• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

سر تیتر اخبار

دیدنی های ناشناخته اصفهان را بشناسید از کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی می‌شود سایت هلندیگ پتروپالایش اصفهان تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی فراخوان استخدام و جذب نیرو چه اندازه باید کار کنیم تا یک پراید بخریم؟!/ خرید خودرو آرزو شد منیریه، محله قجری تهران اهدای تندیس زرین شش ستاره روابط عمومی ونشان ویژه تعالیگر ارتباطی چهره های آشنا جا مانده از مجلس دوازدهم انرژی زیست توده « Biomass Energy » چیست و چه کاربردهایی دارد؟ جشن امضا و بررسی رمان «مشتی بر دهان نوه‌چاپلین» دشمن با قدرت ملی ما مخالف است رای دادن اجباری نیست/ شورای نگهبان نسبت به هیچ گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد مشکلی در تامین لاستیک نداریم اتمام ۵۰ پروژه هوش مصنوعی تا مرداد ماه سال آینده بدون صورتحساب الکترونیک از فروشگاه خارج نشوید ترکیب استقلال و سپاهان مشخص شد واریز عیدی ۲٫۵ میلیون تومانی بازنشستگان افزایش ۲ برابری ارز مسافرتی به  ۱۰۰۰ یورو/ دهک های پایین واکنش نشان دادند مشکلی برای تامین ایستگاههای شارژ خودروی برقی نداریم/ تعرفه برق خودرو تجاری حساب می شود آیا سامانه خودنویس، بساط دلالی مسکن را جمع می کند؟! کارت مادران باردار و شیرده امروز شارژ می‌شود

3
انتقاد روحانی از کاندیداها:

چرا دروغ می گویید؟

  • کد خبر : 14374
  • 26 خرداد 1400 - 12:11
چرا دروغ می گویید؟
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در ایام تبلیغات انتخاباتی، هیچکس از جنایت‌های ترامپ حرف نزد، گفت: در جنگ تحمیلی باید به بیرون نگاه و خسارات جنگ اقتصادی سه ساله را اعلام کرد.

به گزارش عصر تحلیل؛ حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهارکرد: همیشه روز انتخابات برای ما مهم و سرنوشت‌ساز بوده است. در این انتخابات به تعبیر رهبر انقلاب ممکن است در بررسی احراز صلاحیت‌ها ظلمی صورت گرفته باشد و در جریان تبلیغات انتخاباتی هم حتما ظلم‌هایی اتفاق افتاده است اما همه باید خود را به رفع آن ظلم‌ها، موظف بدانیم و این کار شدنی است.

روحانی گفت: باید ترسیم کنیم که اگر رهبری مقام معظم رهبری و ارشادات ایشان و تدبیر دولت نبود و برجامی تحقق پیدا نمی‌کرد، در سال ۹۳ و ۹۴ چه وضعی می‌داشتیم. صادرات نفت قطع می‌شد و مردم با شرایط سختی مواجه می‌شدند. مسئولین باید سندی ترسیم کنند که اگر برجام نبود، در سال‌های بعدی چه می‌شد.

اهم اظهارات رئیس جمهور را به نقل از مهر، ایسنا و ایرنا بخوانید؛

* سند دومی که باید ترسیم شود مبنی بر اینکه اگر برجام در سال ۹۷ توسط یک فردی که دارای بیماری روانی بود و مسئولیت کاخ سفید را برعهده داشت، آسیب نمی‌خورد و روند سال ۹۴ و ۹۵ ادامه می یافت، چه می‌شد.

* در این ایام تبلیغات انتخاباتی، هیچکس از جنایت های ترامپ حرف نزد. اگر ترامپ نبود ما ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار از کشورهای دیگر اعتبار می گرفتیم و در ایران سرمایه گذاری می‌کردیم.

* کسی که به ما جنگ تحمیل می‌کنند را که باید نگاه کنیم؛ باید بگوییم صدام و ترامپ چه کردند. نباید بگوییم ما به خارج کشور کاری نداریم. در جنگ تحمیلی باید به بیرون نگاه و خسارات جنگ اقتصادی سه ساله را اعلام کنیم.

** در ایام تبلیغات انتخابات کسی از جنایت آمریکا هم نزد یک نفر اسمی از ترامپ نبود مثل اینکه ما وسط جنگ تحمیلی بودیم و می‌خواستیم انتخاباتی برگزار کنیم کسی می‌خواست علیه امنیت ایران صحبت کند، اسم جنگ و صدام را نمی برد.اجازه مذاکرات در دولت قبل داده شد،

* بعضی حرف های عجیبی زدند که مقام معظم رهبری فقط در این دولت اجازه مذاکره با آمریکا را داد! در حالی که خود رهبری فرمودند پیش از این دولت اجازه مذاکره در عمان را دادند. چرا دروغ می گویید و حرف راست نمی زنید و حرف ها را بالا و پایین می کنید. شما که اجازه داشتید هفت سال رفتید مذاکره کردید و آمدید، چه چیزی جز قطعنامه های سازمان ملل برای ایران آوردید؟

* بعضی از آقایان جوری حرف می زنند که انگار تا به حال هیچ مسئولیتی در کشور نداشته اند! خیلی از این ها صاحب مسند حکومتی هستند و اگر مشکلی در نظام هست آنها هم باید پاسخگو باشند. فقط درباره یک مورد FATF که به آنجا رفت دیدید چه شد و چه مشکلاتی برای کشور ایجاد شد. حالا چیزی هم طلبکار هستند.

* در شرایطی که جنایتکاری آمده،‌ اقدام تروریستی انجام داده و جنگ اقتصادی توام با تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران انجام داده است. یعنی حتی در دارو و مواد غذایی هر دو با هم بوده است.

* روز گذشته یک مقامی در سوییس اعلام می‌کرد که با آقای بایدن ملاقات کرده و گفته اگر سوییس می‌خواهد در زمینه دارو و غذا اقدامی کند ما مخالف نیستیم و این خیلی عجیب است. بعد از سه سال و نیم رییس جمهور جدید که باید در اولین لحظه دستور می‌داد همه تحریم‌های تروریستی فورا قطع شود، بعد از چند ماه می‌گوید از نظر ما بلامانع است اینطور که در خبرها آمده است.

* سند دیگری که باید توسط همین دولت نوشته و منتشر شود و همه ببینند، این است که از سال ۹۷ تا امروز چه خسارت‌هایی در اثر اقدام تروریستی آمریکا و جنگ اقتصادی به مردم ایران تحمیل شده است. همه دستگاه‌ها می‌توانند این را بنویسند، وزارت نفت، صنعت، راه و شهرسازی و همه وزارتخانه‌های مربوطه می‌توانند بنویسند که در این مدت خسارات مستقیم و خسارت غیرمستقیم ما چقدر بوده است. مثلا سه سال ما نتوانستیم نفت و میعانات خودمان را در بازار بفروشیم و چقدر به ما خسارت وارد شده است.

* اینکه ما حدودا چقدر می‌توانستیم نفت صادر کنیم قیمت نفت هم حدودا مشخص بوده در سال ۹۷، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ قیمت نفت مشخص است و می‌توان اینها را محاسبه کرد. در بخش‌های دیگر را هم می‌توان ضررهای غیرمستقیم را هم می‌توان محاسبه کرد.

* کسی باید اینها را توضیح بدهد تا می‌خواهند توضیح بدهند می‌گویند ما به بیرون کاری نداریم.

* ۲۸ مرداد را چه کسی برای ما درست کرد، بیرون بود یا داخل، بیرون بود که ۲۸ مرداد را برای ما درست کرد، در جنگ جهانی دوم چه کسی کشور ما را اشغال کرد، از بیرون آمدند و اشغال کردند. در جنگ تحمیلی ۸ ساله مگر از بیرون نیامدند، جنایتکاران عفلقی از بیرون وارد کشور ما شدند، می‌گویند بیرون را نگاه نکنید. کسی که جنگ را به ما تحمیل می‌کند، این را که باید نگاه کنیم. جنایتکار را که باید نشان دهیم.

* باید بگوییم صدام و ترامپ چه کردند. اگر سکوت کنیم و بگوییم در جنگ ۸ ساله ما کاری به بیرون نداریم. حالا صدام حمله کرده و ما کاری به بیرون نداریم. بحث ما داخل است، در داخل بحث کنیم که آیا نیروها خوب تجهیز شده‌اند یا نشده‌اند، خوب جنگیده‌اند یا نجنگیدند ما کاری به آنها نداریم.

* اگر کشورهای دیگر آمدند و در جنگ تحمیلی ۸ ساله علیه ما اقدام کردند ما کاری به آنها نداریم. در تجاوز خارجی در جنگ تحمیلی که باید بیرون را به عنوان کسی که علیه ما جنایت کرده نگاه کنیم! ما باید برآورد خسارت کنیم و بگوییم در این سه سال چه خسارتی به ملت ما خورده است. باید بگوییم اگر این خسارت نبود چه اتفاقی می‌افتاد و  این خسارت چه مقدار بوده است.

* نکته دیگری که می‌خواهیم بگویم و می‌خواهم از ملت و دولت و همه کسانی که اقدام کردند سپاسگزاری کنم و آن اینکه در این سه سال و نیم ما در بسیاری از مقاطع تهدید را به نوعی تبدیل به فرصت کردیم و یا از بین بردیم.

* در دولت در سه سال و نیم گذشته نتوانستیم از بودجه نفت استفاده کنیم، دو نیم درصد بودجه کشور معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان از نفت بوده است. ما در این شرایط بودجه بدون نفت را طراحی کردیم. کسی فکر نمی‌کرد در این کشور بودجه بدون نفت طراحی و عمل  شود.

* برای جبران سهم نفت در بودجه ، سهام دولت را ۶ برابر سال قبل فروختیم که کار بزرگی بود. اوراق مالی را چند برابر استفاده کردیم و این خیلی مهم است که دولتی در جنگ اقتصادی باشد و  یک ریال از پایه پولی بانک مرکزی استفاده نکند.

* در این ایام سخت همسان سازی حقوق بازنشستگان ، شاغلین و ترمیم حقوق ها را به انجام رساندیم این کار عظیم و بزرگ بوده است،  در این میان مساله کرونا هم اضافه شد که مشکلات خاص خودش را برای کشور داشت.

* هزینه های اضافه به ما تحمیل شد  و درآمدهای از دست ما رفت، صادرات و واردات کشور دچار مشکل شد، اما در عین حال  وزیر صمت دیروز گزارش خوشحال کننده‌ای  ارائه کرد. در سه سال نیم جنگ اقتصادی هیچ واحد تولیدی به خاطر عدم واردات مواد اولیه تعطیل نشد.

* در جنگ اقتصادی ممکن است کارخانه‌ها به دلیل نداشتن مواد اولیه تعطیل شوند. در این دولت یک واحد تولیدی به خاطر نداشتن مواد اولیه تعطیل نشده  و این مساله مهمی است که ما در این مقطع جای نفت، از پتروشیمی و فولاد استفاده کردیم چون برای وارد کردن کالا و دارو به درآمد ارزی نیاز داشتیم و عمدتا پتروشیمی و فولاد ارز را به صحنه آورد و توانست کشور را اداره کند.

* در تبلیغات عجیب این روزها کسی نگفت در شرایط تحریم اقتصادی چگونه ملت توانستند نفس بکشد ملت رنج فراوانی برد، اما توانست مقاوم بایستد و این ایستادگی باعث شد که طرف مقابل سر به زیر با ما در وین مذاکره کنند.

* اگر این دولت نبود و دیگران جای ما بودند شک نکنید حتما امروز فصل ۷ منشورسازمان ملل متحد و همه قطعنامه‌ها بر سر کشور بود. کسی که توانست مسیر را دقیق و باتدبیر ادامه دهد که برجام را حفظ کند و نگذارد قطعنامه‌های سازمان ملل برگردد و  قدم به قدم کاهش تعهدات را انجام دهد، توانمندی هسته‌ایش را از همیشه قوی‌تر کند این دولت بود. بنابراین تدبیر عظیم و بزرگی انجام شد که ما مشکلات و تهدیدات را تبدیل به فرصت کنیم.

* در گذشته کشور ما وارد کننده بنزین بود، امروز در مساله بنزین خودکفا هستیم و روزانه ۷۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در کشور توزیع می‌شود و از این پول ماهیانه ۶۰ میلیون نفر کمک معیشتی دریافت می‌کنند این طراحی که از سوی سه قوه و با همکاری مقام معظم رهبری صورت گرفت، باعث شد که یک تهدید را به یک فرصت بزرگ تبدیل کنیم.

*{ با اشاره به گزارش بانک مرکزی درباره رشد اقتصادی کشور}: دیروز بانک مرکزی گزارش رشد اقتصادی سال ۹۹ را برای من فرستاد که یکی از افتخارات این دولت است. در سال ۹۹ در بسیاری از کشورهای مهم و پیشرفته رشد اقتصادی آنها منفی بوده است و این منفی بودن از منفی ۳ تا منفی ۱۵ متغییر بوده است و به صورت متوسط رشد اقتصادی جهان حدود منفی ۴ بوده است.

* در این شرایط جنگ اقتصادی که کشور درگیر آن بود و شیوع ویروس کرونا،‌ در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ رشد اقتصادی کشور مثبت ۳.۶ بوده است که یکی از افتخارات بزرگ ملت ایران است. اگر ملت ایران،‌ مقاومت و صبور نداشت این مهم محقق نمی شد و همین مردم بودند که کشاورزی و صنعت را به حرکت درآوردند.

* رشد صنعت کشور در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ طبق گزارش اعلام شده، مثبت ۷.۱ است، گروه کشاورزی نیز در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ مثبت ۴.۵ رشد کرده است. البته خدمات ما رشد نداشته و صفر است ولی منفی نیست.

* رشد اقتصادی  ۳.۶  که از افتخارات بزرگ ملت ایران  و رشد صنعتی و کشاروزی در این شرایط  سبب شد تا آمریکا را به وین بیاورد. همچنین رشد در تمام فعالیت های زیربنایی، صادرکننده بنزین در منطقه سبب حضور آمریکا در وین شده است در حالی که آمریکا دید به رغم همه تحریم‌ها برای سرنگونی و فروپاشی اقتصاد کشور،  ۳.۶ در سال کرونا و همه فشارها، کشور رشد داشته است.

* کشور در سال کرونا نیز در بخش های مختلف از رشد قابل قبولی برخوردار بوده است، پرستاران، مدافعان سلامت، تمام شرکت های دانش بنیان، صنعت کشور کار بسیار مهمی انجام دادند. اینکه ما در دوره کرونا موفق  شدیم تخت های ویژه را در شرایط جنگ  اقتصادی و دوره کرونا به دوبرابر افزایش دهیم، بسیار حائز اهمیت است.

*{ با اشاره به انتخابات پیشروی ریاست جمهوری در روز جمعه}: اینکه نقد، انتقاد و گلایه داشته باشیم، جای خودش. جمهوریت را باید همه پاسدار بداریم. جمهوریت از یادگارهای امام راحل (ره) و از تاکیدات رهبری است. نگذاریم جمهوریت آسیب ببیند. اگر گله از یک نهاد یا اقدام گلایه داریم، اگر از دولت گلایه داریم، اشکال ندارد که از دولت گلایه داشته باشیم ولی راهش قهر از صندوق نیست.

* قهر با صندوق هیچ مشکلی را برای ما حل نمی‌کند، پای صندوق رفتن در این شرایط استحکام نظام ماست و قدرت ما را بیشتر می‌کند. چه فایده‌ای دارد اگر به پای صندوق نرویم؟ آثارش چیست؟ پیش وجدان خودتان بررسی کنید.

*{ با اشاره به قانون اساسی}: اگر مشکلی وجود دارد، راه حل آن مشکل بازهم صندوق است، باز هم باید به اصل ۵۹ قانون اساسی متوسل شویم و پای صندوق برویم. برخی گلایه‌هایی که داریم برخی توسط مجلس، برخی توسط دولت و برخی توسط نهادهای دیگر حل می‌شود. معضلات بزرگی که در ذهن شما وجود دارد، آنهم براساس اصل ۵۹ از طریق صندوق حل می‌شود.

*{با تاکید بر اجرای و پاسداری از تمام اصول قانون اساسی}: باید همه اصول قانون اساسی را پاس بداریم. این درست نیست که بخشی را قبول کنیم و بخشی را قبول نکنیم. ممکن است بگویید افراد دیگری می‌خواستیم ولی امروز نیستند. در بین کسانی که هستند کسی را انتخاب کنیم که به ما نزدیک‌تر است.

* انتخاباتی که سرد باشد، مردم در آن حضور نداشته باشند و پای صندوق‌ ما خلوت باشد، کشور، نظام و ما نفع نمی‌بریم. نقد و انتقاد ما راه حل دارد. معضل در ذهن ما راه دارد.

*{ خطاب به وزارت کشور، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها}: این صندوق،‌ امانت مردم است. آرا حق‌الناس مردم است. نباید بگذاریم یک دانه از آرا جابه‌جا شده یا کم و زیاد شود. من به وزیر کشور صریح گفتم و چندین بار هم گفتم، وزارت کشور و همه متعهد هستند. وظیفه سختی نزد آنها است. با تمام قوا باید از آرا حفاظت کنید.

* امیدوارم با حضور مردم جمعه خوبی در پیشرو داشته باشیم و ۲۸ خرداد در تاریخ کشور ثبت شود. ما به رای مردم احترام می‌گذاریم.

*{با اشاره به تلاش دولت دوازدهم برای بهبود وضعیت کشور}: شرایط کشور تا پایان این دولت بهتر شده و کنترل می‌شود. در مسئله خشکسالی تمام تلاش خود را می‌کنیم، هرچند سخت‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر است.

* در این شرایط سخت هر روز یک افتتاح را شاهدیم، دیروز نود و یکمین تصفیه‌خانه افتتاح شد. هر هفته یک سد و تصفیه‌خانه افتتاح می‌شود. نباید بگذاریم مردم در این تابستان دچار سختی و مشکل شوند.

*{ با یادآوری مذاکرات وین}: در موضوع تحریم هم در نقطه پایان آن هستند. من نمی‌دانم یک کلمه چطور کند شده است. باید از این کلمه عبور کنیم و باید به نقطه برسد. ان‌شاالله تا پایان این دولت، این کار انجام شود و دولتی با مهار کرونا، کمترین خشکسالی و پایان تحریم در اختیار دولت بعد قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=14374
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.