• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

سر تیتر اخبار

برگزاری پنل انتقال تجربه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حال توسعه سامانه های هوشمند حمل و نقل هستیم/ انعقاد تفاهم نامه با ۲۰ کلان شهر کشور پتروشیمی ها وارد تولید بنزین از متانول می شوند حضور راهداری اصفهان با دستاوردهای نوین و هوشمند عامل انسانی، مهمترین شاخصه در تصادفات/ ۶ خطه شدن دو آزادراه در اصفهان عوارض شدید استامینوفن و مسکن های بدون تجویز پزشک جشن قهرمانی یوزهای زخمی در سرزمین ببرها / پیروزی ۴ بر ۱ فوتسال ایران برابر تایلند یک میلیون و ششصد هزار متقاضی در صف وام ودیعه مسکن طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد ۲ میلیون تومان قبض در انتظار مصرف کنندگان کولرگازی تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو

7
مدیر عامل نیروگاه ری گفت:

سرمایه گذاری، رکن اصلی اصلاح الگوی مصرف

  • کد خبر : 19814
  • 02 آبان 1401 - 17:02
سرمایه گذاری، رکن اصلی اصلاح الگوی مصرف
مدیر عامل نیروگاه ری گفت: اصلاح الگوي مصرف و سرمایه گذاری در امور زیربنایی صنعت برق مانند دو بال برای پرواز یک پرنده است.

به گزارش عصر تحلیل به نقل از اکوانرژی، « مساله الگوی مصرف نیاز به سرمایه گذاری دارد و دارای ابعاد و زوایای گوناگون بوده که شامل موضوعات مختلفی است.» این موضوعی بود که حمید بادرستانی، مدیر عامل نیروگاه ری در یادداشتی به آن اشاره کرد و التزام بررسی اصلاح الگوی مصرف را از ارکان اصلی نامید. بادرستانی در ادامه این یادداشت آورده است:

« شناسایی ابعاد مساله اصلاح الگوی مصرف مستلزم مطالعه و بررسی کافی و همکاری متقابل مردم و مسئولین است. به عنوان مثال در زمینه برق، درصد قابل توجهی از برق مصرفی کشور قبل از مصرف در شبکه غیراستاندارد و نامناسب توزیع به هدر می‌رود، که این مساله نشان دهنده اهمیت سرمایه گذاری قبل از اصلاح الگوی مصرف است. نکته قابل تأمل این است که برای تحقق این هدف گرانبها و ارزشمند یعنی صرفه جویی در مصرف منابع انرژی، این امکان وجود ندارد که تنها به طرح مسائل شعاری و یا اقدامات کوتاه مدت و حاشیه ای بسنده کرد و از پرداختن به ریشه ها غفلت کنیم. »

ضرورت فرهنگ سازی و تعامل متقابل بین مردم و مسئولین

«علاوه بر مسایل اشاره شده بایستی فرهنگ سازی و تعامل متقابل بین مردم و مسئولین از الزامات ضروری به شمار می رود. طبیعتا رسانه ها و نهادهای اجتماعی و بخصوص آموزشی نیز در این زمینه از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردارند. بنابراین اصلاح الگوی مصرف، کار فرهنگی دراز مدتی است که همزمان، به سرمایه گذاری در ابعاد مختلف صنعت برق نیاز دارد و برای این منظور باید راهبردهای مشخص و روشنی را تعریف و الگوهای مناسبی را طراحی کرد.»

نیروگاه های سیکل ترکیبی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی
اشاره به ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبی از دیگر صحبتهای بود که بادرستانی در ادامه یادداشت خود آورده و و در ادامه می گوید:« تبدیل نیروگاه‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی از طریق احداث بخش بخار یکی از کارآمدترین روش‌های بهبود و افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور بدون مصرف سوخت اضافی است. در دهه­های اخیر توسعه اقتصادی برخی کشورهای جهان به سوختهای فسیلی پایان پذیر بستگی داشته است، اما تا قبل از نزدیک شدن به شرایط بحران نفتی، ضرورتی برای تفکر بلند مدت و ارائه طرح­هایی برای توجه به مسئله انرژی، احساس نشده بود.»

تغییر سیاستهای مصرف انرژی با نگاه بر بحران نفتی و تغییرات جوی

« بحران نفتی و همچنین تغییرات نامطلوب آب و هوایی، گرمایش جهانی زمین و همچنین نابودی لایه­ی اوزن ناشی از وقوع پدیدهی گلخـانهای، فشار را برای تغییر سیاستهای مصرف انرژی در کشـورها زیاد کرد. همچنین از طرف دیگر دورنمای پایان ذخایر انرژی های فسیلی، افزایش قیـمت آن و سخت­تر شدن مقررات انتشار محیطـی گازها، دلیل دیگـری برای تحقق استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر مانند انرژی موجود در گازهای اتلافی خروجی از موتورهای احتراق داخلی و یا گازهای اتلافی خروجی از توربین گازی را فراهم کرده است.

امروزه با توجه به زیرساخت های موجود و تعدد توربین های گازی در کشور، استفاده از منابع انرژی مانند گازهای اتلافی به عنوان محرک سیستم های تبدیل انرژی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. با آنکه هزینه‌های احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و زمان احداث آن در مقایسه با نیروگاه‌های سیکل ساده گازی بالا به نظر می‌آید، اما با نگاه به آینده، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به لحاظ راندمان و ضریب بهره‌برداری بالاتر، توان تولید بیشتر و آلایندگی کمتر، از نظر اقتصادی و مهمتر از آن از نظر زیست‌ محیطی بسیار به ‌صرفه‌تر هستند. از منظر اقتصادی، اجرای طرح‌های بهبود راندمان نیروگاه‌ها، یک مزیت مهم دیگر هم دارد: بومی شدن صنعت برق ایران. امروز شاهد هستیم که ایران جزو کشورهای پیشروی جهان در ساخت نیروگاه است و این خودکفایی در صنعت نیروگاهی، با اعتماد به توان داخلی و تکیه بر ظرفیت های داخلی بدست آمده است.
از آنجا که ساخت و نصب تاسیسات و تجهیزات اصلی و جانبی واحدهای بخار، به طور کامل در داخل تأمین و انجام می‌شود، اجرای این طرح‌ها می‌تواند باعث ایجاد رونق اقتصادی برای شرکت‌های حوزه برق به خصوص شرکت های دانش بنیان و در نهایت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شود.»

تولید انرژی در متنوع ترین نیروگاه گازی کشور

حمید بادرستانی بخش دیگر یادداشت خود را به تاریخچه متنوع ترین نیروگاه گازی کشور و توانمندی های این نیروگاه ری اختصاص داد و در ادامه می آورد: « در سال ۱۳۵۵ نصب ۴۴ واحد توربین گازی با ظرفیت اسمی ۱۳۷۱ مگاوات در دو تیپ جنرال الکتریک (GE) و وستینگهاوس (WH) شامل ۶ واحد ۳۲ مگاواتی آسک، ۱۸ واحد ۲۵ مگاواتی هیتاچی، ۱۰ واحد ۲۵ مگاواتی آاگ، ۷ واحد ۳۲ مگاواتی فیات و ۳ واحد ۸۵ مگاواتی میتسوبیشی شروع و در پایان سال ۱۳۵۶ نصب آنها به پایان رسید.

بین سالهای ۱۳۶۰تا ۱۳۸۸ تعداد ۱۶ واحد شامل ۱۰ واحد آاگ و ۶ واحد هیتاچی بنا به ضرورت هایی به شهرهای دیگر انتقال یافت. همچنین یک واحد هیتاچی به دلیل حادثه از مدار خارج گردید. از سال ۱۳۹۶ تا کنون نیز تعداد ۶ واحد فیات به دلیل فرسودگی از رده خارج گردید و در حال حاضر ۲۱ واحد توربین گازی با ظرفیت اسمی ۷۵۴ مگاوات در حال بهره برداری است.

با توجه به تنوع و تعداد توربین های نصب شده، این نیروگاه یکی از متنوع ترین نیروگاه های گازی جهان می باشد و تولید بخشی از برق شبکه سراسری کشور را بر عهده دارد.»

گاز و گازوئیل، سوخت نیرگاه ری

«سوخت مصرفی این نیروگاه گاز و گازوئیل است.گاز نیروگاه ری از طریق خطوط لوله گاز سراسری شرکت گاز تامین می گردد. گازوئیل از طریق لوله ارتباطی با پالایشگاه تهران در هفت مخزن ذخیره می شود و کلیه واحدها قابلیت تولید برق با هر دو نوع سوخت را دارا هستند.

در بحث سوخت نیروگاه و آلایندگی های زیست محیطی می توان گفت نیروگاه ری یک نیروگاه گازسوز است و به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نمی کند، بطوری که واحدهای این نیروگاه اصلا قابلیت استفاده از این نوع سوخت را ندارند و این مسئله بطور کل امکانپذیر نیست و فقط در شرایط ضرورت و در صورت عدم امکان استفاده از سوخت گاز بدلیل افت فشار شبکه انتقال گاز و با دستور شبکه برای جبران خاموشی های احتمالی از سوخت مایع گازوئیل استفاده خواهد شد.»

در ارائه خدمات مهندسی پیشرو هستیم

خدمات مهندسی بهره برداری و تعمیرات وجه تمایزی است که حمید بادرستانی در خصوص نیروگاه ری به آن اشاره کرد و در ادامه این بخش یادداشت خود آورد:« شرکت مدیریت تولید برق ری یکی از شرکتهای برجسته و پیشرو در زمینه ی ارائه ی خدمات مهندسی، بهره برداری، تعمیرات و نگهداری انواع توربین های گازی است. ساختار این شرکت با توجه به تعداد، تنوع و عمر بالای توربین های تحت بهره برداری در سالیان متمادی شکل گرفته، که از آن به عنوان دانشگاه توربین گاز در صنعت یاد می شود. این شرکت با بهره مندی از دانش، تجربه و تخصص بالای پرسنل خود و همچنین امکانات، تجهیزات و دستگاه های مخصوص کارگاهی و آزمایشگاهی توانسته است، طی حدود چهل سال از زمان نصب این نیروگاه، فعالیت های مربوط به بهره برداری، تعمیرات و نگهداری روزانه ی بیش از ۴۰ واحد توربین گاز در پنج تایپ متفاوت را اجرا و همچنین بیش از ۱۱۰۰ فقره تعمیرات دوره ای شامل تعمیرات اساسی، بازدید قسمت های داغ و بازدید اتاق های احتراق را نیز انجام دهد که در نوع خود در داخل کشور و حتی در بین تمامی کشورهای دنیا بی نظیر است. یکی دیگر از تجربیات ارزشمند این شرکت، اجرای پروژه ی دمونتاژ، انتقال و نصب بیش از ده دستگاه  توربین های گاز می باشد. خدمات و توانمندیهای این مجموعه در قالب اجرا، مشاوره و نظارت در سه بخش مکانیک، الکتریک و ابزار دقیق ارائه می شود.

یکی از بزرگترین افتخارات نیروگاه ری در سالهای اخیر با وجود تحریم های ظالمانه توجه ویژه و اهتمام به ساخت داخل قطعات نیروگاهی مخصوصاً قطعات داغ توربین بوده است، و این مهم در سایه حمایت از تولید داخلی و اتکا به متخصصین توانمند در نیروگاه ری محقق شده است. ساخت بیش از ۱۴۰ نوع تجهیز مکانیکی، ابزار دقیق و الکترونیکی که در مجموع شامل حدود ۵۰ هزار قطعه نیروگاهی، صرفه جویی بیش از ۵۰ درصدی برای این نیروگاه در این زمینه را رقم زده است. قطعات ساخته شده در داخل قابل رقابت با نمونه های خارجی و در برخی موارد با کیفیت بالاتر از نمونه خارجی می باشند. بومی سازی تکنولوژی ساخت این قطعات برگ زرینی از افتخارات صنعت برق به ویژه شرکت مدیریت تولید برق ری به شمار می رود.»

خودکفایی در تأمین قطعات یدکی واحدها

«از دیگر فعالیت های قابل ذکر این نیروگاه تأمین قطعات یدکی واحدها در تعمیرات برنامه ریزی شده است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پایداری واحدها در پیک مصرف منوط به انجام تعمیرات و بازدیدهای پیشگیرانه است. از آنجایی که عمر اکثر تجهیزات بالا بوده و بازدهی تولید واحد ها را تحت تأثیر قرار می دهد، در صورت عدم انجام تعمیرات پیش بینی شده ممکن است شاهد خارج شدن واحدها از مدار بوده و یا تولید مورد انتظار صورت نگیرد. نیروگاه ری به منظور تأمین قطعات یدکی واحد ها در تعمیرات برنامه ریزی شده، اقدام به بازسازی قطعات داغ توربین ها شامل: پره های ثابت و متحرک توربین، قطعات محفظه احتراق و انواع یاتاقان می کند که این کار با نظارت متخصصین توانمند نیروگاه ری توسط شرکت های داخلی صورت می گیرد.

با این کار ضمن صرفه جویی قابل ملاحظه انجام شده افزایش دانش فنی در این حوزه را شاهد خواهیم بود. بازسازی قطعات داغ نیروگاه ری و دانش فنی نظارت بر آن بطور صد در صد بومی سازی شده و نیروگاه ری ضمن تولید برق پایدار و مطمئن، با افتخار توانسته است نقش خود را در ارتقاء دانش فنی و بومی سازی بازسازی قطعات نشان دهد.»

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=19814

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.