• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024

سر تیتر اخبار

عوارض شدید استامینوفن و مسکن های بدون تجویز پزشک جشن قهرمانی یوزهای زخمی در سرزمین ببرها / پیروزی ۴ بر ۱ فوتسال ایران برابر تایلند یک میلیون و ششصد هزار متقاضی در صف وام ودیعه مسکن طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد ۲ میلیون تومان قبض در انتظار مصرف کنندگان کولرگازی تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو در توزیع بنزین مشکلی وجود ندارد / توزیع بنزین کشور طبق روال عادی ادامه دارد حضور بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران پلیس، مجری قانون یا متولی فرهنگ؟ / کم کاری نهادهای فرهنگی بر دوش پلیس المیادین:اسرائیل از شلیک موشک هایپرسونیک از سوی ایران خبرداد ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد

7
مدیرکل دامپزشکی استان اظهار داشت:

۵۰ درصد از عوامل عفونی بیماری زا در انسان،حیوانات است

  • کد خبر : 19637
  • 19 مهر 1401 - 13:27
۵۰ درصد از عوامل عفونی بیماری زا در انسان،حیوانات است
به بهانه روز جهانی هاری،دکتر شهرام موحدی مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان، درباره نقش سازمان دامپزشکی در سلامت جامعه و همچنین اشتراکات علمی، اجرایی و قانونی فی‌مابین دانشگاه علوم پزشکی و سازمان دامپزشکی، پرداخت.

به گزارش عصرتحلیل از اصفهان،مدیرکل دامپزشکی استان اظهار داشت: خدمات دامپزشکی کشور حدود یک قرن سابقه فعالیت دارد که در سال ۱۳۰۴ با تشکیل «مؤسسه دفع آفات حیوانی »آغاز بکار کرد و در سال ۱۳۵۰ رسما قانون سازمان دامپزشکی کشور به تصویب رسید.

دکتر موحدی با اعلام اینکه بر اساس قانون مصوب مجلس، پیشگیری، مقابله و مبارزه با بیماری‌های دام از وظایف دامپزشکی تعیین شده، افزود: در سال بیش از ۱۳ میلیون نوبت واکسیناسیون عفونی در دام های گوناگون، بیش از ۲۵۰ هزار گاو تحت عملیات تست سل و بیش از ۲۰ هزار قلاده سگ علیه بیماری واکسینه می شوند.

وی نظارت بر فرآورده های پروتئینی را یکی از وظایف مشترک بین اداره کل دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد و افزود: در طول سال حدود ۴۰ میلیون دلار ارزش صادرات فراورده خام دامی از استان اصفهان است که نظارت علمی و تاییدیه سلامت این تولیدات برعهده دو دستگاه می باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان به انجام فعالیتهای دانش بنیان به صورت مشترک بین دو ارگان اشاره کرد و افزود: نخستین لاپاراسکوپی در حیوانات، نخستین پیوند قلب، قرنیه و مواردی از این دست، همچنین تمام آزمایشات دارویی و درمانی برای انسان در ابتدا روی دام و حیوانات انجام می‌گیرد.

دکتر موحدی با اشاره به اینکه در یک دوره‌ای سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که دوران بیماری‌های عفونی به اتمام رسیده و جهان وارد دوران بیماری هایی مثل مشکلات روحی روانی، قلبی و عروقی و تغذیه‌ای شده‌است در حالی که بروز بیماری کرونا که منشأ اولیه آن خفاش بود، نشان داد که هنوز بیماری های زئونوز یا قابل انتقال از دام به انسان می تواند بسیار خطرناک باشد.

وی ادامه داد: از ۱۸۰۰ عامل عفونی بیماری زا در انسان، حدود ۵۰ درصد آنها جزء عوامل عفونی قابل انتقال از دام به انسان است.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان شعار سازمان بهداشت جهانی را « یک جهان و یک سلامتی » عنوان کرد و افزود : بر اساس این شعار، سلامتی انسان، حیوان، محیط زیست و گیاهان به یکدیگر وابسته است، از این جهت نقش دامپزشکی در تأمین سلامتی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

وی به ۳۱ کشتارگاه دام و ۶ هزار مرکز عرضه فراورده خام دامی اشاره کرد و افزود: همه ساله بیش از ۶۶ میلیون قطعه طیور وارد کشتارگاه های صنعتی طیور استان می شوند و نظارت بر سلامت طیور و مراحل ذبح و آماده سازی همگی بر عهده سازمان دامپزشکی است .

دکتر موحدی گفت: در حوزه سلامت نگاه عمیقی به دامپزشکی نشده و جامعه پزشکی شناخت و درک درستی از خدمات و توان علمی دامپزشکی ندارند و این مهم نیازمند تعامل قوی‌تری بین دو ارگان است.

گفتنی است که در حال حاضر ۱۷۰۹ بیماری شناخته شده در جهان وجود دارد که از این تعداد ۸۳۲ بیماری یعنی ۴۹ درصد این تعداد بین انسان و دام مشترک است. که در این میان بیماری هاری یکی از شناخته شده ترین این بیماریها محسوب می شود. اما تب کریمه کنگو، کرونا، آنفولانزای حاد پرندگان، تب مالت، سالک، کیست هیداتیک، سیاه زخم و بسیاری بیماریهای دیگر نیز در این دسته بندی قرار می گیرند.

همچنین از بین ۱۵۶ بیماری نوظهور و نوپدید شناخته شده ۱۱۴ مورد بین انسان و دام مشترک است که بطور مثال می توان به سارس، ابولا، آنفولانزای مرغی و کرونا اشاره نمود.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=19637
  • منبع : دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

نوشته های مشابه

25آبان
خوشا شیراز و وضعِ بی‌مثالش
در #گردشگر عصر تحلیل بخوانید:

خوشا شیراز و وضعِ بی‌مثالش

19اردیبهشت
اصفهان میزبان مسابقات اسنوکر آزاد کشور
رئیس هیات بولینگ و بیلیارد استان اصفهان:

اصفهان میزبان مسابقات اسنوکر آزاد کشور

12آذر
 از این تبعیض ها ناراحتیم…
انتقاد تند قهرمان جهان از وزارت ورزش:

 از این تبعیض ها ناراحتیم…

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.