• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

سر تیتر اخبار

مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو در توزیع بنزین مشکلی وجود ندارد / توزیع بنزین کشور طبق روال عادی ادامه دارد حضور بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران پلیس، مجری قانون یا متولی فرهنگ؟ / کم کاری نهادهای فرهنگی بر دوش پلیس المیادین:اسرائیل از شلیک موشک هایپرسونیک از سوی ایران خبرداد ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد هیچ کسب وکاری بدون شناسه یکتا به رسمیت شناخته نخواهد شد آیا افزایش ۵۰۰ درصدی جرایم رانندگی صحت دارد؟! دیدنی های ناشناخته اصفهان را بشناسید از کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی می‌شود سایت هلندیگ پتروپالایش اصفهان تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی فراخوان استخدام و جذب نیرو چه اندازه باید کار کنیم تا یک پراید بخریم؟!/ خرید خودرو آرزو شد

4
طحان‌نظیف در نشست خبری مطرح کرد؛

رای دادن اجباری نیست/ شورای نگهبان نسبت به هیچ گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد

  • کد خبر : 22541
  • 09 اسفند 1402 - 13:12
رای دادن اجباری نیست/ شورای نگهبان نسبت به هیچ گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: انتخابات در ایران امری تعیین کننده است. در روزگاری که کشور‌های منطقه با صندوق رای بیگانه هستند نظام جمهوری اسلامی براساس خواست مردم است و هر یک سال در میان یک انتخابات را برگزار کرده است.

به گزارش عصر تحلیل ، وی با بیان اینکه تمام مسئولان ایران براساس رای مستقیم و غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شوند، افزود: انتخابات امسال در حدود شصت هزار شعبه اخذ رای برگزار می‌شود. در فرآیند بررسی صلاحیت‌های مجلس بیش از ۱۵ هزار نفر یعنی حدود ۷۵ درصد تاییدصلاحیت شدند.

شش برابر کرسی‌های مجلس نامزد‌های خانم حضور دارند

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در حال حاضر برای هر کرسی بیش از ۵۲ نفر رقابت می‌کنند. براساس قانون اساسی با اینکه قاطبه ملت ایران مسلمان هستند، اما اقلیت‌های دینی کرسی‌های ثابت و مشخصی دارند. در انتخابات خبرگان ۱۴۴ داوطلب تاییدصلاحیت شده حضور دارند.

طحان‌نظیف بیان کرد: در میان تاییدصلاحیت شدگان قشر‌های مختلف مردم حضور دارند. شش برابر کرسی‌های مجلس نامزد‌های خانم حضور دارند. معنای این اعداد و ارقام این است که در معرض انتخاب مردم قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: از حضور نخبگان در انتخابات استقبال می‌کنیم و با توجه به تعداد بالای نامزد‌ها زمینه رقابت فراهم است. در حوزه سلامت، سازوکار‌های نظارت در انتخابات کاملا مردمی است و امر حکمرانی برعهده مردم است. از رای مردم به عنوان حق الناس صیانت می‌شود.

طحان‌نظیف بیان کرد: از ۲۳۰ هزار ناظر مردمی که هیچ رابطه استخدامی با شورای نگهبان ندارند استفاده می‌شود، در روز اخذ رای نمایندگان کاندیدا‌ها حضور دارند که تعدادشان حدود ۶۲ هزار نفر است. حدود ۸۰۰ هزار نفر عوامل اجرایی برای انتخابات هستند.

۲۵۰ هزار نفر مسئولیت امنیت انتخابات را برعهده دارند

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: همواره انتخابات در امنیت کامل برگزار و تمهیدات لازم فراهم شده است. ۲۵۰ هزار نفر مسئولیت امنیت انتخابات را برعهده دارند.

وی گفت: حدود ۱۷۰۰ شعبه در شهر‌هایی که وزارت کشور اعلام کرده انتخابات به صورت الکترونیکی است.

شورای نگهبان نسبت به هیچ گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد

طحان‌نظیف اظهار کرد: مشارکت در کشور ما همیشه حائز اهمیت بوده، چون نظام ریشه مردمی دارد و امور براساس خواست و نظر مردم سامان پیدا کرده است. شورای نگهبان نسبت به هیچ گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در انتخاباتی که در سال‌های اخیر بوده این تعداد تاییدصلاحیت شده را در کشور‌های دیگر ندیدیم، افزود: برای انتخابات ریاست جمهوری رای‌گیری برای ایرانیان خارج از کشور داریم، اما برای مجلس انتخابات به صورت محلی است، لذا ایرانیان خارج از کشور نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

نظر شورای نگهبان درباره رد صلاحیت روحانی چیست؟

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: هر انتخاباتی شرایط خود را دارد. براساس قانون انتخابات مجلس خبرگان شرایطی برای این انتخابات وجود دارد و فقها باید به صورت یکسان صلاحیت را بررسی کنند و برای آقای روحانی این بررسی‌ها انجام شده و ممکن است یک نفر قبلا این شرایط را داشته و الان دیگر این شرایط را نداشته باشد.

وی گفت: گزارشی از تخلف‌های ویژه را هنوز دریافت نکردیم و اگر دریافت کنیم به آن رسیدگی می‌کنیم. شورا ناظر انتخابات است و بررسی صلاحیت‌ها تا زمان صدور اعتبارنامه انجام می‌شود.

طحان‌نظیف اظهار کرد: حدود ۱۲ یا ۱۳ درصد ثبت‌نامی‌ها خانم هستند و مابقی مرد هستند. سن نمایندگی مجلس از سی تا ۷۵ سال است. حدود ۴۰۰ نفر دهه هفتادی هستند دهه شصتی‌ها هم حدود سه هزار نفر هستند.

 رای دادن اجباری نیست

وی اضافه کرد: مشارکت در انتخابات در کشور ما دارای نوسان بوده است، اما همیشه مشارکت بین متوسط و بالا بوده است. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که مشارکت بالا باشد.

طحان‌نظیف اظهار کرد: شورای نگهبان یک نهاد عالی حقوقی و مبتنی بر مکانیزم‌های قانونی فعالیت می‌کند و اعضای آن نگاه حقوقی دارند و به هیچ عنوان به داوطلبان نگاه سیاسی نداریم. در پرسشنامه شورای نگهبان افراد هیچ الزامی ندارند گرایش سیاسی خود را بنویسند.

وی اظهار کرد: براساس معیار‌های انتخابات آزاد باید بگویم انتخابات آزاد یک انتخابات رقابتی، مردمی و عادلانه است که تمام این مولفه‌ها در انتخابات ایران وجود دارد و حتی رای دادن اجباری نیست و مجازاتی برای رای ندادن در نظر گرفته نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار ایتالیایی که گفت آیا تعداد ردصلاحیت شده‌ها باعث یاس نمی‌شود؟ گفت: در کشور ما برای هر کرسی ۵۲ نفر رقابت می‌کنند. آیا در ایتالیا، شما چنین تعداد صلاحیت شده را در انتخاباتتان دارید؟ انتخابات باید برگزار شود و مردم ترکیب آن را مشخص کنند.

طحان‌نظیف گفت:  در روز انتخابات علاوه بر ۲۳۰ هزار ناظری که در شعب اخذ رای هستند سامانه مردم ناظر را داریم که تمام ملت ایران با آن می‌توانند اگر تخلفی می‌بینند را به ما گزارش کنتد. پس از انتخابات، قانون فرصتی هفت روزه از سامانه مردم ناظر برای گرفتن تخلفات را پیش‌بینی کرده و شورای نگهبان بر حسب وظیفه خود اگر مشکلی نباشد تایید انتخابات را اعلام می‌کند.

هیچ‌کس مصون از قانون و نظارت نیست

وی بیان کرد: یکی از نهاد‌هایی که به لحاط کارشناسی بیشترین ایرادات را به قانون انتخابات داشته شورای نگهبان بوده و تا وقتی قانون تغییر نکند آن اجرا می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در کشور ما انجام انتخابات براساس ضوابط انتخابات است. آنچه مهم است اینکه هیچ‌کس مصون از قانون و نظارت نیست. وظیفه شورای نگهبان احراز شرایط افراد برای تاییدصلاحیت است.

طحان‌نظیف بیان کرد: قانون انتخابات حداقل‌ها را در نظر گرفته است. بررسی برنامه‌های افراد در حیطه کار شورای نگهبان نیست. کاندیدا‌ها را به درجه یک و دو و افراد عام و خاص تقسیم نمی‌کنیم. افرادی که حداقل‌ها را دارند تایید می‌شوند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=22541

    نوشته های مشابه

    12اسفند
    چهره های آشنا جا مانده از مجلس دوازدهم
    انتخابات دوره دوازدهم به پایان رسید؛

    چهره های آشنا جا مانده از مجلس دوازدهم

    09اسفند
    دشمن با قدرت ملی ما مخالف است
    25آبان
    وظیفه همه، زمینه‌سازی انتخابات پرشور در اسفند
    رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فقها و حقوقدانان شورای نگهبان تاکید کردند:

    وظیفه همه، زمینه‌سازی انتخابات پرشور در اسفند

    ثبت دیدگاه

    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.