• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

سر تیتر اخبار

مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو در توزیع بنزین مشکلی وجود ندارد / توزیع بنزین کشور طبق روال عادی ادامه دارد حضور بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران پلیس، مجری قانون یا متولی فرهنگ؟ / کم کاری نهادهای فرهنگی بر دوش پلیس المیادین:اسرائیل از شلیک موشک هایپرسونیک از سوی ایران خبرداد ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد هیچ کسب وکاری بدون شناسه یکتا به رسمیت شناخته نخواهد شد آیا افزایش ۵۰۰ درصدی جرایم رانندگی صحت دارد؟! دیدنی های ناشناخته اصفهان را بشناسید از کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی می‌شود سایت هلندیگ پتروپالایش اصفهان تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی فراخوان استخدام و جذب نیرو چه اندازه باید کار کنیم تا یک پراید بخریم؟!/ خرید خودرو آرزو شد

5

ساعت کار کمتر، بازدهی بیشتر

  • کد خبر : 15216
  • 19 تیر 1400 - 10:51
ساعت کار کمتر، بازدهی بیشتر
تحقیقات نشان می‌دهد دورکاری‌ در دوره ویروس کرونا بازدهی فعالیت‌های شغلی را در بسیاری از نقاط جهان افزایش داده و احتمال دارد شرایطی که به واسطه کرونا به کسب و کار‌ها تحمیل شده بود به عنوان یک تجربه کاری مثبت ادامه پیدا کند.

به گزارش عصر تحلیل؛ ویروس کرونا جهان را دگرگون کرده است. بیش از یک و نیم سال از ورود ویروس کرونا به جهان می‌گذرد و در کنار هزاران قربانی و میلیون‌ها مبتلا، افراد در بخش‌های مختلف زندگی خود تغییرات ملموسی را احساس کردند به ویژه در زمینه شغل و کاری که دارند.

نشریه اکونومیست یادداشتی منتشر کرده و گفته بسیاری از مردم در جهان در دوران شیوع کرونا مقدار بیشتری نسبت به قبل فعالیت کرده‌اند. مطالعات نشان می‌دهد بیش از ۱۰ هزار کارگر در شرکت‌های فناوری آسیایی از لحاظ ساعت کار دست کم ۳۰ درصد بیشتر از قبل از کرونا کار کرده‌اند، با این حال ساعت بیشتر فعالیت به معنای افزایش بازدهی نیست!

با آغاز ریکاوری اقتصادی کشورها پس از واکسیناسیون گسترده علیه کرونا یک سال پس از شیوع این ویروس، اکنون شرکت‌ها به سمت افزایش کارکنان و استخدام بیشتر سوق پیدا کرده‌اند و همین مساله قدرت مانور و چانه‌زنی برای کارگران را بالا برده است. یکی‌ از ایده‌هایی که سال‌هاست اتحادیه‌های تجاری و برخی اقتصاددان‌ها به آن فکر می‌کنند این است که افراد ساعت کمتری کار کنند اما بازدهی آن‌ها بالاتر باشد. سوال اینجاست که آیا در شرایط فعلی رویای کار کردن در روز‌های کمتری از هفته قابل حصول است؟

اکونومیست نوشته اگر شما در منطقه ایسلند زندگی کنید این رویا به راحتی قابل حصول است. ماه گذشته یک گروه فشار در ایسلند موسوم به آلدا و اندیشکده آتونومی، گزارشی منتشر کرده‌اند که تجارب کار بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ را مورد تحلیل قرار داده بود. این مطالعه ۳۰۰۰ کارگر را مورد بررسی قرار داده بود که ساعات کارشان را از ۴۰ ساعت در هفته به ۳۵ تا ۳۶ ساعت کاهش داده بودند ولی حقوق آن‌ها ثابت مانده بود. بر اساس گزارش‌ها بازدهی آن‌ها در بیشتر محیط‌های کار کم شده بود و در برخی موارد حتی افزایش نیز یافته بود.

شورای یکی از شهر‌های ایسلند بررسی کرده و نشان داده که ۶.۵ درصد تعداد قبوضی که برای رسیدگی به شورا ارسال شده نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده و کارگران نیز احساس سلامتی و کاهش استرس داشته‌اند. مردان موفق شدند در این مدت سهم بیشتری در کار خانگی داشته باشند. همین مساله سبب شده دادگاه اتحادیه‌های تجاری را مجبور کند که ساعت کارشان را کاهش دهند. با این شرایط ۸۶ درصد کسب و کار‌ها ساعت کاری کارگران را کاهش داده‌اند یا به کارگران اجازه داده‌اند که از این مزیت بهره ببرند.

در اکثر کشور‌های جهان و کشور‌های غربی کارمندان ۵ روز در هفته کار می‌کنند و این وضعیت به یک نرم جهانی در یک سده گذشته تبدیل شده است. به گزارش اکونومیست با اینکه در کشور‌های غربی روز یکشنبه به عنوان یک روز مقدس تعطیل است اما برخی فعالیت‌ها همچنان برقرار باید باشد. در قرن نوزدهم برخی مدیران برای تشویق کارگران برای کارکردن بیشتر در طول هفته روز شنبه را نیمه تعطیل کردند. از این تاریخ به بعد کار کردم ۴۰ ساعت در هفته یا پنج روز کاری به عنوان یک نرم جهانی در چند ده سال اخیر پذیرفته شده است.

به گزارش این رسانه برخی شرکت‌ها مانند کارخانه فورد آمریکا در قرن ۲۰ پیشگام این تغییرات شدند. تغییراتی که با مخالفت اتحادیه‌های تجاری همراه شد اما در نهایت دولت‌ها به آن تن دادند. در فرانسه توافق نامه ماتیگنون در سال ۱۹۳۶، ۴۰ ساعت کار در هفته را به قانون تبدیل کرد. آمریکا هم قانون استاندارد کار عادلانه را در سال ۱۹۳۸ به تصویب رساند و طی آن برای کارکنانی که بیش از ۴۴ ساعت در هفته کار کنند حقوق اضافی در نظر گرفت. پس از آن سال ۱۹۴۰ قانون کار به ۴۰ ساعت در هفته تغییر کرد. درآمد کمتر از کف حقوق نیز بر اساس همین قانون ممنوع اعلام شد. در حال حاضر کف حقوق کارگری در آمریکا ۶۸۴ دلار در هر هفته است.

با همه این‌ها همه کشور‌ها به سرعت این تغییرات را نپذیرفته‌اند. حزب کمونیست چین تنها با کار کردن ۵ روز در هفته موافقت کرده و ساعت کاری را مشخص نکرده است.

به گزارش اکونومیست شرکت‌ها به سمت ایده کوتاه و بهینه کردن ساعت کاری سوق پیذا رده اند. ماکروسافت و شرکت شیک شیک از جمله کمپانی‌های بزرگ جهان هستند که روز‌های کاری را به چهار روز در هفته در سال‌های اخیر کاهش داده اند. این کار چالش‌هایی در پی داشته. برای شروع الگوی کار باید دوباره مورد بررسی قرار میگرفت تا از بهینه بودن کار کارمندان در ساعت‌های کوتاه شده اطمینان حاصل می‌شد.

ماکروسافت در دوره آزمایشی خود در سال ۲۰۱۹ که در ژاپن اجرا کرد، تعداد جلسه‌ها را کاهش داد و نشست‌ها را به صورت آنلاین برگزار کرد. فروش محصولات این شرکت به ازای هر کارمند در آن سال ۴۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد.

در این فرآیند احتمال آسیب دیدن مشتری هم باید در نظر گرفته شود. یک راه حل این است که روز‌های مختلفی را برای کارکنان مختلف به عنوان روز تعطیل در نظر بگیرند تا شرکت همیشه در دسترس باشد. این مدل تغییرات شاید در ابتدا دلهره آور به نظر برسند، اما امکان پذیرند. شاید برای خیلی از افراد چهار روز در هفته و کار کردن به صورت دور کاری در کمتر از ۱۸ ماه پیش غیر ممکن به نظر می‌رسد، اما این تجربه امروز وجود دارد.

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=15216
  • منبع : رویداد۲۴

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.