• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024

سر تیتر اخبار

برای عفاف و حجاب چه کرده‌اید؟ فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی و اولین صادرکننده در زنجیره صنایع معدنی در سال ۱۴۰۲ برگزاری پنل انتقال تجربه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حال توسعه سامانه های هوشمند حمل و نقل هستیم/ انعقاد تفاهم نامه با ۲۰ کلان شهر کشور پتروشیمی ها وارد تولید بنزین از متانول می شوند حضور راهداری اصفهان با دستاوردهای نوین و هوشمند عامل انسانی، مهمترین شاخصه در تصادفات/ ۶ خطه شدن دو آزادراه در اصفهان عوارض شدید استامینوفن و مسکن های بدون تجویز پزشک جشن قهرمانی یوزهای زخمی در سرزمین ببرها / پیروزی ۴ بر ۱ فوتسال ایران برابر تایلند یک میلیون و ششصد هزار متقاضی در صف وام ودیعه مسکن طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد ۲ میلیون تومان قبض در انتظار مصرف کنندگان کولرگازی تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن

1
مدیر فرهنگسرای رسانه از وبینار آموزشی به مناسبت روز جهانی ارتباطات خبر داد:

برگزاری وبینار آموزشی “انقلاب ارتباطات و رسانه های اجتماعی”

  • کد خبر : 13054
  • 26 اردیبهشت 1400 - 12:51
برگزاری وبینار آموزشی “انقلاب ارتباطات و رسانه های اجتماعی”
علم ارتباطات نیز در عصر نوین  دچار دگرگونی های بنیادی شده و ساختاری جدید پیدا کرده است.

به گزارش عصر تحلیل از اصفهان،  امروزه در عصر نوین ارتباطی با توجه به سرعت بالای گردش اطلاع‌رسانی، گسترش فزاینده فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و نقش فعالان حوزه ارتباطات و روابط عمومی ها در نحوه استفاده از این ابزار جدید و چگونگی پیوند با جامعه اطلاعاتی و اقشار و گروه‌های مختلف اجتماعی اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: علم ارتباطات نیز در عصر نوین  دچار دگرگونی های بنیادی شده و ساختاری جدید پیدا کرده که نیاز است همه دست اندرکاران این حوزه در این زمینه آگاه و بروز باشند.

به گفته مدیر فرهنگسرای رسانه، در عصر جدید ارتباطات در روابط عمومی نوین، مخاطب از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار بوده و برنامه ها براساس ارزش آفرینی برای مخاطبان و جلب رضایت آنها پیاده سازی می شود.

شفیعی تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، فرهنگسرای تخصصی رسانه وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با همکاری اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری به مناسبت روز جهانی ارتباطات  وبینار آموزشی” انقلاب ارتباطات و رسانه های اجتماعی” را به صورت مجازی برگزار می کند.

وی ادامه داد: مهدی منتظرقائم، دکترای پژوهش در رسانه های جمعی، نویسنده کتاب در حوزه رسانه و مدرس دانشگاه تهران به عنوان مدرس وبینار در زمینه دگرگونی های جدید  و تحولات ارتباطات به ارائه مطالب می پردازد.

وی خاطرنشان کرد: این وبینار آموزشی روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ساعت ۱۰ صبح برگزار می شود که علاقمندان جهت شرکت در وبینار می توانند، مشخصات خود را در واتس اپ به شماره ۰۹۱۳۰۹۱۶۷۲۷ ارسال  کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۵۵۴۴۰۹۶ تماس حاصل کنند.

“بهشت اجابت” ارمغان معنوی برای همشهریان اصفهانی

معاون سیمای صدا و سیمای استان اصفهان با اشاره به پخش برنامه “بهشت اجابت” در سحرهای ماه مبارک رمضان، گفت: پخش این ویژه برنامه سحرگاهی، ارمغان معنوی برای همشهریان اصفهانی داشت.

سید مهدی سیدین نیا با بیان اینکه این برنامه با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و با حمایت مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد به مدت یک ماه اجرا شد، افزود: بخش های مختلف برنامه بهشت اجابت از جمله مناجات سحر، وصیت نامه شهدا، ارتباط با قرآن، تنوع بحث های کارشناسی برنامه و معرفی بزرگان مدفون در تخت فولاد، توانست مخاطبان زیادی را جلب کند.

وی تصریح کرد: این برنامه در طول ۸۰ تا ۱۰۰ دقیقه توانست مخاطب را با خود همراه کند که در نظرسنجی ها نیز با اقبال عمومی مواجه شد.

وی به همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در اجرای مجموعه شهر قشنگ نیز اشاره کرد و گفت: انتخاب مجری و مهمانان این برنامه از نقاط قوت آن بود که در طول پخش لحظات خوشی را برای ببیندگان فراهم کرد.

معاون سیمای صدا و سیمای استان اصفهان با تاکید بر لزوم پخش برنامه های طنز در شبکه اصفهان، ادامه داد: پخش مجموعه “شهر قشنگ” ادامه پیدا خواهد کرد.

سیدین نیا اظهار داشت: جای خالی تهیه برنامه هایی با طنز قوی در شبکه اصفهان احساس می شود که باید از ظرفیت های طنز برای برنامه سازی به شکل بهتری بهره مند شویم.

وی همکاری های صدا و سیما و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان را مثبت قلمداد کرد و گفت: شهرداری اصفهان پشتیبان بسیار خوبی برای صدا و سیما بوده و صدا و سیما نیز توانسته تعامل خوبی را برقرار کند که منجر به همکاری های نزدیکی بین این دو سازمان شده است.

گفتنی است؛ برنامه “بهشت اجابت” در ۲۹ قسمت ویژه ایام ماه مبارک رمضان ساعت ۳:۳۰ بامداد به صورت زنده از شبکه اصفهان پخش گردید.

صراحت و صمیمیت عیار جُستارنویسی

یک نویسنده و مستندساز با برشمردن ویژگی‌های جستارنویسی شخصی به تفاوت این گونه از متون ادبی با سایر متون از جمله داستان کوتاه پرداخت و صراحت و صمیمت را عیار جستارنویسی دانست.

پژمان نظرزاده آبکنار نویسنده و پژوهشگر هنر در ادامه سلسله گفت‌وگوهای اینستاگرامی «هزار افسان» ویژه جایزه ادبی جمالزاده، به سراغ شمیم مستقیمی نویسنده، روزنامه‌نگار و مستندساز رفت تا گفت‌وگویی در باب «نگاهی به جستار شخصی» شکل بگیرد.

شمیم مستقیمی در پاسخ به سوال پژمان نظرزاده، سخنان خود را با مقدمه‌ای درباره ناداستان آغاز کرد. او گفت: ناداستان ترجمه دقیقی از عبارت انگلیسی آن نیست. در واقع، ادبیات غیرمنظوم تقسیم‌بندی بزرگی دارد که به دو دسته «fiction» و «Nonfiction» تقسیم می‌شود. fiction (برای مثال یک رمان) یک روایت جعلی و چیزی است که در واقعیت وجود نداشته است و Nonfiction بالعکس که زندگی‌نامه‌ها، نامه‌ها، سفرنامه‌ها و جُستار نمونه‌هایی از آن است.

این نویسنده و مستندساز درباره تفاوت مقاله و جستار افزود: برداشت از کلمه مقاله نوعی نوشته رسمی، آکادمیک و پژوهشی است که ساختاری منظم دارد که دارای مقدمه، متن اصلی و نتیجه‌گیری است، اما جستار به هیچ ساختاری تن نمی‌دهد و هیچ قاعده و قانونی در جستارنویسی وجود ندارد.

مستقیمی با بیان اینکه هیچ الزامی برای نتیجه‌گیری در جستار وجود ندارد تأکید کرد که مقاله‌نویسی و جستارنویسی اساساً به دو ساحت مختلف تعلق دارند.

این نویسنده و مستندساز جلال آل‌احمد را مهم‌ترین جستارنویس متأخر ایرانی دانست و بیان کرد: «سنگی بر گوری» (خودزندگی‌نامه جلال آل‌احمد) بدون تردید مهم‌ترین و یکی از بهترین جستارهای شخصی فارسی است و مقاله معروف غرب‌زدگی او نیز چیزی جز جستار نیست. البته نویسندگان قدیمی‌تر نوشته‌های خود را جستار و خود را جستارنویس نمی‌نامیدند و این نگاه متأخر و مربوط به نویسندگان جدید است.

مستقیمی درباره قابل استناد بودن جستار تصریح کرد: جستار به همان اندازه قابل استناد است که به هر اثر هنری دیگری ارجاع داده می‌شود. درباره داوری جستار باید توجه کنیم که جستار مانند یک اثر هنری داوری می‌شود و همان جایگاهی را دارد که یک اثر هنری دارد، اما برای قضاوت جستار معیار عینی و بیرونی وجود ندارد و این معیار از درون خود اثر نشأت می‌گیرد.

او درباره تفاوت داستان کوتاه و جستار اضافه کرد: مواضع، انتخاب‌ها، احساسات و وقایع زندگی نویسنده در جستار وجود دارد در حالی که داستان کوتاه روایتی ساختگی است و به همین دلیل داستان کوتاه زیرمجموعه fiction و جستار زیرمجموعه Nonfiction قرار می‌گیرد.

این نویسنده و روزنامه‌نگار ستون‌نویسی در روزنامه‌ها را نمونه‌ای از جستارنویسی دانست که مخاطبان منتظرند مواضع نویسنده آن ستون را درباره اتفاقات گوناگون روزمره بدانند.

مستقیمی با بیان اینکه جستارنویسان بزرگ سبک خاص خودشان را دارند، افزود: در داستان، نویسنده به صورت پنهان حضور دارد اما در جستار، اصلاً این نویسنده است که به صورت مستقیم مواضع، دیدگاه‌ها و ذهنیات خود را مطرح می‌کند.

او درباره چگونگی داوری جستار در جشنواره‌ها و جایزه‌های ادبی گفت: خواننده از جستارنویس توقع ندارد که به او بیانیه سیاسی تحویل دهد یا عقاید خود را به او تحمیل کند. مخاطب از جستارنویس توقع دارد موضع خود را با صراحت و صمیمیت به خواننده انتقال دهد و هر گفت‌وگویی با صراحت و صمیمیت پا می‌گیرد و ارتقا پیدا می‌کند. جستار ویژگی‌هایی دارد که انگار خواننده آن دارد در کنار ذهن نویسنده آن استراق سمع می‌کند. بنابراین صراحت و صمیمیت تعیین‌کننده عیار یک جستار است، پس جستارنویسی کاری سهل و ممتنع است.

این نویسنده و مستندساز درباره ملزومات تکنیکی جستارنویسی بیان کرد: دسترسی به درون و مهارت در ارائه جزء الزامات جستارنویسی است. از طرف دیگر جستارنویس هرچه بیشتر خوانده باشد، نوشته و تمرین کرده باشد و به ظرایف کار با کلمات آگاه باشد نویسنده بهتری خواهد شد. همچنین جستارنویسی نیاز به نگاه تربیت‌شده دارد و در نگاه جستارنویس باید قضاوت شخصی خاصی وجود داشته باشد تا بتواند آن را ارائه دهد که با تجربه و گفت‌وگو و تأمل در نفس به دست می‌آید.

به گفته مستقیمی، هر فردی می‌تواند در هر دوره‌ای از زندگی خود جستار خیلی خوبی بنویسد؛ در واقع در هر مقطعی از زندگی که فرد احساس کند در اثر اتفاقاتی که در زندگی‌اش رخ داده و تصمیماتی که گرفته است به بینش خاصی رسیده و زندگی به او درسی داده است یک جستار می‌تواند متولد شود، اما جستارنویس شدن آگاهانه نیاز به تمرینات جدی‌تر در حوزه خواندن و نوشتن دارد.

او درباره وبلاگ‌نویسی و تشابه آن با جستارنویسی گفت: نوشته‌های وبلاگ‌ و رسانه‌های امروزی و فضای مجازی می‌تواند در ساحت جستار باشد اما این نوشته‌ها سرشت ادبی ندارد و تا تبدیل شدن به جستار راه دارد.

این نویسنده خاطرنشان کرد: در کشورمان درباره جستار و جستارنویسی فقر تئوریک وجود دارد اما در واقع خود جستار موضوع و حوزه‌ای است که همچنان نسبت به تعاریف و مرزهای آن مسئله وجود دارد. ابتدا باید در این باب مطالعه زیادی شود چون امروزه میل به بیان‌گری شخصی و جستارنویسی زیاد است.

گقتنی است؛ سلسله گفت‌وگوهای اینستاگرامی «هزار افسان» از سوی مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و دبیرخانه جایزه ادبی جمالزاده به مناسبت برگزاری سومین دوره این جایزه در صفحه jamalzadehaward  برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=13054
  • منبع : سازمان فرهنگی شهرداری

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.