• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024

سر تیتر اخبار

برگزاری پنل انتقال تجربه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حال توسعه سامانه های هوشمند حمل و نقل هستیم/ انعقاد تفاهم نامه با ۲۰ کلان شهر کشور پتروشیمی ها وارد تولید بنزین از متانول می شوند حضور راهداری اصفهان با دستاوردهای نوین و هوشمند عامل انسانی، مهمترین شاخصه در تصادفات/ ۶ خطه شدن دو آزادراه در اصفهان عوارض شدید استامینوفن و مسکن های بدون تجویز پزشک جشن قهرمانی یوزهای زخمی در سرزمین ببرها / پیروزی ۴ بر ۱ فوتسال ایران برابر تایلند یک میلیون و ششصد هزار متقاضی در صف وام ودیعه مسکن طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد ۲ میلیون تومان قبض در انتظار مصرف کنندگان کولرگازی تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو

1
گزارش عصر تحلیل در بررسی بازار خودرو؛

خودرو ۵۰ درصد بالاتر از قیمت واقعی/آیا حباب قیمت خودرو از بین می رود؟!

  • کد خبر : 2398
  • 21 اردیبهشت 1399 - 7:15
خودرو ۵۰ درصد بالاتر از قیمت واقعی/آیا حباب قیمت خودرو از بین می رود؟!
در روزهای اخیر قیمت واقعی خودروهای داخلی 50 درصد بالا تر قیمت واقعی در بازار در حال قیمت گذاری و معامله است.

به گزارش عصر تحلیل، متاسفانه این روزها شاهد رشد تصاعدی و بی محابای خودروهای داخلی در بازار آزاد هستیم به طوریکه خودرو پرا بعضا با قیمت ۹۰ میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شده است. در دیگر خودرو های بازار این حباب قیمت دیده می شود و می توان گفت بازار از کنترل خارج شده است.

اوایل هفته گذشته بود که براساس توافقات به عمل آمده در ستاد تنظیم بازار قرار شد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به اعلام قیمت های جدید خودرو اقدام کند اما دو روز بعد از این توافق رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد”شورای رقابت باید هفته آینده فرمول قیمت‌گذاری خودرو را ارائه می‌کند و قیمت خودرو بر اساس این فرمول تعیین می‌شود”.

این نقل قول ها در اعلام قیمت های جدید خودرو باعث شد تا بازار درگیر قیمت های کاذب انواع خودروهای داخلی شود به نحوی که برای یک خودروی پراید که پیش از این ۷۰ میلیون تومان بود رقم های ۸۵ تا ۹۰ میلیون تومانی مطرح شود. ثبت این رقم های کاذب که فقط بر روی کاغذ بود و در عمل خبری از خرید و فروش نبود عاملی شد تا بازار با التهابات بسیاری روبه رو و نگرانی مردم هر روز افزایش پیدا کند.

مافیای قیمت گذار خودرو

نظریه های متفاوتی در خصوص این نحوه قیمت گذاری در کشور مطرح شده است که در نمونه بارز آن می توان به مافیای خودرو در کشور اشاره کرد که بازار را قبضه خود کرده اند.

این باور  میان مردم وجود دارد که قیمت ها توسط افرادی مشخص در بازار تعیین می شود و این مساله همیشه باعث بالا رفتن بی دلیل و تصاعدی قیمت خودرو در ایران می شود.

می توان این میان نحوه واگذاری خودرو را در گذشته بدون هیچ ضابطه مشخص را توسط خودرسازیهای کشور دلیل دیگر این موضوع دانست که باعث می شد تا هر شخص بتواند در زمان ثبت نام بیش از ۱۰ خودرو ثبت نام کند. البته این موضوع شاید به نوعی با ارائه روش های جدید ثبت نام حل شده باشد و دست مافیا را در این داستان کوتاه کرده باشد ولی این بازی یعنی قیمت گذاری خارج از قاعده تنظیم بازار هنوز ادامه دارد و بر قوت خود باقی است.

مسایلی دیگر از جمله حذف پراید به ظاهر ارزانترین خودروی داخلی کشور از چرخه تولید و عدم جایگزینی مناسب آن با خودروی دیگر از جمله مباحثی بود که باعث رشد تقاضا و بالا رفتن قیمت بدون نظارت در بازار شد. زیرا دهک پایین باشنیدن خبر توقف تولید پراید در بازار اقدام به خرید این خودرو کردند و به همین منظور بازار عرضه و تقاضا دچار مشکل شد.  

حباب خودرو می ترکد؟!

امیر جعفرپور ، معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت معدن و تجارت در گفت و گوی اخیر خود با یکی از رسانه ها گفت: اطمینان می‌دهم که به‌زودی قیمت خودرو در بازار اصلاح می‌شود و دیگر مردم با قیمت‌های بالا مواجه نخواهند شد.

امیر جعفرپور درباره روند قیمتی که خودرو‌های داخلی و به خصوص پراید در این روز‌ها در بازار دارند، افزود: ستاد تنظیم بازار با همکاری سایر مجموعه‌ها و سازمان حمایت در حال نهایی کردن قیمت خودرو متناسب با استاندارد‌ها ۸۵ گانه، آلایندگی‌ها و رعایت استاندارد‌های الزامی است.

وی با بیان اینکه به‌زودی قیمت خودرو در کارخانه‌های خودروسازی تجدید نظر می‌شود، تصریح کرد: با بررسی‌های دقیقی که صورت گرفته قیمت خودرو به نحوی تعیین خواهد شد که با بازار تفاوت زیادی نخواهد داشت، این امر ضمن حذف دلالان باعث خواهد شد که قیمت‌ها دیگر هیجانی افزایش پیدا نکند و مردم با شوک قیمتی روبه‌رو نشوند.

اطمینان می‌دهم که به‌زودی قیمت خودرو در بازار اصلاح می‌شود و دیگر مردم با قیمت‌های بالا مواجه نخواهند شد.

معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: توصیه ما به مردم این است که تا اعلام قیمت خودرو‌ها به هیچ عنوان از بازار خودرو خریداری نکنند و مطمئن باشند که بعد از تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازار ضمن ترکیدن حباب قیمت، قیمت انواع خودرو‌ها در بازار متعادل خواهد شد و در پی آن شاهد هماهنگی عرضه و تقاضا خواهیم بود.

وی تصریح کرد: خرید هرگونه خودرو در این روز‌های بازار به ضرر مصرف‌کننده است.

جعفرپور گفت: اکنون تفاوت قیمت خودرو‌های کارخانه و بازار بسیار زیاد است و این امر به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست، به همین دلیل در تصمیم‌های جدید دیگر چنین فاصله قیمتی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: طی چند وقت اخیر دلالان بازار خودرو را به‌هم ریختند و اجازه ندادند قیمت‌ها مسیر طبیعی خود را طی کند، از این‌رو با تصمیم‌های جدیدی که به‌زودی اعلام می‌شود، مشکل بازار خودرو حل خواهد شد.

جعفرپور گفت: دلالان بازار خودرو، قیمت پراید را بالا بردند و قیمت فعلی آن که بیش از ۸۰ میلیون تومان است، پذیرفتنی نیست، بنابراین اگر مردم صبر کنند تکلیف قیمت‌ها مشخص خواهد شد و دیگر به‌واسطه فعالیت دلالان بازار خودرو با التهاب روبه‌رو نمی‌شود.

کاهش ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی خودرو

با ورود حسن روحانی رئیس جمهوری به مشکل قیمت گذاری خودرو و دستور صریح به وزیر صنعت برای پیگیری قیمت گذاری کاذب خودرو باعث شد تا قیمت خودرو تا ۱۰ میلیون تومان کاهش را در بازار شاهد باشد.

وزیر صنعت هم با صدور دستور ویژه به رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، از مسئولان این سازمان خواست تا با توجه به وجود برخی قیمت های غیر متعارف و فاصله دار نسبت به قیمت واقعی خودرو در بازار آزاد اقدام کنند.

اما هنوز متاسفانه شاهد هستیم که خودرو در بازار داخلی با تفاوت قیمتی بعضا ۵۰ درصد بالاتر از نرخ واقعی قیمت گذاری و معامله می شود.

مساله بالا رفتن قیمت خودرو در ایران چندان تازه و نوظهور نیست و بایستی برای جلوگیری از این اپیدمی دولت راهکار جدی تر پیدا کند.

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=2398
  • نویسنده : داوود شیخ جبلی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.