• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024

سر تیتر اخبار

برگزاری پنل انتقال تجربه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حال توسعه سامانه های هوشمند حمل و نقل هستیم/ انعقاد تفاهم نامه با ۲۰ کلان شهر کشور پتروشیمی ها وارد تولید بنزین از متانول می شوند حضور راهداری اصفهان با دستاوردهای نوین و هوشمند عامل انسانی، مهمترین شاخصه در تصادفات/ ۶ خطه شدن دو آزادراه در اصفهان عوارض شدید استامینوفن و مسکن های بدون تجویز پزشک جشن قهرمانی یوزهای زخمی در سرزمین ببرها / پیروزی ۴ بر ۱ فوتسال ایران برابر تایلند یک میلیون و ششصد هزار متقاضی در صف وام ودیعه مسکن طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد ۲ میلیون تومان قبض در انتظار مصرف کنندگان کولرگازی تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو

5
مدیر ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه مطرح کرد:

تامین گاز، چالش اصلی کارخانه های فولاد کشور

  • کد خبر : 22489
  • 05 اسفند 1402 - 19:17
تامین گاز، چالش اصلی کارخانه های فولاد کشور

مدیر ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه گفت: یکی از چالش‌های اصلی در فولاد مبارکه و سایر فولادسازی‌های کشور موضوع تأمین گاز است.

به گزارش عصر تحلیل به نقل از اکوانرژی، داریوش رشیدی، مدیر ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه در گفت و گویی به تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای این ناحیه پرداخت و در این خصوص گفت: ناحیه آهن‌سازی یکی از بزرگ‌ترین نواحی فولاد مبارکه اصفهان از ۴ واحد انباشت و برداشت، گندله‌سازی، آهک‌سازی و احیا مستقیم تشکیل شده است.

وی ادامه داد:  این ناحیه وظیفه تأمین به‌موقع و اقتصادی گندله، آهن اسفنجی و آهک و دولومیت خطوط تولید را بر عهده دارد؛ ضمن اینکه فولادسازی مشتری اصلی این ناحیه محسوب می‌شود.

رشیدی در ادامه پس از تشریح واحد های انباشت، گندله سازی و واحد احیا مستقیم به دستاوردهای ناحیه آهن سازی پرداخت و گفت: در ناحیه آهن‌سازی برای دست‌یابی به رکوردهای بالاتر، از ابتدای سال برنامه‌ریزی دقیقی انجام شده و خوشبختانه در سال جاری در واحدهای احیا به رکوردهای روزانه و ماهانه متعددی دست یافته‌ایم.

وی در ادامه عنوان کرد: امسال در واحد احیامستقیم شماره ۲ با تولید ۹,۸۱۰ تن آهن اسفنجی در روز و در احیامستقیم شماره ۱ نیز به رکورد روزانه ۱۷,۴۹۵ تن دست یافتیم. در پایان فروردین‌ماه هم رکورد ماهانه در احیا ۱ و ۲ مجموعاً به میزان ۷۹۵,۰۰۰ تن ثبت شد.

تامین گاز، یکی از مشکلات پیش روی ناحیه آهن سازی

مدیر ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه در بخش دیگر صحبت های خود با اشاره به محدودیت‌های گاز در سال جاری در این بخش گفت: یکی از چالش‌های اصلی در فولاد مبارکه و سایر فولادسازی‌های کشور موضوع تأمین گاز است.

وی در ادامه این بخش افزود: گاز در واحدهای احیامستقیم به‌عنوان ماده اولیه مصرف می‌شود و هراندازه که با محدودیت گاز مواجه باشیم، افت تولید خواهیم داشت. متأسفانه امسال نیز مانند سال‌های قبل، از ۶ آذر با این مشکل مواجه شدیم و تولید واحدهای احیا به ظرفیت حدود ۳۰ درصد کاهش یافت و از ظرفیت تولید ۲۵,۰۰۰ تن در روز به ۸,۰۰۰ تن رسیدیم و تا ۱۰ بهمن با همین ظرفیت تولید می‌کردیم.

رشیدی همچنین تصریح کرد: از ۱۰ بهمن با توجه به تشدید محدودیت‌ها کل گاز واحدهای احیا قطع شد و حدود ۱۰ روز در واحدهای احیا هیچ تولیدی نداشتیم. ظرفیت تولید در واحدهای احیامستقیم شماره ۱ و ۲ در مجموع ۸ میلیون تن است که متأسفانه به دلیل این محدودیت‌ها، در طول سال حدود ۱,۳۰۰,۰۰۰ تن از این ظرفیت بی‌استفاده مانده است؛ ضمن اینکه از نظر اقتصادی هم خسارت‌های زیادی به فولاد مبارکه تحمیل می‌شود. علاوه بر این در کوره‌های قوس الکتریکی نیز با کمبود شدید آهن اسفنجی مواجه می‌شویم.

دپوی آهن اسفنجی به صفر رسیده است

مدیر ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه با بیان اینکه هم اکنون دپوی آهن اسفنجی به صفر رسیده است، خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات ما با توجه به تجربیات سال‌های پیش این بود که بتوانیم ذخیره مناسبی از آهن اسفنجی در فصول گرم سال و قبل از محدودیت‌های گاز فراهم آوریم و بعداً از این ذخیره برای بخشی از مصرف فولادسازی استفاده کنیم. امسال با محوطه‌سازی‌های وسیع و برنامه‌ریزی‌های زیادی که انجام شد، توانستیم قبل از محدودیت‌های گاز ۷۰۰,۰۰۰ هزار تن آهن اسفنجی ذخیره کنیم که از ۱۰ آذر شروع به برداشت کردیم و الان دپوی آهن اسفنجی به صفر رسیده است.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه در واحدهای انباشت و برداشت با محدودیت‌های فضای ذخیره‌سازی مواجه بودیم، پروژه‌های توسعه‌ای خوبی در این واحدها تعریف شد که خوشبختانه در حال حاضر به مرحله تحویل موقت و بهره‌برداری رسیده‌اند. با تلاش همکاران توسعه، بعضی از دستگاه‌های انباشت و برداشت واحد شهید خرازی تحویل شده و برخی نیز در حال تست و آماده‌سازی است. خوشبختانه با دستگاه استاکری که در انباشت و برداشت شهید خرازی تحویل داده شد، توانستیم نزدیک به ۳۰۰,۰۰۰ تن گندله تولیدی واحد انباشت و برداشت شماره ۱ را به‌دلیل کمبود فضای کافی به واحد انباشت و برداشت شهید خرازی انتقال دهیم.

رشیدی با بیان اینکه توسعه واحد آهک‌سازی چقدر می‌تواند به ارتقا و تثبیت کیفیت آهک تولیدی در شرکت کمک کند، گفت: اقدامات توسعه‌ای در ناحیه آهن‌سازی در واحدهای مختلف به تعداد زیاد انجام شده است. سال ۱۴۰۰ در واحد آهک‌سازی هم‌زمان دو کوره متوقف و بخشی از نسوز تعویض شد و سیستم اتوماسیون آن که قدیمی بود به سیستمی به‌روز ارتقا یافت و این ارتقا می‌تواند در کنترل فرایند و بازخورد عملکرد تجهیزات و عملکرد مناسب اپراتورهای کنترل و کنترل پارامترهای کیفی نقش مهمی داشته باشد.

ایجاد توازن در ابتدای خط تولید

وی در بخش پایانی صحبتهای خود اذعان کرد: با توجه به انتظاراتی که از ناحیه آهن‌سازی وجود دارد و برنامه‌های تولیدی که برای آینده فولاد مبارکه تدوین شده است، ما هم در تلاشیم توازن را از ابتدای خط تولید فولاد مبارکه ایجاد کنیم و در همین راستا پروژه‌های توسعه‌ای و پروژه‌های افزایش ظرفیت زیادی تعریف شده است.

مدیر ناحیه آهن سازی فولاد مبارکه با اشاره به ۱۴ پروژه توسعه در دست اجرا افزود: امسال ۱۴ پروژه توسعه در دست اجرا داریم که از مهم‌ترین این پروژه‌ها می‌توان به پروژه افزایش ظرفیت تولید گندله خام گندله‌سازی با نصب ۴ دیسک نام برد.

وی همچنین تصریح کرد: برای کاهش مصرف آب، تغییر سیستم‌های خنک‌کننده کولینگ تاور به سیستم‌های خنک‌کننده هیبریدی را دستور کار داریم؛ پروژه‌ای که در کاهش مصرف آب نقش بسزایی دارد.

تکمیل ماشین‌های انباشت و برداشت و تحویل و راه‌اندازی آن‌ها، پروژه افزایش ظرفیت مدول F ، پروژه افزایش ظرفیت کاردامپر شماره ۱ از ۱۱۵ تن به ۱۵۰ تن و نوسازی کامل آن، آسیاب سوم واحد گندله‌سازی و تیکنر دوم واحد گندله‌سازی، سیستم‌های خنک‌کننده هیبریدی برای واحدهای احیا ۱ و ۲، افزایش ظرفیت مدول‌های A-E، افزایش ظرفیت مدول‌های A, B شهید خرازی و استفاده از روش هات‌شارژ در فولادسازی که می‌تواند در مصرف برق و کوره‌های ذوب نقش مؤثری داشته باشد از دیگر پروژه‌های تعریف‌شده ایی است که رشیدی در ادامه صحبتهای خود به آن اشاره کرد.

وی در پایان متذکر شد: در حوزه‌های محیط زیستی هم پروژه‌های زیادی وجود دارد که با توجه به ماهیت کار در ناحیه آهن‌سازی از اهمیت زیادی برخوردارند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=22489

    نوشته های مشابه

    28مهر
    افزایش ۱۰ درصدی شمش و ۸ درصدی محصولات فولادی
    گزارش تولید فولاد در نیمه نخست 99؛

    افزایش ۱۰ درصدی شمش و ۸ درصدی محصولات فولادی

    ثبت دیدگاه

    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.