• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

سر تیتر اخبار

مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو در توزیع بنزین مشکلی وجود ندارد / توزیع بنزین کشور طبق روال عادی ادامه دارد حضور بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران پلیس، مجری قانون یا متولی فرهنگ؟ / کم کاری نهادهای فرهنگی بر دوش پلیس المیادین:اسرائیل از شلیک موشک هایپرسونیک از سوی ایران خبرداد ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد هیچ کسب وکاری بدون شناسه یکتا به رسمیت شناخته نخواهد شد آیا افزایش ۵۰۰ درصدی جرایم رانندگی صحت دارد؟! دیدنی های ناشناخته اصفهان را بشناسید از کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی می‌شود سایت هلندیگ پتروپالایش اصفهان تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی فراخوان استخدام و جذب نیرو چه اندازه باید کار کنیم تا یک پراید بخریم؟!/ خرید خودرو آرزو شد

1

جلب مشارکت فعالین محیط زیستی برای احیا و نگهداری از باغات یزد

  • کد خبر : 13825
  • 10 خرداد 1400 - 13:54
جلب مشارکت فعالین محیط زیستی برای احیا و نگهداری از باغات یزد
حفظ فضای سبز و باغات برای تأمین سلامت شهروندان از اهمیت بسزائی برخوردار است و ضرورت اجرایی آن در شهرهای بزرگ به ویژه در شهرهای کویری مانند یزد امری اجتناب ناپذیر به شمار می‌رود.

به گزارش عصر تحلیل، اهمیت و تأثیر درختان در حیات شهرها و پایداری آنها انکار ناپذیر است، به همین دلیل در سال ۱۳۴۵ ضمن الحاق مواد ۹۹ و ۵۰۵ قانون شهرداری ها، به شهرداری اجازه داده شد تا نحوه استفاده از زمین را تعیین و در تفکیک اراضی داخل محدوده شهر دخالت نماید؛ که متعاقب آن قوانین متعددی در مورد تفکیک اراضی در داخل محدوده شهری نیز به تصویب رسید.

مراجع قانونگذاری هم با وضع مقررات خاص به رویارویی با این روند پرداختند و بررسی اجمالی قوانین مربوط به حفظ و گسترش فضای سبز و حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات در دستور کار قرار گرفت و در نهایت قانونگذار در این خصوص تکالیفی را برای سازمان های دولتی و غیر دولتی خصوصاً شهرداریها تعیین کرده که بر این اساس شهرداری‌ها مکلف به رعایت آن شدند، ولی در شهر میراث جهانی یزد این مهم آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته و تاکنون هیچ نظارت جدی برای آن انجام نشده است.

فرآیند صدور مجوز قطع درختان در یزد نادرست است

نجمه نادری، یکی از فعالین محیط زیستی در شهر میراث جهانی یزد در این خصوص به فارس گفت: زمین های کشاورزی و باغی در شهر یزد عمدتا کنارهم بوده و متأسفانه به دلیل بی تدبیری درمدیریت شهری، زمانی که کسی قصد ساخت و ساز در این زمین ها را داشته باشد فقط با پرداخت عوارض و جریمه قطع درختان می‌تواند نسبت به ساخت و ساز در فضای باغی و زارعی اقدام کند.

وی افزود: در فرآیند نادرست صدور مجوز برای ساخت و ساز در زمین‌های باغی و زراعی یزد که سالهاست در مدیریت شهری نیز اجرا می‌شود، شهرداری بعد از بررسی های میدانی تعداد درختان زمین مورد نظر را مشخص و به ازای هر درخت مبلغی از متقاضی دریافت و مجوز قطع آن را صادر می‌کند.

صدور مجوز ساخت و ساز در یزد به احیای باغات ختم نمی‌شود

این فعال محیط زیستی اظهار داشت: متأسفانه فرآیند مدیریت شهری در بحث صدور مجوز ساخت و ساز در زمین‌های باغی و زراعی به هیچ عنوان به بحث احیای باغات و فضای سبز ختم نمی‌شود و هرکس که متقاضی ساختمان سازی در فضای سبز شهر یزد است می‌داند که با پرداخت پول جریمه می تواند به طور قانونی درختان را قطع و بجای آن ساختمان بسازد.

نادری تصریح کرد: عمده باغاتی که در حال حاضر تخریب آنها به دغدغه جدی فعالین محیط زیست تبدیل شده در دل شهر بوده و نقش مهمی در پاکسازی هوا و معتدل کردن دمای شهری ایفا می‌کنند و اگر این خرده باغات کهن سال حذف شوند، شرایط زندگی در این شهر میراث جهانی با خطرات و چالش های جدی مواجه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون شهر میراث جهانی یزد دارای هشت منطقه از خرده باغات ارزشمند محیط زیستی است که علاوه بر ارزش طبیعی دارای قدمت تاریخی ارزشمند نیز هستند.

سایه شوم سوداگری زمین بر سر باغات تاریخی یزد

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: ساماندهی کوچه باغات یزد یکی دیگر از دغدغه‌های محیط زیستی است که باید شهرداری فعالیت حفاظتی درستی را برای حفاظت از این ظرفیت نیز تدوین و اجرای کند.

نادری افزود: جدول گذاری با سیمان و بتن از جمله اقدامات نادرست شهرداری در کوچه باغات شهر یزد است که منجر به مسدود شدن مسیر آبرسانی به درختان و خشک شدن آنها می شود.

وی تصریح کرد: شهرداری به عنوان نهادی  که مسئول اموال مردمی و عمومی است باید از خشک شدن درختان در کوچه باغات جلوگیری کرده و در زمان ساخت و ساز مانع قطع درختان شود.

فعالین محیط زیست برای احیای باغات پای کار باشند

سپنتا نیکنام نیز، دغدغه فعالین محیط زیست در خصوص قطع کردن درختان به دلیل ساخت و ساز در زمین‌های زراعی و باغی را بجا و درست دانست و اظهار کرد: کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری به دنبال واگذاری بخشی از زمین‌های زارعی و باغی رها شده یزد به فعالین محیط زیستی است تا بتوانند با فعالیت‌های مستمر و حفاظت‌های فنی نسبت به احیای این مهم اقدام کنند.

وی افزود: توجه به بازآفرینی باغات یزد از جمله موثرترین اقدامات برای افزایش کیفیت زندگی شهری در دل کویر است که باید با مشارکت مستمر نهادهای محیط زیستی و البته حمایت جدی مدیریت شهری انجام شود.

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای شهر یزد جذب مشارکت عمومی در احیای فضای سبز و باغات این شهر میراث جهانی را حائز اهمیت دانست و گفت: تلاش برای حفظ محیط زیست در حقیقت پاسدارای از سلامت عمومی جامعه و نشاط طبیعی است.

واگذاری باغات رها شده در چارچوب قانون بلامانع است

سیدمحمد حسینی، کارشناس حقوقی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد نیز، در این خصوص تصریح کرد: بحث واگذاری زمین های زراعی و باغی شهرداری به فعالین محیط زیست که قصد نگهداری و احیای فضای سبز شهر یزد را دارند، برای مدیریت شهری بار مالی دارد و باید سازو کار اداری آن بررسی شود.

وی فعالیت نهادهای محیط زیستی را حائز اهمیت دانست و بیان کرد: جلب مشارکت فعالین محیط زیستی برای احیا و نگهداری از باغات یزد از جمله الزامات اجرایی در مدیریت شهری است که باید بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد.

این کارشناس حقوقی شهرداری یزد، بحث واگذاری زمین‌های زراعی و باغی سطح شهر در چارچوب قانون را اقدامی موثر برای مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: این مهم نقش مهمی در تقویت و توسعه خدمات مدیریت شهری ایفا می‌کند.

حسینی قطع شبانه درختان و ساخت و سازهای غیرقانونی را از جمله مهمترین چالش‌های حقوقی و محیط زیستی شهردرای یزد عنوان و تصریح کرد: مشارکت انجمن‌های محیط زیستی برای احیاء و نگهداری از فضای سبز و باغات یزد ضروری است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=13825
  • منبع : خبرگزاری فارس

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.