• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024

سر تیتر اخبار

چه کسی مدیریت دولت را بعد از رئیسی در دست می گیرد؟ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی درگذشت شهادت‌گونه ابراهیم رئیسی و همراهانش تائید شد + جزئیات کسب رتبه نخست  ارزیابی عملکرد توسط اداره کل راهداری استان اصفهان مدیر عامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان مدیر منتخب در توسعه و توانمند سازی صنعت شد / هر شرکتی یادگیرنده سریع تری داشته باشد می تواند به وضعیت رقابت برتری دست یابد ارائه تسهیلات ویژه احیای بافت فرسوده شهرداری اصفهان / محرومیت زدایی از اهداف اصلی منطقه ۱۰ / در حال ساماندهی اتباع غیر مجاز با همکاری نهادهای مرتبط هستیم حضور یک هزار و ۷۵۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه نفت/ رشد ۱۵ درصدی مشارکت کنندگان نسبت به سال ۱۴۰۲ کلنگ‌زنی طرح توسعه‌ای نفت خام آفتاب / تولید روزانه بیش از دو میلیون بنزین یورو۵ توسط نفت آفتاب برای عفاف و حجاب چه کرده‌اید؟ فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی و اولین صادرکننده در زنجیره صنایع معدنی در سال ۱۴۰۲ برگزاری پنل انتقال تجربه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حال توسعه سامانه های هوشمند حمل و نقل هستیم/ انعقاد تفاهم نامه با ۲۰ کلان شهر کشور پتروشیمی ها وارد تولید بنزین از متانول می شوند حضور راهداری اصفهان با دستاوردهای نوین و هوشمند عامل انسانی، مهمترین شاخصه در تصادفات/ ۶ خطه شدن دو آزادراه در اصفهان عوارض شدید استامینوفن و مسکن های بدون تجویز پزشک جشن قهرمانی یوزهای زخمی در سرزمین ببرها / پیروزی ۴ بر ۱ فوتسال ایران برابر تایلند یک میلیون و ششصد هزار متقاضی در صف وام ودیعه مسکن طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد ۲ میلیون تومان قبض در انتظار مصرف کنندگان کولرگازی

2
توزیع ناعادلانه سود در زنجیره تولید فولاد، تقویت خام فروشی را به دنبال دارد

 در سال جهش تولید، انگیزه تولید کنندگان را از بین نبریم

  • کد خبر : 4323
  • 08 تیر 1399 - 19:50
 در سال جهش تولید، انگیزه تولید کنندگان را از بین نبریم
آیا می‌توان توجیهی برای افزایش ضریب قیمتی کنسانتره سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی یافت؟ در حال حاضر با همان ضرایب قبلی، روند سودآوری شرکت‌های معدنی قابل پیش‌بینی است و قطعا با افزایش ضرایب قیمتی تاثیر در سایر نهاده‌ها شرکت‌های فولادسازی، سودآوری شرکت‌های فولادی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ضمن ایجاد التهاب در قیمت محصولات نهایی، توسعه در بخش فولادسازی را مختل خواهد کرد.

صنعت فولاد، زنجیره‌ای است که از سنگ آهن آغاز می‌شود و به ورق فولادی ختم می‌شود. متوازن بودن این زنجیزه، سهم به سزایی در پایدار بودن این صنعت دارد.

در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که تولید کنندگان سنگ آهن بارها تقاضای افزایش غیرمنطقی کنسانتره، سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی را داشته‌اند و متاسفانه بخش‌هایی از وزارت صنعت نیز تمایل به همراهی با این خواست آنان را دارند.

در چند سال گذشته شاهد بودیم که علی‌رغم دستور مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی محصولات معدنی و علی‌رغم سیاست‌های کلی نظام، وزارت صمت اجازه صادرات سنگ آهن را به معادن کشور داده است. امری که از یک سو سودآوری بالای بخش معدن را موجب شد و از سوی دیگر کمبود گندله و کنسانتره برای فولادسازان را به همراه داشت به نحوی که ذخیره استراتژیک گندله بسیاری از فولادسازان به شدت کاهش یافت و تولید با تنگنا مواجه شد. این اتفاق یعنی سود در زنجیره تولید فولاد، عادلانه توزیع نمی‌شود.

اینک نیز در حالی شاهدیم که تولید کنندگان سنگ آهن با لابی گسترده خواهان افزایش قیمت کنسانتره، سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی هستند که نگاهی به صورت‌های مالی شرکت سنگ آهن گهر زمین نشان می‌دهد حاشیه سود این شرکت در چهار سال گذشته به میزان بیش ۵۰ درصد بوده است و حاشیه سود ۳۶ درصدی آنرا به ۵۴ درصد رسانده است، به نحوی که بازده حقوق صاحبان سهام آن در ۴ سال گذشته ۴ برابر شده است و این بازده از ۲۰ درصد در سال ۱۳۹۵ به ۷۶ درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

رشد فزاینده حاشیه سود شرکت‌های معدنی (به دلیل خام فروشی و افزایش قیمت) در حالی است که حاشیه سود فولادسازان نصف این مقدار بوده است. این اتفاق معنایی جز توزیع ناعادلانه سود در زنجیره تولید فولاد ندارد که نتیجه آن تقویت خام‌فروشی و تضعیف تولید است.

با مطالعه این ارقام آیا می‌توان توجیهی برای افزایش ضریب قیمتی کنسانتره سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی یافت؟ در حال حاضر با همان ضرایب قبلی، روند سودآوری شرکت‌های معدنی  قابل پیش‌بینی است و قطعا با افزایش ضرایب قیمتی تاثیر در سایر نهاده‌ها شرکت‌های فولادسازی، سودآوری شرکت‌های فولادی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ضمن ایجاد التهاب در قیمت محصولات نهایی، توسعه در بخش فولادسازی را مختل خواهد کرد./

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=4323
  • نویسنده : مرتضی بلوکی
  • منبع : خبرگزاری ایلنا

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.