• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

سر تیتر اخبار

مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو در توزیع بنزین مشکلی وجود ندارد / توزیع بنزین کشور طبق روال عادی ادامه دارد حضور بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران پلیس، مجری قانون یا متولی فرهنگ؟ / کم کاری نهادهای فرهنگی بر دوش پلیس المیادین:اسرائیل از شلیک موشک هایپرسونیک از سوی ایران خبرداد ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد هیچ کسب وکاری بدون شناسه یکتا به رسمیت شناخته نخواهد شد آیا افزایش ۵۰۰ درصدی جرایم رانندگی صحت دارد؟! دیدنی های ناشناخته اصفهان را بشناسید از کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی می‌شود سایت هلندیگ پتروپالایش اصفهان تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی فراخوان استخدام و جذب نیرو چه اندازه باید کار کنیم تا یک پراید بخریم؟!/ خرید خودرو آرزو شد

3
گزارش اختصاصی «عصرتحلیل» از بحران آب و برق؛

کرکره ها بالا نمی روند و آب نیست

  • کد خبر : 15567
  • 28 تیر 1400 - 22:24
کرکره ها بالا نمی روند و آب نیست
ساعت ده صبح است. بیشتر کسبه در راسته بازار جلوی درهای مغازه شان ایستاده اند، چرا که نمی توانند وارد مغازه شوند. برق نیست و ریموت درهای برقی کار نمی کند. ازدحام جمعیت متشکل از صاحب مغازه، شاگرد و مشتری در پیاده رو، تردد را مختل کرده است.

به گزارش عصر تحلیل، این قصه هر روز در جای جای کشور است. بعد از دو هفته که از انتخابات گذشت، قطعی برق ها با شدت شروع شد و برخی از نقاط کشور از جمله تهران و کرج، شاهد دوبار قطعی برق در روز هستند.

صفحات مجازی سلبریتی ها و شهروندان عادی نیز پر شده از تصاویر قطعی برق و این موضوعی نیست که بشود آن را کتمان کرد. برق نیست. گرما بیداد می کند و بخش تولید و اصناف در گیر قطعی مکرر هستند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که رشد اقتصادی ایران به دلیل تحریم های جهانی منفی است و برای اولین بار تورم بالای ۴۳ درصدی را تجربه می کند. عددی که حکایت از بی رونقی در تولید و صادرات دارد.

اعتراض به بی برقی

آنچه در هفته های اخیر شاهد آن هستیم، اعتراض شهروندان به قطعی های مکرر برق در سراسر کشور است. شهروندان اصفهانی و خوزستانی بی برقی و بی آبی را باهم تجربه می کنند. زاینده رود از رودخانه دائمی به رودخانه فصلی تبدیل شده و کشاورزان و باغداران با بحران خشکسالی دست و پنچه نرم می کنند.

در جنوب نیز شرایط بسیار مشابه اما بحرانی تر است. خوزستانی ها مرگ کارون را به سوگ نشسته اند و گرمای ۵۴ درجه هوا را با نبود برق تحمل می کنند. سیستان و بلوچستان که شرایط بد تری از نظر آب و شیوع موج پنجم کرونا دارد. نبود سیستم لوله کشی آب شرب و بهداشتی دلیل است بر بحران کرونا در این استان. تصاویر ارسالی از شروندان ساکن سیستان بلوچستان حکایت از فروش کفن در سر چهار راه و خیابان ها دارد، زیرا به قدری آمار فوتی بالاست که امکان خرید در بازار وجود ندارد. بیمارستان های این استان نیز پیش تر در فقر امکانات بودند و حالا در نبود برق و تخت خالی فغان می زنند.

البته آقای وزیر بهداشت به هیچ عنوان زیر بار نبود تخت خالی نمی رود و می گوید: چرا در مورد سیستان و بلوچستان بلوا می کنید، هم تخت خالی داریم و هم ونتیلاتور. این آمار درحالی از سوی سعید نمکی منتشر می شود که در چند ماه اخیر هیچ سفری به این استان مرزی و محروم نداشت و وقتی هم سفر کرد، زیر بار نبود امکانات و شرایط بحرانی نرفت.

موضوعی که نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی را عصبی کرده و از وزیر بهداشت خواسته به سیستان بلوچستان سفری داشته باشد و از نزدیک شرایط این استان را ببینید. معین الدین سعیدی در گفت و گوی با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  در مورد شیوع کرونا هندی در سیستان و بلوچستان گفت: تراژدی غمگین مرگ و میر کرونا در سیستان و بلوچستان بیشتر از تمام آمار و ارقام اعلام شده است؛ امروزه شاهد شروع پیک پنجم کرونا در سیستان و بلوچستان هستیم. کرونای هندی در این استان اوج گرفته و بیشتر تخت‌های بیمارستانی پر شده است.

اما آقای وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت منکر این موضوع هستند و باور دارند با عزت و عمت پیک چهارم را مدیریت کرده اند و برای موچ پنجم نیز امکانات کافی دارند.

بی برقی مانع تولید

کارگاه های تولیدی در شهرک های صنعتی و اطراف و درون شهرها و روستاها جدای از بی برقی که بزرگ ترین مانع بر سر راه تولید شان است، با خطر از بین رفتن وسایل و مواد اولیه شان در اثر قطعی های مکرر برق هستند. روزی نیست که تصویری مبنی بر تلف شدن دام، از بین رفتن خمیر نانوایی و کسادی کار را در سال مانع زدایی ها شاهد نباشیم.

خوزستان جان ندارد

آنقدر برق می رود که وقتی هست جای تعجب دارد. رفتن برق اما سود صرفه جویی در مصرف آب را به ارمغان می آورد. وقتی برق نیست، پمپ آب آپارتمان ها هم قطع می شود و آبی برای مصرف طبقات بالا مصرف نمی شود. پس یک تیر و دو نشان است. مصرف کمتر برق و آب در داغ ترین روزهای سال. شاید گفتنش آسان باشد، اما تحمل برای مردم به ویژه اهالی خوزستان که جان و مال شان را برای هشت سال دفاع مقدس داده اند، با گرمای بیش از ۵۰ درجه بسیار بسیار سخت است. هوالعظیم و کارون خشک خشک شده اند. گاومیش ها، دام های دیگر و اکو سیستم منطقه در حال نابودی است. بی آبی  و بی آبی و بی آبی حکایت این روزهای خوزستان جنگ زده است. خوزستانی که بعد از جنگ نه رفاه دید و نه آسایش و حالا از طبیعی ترین حقوق انسانی و شهروندی یعنی آب و نان محروم است.

خوزستان جان ندارد. اتفاقی که به زودی برای اصفهان به شکل دیگری تکرار می شود. به زودی زاینده رود که از صدقه سری کشاورزان شرق اصفهان برای ۱۰ روز  جاری شده بود، به زودی دوباره می میرد و مردم و کشاورزان هم در سوگ خود عزا دار می کند.

آنچه در این بین مشخص و واضح است، سوء مدیریت است و بس. نه ما مقصریم، نه کشاورزان و نه صنعتگران؛ مدیریت خراب و فشل و مستهلک است. آنجا که عده ای پشت میز نشسته و می گویند لنگش کن، مسبب این اتفاقات ناخوشایند و بی آبی و خشکسالی هستند. مقصرانی در قامت مدیر که هیچ گاه در برابر عملکردشان پاسخگو نبوده و مورد بازخواست قرار نمی گیرند.

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=15567
  • نویسنده : سمیه مسرور

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.