• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024

سر تیتر اخبار

پتروشیمی ها وارد تولید بنزین از متانول می شوند حضور راهداری اصفهان با دستاوردهای نوین و هوشمند عامل انسانی، مهمترین شاخصه در تصادفات/ ۶ خطه شدن دو آزادراه در اصفهان عوارض شدید استامینوفن و مسکن های بدون تجویز پزشک جشن قهرمانی یوزهای زخمی در سرزمین ببرها / پیروزی ۴ بر ۱ فوتسال ایران برابر تایلند یک میلیون و ششصد هزار متقاضی در صف وام ودیعه مسکن طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد ۲ میلیون تومان قبض در انتظار مصرف کنندگان کولرگازی تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو در توزیع بنزین مشکلی وجود ندارد / توزیع بنزین کشور طبق روال عادی ادامه دارد حضور بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران

1
نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی:

با حذف واسطه ها، تولید کنندگان فولاد و مصرف کنندگان ذی نفعان واقعی خواهند بود/فولاد مبارکه مهمترین بخش اقتصاد کشور است

  • کد خبر : 9567
  • 23 دی 1399 - 12:05
با حذف واسطه ها، تولید کنندگان فولاد و مصرف کنندگان ذی نفعان واقعی خواهند بود/فولاد مبارکه مهمترین بخش اقتصاد کشور است
همزمان با بسیاری از کشورها، اقتصاد کشورما نیز روزهای طاقت فرسایی را سپری می کند. تحریم ها از یک طرف و کووید 19 از سوی دیگر بسیاری از مشاغل و صنایع را تحت الشعاع خود قرار داده است.

بسیاری از حرفه ها مجبور به تعطیلی یا ریزش نیرو شده اند. اما در پیچ و تاب این بحران ها هنوز بخش هایی از صنعت کشورمان هستند که با تمام توان ایستاده اند و نقش مهمی را در اتصال نفس های اقتصادی کشور ایفا می کنند. فولاد مبارکه از آن جمله است که به ذعم مسئولان و متولیان نظام اقتصادی و صنعتی کشور بزرگترین سهم را در توان افزایی این چرخه دارد.  علی جدی نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با عصر تحلیل به بررسی این موضوع می پردازد که در ادامه بخشی از این گفت و گو را می خوانید:

این روزها بیشتر از هرزمان دیگری، بر حمایت از تولید داخل و تقویت انگیزه فعالان این عرصه به ویژه بخش صنعت و صنایع مختلف تاکید می شود. بدون شک فولاد مبارکه نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما به عنوان نائب رئیس کمیسیون صنایع پارلمان چه توصیه هایی برای حمایت حداکثری از این مجموعه ها دارید؟

همه ما به شدت علاقه مند به حمایت از تولید و رشد آن هستیم. منتهی تولید باید از محل خود تولید رشد کند نه اینکه خدای ناکرده از محل رانت های نهفته درآن زنجیره. بالاخره همه صنایع باید یک حاشیه سودی داشته باشند اما ما آن سودی را که ناشی از رانت های نهفته باشد را در تولید نمی پذیریم این خودش باعث می شود تولید ما رقابت پذیریش را از دست بدهد.چابکی تولید و حذف رانت های پنهان در تولید مهم است. فولاد ما اگر می خواهد رشد کند باید با حذف رانت ها و سوبسیدهای نهفته رشد کند. و همین باعث رشد بادکنکی می شود که نهایتا خود صاحبان معادن متضرر می شوند. ما به فولاد گفتیم هرکمکی لازم باشد برایتان انجام می دهیم تا تولید انجام بدهید اما تولیدتان را دربورس عرضه کنید تا به نوعی رقابت ایجاد شود و انحصارها حذف شود. درداخل عرضه کردید هر میزان درداخل فروش رفت که هیچ هر میزان درداخل خریدار نداشت می توانید با قیمت جهانی و حتی ۲۰ درصد هم بالاتر از آن صادر کنید  و کسی مانع نیست. این جراحی بزرگ در فولاد هم به نفع تولید کنندگان فولاد است که چابکشیان را رقم می زند و باعث ایجاد رقابت می شود و هم به نفع مصرف کننده است که محصول با قیمت واقعی به دستش می رسد.

یعنی اینگونه نیست که دراین اوضاع و احوال منطقه ای کشور که خصوصا بخش اقتصادش بیش از قبل مورد توجه جامعه جهانی است و به عبارتی تحت نظر بدخواهان هستیم خدایی ناکرده بخواهیم از داخل خودمان به خودمان ضربه بزنیم و سنگ اندازی کنیم؟

به هیچ عنوان کسی چنین نظر و هدفی ندارد و اتفاقا ساماندهی زنجیره فولاد مدنظر است و اتفاقا برایشان بهتر و سودآوری خواهد داشت. بهترین کار هم این است که وزارت صمت و سازمان بورس و تولید کنندگان فولاد بنشینند صحبت کنند به نوعی که اوضاع عرضه کشور هم روان شود و ساماندهی کنند. ما اعتقادمان براین است که زنجیره تولید فولاد از سنگ آهن تا میل گرد باید همگی دربورس عرضه شود و حالت رقابتی باشد.

تا الان اینگونه نبوده است؟

قبلا یک بخشی را دربورس عرضه می کردند و باقی را درحاشیه بازار با قیمت بالا می فروختند و نهایتا باعث افزایش کاذب قیمت ها می شد و این ظلم به مصرف کننده داخلی است درحالی که تولید و سنگ معدن خودمان درکشور است. ممکن است خود فولادی ها منافعشان تامین نمی شد ولی بعضی افراد که دراین زنجیره فولاد دارند کار دلالی می کنند بیشتر این ها ذی نفع بودند نه تولید کنندگان فولاد و نه مصرف کنندگان آن. این وسط یکسری دلال هایی که ظرفیت های کاذبی داشتند از فولادی ها می گرفتند و در بازارعرضه می کردند منافع این ها بیشتر تامین می شد. ما دنبال این هستیم که شفاف شود تا اگر منافعی هست گیر فولادی ها بیاید و درکنارش مصرف کننده ها هم بتوانند با قیمت مناسب بتوانند تهیه کنند.

در واقع قرار است حمایت جامعی از فولاد مبارکه صورت بگیرد ؟

دقیقا. ببینید هدف ما این است که اولا عرضه شفاف شود و رانت حذف شود.دلالان بازار فولاد یکی یکی حذف شوند و تولید کننده فولادی ها باشند و مصرف کننده ها کارخانجات نورد و کارخانجات صنایع پائین دست این ها در یک زنجیره روان مستقیما با هم ارتباط داشته باشند. بخشی که دلالان پول به جیب می زدند آن گیر خود فولادی ها و مصرف کننده می آید.

درحقیقت حذف واسطه و دلال ها به نفع تولید کننده فولاد است؟

بله درست است. وقتی دست واسطه کوتاه شود خود تولید کننده ذی نفع کامل خواهد بود. این درواقع اقدام بزرگ حمایتی از همه فولادی ها به ویژه فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد کشورمان است. تمام تلاش ما برای حمایت از این تولید کنندگان است زیرا صنعت فولاد ما از جمله فولاد مبارکه سند افتخار ما در صنعت است و هر اقدامی انجام می شود درجهت پشتیبانی از این بخش است و نمی خواهیم آسیب ببینند

جایگاه فولاد مبارکه را با توجه به صحبت قبل خودتان، چگونه ارزیابی می کنید و چه توصیه ای برای حمایت از این مجموعه دارید؟

بالاخره فولاد مبارکه از بخش هایی است که بیشترین تولید را در کشور دارد. این صنعت درکشور ایجاد شده برای خدمت به کشور و به نفع مردم. بنابراین چنانچه به ماموریتشان که ارائه آمار و اطلاعات شفاف است عمل کنند ما هم قطعا کمک می کنیم تا موانعی برایشان ایجاد نشود و اگر مشکلاتی وجود دارد برایشان حل می کنیم. البته نمی توان گفت کل فولاد در بحث فراهم آوری منافع برای دلالان متهم است خیر، ممکن است به خاطر سواستفاده یکی دونفر زیر سوال برود در حالیکه این منصفانه نیست. فولاد ما خوشبختانه صنعت خوب و موفقی است و ما هم تضمین می دهیم درقبال شفاف سازی ها حمایت لازم را داشته باشیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=9567
  • نویسنده : آرش منصوری

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.