• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

سر تیتر اخبار

برگزاری پنل انتقال تجربه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حال توسعه سامانه های هوشمند حمل و نقل هستیم/ انعقاد تفاهم نامه با ۲۰ کلان شهر کشور پتروشیمی ها وارد تولید بنزین از متانول می شوند حضور راهداری اصفهان با دستاوردهای نوین و هوشمند عامل انسانی، مهمترین شاخصه در تصادفات/ ۶ خطه شدن دو آزادراه در اصفهان عوارض شدید استامینوفن و مسکن های بدون تجویز پزشک جشن قهرمانی یوزهای زخمی در سرزمین ببرها / پیروزی ۴ بر ۱ فوتسال ایران برابر تایلند یک میلیون و ششصد هزار متقاضی در صف وام ودیعه مسکن طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد ۲ میلیون تومان قبض در انتظار مصرف کنندگان کولرگازی تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو

11

مدیریت مصرف برای کاهش بحران آب

  • کد خبر : 19949
  • 14 آبان 1401 - 18:14
مدیریت مصرف برای کاهش بحران آب
تغییرات اقلیمی در پهنه کره زمین این روزها بر وخامت بحران کم آبی می افزاید و باعث شده تا قسمت اعظمی از کره زمین بخصوص در بخش آسیایی مرکزی خشکسالی های متعددی را شاهد باشد تا جاییکه مردم این مناطق را با بحران های متعددی درگیر کند.

اکوانرژی در یادداشتی آورده است:  تغییرات اقلیمی در پهنه کره زمین این روزها بر وخامت بحران کم آبی می افزاید و باعث شده تا قسمت اعظمی از کره زمین بخصوص در بخش آسیایی مرکزی خشکسالی های متعددی را شاهد باشد تا جاییکه مردم این مناطق را با بحران های متعددی درگیر کند.

طبق اعلام نظر کارشناسان با گرم تر شدن زمین مناطق معتدل سیر صعودی تری در مسیر خشکسالی را در طی سالهای آینده طی می کنند بطوریکه اگر مصرف آب در این منطق مدیریت نشود بحران های جبران ناپذیر زیست محیطی را در این محدوده ها شاهد هستیم.

افزایش حدود ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد دمای جهانی تا پایان قرن میلادی و دوره‌های گرمای شدید در مقایسه با پیش از صنعتی شدن از نتایجی است که سایت آروور (Arover) از هیات بین‌دولتی تغییر اقلیم (IPCC) آن را گزارش کرده و باور دارد این افزایش دما رشد فزاینده در سالهای آتی به دنبال دارد.

کم آبی و بحران خشکسالی مساله تازه ایی برای کشور ما نیست و گویا نظرهای کارشناسی برای گرمای هوا تنها به بحران و تشدید آن در طی سالهای آینده منجر نمی شود بلکه طبق نظر برخی دیگر از کارشناسان و محققان خشکسالی ها به صورت دوره ایی در کره زمین اتفاق می افتد و در آینده دوباره شاهد پدیده بارشهای مکرر و منظم در روی این مناطق خواهیم بود.  البته این نظریه ها یعنی دوره ایی بودن خشکسالی هنوز قطعیت پیدا نکرده است تا جاییکه آب شدن یخچالهای قطبی هر روز این نظریه را کمرنگ تر می کند.

با همه این تفاسیر نمی توان از مدیریت مصرف آب جهت استفاده بهینه آن غافل ماند و باید توجه داشت که استفاده منطقی و صحیح از آب می تواند از بروز بحران های احتمالی جلوگیری کند.

تغییر در نگرش های استفاده از آب بخصوص در بخش خانگی همچنین بخشهای کشاورزی و صنعتی می تواند بر کاهش معضلات خشکسالی موثر باشد.

از مهمترین راهکارهای کاهش مصرف آب را می توان آموزش همگانی و تغییر سیاستگذاری مصرف نام برد. با تغییر سیاستگذاری های کنونی می توان امیدوار بود تا از بحران های شدیدتر احتمالی جلوگیری کرد. «عدم ساخت و ساز و توسعه صنایع آب بر ، تغییر الگوی کشت، عدم مصرف آب شرب برای کشاورزی، اصلاح الگوی مصرف کشت و زارعت، عدم مصرف آب شرب برای استفاده های شهری و …» از جمله راهکارهای فائق آمدن برای مشکلات کنونی است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=19949
  • نویسنده : داوود شیخ جبلی

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.