• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

سر تیتر اخبار

پتروشیمی ها وارد تولید بنزین از متانول می شوند حضور راهداری اصفهان با دستاوردهای نوین و هوشمند عامل انسانی، مهمترین شاخصه در تصادفات/ ۶ خطه شدن دو آزادراه در اصفهان عوارض شدید استامینوفن و مسکن های بدون تجویز پزشک جشن قهرمانی یوزهای زخمی در سرزمین ببرها / پیروزی ۴ بر ۱ فوتسال ایران برابر تایلند یک میلیون و ششصد هزار متقاضی در صف وام ودیعه مسکن طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد ۲ میلیون تومان قبض در انتظار مصرف کنندگان کولرگازی تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو در توزیع بنزین مشکلی وجود ندارد / توزیع بنزین کشور طبق روال عادی ادامه دارد حضور بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران

5
یادداشت اقتصادی:

بازار تشنه جرعه ای سواد اقتصادی

  • کد خبر : 21879
  • 20 دی 1402 - 15:51
بازار تشنه جرعه ای سواد اقتصادی

فقر در سواد مالی و اقتصادی،گزینه ای است که متاسفانه به هر دلیل مورد بی توجهی قرار گرفته و این مسئله باعث شده تا نظام اقتصادی بر مبنای اقتصاد ســنتی بر بازار حکومت کند و نگذارد تا اقتصاد نوین پا به عرصه بگذارد.

داوود شیخ جبلی | عصر تحلیل: برای مثال می توان به برخی از مجامع امور صنفی در کشور اشاره کرد که تنها با داشتن « سواد خواندن و نوشتن » می تواند جواز عبور را برای ریاست یک مجمع اقتصادی کسب کنند.

پایین بودن ســطح اطلاعات در خصوص سواد اقتصادی با گذری در بازار به طور محسوس لمس می شود؛به طوری که داشتن تحصیلات عالی در میان مجامع امور اقتصادی به ندرت دیده می شود. البته این نکته تنها در مرکز عینیت ندارد و در دیگر استان ها نیز به وضوح دیده می شود.

واحدهای صنفی، نقش غیرقابل انکاری درپی ریزی بسیاری از اتحادیه های کارگری داشــته اند. اما باید دانست که داشتن علم آکادمیک و واقف بودن به ســواد روز، می تواند در پیشبرد اهداف یک واحد صنفی نقش موثری به همراه داشته باشد.حال اگر

سکان داران واحدهای صنفی از سطح سواد کافی برخوردار نباشند، یا اینکه از مشاوران تحصیلکرده در کنار خود بهره نبرند، نمی توانند با مناســبات اقتصادی جامعه، خود را وفــق دهند و همپــای تکنولوژی حرکت کنند.

مهم ترین رکن اقتصادی در میان جوامع کارگری و صنعتی، سطح سواد است و اگر به این مهم پرداخته نشود، دچار خسران هایی در بدنه اقتصادی کشور می شود همانطور که این مقوله امروزه به وضوح در ابعاد مختلف اقتصادی در کشور حس می شود.

در خصوص واژه سواد می توان گفت که این گزینه تنها به خواندن و نوشتن، محاسبات ساده ریاضی، بهره مندی از دانش عمومی و اطلاعات ســطحی ختم نمی شود و می توان معنایی فراتــر از آن در بعد کلان در نظر گرفت. یکی از شاخه های سواد، (سواد اقتصادی و مالی) است که از نیازهای مبرم جامعه کارگــری و اتحادیــه های صنفی محسوب می شود و می تواند در این آشفته بازاری که رکــود را بر بــازار حاکم کرده تا حدودی راهگشای این گره کور باشد.

اصول و فنــون مالی و اقتصــادی، دیر یا زود بــر تصمیمات تکتک افــراد جامعه تاثیرگذار است. کسانی در آینده موفق خواهند بود که در خصوص شناسایی راه و روش های به روز و در انتخابهــای ســرمایه گذاری خود عاقلانه رفتار کنند. رفتــار بخردانه تمام مشــارکت کنندگان بازارها لازمه رشد و ثبات اقتصادی است که لازمه این امر آشنا کردن افــراد از کودکی بــا مفاهیم مالی و اقتصادی است.

اما متاسفانه قشــرغالب واحدهای صنفی در بازار که برخی نیز سکان دار این واحدهای صنفی هستند،دارای فقر ســواد مالی و اقتصادی هستند و این مسئله از جایی ناشی شده که اکثر آنها ورود به بازار را به تحصیلات پایه و آکادمیک به هر دلیلی ترجیح داده اند.

در خلاصه صحبــت هــای اقتصاددانان می توان گفت: با توجه به شــاخصهای اقتصادی و سرمایه گذاری، ضرورت است که همه خانواده ها به سمت یادگیری مفاهیم اقتصادی بروند.

اگر ما عمــر کاری خود را ۳۰تا۴۰سال در نظر بگیریم، نیمه اول آن معمولا درآمدهایمان از مخارجمان بیشتر است. یعنی به عبارتی مازاد دریافتی داریم، اما در نیمه دوم با کســری مواجه خواهیم شد. به این دلیل که اتفاقاتی همچون ازدواج صورت می گیرد و خانواده شکل می گیرد. پس احتمالاًپتانســیلهای کسب درآمد آرامآرام در نیمه دوم کمتر می شود، برای جبران آن کسریها هیچ چارهای نداریم؛ جز اینکه به دانش های مالی و اقتصادی مسلط باشــیم و مازاد نیمه اول عمر کاری خود را به گونه ای سرمایه گذاری کنیم که جبران کســری نیمه دوم را بکند. پس همه باید حداقل دانش مالی و اقتصادی داشته باشند.

کشورهای غربی هم یکی دو دهه است که بر حوزه ســواد مالی افراد کار می کنند. نظام آموزشی ما، تنها بر پرورش هوش ریاضی و منطقی افراد تاکید دارد و به مابقی ابعاد هوشی افراد برای موفقیت در زندگی که یکی از آنها هوش کســب و کار است، توجه نکرده اســت. لذا حداقل دانش مورد نیاز برای تصمیمگیری بهتر در حوزه های مالی و اقتصادی و زندگی و معیشت را نادیده گرفته ایم.

تئوری های مختلفی برای مقابله با پدیده فقر سواد اقتصادی و مالی از سوی جوامع مختلف کارگری و صنفی مطرح شده که در این میان می توان به آموزش در حین کار اشــاره کرد. البته نظریه های متفاوت دیگری از جمله اســتفاده از مشــاورهای تحصیلکــرده در کنار پســت ریاســت و همچنین حضور در مراکز آکادمیک برای یادگیری بیشتر علم اقتصادی مطرح شده که بیشتر به تئوری های نافرجام بدل شده و کمتر اتحادیه یا مجمع اقتصادی رو به این سمت پا گذاشته است.

با توجه به بالا بودن نرخ سنی اعضای تاثیرگذار بنگاه های اقتصادی و روسای اتحادیه های صنفی، نمی توان انتظار داشــت که آموزش در حین خدمت همچنین پرداختن به ســواد اقتصادی را جدی گرفته و به آن بپردازند. می توان در نتیجه گیــری کلی این باور را پدید آورد که اگر نمی شود به هر دلیل درخصوص بالا بردن ســطح سواد آکادمیک قدم هایی برداشــت، اما می توان در رابطه با روی کار آمدن مشــاوران جوان و خبره اقتصــادی در کنــار این امــر مهم؛یعنی ســواد اقتصادی جهت سکانداری کشتی به گل نشســته اقتصاد قدم های موثری برداشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=21879

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.