‌یافته سعید جلیلی آن را در کنترل دارند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=23170
  • منبع : خبرآنلاین
  • 116 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.