• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

سر تیتر اخبار

مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو در توزیع بنزین مشکلی وجود ندارد / توزیع بنزین کشور طبق روال عادی ادامه دارد حضور بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران پلیس، مجری قانون یا متولی فرهنگ؟ / کم کاری نهادهای فرهنگی بر دوش پلیس المیادین:اسرائیل از شلیک موشک هایپرسونیک از سوی ایران خبرداد ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد هیچ کسب وکاری بدون شناسه یکتا به رسمیت شناخته نخواهد شد آیا افزایش ۵۰۰ درصدی جرایم رانندگی صحت دارد؟! دیدنی های ناشناخته اصفهان را بشناسید از کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی می‌شود سایت هلندیگ پتروپالایش اصفهان تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی فراخوان استخدام و جذب نیرو چه اندازه باید کار کنیم تا یک پراید بخریم؟!/ خرید خودرو آرزو شد

3
تناقضی به نام کریسمس

مدیریت شهری بی تفاوت به نشاط اجتماعی

  • کد خبر : 17210
  • 11 دی 1400 - 20:50
مدیریت شهری بی تفاوت به نشاط اجتماعی
ساعت شش و سی دقیقه عصر جمعه، دهم دی ماه است و تمام مسیرهای منتهی به کوچه کلیسا وانک با گره کورترافیک قفل شده است.

به گزارش عصر تحلیل، از اصفهان، در شب سال نو میلادی، خیلی از شهروندان اصفهانی خیابان خاقانی، محله جلفا و کلیسای وانک را برای گذران شبی متفاوت و پر از شادی و رنگ انتخاب کردند. بیشتر مغازه های این نقاط با کاج های تزئین شده و حباب های بلورین رنگی و چراغ های چشمک زن، حال و هوای کریسمس را به مخاطب منتقل می کنند.

اتفاقی که با آغاز دی ماه، محله ارامنه را به قطب گردشگری شهر تبدیل کرده و خود شهروندان اصفهانی نیز، به عنوان گردشگران داخلی، اوقات خوشی را در کافه ها، رستوران ها، مغازه و حتی قدم زدن روی سنگ فرش های خیابان و کوچه تجربه می کنند.

ترافیک به قدری سنگین است که پلیس راهنمایی و رانندگی سرچهارراه حکیم نظامی، بدون توجه به رنگ چراغ راهنمایی، دستور عبور و مرور می دهد تا اندکی از کوری این گره ترافیکی بکاهد. ماشین های نیروی انتظامی، ابتدای خیابان نظر میانی را که به  کوچه کلیسا می رسید، بسته اند. فوج فوج جمعیت به سمت کلیسا حرکت می کنند. ابتدای کوچه یک درخت فلزی شبیه کاج با چراخ های ال ای دی زرد جلب توجه می کند. هرچه به سمت کلیسای وانک قدم برمی دارید، ازدحام جمعیت، بیشتر و بیشتر می شود.

صاحبان کسب و کار نیز از این فرصت نهایت استفاده را برده و با دکورهای خاص، سعی در جلب مشتری دارند؛ اما مغازه های عرضه کننده خوراکی مثل بستنی و پیراشکی، وقت سرخواراندن ندارند. بطوریکه ساعت به هشت شب نرسیده، بخشی از خوراکی های ویژه شان تمام شده است.

تناقض آشکار

همانطور که به سمت کلیسا حرکت می کنید و جمعیت کثیری از مردم را می بینید که برای تفریح و گردش به اینجا آمده اند، چشمتان به تعداد قابل قبولی از کودکان کار نیز می افتد که در تلاش اند شهروندان را برای خرید آدامس و جوراب و یا مواد خوراکی برای خودشان متقاعد کنند. در بین این جمعیت دو مادر نیز حضور دارند که تلاش می کنند از داخل سطل دور ریز مواد غذایی، چیزی پیدا کنند. دو سه نفری از کودکان هم گونی به دست به دنبال مواد بازیافتی هستند. تناقض آشکار و صد البته دردناکی است.

دیگر تناقش مشهود این صحنه، جوک ها و شوخی های شهروندان غیر ارمنی است؛ یکی دارد صلوات می فرستد و دیگری به شوخی می گوید، نذری هم می دهند. آنقدر این صداها زیاد و تکرار شونده اند که از جم مزاح شان کاسته شده و در ادامه مسیر به دیالوگ های اعصاب خورد کن مبدل می شوند.

روبروی در های بسته کلیسای وانک که در شب های گذشته تا ساعت هشت و سی دقیقه شب باز و با فضایی کاملا منطبق بر آئیین و روسوم کریسمس تزئین شده بود، خیل عظیم مشتاقان مراسم پرشور تحویل سال نو میلادی ایستاده اند. اینجا نقطه ترافیک شهروندی است.

تردد به سختی صورت می گیرد و همه نگاها بر روی لبه دیوارهای کلیسا است. جایی که مدیران اجرایی مشغول نصب فشفشه و وسایل آتش بازی هستند. مراسمی که بعد از دوازده ضربه ناقوس کلیسا آغاز می شود و دقیقه ای هرچند کوتاه آسمان بالای سر کلیسای وانک را نورانی می کند.

شهروندان از خیابان های اطراف نیز درحال حرکت به سمت کلیسا هستند. ماموران نیروی انتظامی هم در بین مردم تردد می کنند و گاهی اوقات موتور سواران نیروی انتظامی نیز از بین جمعیت به سختی عبور کرده تا گواهی دهند که حواس شان به امنیت شهروندان هست.

مردم در پی نشاط اجتماعی

ساعت کلیسا عدد یازده و پنجاه و نه دقیقه را نشان می دهد. همه منتظر ایستاده اند. صدای زنگ ساعت بلند می شود. دوازده ضربه که به پایان می رسد، فشفشه ها روشن می شوند.

صدای انفجار ترقه و مواد آتش بازی و آسمان نورانی خبر از آغاز سال ۲۰۲۲ ر ا می دهد. اما در این بین شهروندان غیر ارمنی اتفاق جالبی را رقم می زنند. با پایان یافتن صدای زنگ ساعت کلیسای وانک، شروع سال جدید میلادی را با ذکر صلوات آغاز می کنند.

تناقض عجیب اما قابل توجه برای مدیران شهری که در ایام کریسمس، از پتانسیل گردشگری محله های خاقانی، جلفا و خیابان ها و کوچه های ارامنه نشین غافل اند و برای این اتفاق بزرگ که می تواند تریبون پرقدرتی جهت جذب گردشگر باشد، برنامه ای ندارند.

مردم اینجا دنبال نشاط اجتماعی می گردند و مدیران شهری، سال نو میلاد را در دیدار با اعضای خلیفه گری ارامنه خلاصه می کنند.

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=17210
  • نویسنده : سمیه مسرور

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.