• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024

سر تیتر اخبار

عوارض شدید استامینوفن و مسکن های بدون تجویز پزشک جشن قهرمانی یوزهای زخمی در سرزمین ببرها / پیروزی ۴ بر ۱ فوتسال ایران برابر تایلند یک میلیون و ششصد هزار متقاضی در صف وام ودیعه مسکن طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد ۲ میلیون تومان قبض در انتظار مصرف کنندگان کولرگازی تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو در توزیع بنزین مشکلی وجود ندارد / توزیع بنزین کشور طبق روال عادی ادامه دارد حضور بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران پلیس، مجری قانون یا متولی فرهنگ؟ / کم کاری نهادهای فرهنگی بر دوش پلیس المیادین:اسرائیل از شلیک موشک هایپرسونیک از سوی ایران خبرداد ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد

8
ناگفته های ظریف از پشت پرده سیاست:

روایت پرونده جیسون رضاییان/ گفتمFATF امضا شود

  • کد خبر : 6470
  • 14 مهر 1399 - 19:51
روایت پرونده جیسون رضاییان/ گفتمFATF امضا شود
ظریف گفت: همچنان امیدوارم پیوستن به دو کنوانسیون باقی مانده در FATF هم هرچه سریع‌تر تکلیفش معلوم شود تا کشور در این شرایط سخت تحریمی بتواند در اسرع وقت با اجرایی‌کردن قرارداد ۲۵ ساله با چین و سایر طرف‌هایی که موظفند در چارچوب FATF با ما کار کنند، گام‌های بزرگ‌تری را بردارد.

به گزارش عصر تحلیل،محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با روزنامه کار و کارگر به کارشکنی‌های سیاسی که در مسیر اقدامات این وزارتخانه غیرسیاسی و متمرکز بر منافع ملی انجام می‌شود پرداخت و در اشاره به یکی از خود تحریمی‌های مبتنی بر منافع جناحی گفت: «استیضاح و حتی سؤال قوه قضائیه را به جان خریدم و گفتم FATF باید امضا و تصویب شود و نباید منافع اقتصادی برخی که منفعت می‌برند از خودتحریمی کشورمان بر منافع ملت مظلوم ایران ارجحیت پیدا کند.»

او با بیان اینکه بر خلاف برخی دروغ‌ها و سمپاشی‌ها FATF فقط مختص به کشورهای غربی نیست، افزود: «همچنان امیدوارم پیوستن به دو کنوانسیون باقی مانده در FATF هم هرچه سریع‌تر تکلیفش معلوم شود تا کشور در این شرایط سخت تحریمی بتواند در اسرع وقت با اجرایی‌کردن قرارداد ۲۵ ساله با چین و سایر طرف‌هایی که موظفند در چارچوب FATF با ما کار کنند، گام‌های بزرگ‌تری را بردارد.»

محمدجواد ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگار پیرامون نقش مخالفان دولت در مشکلات به‌وجود آمده در عرصه سیاست خارجی و به‌وجود آمدن جو ناامیدی در داخل کشور، گفت: من باور دارم که در درون کشور احزاب و جناح‌های مختلف باید نظرات خود را با شجاعت اعلام کنند ولی متأسفانه برخی اوقات عده‌ای منافع جناحی و حزبی خود را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند و اینجاست که بعضاً برای سیاست خارجی مشکلاتی رقم می‌خورد.

او در ادامه با بیان این جمله که «قبل از اینکه آقای دکتر روحانی کاندیدای ریاست جمهوری سال ۹۲ شود گفته بودم که هرکس در ایران پرونده هسته‌ای را حل کند، قربانی خواهد شد و نه قهرمان»، به بیان دلایل خودش برای امتناع از ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و گفت: «من تجربه‌ای در عرصه مدیریت سیاستگذاری‌های کلان یک دولت ندارم ولی در مورد وزارت خارجه هیچگاه نگفتم که تخصص ندارم… من این کار را بلد بودم. درسش را خواندم و به مدت ۳۵ سال در بالاترین سطوح وزارت خارجه از مقام سفیر گرفته تا معاونت وزیر طی کردم… ولی برخی از محافل اجازه ندادند همین کار را هم درست انجام دهم.»

ظریف در بیان چرایی این حجم از کارشکنی‌ها گفت: «امروز شما فقط باید ذهن تئوری توطئه داشته باشید تا تقارن برخی اقدامات آقایان در ایران مقارن با تلاش امریکا برای جلوگیری از برداشته‌شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد را درک کنید! خب چرا؟ فقط به خاطر اینکه ظریف کاندیدای ریاست جمهوری نشود؟ خیالتان راحت باشد، نمی‌شوم. بگذارید کارم را انجام دهم. وظیفه من این است که در برابر عظمت این ملت از خودم بگذرم تا از ایران عبور نکنم.»

وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره همزمانی آزادی بعضی زندانیان دو تابعیتی با بازگشت پول‌های بلوکه شده ایران در امریکا و دیگر کشورها و اینکه برخی رسانه‌ها این همزمانی را گروگانگیری تعبیر می‌کنند، توضیح داد: «موضوع آزادی جیسون رضائیان و آزادشدن پول‌های ما دو پرونده جداگانه بود در کنار مذاکرات ماه‌های آخر برای اجرای برجام ولی به عنوان سه پرونده مستقل پیگیری شد و همزمان به نتیجه رسید.»

او با تأکید بر اینکه وزارت خارجه در قوه قضائیه شأنیت ندارد و نمی‌تواند درباره متهمی که زندانی و ایرانی‌الاصل است نظر بدهد، افزود: «قوه قضائیه در این خصوص کاملاً مستقل عمل می‌کند. ولی وقتی صحبت از مبادله زندانیان می‌شود آن وقت بنده در شأن اجرای این سیاست قرار می‌گیرم. در مورد پرونده مربوط به آقای جیسون رضائیان، ایران هم چندین زندانی خود در امریکا را آزاد کرد و اینجا بود که وزارت امور خارجه شأنیت لازم را برای پیشبرد کار تا به سرانجام رسیدن پیدا کرد. لذا من به قوه قضائیه اعلام کردم که در برابر آزادی آقای رضائیان و چند نفر دیگر، این تعداد زندانی خودمان را از امریکا آزاد می‌کنم و مسأله در شورای عالی امنیت ملی به جریان افتاد.»

ظریف با اشاره به نام سریالی که بخشی از سناریو ‌اش بر مبنای تئوری تبادل زندانیان در مقابل دریافت پول نوشته شده بود و در عین حال داستان سرایی‌های بسیاری درباره مذاکرات برجام و مذاکره‌کنندگان انجام داده بود، تصریح کرد: «آنچه که شما در سریال گاندو دیدید یک دروغ تمام‌عیار بود.»

وزیر امور خارجه با یادآوری اینکه «در حال حاضر وزارت خارجه ایران و وزارت خارجه انگلستان یک مذاکره جدی و شبانه‌روزی درباره استرداد دارایی‌های ملت ایران آن هم در این شرایط سخت تحریمی و بیماری کرونا با یکدیگر دارند و یک مذاکره هم درباره تبادل زندانیان طرفین در دو کشور. پس هیچ‌کس نمی‌تواند این دو مذاکره جداگانه را با هم خلط کند»، افزود: «آنها پول ملت مظلوم ایران را چهل سال است که پرداخت نکرده‌اند پس برای بازپرداختش هم حق تعیین شرط و شروط ندارند.»

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=6470

    ثبت دیدگاه

    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.