به گزارش عصرتحلیل از اصفهان، علی کرباسی زاده در سلسله “رویدادهای گردشگری در عصر کرونا” اتاق بازرگانی اصفهان که به صورت وبینار برگزار شد، در ادامه افزود: واقعیت این است که این شرایط بخش های مختلف و زندگی مردم را متاثر کرد و در عین حال برای بخش هایی از اقتصاد هم فرصت شد تا منطبق با شرایط روز رشد کنند و به فعالیت خودشان ادامه دهند.
وی بیان کرد: عملا زیان اقتصاد گردشگری ما در شرایط کنونی به طور میانگین ۴۴ درصد بوده که این رقم در بخش های کشاورزی ۵ تا ۱۰ درصد، صنایع و معادن ۲٫۵ تا ۲۵ درصد، خدمات ۲۶ تا ۵۲ درصد و در حوزه گردشگری ۴۰ تا ۸۰ درصد در بهار امسال بوده است.
وی در ادامه با بیان این مساله که کرونا را باید فرصت یا تهدید تلقی کرد، گفت: دبیرکل سازمان ملل بحثی را که ارائه کرده، این است که در شرایط کنونی که گردشگری به کما رفته است، به احیا و تنفس مصنوعی نیاز دارد.
کرباسی زاده با مقایسه درآمد گردشگری بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ جهان گفت: در سال ۲۰۱۹، شیوع ویروس کرونا حدود ۵۰۰ میلیارد دلار خسارت به اقتصاد گردشگری وارد کرد و در سال ۲۰۲۰ بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افت گردشگری داشتیم.
وی در ادامه چالش ها و فرصت های گردشگری ایران در عصر کرونا را بحران اقتصادی جهانی و کوچک شدن اقتصاد گردشگری،تحریم های قدیمی و بین المللی، تبلیغات منفی و سیاه نمایی ایران در رسانه های بین المللی،ضعف روابط عمومی و تبلیغات گردشگری کشور، تولید محتوا، زیرساخت های مارکتینگ سنتی و مجازی و ضعف محصولات گردشگری و وقایع سال ۹۸ از جمله شهادت سردار قاسم سلیمانی دانست.
رئیس شورای هماهنگی توسعه پایدار و مشاورعالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان افزود: در عین حال، فرصت ها و ظرفیت های عصر کرونا افت گردشگری سنتی در سطح بین الملل،دورکاری بخش عمده ای از تشکل ها و اوقات فراغت بیشتر آنها وفرهنگ گردشگری نیابتی و مجازی زمینه جذب گردشگران را فراهم کرد وظرفیت خالی هتل ها، امکان تعامل همه جانبه را در بخش های مختلف مهیا ساخت.
انتهای پیام/