• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024

سر تیتر اخبار

مدیر عامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان مدیر منتخب در توسعه و توانمند سازی صنعت شد / هر شرکتی یادگیرنده سریع تری داشته باشد می تواند به وضعیت رقابت برتری دست یابد ارائه تسهیلات ویژه احیای بافت فرسوده شهرداری اصفهان / محرومیت زدایی از اهداف اصلی منطقه ۱۰ / در حال ساماندهی اتباع غیر مجاز با همکاری نهادهای مرتبط هستیم حضور یک هزار و ۷۵۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه نفت/ رشد ۱۵ درصدی مشارکت کنندگان نسبت به سال ۱۴۰۲ کلنگ‌زنی طرح توسعه‌ای نفت خام آفتاب / تولید روزانه بیش از دو میلیون بنزین یورو۵ توسط نفت آفتاب برای عفاف و حجاب چه کرده‌اید؟ فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی و اولین صادرکننده در زنجیره صنایع معدنی در سال ۱۴۰۲ برگزاری پنل انتقال تجربه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حال توسعه سامانه های هوشمند حمل و نقل هستیم/ انعقاد تفاهم نامه با ۲۰ کلان شهر کشور پتروشیمی ها وارد تولید بنزین از متانول می شوند حضور راهداری اصفهان با دستاوردهای نوین و هوشمند عامل انسانی، مهمترین شاخصه در تصادفات/ ۶ خطه شدن دو آزادراه در اصفهان عوارض شدید استامینوفن و مسکن های بدون تجویز پزشک جشن قهرمانی یوزهای زخمی در سرزمین ببرها / پیروزی ۴ بر ۱ فوتسال ایران برابر تایلند یک میلیون و ششصد هزار متقاضی در صف وام ودیعه مسکن طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد ۲ میلیون تومان قبض در انتظار مصرف کنندگان کولرگازی تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲

6

دامداران مالباخته آران و بیدگل همچنان در انتظار دریافت خسارت

  • کد خبر : 20852
  • 13 خرداد 1402 - 12:46
دامداران مالباخته آران و بیدگل همچنان در انتظار دریافت خسارت
بیش از پنج سال از سرقت دام 54 دامدار و دامپرور آران و بیدگل می‌گذرد، اما با وجود دستگیری باند سارقان، هیچ کدام به حق و حقوق و خسارت شان دست پیدا نکرده‌اند.

به گزارش عصر تحلیل، سال ۹۷ در یک سلسله سرقت شبانه روزی در منطقه آران و بیدگل، نزدیکی کاشان، از ۵۴ دامدار و دامپرور، گاو، گوسفند و بز سرقت شد. همان زمان مالباختگان با مراجعه به مراجع قانونی طرح شکایت کرده و منتظر رسیدگی به پرونده‌شان می‌شوند.

چندی بعد از طرح شکایت، سارقان در قالب یک باند دستگیر و روانه زندان شدند. طبق قانون و به گفته مال باختگان، قرار بود اموال سارقان به فروش گذاشته شود تا خسارت آن‌ها پرداخت شود. اما این اتفاق تا این لحظه رخ نداده و برخی از مال باختگان حتی دیگر در قید حیات نیستند.

کسی پاسخگوی ضرر و زیان مالباختگان نیست

جواد غنی یکی از مالباختگان است که در خصوص این سرقت به ایلنا می‌گوید: سال ۹۷ در عرض یک ماه به ۴۳ دامداری در ۵ کیلومتری کاشان دستبرد زده شد. سرقت‌های منظم و شیفتی بود و سارقان یک باند بودند.

وی ادامه می‌دهد: در کل ۵۴ سرقت در دامداری‌های منطقه آران و بیدگل در نزدیکی کاشان انجام شد که با توجه به اعلام سرقت، باند مذکور در آخرین سرقت خود از دامداری مدیر نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آران و بیدگل دستگیر می‌شوند.

به گفته این دامدار مالباخته، سارقان دام‌ها را به بیرون از استان اصفهان و کشور قاچاق کرده بودند و امکان بازگشت سرمایه آنها جز از طریق دریافت خسارت امکان پذیر نبود. پس شاکیان پیگیر دریافت خسارت می‌شوند.

جواد غنی با تایید این موضوع می‌افزاید: پنج سال است که پیگیر خسارت مان هستیم، ولی خبری نیست و از این سرقت زیان مالی سنگینی دیدم و خانه نشین شدم؛ ۶ کارگر مستقیم و ۵ نفر غیر مستقیم از کسب و کار من ارتزاق می‌کردند که آنها نیز از کار بی کار شدند. هیچ کس پاسخگوی این همه ضرر و زیان نیست.

مالباخته این پرونده به ایلنا می‌گوید: ما برای رسیدن به مال و خسارت‌مان، در این شرایط بد اقتصادی بیش از ۲۰ میلیون هزینه کرده‌ایم و به شهرستان‌های درود و گلپایگان و هرجایی که دزدان رفته‌اند، با حضور وکیل رفته‌ایم، اما همچنان منتظر اجرای قانون هستیم.

اما با وجود اثبات سرقت از سوی باند دستگیر شده و تایید حکم از سوی دیوان عالی کشور، نه تنها خسارتی پرداخت نشد که برخلاف قانون، برخی از سارقان با قید وثیقه آزاد و به پیشه قبلی خود که همان سرقت بود، مشغول می‌شوند.

آزادی سارقین با قید وثیقه

حسین اسلامیان دیگر مالباخته این پرونده به ایلنا می‌گوید: به بیش از ۵۰ دامداری دستبرد زده شد و خیلی‌ها شکایت نکردند. ما هم که شکایت کردیم راه به جایی نبردیم و تنها شاهد آزاد شدن سارقان با قید وثیقه بدون پرداخت خسارت بودیم.

حمید رضا زاده فرزند حسین آقا مالبخاته‌ای است که در اثر غم و غصه ناشی از دزدی شب خوابیده و صبح بیدار نشده است. این اتفاق او را در ۲۷ سالگی سرپرست خانواده کرده تا جای خالی پدر را پر کند. او نیز به موضوع آزادی دزدان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: ۴۰ راس دام گوسفندی ما را بردند و پدرم یک ماه بعد از آن، از غصه این اتفاق و بلاتکلیفی برای عدم پیگیری از سوی مقامات قضایی دق کرد و مرد.

این دامدار جوان تصریح می‌کند: انتظار داشتیم بعد از دستگیری دزدان، به خسارت مان برسیم، اما با تهدید از برخی رضایت گرفتند؛ عده‌ای از سارقان نیز برخلاف قانون با قید وثیقه و بدون پرداخت خسارت آزاد و بعد متواری شدند.

خلیل الله نیکوفر مدیر نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آران و بیدگل هم در این باره به ایلنا می‌گوید: آخرین سرقت از دامداری من بود که دو ساعت بعد از آن سارقان دستگیر و دام ها برگردانده شد؛ اما هیچ خسارتی بابت خرابی دیوار و فنس‌ها و درهای شکسته دریافت نکردم.

وی به عنوان مدیر نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آران و بیدگل همچنان پیگیر وضعیت پرونده سرقت از دامداران مناطق مختلف حوزه کاشان است و می‌افزاید: هر ساله به پرونده‌های قضایی اضافه می‌شود و با تغییر دادستان‌ها، پیگیری پرونده‌های قدیمی به دلیل تغییر قاضی و قوانین، سخت‌تر می‌شود. از سوی دیگر وکلای سارقان کاری ندارند که حقی ضایع شده و راهکارهایی را به دزدان معرفی می‌کنند که می‌توانند باجود اثبات جرم دزدی، با قرار وثیقه آزاد شوند.

نیکوفر اشاره می کند: سارقان پرونده دزدی از دامداری‌های حوزه کاشان، توانسته‌اند با قرار وثیقه آزاد و جاهای دیگر دست به سرقت بزنند. این قوانین قضایی محدودیت‌هایی را اعمال می‌کند که دست مالباخته را برای رسیدن به اموالش کوتاه می‌کند.

پیگیری از دادستان های کاشان و آران و بیدگل

دادستان کاشان در پاسخ به ایلنا برای پیگیری پرونده دامداران مالباخته می‌گوید: این پرونده مربوط به آران و بیدگل است و دادستان این شهرستان از روند آن مطلع است.

مرتضی باصریان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آران و بیدگل که مصاحبه تلفنی را خلاف قانون می‌داند در مراسم غبار روبی روبی امام زاده هلال ابن علی در جمع مالباختگان حاضر شده و به آنها می گوید: ما آنچه که باید انجام دهیم، انجام داده‌ایم و تعدادی سارق همچنان در زندان‌ هستند و دو نفرشان هم متواری‌اند.

وی اذعان داشت: قانون گذار برای سارقین زندان و رد مال در نظر گرفته است. سارقان این پرونده اموال شان را به نام دیگران زده‌اند و نمی‌شود آن‌ها را ضبط و به فروش رساند. اگر مالی دارند که به نام خودشان است اطلاع دهید تا ضبط و به فروش برسانیم و خسارت شما را پرداخت کنیم.

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=20852
  • منبع : ایلنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.