• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024

سر تیتر اخبار

برگزاری پنل انتقال تجربه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حال توسعه سامانه های هوشمند حمل و نقل هستیم/ انعقاد تفاهم نامه با ۲۰ کلان شهر کشور پتروشیمی ها وارد تولید بنزین از متانول می شوند حضور راهداری اصفهان با دستاوردهای نوین و هوشمند عامل انسانی، مهمترین شاخصه در تصادفات/ ۶ خطه شدن دو آزادراه در اصفهان عوارض شدید استامینوفن و مسکن های بدون تجویز پزشک جشن قهرمانی یوزهای زخمی در سرزمین ببرها / پیروزی ۴ بر ۱ فوتسال ایران برابر تایلند یک میلیون و ششصد هزار متقاضی در صف وام ودیعه مسکن طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد ۲ میلیون تومان قبض در انتظار مصرف کنندگان کولرگازی تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو

2

هشتادمین سالگرد ورود کودکان پناهجوی لهستانی به اصفهان /کودکان اصفهانی جهانی مملو از صلح و عاری از جنگ را نقاشی کردند

  • کد خبر : 17802
  • 16 اسفند 1400 - 22:21
هشتادمین سالگرد ورود کودکان پناهجوی لهستانی به اصفهان /کودکان اصفهانی جهانی مملو از صلح  و عاری از جنگ را نقاشی کردند
در روزگاری که آتش جنگ‌ هر بار در گوشه‌ای از جهان زبانه می‌کشد، کودکان اصفهانی برای گرامیداشت هشتادمین سالگرد ورود کودکان پناهجوی لهستانی ، بانقاشی‌های خود صلح‌دوستی و مهمان‌نوازی مردمان این شهر را به دنیا یادآوری کردند.

به گزارش عصر تحلیل از اصفهان ،هشتاد سال از روزی که خاک اصفهان میزبان پناهجویان لهستانی رانده شده از وطن در خلال جنگ جهانی دوم شد، می‌گذرد. کودکان و زنانی که پس از یورش ماشین جنگ آلمان نازی و شوروی به کشورشان جانشان را برداشتند و راهی را در پیش گرفتند که در نهایت برای تعدادی از آنها به اصفهان ختم شد. ایران و اصفهان برای این پناهنده‌های بی‌پناه مانند آغوش مادری مهربان، گرم بود و به استناد آنچه در روایت‌های تاریخی آمده مردم اصفهان چیزی از مهمان‌نوازی برای هم‌نوعان لهستانی خود کم نگذاشتند تا اصفهان در کنار تمام لقب‌های تاریخی‌اش، «شهر بچه‌های لهستان» هم نام بگیرد.
حالا در واپسین ماه سال ۱۴۰۰ خورشیدی میدان جلفای اصفهان که روزی یکی از مکان‌های حضور پناهندگان لهستانی بود میزبان کارگاه نقاشی «کودکان، صلح و مهمان‌نوازی» شد که برای گرامیداشت هشتادمین سالگرد ورود کودکان پناهجوی لهستانی به اصفهان و از سوی دبیرخانه مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان (پوپک) برگزار شد.
نیمکت‌های دور تا دور میدان جلفا کم‌کم با حضور کودکان عاشق نقاشی پر می‌شود. پسران و دختران خردسال دست در دست والدین گوش به زنگ مربیان خود هستند تا با آغاز کارگاه نقاشی، آنچه از حضور کودکان لهستانی در اصفهان شنیده‌اند و آرزوهای خود برای جهانی مملو از صلح و دوستی و عاری از جنگ و خشونت را با زبان رنگ روی لوح سپید کاغذ بیاورند. پس کم‌کم جعبه‌های مدادرنگی، آبرنگ، پاستل و ماژیک را برمی‌دارند و پشت سه‌پایه‌های نقاشی مشغول خیال‌پردازی می‌شوند تا با «رنگ» بر «جنگ» خط قرمز بکشند.
تسنیم شهابی ۸ ساله یکی از کودکان شرکت‌کننده در کارگاه نقاشی «کودکان، صلح و مهمان‌نوازی» بود که روی بوم، تصویر دو کودک جنگ‌زده اروپایی را کشیده که به ایران پناه آورده و دو ایرانی در حال پذیرایی از آنها هستند.
پارمین میراسدی هم درباره نقاشی که کشیده این طور توضیح می‌دهد: «نزدیک عید نوروز است و بچه‌ها از کشورهای مختلف دنیا با هم صلح کرده‌اند تا قبل از عید هیچ جنگی در دنیا وجود نداشته باشد.»
این کودک ۱۰ ساله می‌گوید اگر روزی دوباره کودکان پناهجو از یک کشور خارجی به ایران پناه بیاورند، باید دوباره به آنها سرپناه بدهیم و با این کودکان مهربان رفتار کنیم چون جایی برای ماندن ندارند و زبان ما را هم متوجه نمی‌شوند.
امیرعلی نوروزی ۷ ساله هم روی بوم تصویر چند ساختمان بلند را کشیده که کودکان با شادی از سرسره‌های بالای ساختمان‌ها سُر می‌خورند تا به زمین بازی برسند. امیرعلی که در نقاشی خیال‌پردازی جالبی داشته، با خنده می‌گوید دوست دارد در واقعیت هم می‌توانسته همراه بچه‌های دیگر همین‌طور با سرسره در شهر جابه‌جا شود.
نقاشی کودکان اصفهانی سفیر صلح می‌شود

مسئول خانه کودک سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری کارگاه نقاشی «کودکان، صلح و مهمان‌نوازی» به‌عنوان برنامه جنبی مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان (پوپک)، اظهار داشت: این رویداد به‌عنوان برنامه‌ای مشترک با همکاری سفارت لهستان در ایران و سفارت ایران در لهستان برگزار شد.
زهرا کاظمی افزود: حدود ۴۰ کودک ۸ تا ۱۲ ساله در این رویداد ثبت‌نام کرده و تصویر ذهنی خود از صلح و مهمان‌نوازی در فرهنگ دیرینه کشورمان را به تصویر کشیدند که قرار است با کمک سفارت لهستان در ایران، به‌عنوان سفیر صلح در لهستان به نمایش در‌آید تا ثابت شود کودکان سراسر جهان نیاز به صلح و آرامش دارند و هرگونه جنگی، چه در خاورمیانه و چه در هر جای جهان، از دید کودکان مردود است.
وی درباره مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان نیز گفت: کودکان و نوجوانان ۴ تا ۱۸ ساله از اول تا سی‌ام بهمن ماه فرصت داشتند آثار خود با موضوع «شهر من، شهر زندگی» را به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند و تصور ذهنی خود از شهری که در آن زندگی می‌کنند و شهری که از زندگی در آن لذت می‌برندرا به تصویر بکشند.
آزاده کریمی، سرپرست کانون نقاشان کودکان اصفهان نیز درباره برگزاری کارگاه نقاشی «کودکان، صلح و مهمان‌نوازی» گفت: کودکان در این کارگاه برداشت آزاد از مفهوم صلح، مهمان‌نوازی و همچنین مفهوم «دیگری» که ممکن است در موقعیت مناسبی نباشد را در نقاشی‌های خود به تصویر کشیدند و این نقاشی‌ها در فرآیند اشتراک‌گذاری احساس و فکر کودکان اصفهانی، برای کودکان لهستانی ارسال می‌شود تا باز هم دلیلی برای نزدیکی و دوستی میان کودکان دو کشور باشد.
وی افزود: کودکان در برداشت از موضوع کارگاه، طراحی و استفاده از تکنیک‌های نقاشی آزاد بوده‌‌اند و تنها سایز نقاشی‌ها یکسان است. ابتدا درباره جوانب و تاریخچه موضوع نقاشی به صورت تصویری و توصیفی با کودکان صحبت کردیم و سپس آنها را برای نقاشی آزاد گذاشتیم و بدون جهت‌دهی مستقیم، اجازه دادیم برداشت آزاد خود از موضوع را نقاشی کنند.

انتهای پیام /

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=17802
  • منبع : سازمان فرهنگی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.