• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024

سر تیتر اخبار

کسب رتبه نخست  ارزیابی عملکرد توسط اداره کل راهداری استان اصفهان مدیر عامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان مدیر منتخب در توسعه و توانمند سازی صنعت شد / هر شرکتی یادگیرنده سریع تری داشته باشد می تواند به وضعیت رقابت برتری دست یابد ارائه تسهیلات ویژه احیای بافت فرسوده شهرداری اصفهان / محرومیت زدایی از اهداف اصلی منطقه ۱۰ / در حال ساماندهی اتباع غیر مجاز با همکاری نهادهای مرتبط هستیم حضور یک هزار و ۷۵۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه نفت/ رشد ۱۵ درصدی مشارکت کنندگان نسبت به سال ۱۴۰۲ کلنگ‌زنی طرح توسعه‌ای نفت خام آفتاب / تولید روزانه بیش از دو میلیون بنزین یورو۵ توسط نفت آفتاب برای عفاف و حجاب چه کرده‌اید؟ فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی و اولین صادرکننده در زنجیره صنایع معدنی در سال ۱۴۰۲ برگزاری پنل انتقال تجربه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حال توسعه سامانه های هوشمند حمل و نقل هستیم/ انعقاد تفاهم نامه با ۲۰ کلان شهر کشور پتروشیمی ها وارد تولید بنزین از متانول می شوند حضور راهداری اصفهان با دستاوردهای نوین و هوشمند عامل انسانی، مهمترین شاخصه در تصادفات/ ۶ خطه شدن دو آزادراه در اصفهان عوارض شدید استامینوفن و مسکن های بدون تجویز پزشک جشن قهرمانی یوزهای زخمی در سرزمین ببرها / پیروزی ۴ بر ۱ فوتسال ایران برابر تایلند یک میلیون و ششصد هزار متقاضی در صف وام ودیعه مسکن طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد ۲ میلیون تومان قبض در انتظار مصرف کنندگان کولرگازی تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟

8
مدیردفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان خبر داد:

قطع برق اصفهان در صورت رعایت نکردن پیک مصرف / تعهد مصرف ۳ مگاوات افزایش پیدا کرده است

  • کد خبر : 12448
  • 07 اردیبهشت 1400 - 12:54
قطع برق اصفهان در صورت رعایت نکردن پیک مصرف / تعهد مصرف ۳ مگاوات افزایش پیدا کرده است
قطعی برق مسئله‌ای است که در تابستان اذهان را به خود درگیر کرده است به طوری که با توجه به بارش‌های کم و بالا رفتن دما می‌تواند در پر مصرف بودن برق امسال بینجامد. اما اصل توجه به مصرف بهینه و کاهش مصرف برق در ساعات پیک می‌تواند خاموشی را به حداقل یا به صفر برساند و این موضوعی است که مردم باید نسبت به آن توجه بسیاری داشته باشند.

به گزارش عصر تحلیل از اصفهان، «سال گذشته تمام شهرهای پر مصرف و به اصطلاح قرمز دچار قطعی برق شدند.» این جمله را «مرسل صالحی» مدیردفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان در گفت‌و‌گوی اختصاصی با عصر تحلیل می‌گوید.

او با بیان اینکه قطعی برق در سال جاری در صورت رعایت نکردن قطعی است، افزود: «خوشبختانه با رعایت مصرف بهینه توسط گروه‌های مصرف به خصوص خانگی و صنعتی توانستیم بر مخاطرات قطعی برق فائق آییم. اما امسال مسئله به گونه‌ای دیگر است و باید نگاه جدی‌تری به مصرف بهینه داشته باشیم.»

صالحی در ادامه صحبت‌های خود در این بخش گفت: «بیشترین مصرف در بخش خانگی است که ۳۵ درصد را به خود اختصاص می‌دهد و به نوعی می‌توان باور داشت ظرفیت مصرف در بخش خانگی بسیار است. یعنی متاسفانه هنوز این فرهنگ خوب جا نیفتاده و جای کار دارد.» به گفته وی شرکت توزیع و توانیر هم روی بحث خانگی بیشتر تمرکز کرده است.

تعهد ۱۱۵ مگاواتی مصرف برق شهرستان اصفهان در سال ۱۳۹۹

مدیردفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در ادامه گفت: «سال قبل ۱۱۵ مگاوات تعهد ما در بخش کنترل پیک اصفهان بوده که این باید اتفاق می‌افتاد و اگر بیش از  حد مصرف میشد ما نمی‌توانستیم ۱۱۵ مگاوات را مدیریت کنیم و در اولویت قطع قرار می‌گرفتیم. یعنی در نقشه‌ ایران قرمز می‌شدیم  به یاری خدا و با همکاری‌هایی که اتفاق افتاد بحث خاموشی صورت نپذیرفت.»

مصرف بیهوده سطح مصرف انرژی را بالا برده است/ امسال خاموشی نداشتیم

آیا سال گذشته در ایران شهر قرمز هم داشتیم؟

«بله بعضی از شهرها وضعیت قرمز پیدا کردند و دچار قطعی برق شد. در این موضوع دقیقا مثل کرونا در نقشه ایران رنگ‌های زرد، قرمز و سبز داریم. زمانی که مردم رعایت نمی‌کنند ما هم تعهدی نسبت به قطع نشدن برق نداریم.»

وی ادامه داد: «زمانی که بار مصرف زیاد شود باعث افت فرکانس می‌شود. این افت فرکانس که اتفاق بیفتد رله‌های افت فرکانس ما به صورت اتوماتیک نیروگاه را از شبکه جدا می‌کند. یعنی اگر ما به داد شبکه نرسیم خود به خود نیروگاه از مدار خارج می‌شود.»

به این اتفاق چه می‌گویند؟

«این اتفاق را در صنعت برق «بلک اوت» یا فروپاشی شبکه می‌گویند. این امر باعث می‌شود برای اینکه شبکه‌های ما به همدیگر متصل هستند نیروگاه خودش را از سیستم خارج کند، بعد آن یکی و بعد یکی دیگر؛ به طور کل شبکه از مدار خارج می‌شود. به خاطر همین برای اینکه این مسئله اتفاق نیفتد و بحث بلک اوت پیش نیاید مصرف را مدیریت می‌کنند. وزارت نیرو و شرکت توانیر برنامه‌ای برای هر استانی جهت مصرف برق تعیین می‌کنند. به عنوان نمونه اگر قرار است که ما ۵ هزار مگاوات مدیریت مصرف انجام دهیم، سهم توزیع شهر اصفهان ۱۱۵ مگاوات است.»

صالحی با بیان اینکه قطعی برق توسط دیسپاچینگ مرکزی انجام می‌شود، متذکر شد: «قطعی برق با دیسپاچینگ مرکزی است. زمانی که وضعیت حاد می‌شود به شرکت توزیع برق آن استان یا شهرستان اعلام می‌کنند که برق باید قطع شود. مصرف کنندگان باید در لحظات پیک مصرف سال (از ساعت ۱۲ تا ساعت ۱۶)، مصرف برق را کاهش دهند و در امر صرفه‌جویی مشارکت کنند.»

آیا ساعت پیک مصرف در سال ۱۴۰۰ در این ساعات باقی می‌ماند؟

«بله فقط یک ساعت افزایش داریم که از ساعت ۱۲ تا ۱۷ محسوب می‌شود. مصرف کنندگان سعی کنند از لوازم پر مصرف در این ساعات استفاده نکنند. البته این مسئله برای تابستان است. در زمستان با کمبود گاز و انرژی مواجه می‌شویم و این مقوله تنها در ۵ ساعت خلاصه نمی‌شود و ۲۴ ساعته است. در تابستان بخش عمده مصرف شامل بخش خانگی است و در زمستان کاهش انرژی و گاز مشکل اصلی ما است.»

تبلیغات چه اندازه برای کاهش مصرف موثر بوده است؟

«شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان سعی کرد در سال گذشته با تبلیغات تلویزیونی و برنامه‌های متعدد فرهنگی از جمله آموزش دانش‌آموزان برای نمایندگان مصرف در خانه که در مدارس انجام می‌شد، به کاهش مصرف کمک کند.»

اندازه‌گیری تعرفه‌ها در بخش‌های مختلف مصرف‌کنندگان، بخش دیگری از صحبت‌های مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان بود که به آن اشاره کرد و در ادامه افزود: «سال گذشته از ۱۱۵ مگاواتی که سهم اصفهان بود، بخش صنعت باید هر ساعت ۶۷ مگاوات، کشاورزی ۲۵ مگاوات، تجاری ۳ مگاوات، اداری ۸ مگاوات، سی ان جی ۲ مگاوات و دیزل هم ۱۰ مگاوات از مصرف خود کم می‌کردند.»

برای این موضوع یعنی کاهش مصرف در بخش‌های مورد اشاره چه تدابیری اندیشیدید؟

«برای اینکه این اتفاق بیفتد ما با مشترکان خود وارد مذاکره شدیم. در نهایت اگر تفاهم به خوبی پیش می‌رفت مشترکان از شرکت توزیع پاداشت دریافت می‌کردند. توانستیم از این مشترکین ۸ هزار و ۷۰۰ تفاهمنامه بگیریم. با همکاری آنها توانستیم ۱۳۰ مگاوات مدیریت بار داشته باشیم و مبلغ ۹ میلیارد تومان پاداش همکاری بدهیم. تکلیف ما ۱۱۵ مگاوات بود اما همیاری‌ها خوب انجام بود و صرفه جویی مناسبی در ساعات پیک انجام شد. برای تمامی مشترکینی که با آنها تفاهمنامه امضا کردیم کنتور هوشمند نصب کردیم تا لحظه به لحظه بتوانیم بحث مصارف و کیفیت برق را کنترل کنیم.»

او در خصوص مشترکین دیماندی گفت: «مشترکین دیماندی آنهایی هستند که ۳۰ کیلووات به بالا مصرف دارند.»

کنتور هوشمند برای چند درصد از مشترکین نصب شده است؟

«مشترکین دیماندی صد در صد دارای کنتور هوشمند هستند. در بخش کشاورزی علاوه بر اینکه صد در صد مشترکین دیماندی کنتور هوشمند نصب شده است برای غیر دیماندی‌ها نیز ۵۰ درصدشان کنتور هوشمند را نصب کرده‌ایم.»

به گفته وی سال ۹۸ تمامی ادارات به کنتور هوشمند مجهز و ۱۸ هزار کنتور هوشمند نصب شد. همچنین ۱۲ هزار کنتور هوشمند برای تمام مشترکین دیماندی مجهز و یک شبکه اجتماعی برای ارائه بسته اداری ایجاد شد.

طرح برق امید در سال گذشته چگونه پیش رفت؟

طرح برق امید در سال گذشته ویژه مشترکین کم مصرف برگزار شد و طی آن، هزینه‌ی برق مشترکینی که در ماه‌های گرم ۱۰۰ کیلووات ساعت و کمتر و در ماه‌های غیرگرم ۸۰ کیلووات و کمتر مصرف کردند، رایگان بود. همچنین تخفیف‌های خوبی به مشترکینی که خوش مصرف بودند و در محدوده مصرف می‌کردند، داده شد.

حال ۱۴۰۰ در بخش برق خوب نیست

چه خبرهایی برای سال ۱۴۰۰ در حوزه توزیع برق دارید؟

«متاسفانه در سال ۱۴۰۰ مشکلات شرکت توزیع بیشتر است و با کمبود آب مواجه هستیم، بارش باران کم شده و این باعث می‌شود تولید نیروهای برق آبی ما هم کم شود. ما هم اکنون یک رشد ۱۷ درصدی مصرف داریم یعنی نسبت به زمان مشابه سال قبل رشد مصرف داریم و اگر مردم همکاری نکنند بحث قطعی برق را خواهیم داشت و مدیریت آن سخت است.»

نقش مردم در پایداری برق

وی در ادامه می گوید: «مردم باید الگوی مصرف را رعایت کنند و با توجه به ویروس کرونا و حتی حضور دانش آموزان در منازل دقت بیشتری در مصرف باید صورت بگیرد.»

چه اقداماتی تا کنون برای پایداری برق انجام داده‌اید؟

«تاکنون توانسته‌ایم چیزی حدود ۵ هزار تفاهمنامه در سال جاری (۱۴۰۰) ببندیم و خودمان را برای فصل پیک که از ۱۵ خرداد شروع می‌شود و تا ۱۵ شهریور ادامه دارد، آماده کنیم. با توجه به پیش‌بینی افزایش دما در تابستان باید مدیریت ۱۷ درصدی را داشته باشیم و این مسئله بسیار مهم است.»

ساعات پیک، ۱۲ تا ۱۷ بعد از ظهر

او تاکید دارد: «هزینه برق مشترکینی که در ماه‌های گرم ۱۰۰ کیلووات ساعت یا کمتر ار آن استفاده کنند  تخفیف صد در صدی دارد و هزینه ای پرداخت نمی کنند و مشترکینی که کمتر از ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه مصرف انرژی داشته باشند و نسبت به سال قبل هم مصرفشان کمتر باشد مشمول پاداش می گردند. این پاداش در داخل قبوضشان می‌آید. در سال گذشته نیز ۳ میلیارد تومان به این مشترکین پاداش دادیم.»

قبوض به صورت پیامکی برای مشترکین ارسال می‌شود

مدیردفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان با اشاره به اینکه گروه مصرف را داخل سایت اعلام می کنیم، یادآور شد: « اطلاعات کامل میزان مصرف برق  از روی سایت و یا از لینکی که از طریق پیامک به همراه قبض برق ارسال می‌شود قابل دستیابی است.

میزان مصرف و عدم قطعی برق مشترکین به مردم بستگی دارد و با پرمصرفی که چند مشترک دارند باعث می‌شود که کلیه مشترکین روی خط دچار قطعی برق شوند و به نوعی تر و خشک با هم بسوزند.»

صالحی درباره میزان مصرف مشترکین گفت: «۳۸ درصد  مشترکین برق اصفهان  در بحث برق امید پر مصرف هستند و  ۴۳٫۷ درصد مشترکین ما نیز خوش مصرف هستند.»

آیا در سال جاری اصل بر قطعی برق است؟!

«نمی‌توانیم این را بگوییم. اصل ما این است که به خوبی و خوشی از مشترکین به کم مصرفی یا خوش مصرفی دعوت کنیم. اما خب امسال یک مقدار شرایطش حادتر است. امسال اگر مردم رعایت نکنند به احتمال قوی بحث قطعی را داریم و احتمال قطعی نسبت به سال گذشته بیشتر است. چون بارش باران کم بوده و ما نیروگاه‌های برق آبی بحث تولیدشان کم است.»

تعهد امسال ۱۱۸ مگاوات است

او خبر داد:« تعهدی که به ما گفتند در بحث پاسخگویی بار که با مشترکین تفاهمنامه امضا کنیم و با آنها وارد مذاکره شویم، ۱۱۸ مگاوات است. یعنی نسبت به سال قبل ۳ مگاوات اضافه کرده‌اند. بنابراین ما در صنعت باید ۷۰ مگاوات، در کشاورزی ۲۵ مگاوات، در تجاری ۳ مگاوات، در اداری و سی ان جی ۱۰ مگاوات و در مولد هم ۱۰ مگاوات در ساعات پیک کاهش مصرف داشته باشیم.

تکلیف دیگر نیز به ما داده شده است یکی بحث IOT یا internet of things «اینترنت اشیاء». برق اصفهان باید ۵ مگاوات توزیع در این حوزه را کم کند. ما باید برویم روی بخش سیستم‌های سرمایشی ادارات، تاسیساتی را نصب کنیم که از راه دور قابل کنترل باشند. یعنی اینکه مشترک ۴۵ دقیقه بتواند از سیستم سرمایشی استفاده کند و یک ربع خاموش شود به ازای آن هم از ما پاداش می‌گیرند.»

شرکت توزیع برقساعت شهرستان مسئول این کنترل و حتی نصب تجهیزات است؟

«بله ما این کار را می‌کنیم و  هزینه‌اش با شرکت توزیع برق شهرستان است. تقریبا هر یک قطعه حدود دو میلیون تومان است. برای کاهش ۵ مگاوات برق حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مورد کولر گازی را باید کنترل کنیم.»

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=12448
  • منبع : عصر تحلیل

نوشته های مشابه

15اسفند
منیریه، محله قجری تهران
در#گردشگر عصر تحلیل بخوانید:

منیریه، محله قجری تهران

05آذر
سوپراپلیکیشن سبکی نو، توسعه فر هنگی است

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.