• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024

سر تیتر اخبار

مدیر عامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان مدیر منتخب در توسعه و توانمند سازی صنعت شد / هر شرکتی یادگیرنده سریع تری داشته باشد می تواند به وضعیت رقابت برتری دست یابد ارائه تسهیلات ویژه احیای بافت فرسوده شهرداری اصفهان / محرومیت زدایی از اهداف اصلی منطقه ۱۰ / در حال ساماندهی اتباع غیر مجاز با همکاری نهادهای مرتبط هستیم حضور یک هزار و ۷۵۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه نفت/ رشد ۱۵ درصدی مشارکت کنندگان نسبت به سال ۱۴۰۲ کلنگ‌زنی طرح توسعه‌ای نفت خام آفتاب / تولید روزانه بیش از دو میلیون بنزین یورو۵ توسط نفت آفتاب برای عفاف و حجاب چه کرده‌اید؟ فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی و اولین صادرکننده در زنجیره صنایع معدنی در سال ۱۴۰۲ برگزاری پنل انتقال تجربه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حال توسعه سامانه های هوشمند حمل و نقل هستیم/ انعقاد تفاهم نامه با ۲۰ کلان شهر کشور پتروشیمی ها وارد تولید بنزین از متانول می شوند حضور راهداری اصفهان با دستاوردهای نوین و هوشمند عامل انسانی، مهمترین شاخصه در تصادفات/ ۶ خطه شدن دو آزادراه در اصفهان عوارض شدید استامینوفن و مسکن های بدون تجویز پزشک جشن قهرمانی یوزهای زخمی در سرزمین ببرها / پیروزی ۴ بر ۱ فوتسال ایران برابر تایلند یک میلیون و ششصد هزار متقاضی در صف وام ودیعه مسکن طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد ۲ میلیون تومان قبض در انتظار مصرف کنندگان کولرگازی تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲

3

گام نخست سیاست گذاری جدید در بازار مسکن

  • کد خبر : 16128
  • 25 مرداد 1400 - 11:37
گام نخست سیاست گذاری جدید در بازار مسکن
کارشناسان اقتصادی معتقدند برای ساماندهی و تنظیم جریان عرضه و تقاضا در بازار مسکن باید در ابتدا ریشه شکل گیری نوسانات سال های اخیر را شناسایی کرد.
به گزارش عصر تحلیل به نقل از هیبنا، بررسی ها مشخص می کند نوسانات قیمتی رخ داده در بازار مسکن طی سال های گذشته ناشی از نوسانات اقتصاد کلان و تبدیل شدن مسکن به یک دارایی است. بنابراین برای ساماندهی بازار مسکن پیش از هر اقدام و سیاستگذاری درون بخشی باید به این موضوع توجه کرد.

به تعبیر دیگر اگر شرایط اقتصاد کلان در یک وضعیت با ثبات قرار داشته باشد، مطابق با برنامه ریزی جدید انجام شده از سوی دولت سیزدهم، عرضه بیشتر و مناسب مسکن می تواند مشکلات نوسان قیمت در این بازار را رفع کند.

از نگاه کارشناسان اقتصادی، در مرحله نخست نیاز است دولت دست کم به صورت همزمان به رفع نوسانات موجود در شرایط اقتصاد کلان و همچنین تولید بیشتر مسکن در استطاعت یعنی ساخت و عرضه خانه های متناسب با قدرت خرید سمت تقاضا اقدام کند. به گفته کارشناسان اقتصادی این نکته از آن جهت اهمیت دارد که طی سال های اخیر تحت تاثیر تغییر در شرایط اقتصاد کلان، سطح دسترسی خانوارها به مسکن در استطاعت کاهش پیدا کرده است.

به طوری که جدیدترین مطالعات انجام شده در مورد خط فقر مسکن نشان از افزایش جمعیت زیر این خط دارد. نتایج این مطالعات در سال ۸۴ نشان داد ۲۴ درصد یا یک‌چهارم خانوارهای ایرانی زیر خط فقر مسکن هستند. محاسبات انجام‌شده برای این شاخص بار دیگر در سال ۹۲ با استناد به داده‌های مربوط به ماه‌های پایانی سال ۹۱ نشان داد خط‌ فقر مسکن جمعیت بیشتری از خانوارهای ایرانی را در برگرفته است به‌طوری‌که ۳۳ درصد از خانوارها زیر خط فقر مسکن قرار داشتند. به تعبیر دیگر، در نیمه دهه ۸۰، دو دهک اول درآمدی و حدود نیمی از دهک سه و در ابتدای دهه‌۹۰، ۳‌دهک اول و بخشی از دهک درآمدی چهار در زیر خط فقر مسکن قرار گرفتند. به این ترتیب، طی یک و نیم دهه گذشته جمعیت زیر خط فقر مسکن تقریبا دو برابر شده است.

جمعیت خانوارهای ایرانی که زیر خط فقر مسکن قرار گرفته‌اند در سال ۹۹ نیز افزایش پیدا کرده است. شرایط اقتصاد خانوارها، نرخ تورم عمومی کشور و نوسانات بازار اجاره‌ سه عامل مهمی هستند که در دورشدن خانوارها از دسترسی به یک خانه حداقلی سهم مهمی داشته‌اند.

افزایش تعداد خانوارهای ایرانی که زیر خط فقر مسکن قرار گرفته‌اند یک معنا و مفهوم مشخص نیز دارد و آن اینکه، توجه صرف به سیاست ساخت و عرضه مسکن بدون ایجاد تغییر در شرایط اقتصادی دشوار است.

کارشناسان اقتصادی تاکید دارند در صورتی شرایط ثبات در متغیرهای کلان اقتصادی ایجاد شود بازار مسکن می تواند به موتور محرک اقتصادی تبدیل شود. در این صورت برنامه ریزی برای تولید و عرضه مسکن جهت پاسخگویی به تقاضا انباشته می تواند موثر واقع شود و به این ترتیب بخش زیادی از نوسانات در بازار مسکن کنترل شود. این در حالی است که طی سال های گذشته بخش زیادی از تقاضای مصرفی بازار مسکن تحت تاثیر نوسانات قیمتی، از دروازه ورود به بازار دور شدند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=16128

    ثبت دیدگاه

    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.