• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024

سر تیتر اخبار

پتروشیمی ها وارد تولید بنزین از متانول می شوند حضور راهداری اصفهان با دستاوردهای نوین و هوشمند عامل انسانی، مهمترین شاخصه در تصادفات/ ۶ خطه شدن دو آزادراه در اصفهان عوارض شدید استامینوفن و مسکن های بدون تجویز پزشک جشن قهرمانی یوزهای زخمی در سرزمین ببرها / پیروزی ۴ بر ۱ فوتسال ایران برابر تایلند یک میلیون و ششصد هزار متقاضی در صف وام ودیعه مسکن طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد ۲ میلیون تومان قبض در انتظار مصرف کنندگان کولرگازی تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو در توزیع بنزین مشکلی وجود ندارد / توزیع بنزین کشور طبق روال عادی ادامه دارد حضور بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران

2
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی:

فولاد مبارکه قطب صنعتی کشور است، باید از صنعت کشورحمایت کنیم/ نقش موثر فولاد مبارکه در کاهش فشار تحریم ها

  • کد خبر : 9508
  • 22 دی 1399 - 8:20
فولاد مبارکه قطب صنعتی کشور است، باید از صنعت کشورحمایت کنیم/ نقش موثر فولاد مبارکه در کاهش فشار تحریم ها
بدون شک درهیاهوی اوضاع اقتصادی کشور، کمک به جهش تولید و حمایت از آن می تواند مسیر پرسنگلاخ پیشرو را هموارتر نماید. کمااینکه فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز بویژه درسال های اخیر برافزایش توان تولید و حمایت از آن بوده است. دراین میان شرکت فولاد مبارکه از جمله صنایع همیشه موفقی بوده که در بدترین شرایط اقتصادی هم توانسته بیشترین میزان اشتغالزایی و صادرات و به عبارتی ارز آوری را برای کشورمان داشته باشد. این موضوع اکنون و بیش از پیش مورد وثوق مسئولان و دولتمردان است.

آرش منصوری- عصر تحلیل: حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی که در گفتگو اختصاصی با عصر تحلیل ضمن تاکید برحمایت از صنعت کشوربه ویژه فولاد مبارکه گفت: بدون شک امروز در حوزه صنعت کشور، یکی از ظرفیت های بسیاربزرگ ما صنعت فولاد است. این صنعت از صنایع پیش ران صنعتی کشور است. دراین میان فولاد مبارکه به عنوان قطب صنعتی کشور از مهمترین بخش های صنعت محسوب می شود و باید همچنان مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

وی ادامه داد: بسیاری از صاحب نظران معتقدند کشوری که صنعت فولاد ندارد آن کشور اصلا فاقد صنعت است و آن کشور، کشور قابل اعتنایی نیست و پیشرفته محسوب نمی شود. زیرا بسیاری از صنایع دیگر از صنعت فولاد بهره می برند. امروز بسیاری از صنایع از جمله ساختمان سازی، خودروسازی، کشتی سازی، ماشین آلات صنعتی، صنعت پتروشیمی، هواپیما سازی و غیره همه و همه به نوعی از فولاد استفاده می کنند و سهم فولاد دراین صنایع بسیار بالاست. بنابراین حمایت از صنعت فولاد باید مدنظرهمه مجموعه ها و افرادی که برتصمیم گیری ها و حمایت ها اثرگذار هستند، باشد.

فیروزی توضیح داد: یکی از صنایع ارز آور کشور در شرایط فعلی مملکت که توسط آمریکایی ها مورد تحریم قرار گرفتیم و محدودیت هایی برای ما ایجاد شده و درحقیقت ظالمانه ترین تحریم های جهانی توسط کشورهای استکباری برعلیه ما ایجاد شده، همین صنعت فولاد است. برهمین اساس درسال گذشته بالغ بر حدود ۲۸ میلیون تن انواع محصولات صنعتی تولید کردیم که ۱۸ میلیون تن از این محصولات درداخل مصرف داشتیم و قریب به ۱۰ میلیون تن از این محصولات هم به خارج از کشور صادر کردیم که از محل صادرات آن ها نیازهای ضروری کشوررا توانستیم تامین کنیم. درسال جاری هم خوشبختانه به رغم وجود بیماری و ویروس کرونا در کشورمان آهنگ رشد ما درتولیدات محصولات صنعتی بسیار خوب بوده و پیش بینی می شود تا پایان سالجاری بالغ بر ۳۰ میلیون تن انواع محصولات فولادی تولید کنیم. از آن جا که برخی فعالیت ها به دلیل شیوع کووید ۱۹ کاهش پیدا کرده پیش بینی ها این است که ۱۵ میلیون تن از این محصولات را درداخل مصرف کنیم و ۱۵ میلیون تن هم به بازارهای خارجی صادر کنیم. لذا این ظرفیت بی نظیری برای کشور است و در موقعیت کنونی باید بسیار مورد توجه و حمایت قرارگیرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس یازدهم بیان داشت: شاهدیم که درآمدهای نفتی ما بسیار کاهش یافته، در محصولات عرصه های مختلف هم ظرفیت های تولیدی و صادراتیمان یا کاهش پیدا کرده یا ازقبل نبوده است. بازارهای خارجی به روی محصولات ما دربعضی از حوزه ها باز نبوده یا استقبال نشده ولی در حوزه صنایع فولادی یکی از ظرفیت های بسیار خوبی که ما داریم ظرفیت صادرات است که بسیار کم نظیر می باشد.

موضوع احتمال تحقیق و تفحص ازفولاد مبارکه محور دیگر صحبت های فیروزی بود که در این باره نیز اظهار داشت :  درماههای اخیر تحقیق و تفحص های مختلفی توسط نمایندگان مطرح شده که یکی از آن ها تحقیق و تفحص از صنعت خودرو سازی کشور بود که بعد از تبادل نظرها بین مسئولان اجرایی و نمایندگانی که متقاضی این امر بودند در صحن علنی به تصویب رسید و الان داریم به سمت انجام این روند حرکت می کنیم. در حوزه فولاد مبارکه هم تعدادی از نماینده ها این موضوع را مطرح کردند و متقاضی تحقیق و تفحص هستند. این موضوع در کمیسیون صنایع و معادن تبادل نظر شده و نهایتا به علت اینکه نماینده های متقاضی تحقیق و تفحص نسبت به پاسخ ها قانع نشدند در کمیسیون به رای گذاشته شد و بعد از اجماعی که درکمیسیون برای انجام تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه ایجاد شده موضوع به صحن علنی مجلس منتقل شده تا نماینده های مردم درمجلس راجع انجام یا عدم انجام تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اظهار نظر و تصمیم گیری کنند.

وی ادامه داد: تحقیق و تفحص باید آخرین راهکار باشد یعنی اگر نماینده هایی نسبت به یک حوزه ابهامی دارند باید مسئولان آن حوزه که درآن مجموعه فعال هستند با دعوت از آن افرادی که ابهام دارند تلاش کنند تا ابهام هایشان برطرف شود و به سوالاتشان پاسخ داده شود. خاطرمان باشد که تحقیق و تفحص به معنای وجود تخلف در آن مجموعه نیست، به معنای  وجود جرم دریک مجموعه نیست. تحقیق و تفحص به منظور پاسخگویی به ابهامات، شفاف سازی و به معنای کمک به مدیریت و ساختار مجموعه ای است که قراراست از آن تحقیق و تفحص شود. قطعا اگر تحقیق و تفحصی از مجموعه ای صورت بگیرد کمک بزرگی است به آن بخش جهت برنامه ریزی برای بهتر شدن امور و حل مشکلات احتمالی می باشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با تاکید بر موفقیت های شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: برای فولاد مبارکه هم همین موضوع است قطعا نمایندگان متقاضی تحقیق و تفحص از این شرکت هرگز منکر زحمات کارکنان مجموعه فولاد مبارکه نیستند. حتما تلاش هایی که دراین مجموعه بسیار بزرگ و بسیار اثر گذار و مجموعه ای که یکی از قطب های اصلی فولاد کشور است حتما به پیشرفت های آن به موفقیت های این مجموعه توجه دارند و این پیشرفت ها را تائید می کنند و منکرش نیستند.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس یازدهم همچنین به حمایت خواهی رسانه ها از فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: چند روزی است که این دغدغه مطرح می باشد که اگر از فولاد مبارکه تحقیق و تفحصی صورت بگیرد امکان دارد این موضوع مخل فعالیت های فولاد مبارکه باشد. خوشبختانه بسیاری از خبرنگاران از خبرگزاری های مختلف به شیوه های مختلف مطرح کرده و پیگیرآن هستند. بدنیست دراین فرصت چند موضوع را از یکدیگر تفکیک کنیم. اول اینکه حمایت از صنعت داخلی و تولیدات داخلی یک امر ضروری است و همه مجموعه های داخلی کشور اعم از جریان های سیاسی و مجموعه های اقتصادی و صاحب نظران، دستگاههای اجرایی، دستگاه تقنینی که مجلس شورای اسلامی است و سایر ارکان نظام قطعا باید از این امر حمایت و دفاع کنند. یعنی درحقیقت باید تمام کشور برای تحقق تولید و ظرفیت سازی در حوزه تولید همه بسیج شوند خصوصا امسال که سال ” جهش تولید” می باشد حتما باید کشور به گونه ای برنامه ریزی و حرکت کند که روند تولید به سمت رشد و جهش پیش برود.

وی اضافه کرد: پس در حمایت از تولید حمایت از صنعت نباید هیچ اختلافی بین دستگاههای داخلی کشور باشد. بالاخره در این قضیه می بینیم که از بیرون کشور هم بدشان نمی آید ما دراین حوزه ها به بن بست برسیم با مشکل مواجه شویم، تولیداتمان کم شود، دراین حوزه ها بیکاری ایجاد شود. درحقیقت ظرفیت تولیدی ما کاهش پیدا کند و درحقیقت ما در عرصه تولید و صنعت متوقف شویم.

فیروزی تصریح کرد: نکته دوم اینکه باید مورد توجه قرار گیرد اینکه یک ظرفیت بسیار خوبی از اشتغال درحوزه صنعت وجود دارد الان میزان اشتغالی که دربخش صنعت وجود دارد بالاترین حجم اشتغال درکشور است و موتور محرکه اقتصاد هم به نوعی همین حوزه صنعت است. از طرفی کشورمان در حال تبدیل شدن به یک کشور صنعتی است و یک خیز بسیار خوبی درکشور برای صنعتی شدن برداشته شده و آهنگ صنعتی شدن خوشبختانه درایران روز به روز پر شتاب ترمی شود. لذا از این جهت هم باید همه مردم و همه افرادی که می توانند در حوزه تولید و صنایع اثر گذار باشند بایستی آن ها هم همراهی را داشته باشند و از این حوزه حمایت و دفاع کنند.

وی بیان داشت: پیشنهاد می کنم اگر فضا را آرام کنیم و درفرصتی که باقی مانده، دوستان عزیزمان در فولاد مبارکه از نماینده گان که متقاضی امر تحقیق و تفحص هستند دعوت بگیرند تا بازدیدی داشته باشند تا اگر ابهامی دارند مطرح کنند و دریک فضای کاملا مناسب تعاملی و علمی و منطقی ابهام ها پاسخ داده شود بسیار عالی است.

فیروزی تاکید کرد:  قطعا نماینده گان مردم هم دنبال کمک به حوزه فولاد مبارکه هستند و نباید پیش داوری ازقبل صورت بگیرد که گویی تخلفی رخ داده و گویی مشکلاتی درآن مجموعه هست . نباید چنین پیش داروی انجام بدهیم. نباید قبل از انجام تحقیق و تفحص خدایی ناکرده افرادی را متهم کنیم. الان هیچ قضاوتی نباید انجام داد زیرا تحقیق و تفحص هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است.

وی ادامه داد: تا زمانی که این تحقیق و تفحص تصویب نشده فرصت هست طرفین با یکدیگر تعامل کنند و ابهاماتی اگر هست برطرف شود. اگر ابهام ها برطرف شود عملا تحقیق و تفحص  موضوعیت نخواهد داشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=9508
  • نویسنده : آرش منصوری

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.