• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024

سر تیتر اخبار

برگزاری پنل انتقال تجربه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حال توسعه سامانه های هوشمند حمل و نقل هستیم/ انعقاد تفاهم نامه با ۲۰ کلان شهر کشور پتروشیمی ها وارد تولید بنزین از متانول می شوند حضور راهداری اصفهان با دستاوردهای نوین و هوشمند عامل انسانی، مهمترین شاخصه در تصادفات/ ۶ خطه شدن دو آزادراه در اصفهان عوارض شدید استامینوفن و مسکن های بدون تجویز پزشک جشن قهرمانی یوزهای زخمی در سرزمین ببرها / پیروزی ۴ بر ۱ فوتسال ایران برابر تایلند یک میلیون و ششصد هزار متقاضی در صف وام ودیعه مسکن طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد ۲ میلیون تومان قبض در انتظار مصرف کنندگان کولرگازی تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله مشترکان پرمصرف تعرفه آنها پلکانی محاسبه می شود / تحت تاثیر تبلیغات فریبنده کولرگازی قرار نگیرید شناسه یکتای ملک چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کرد؟ صرفه‌جویی ۱۱٫۵ میلیون یورویی در فولاد مبارکه؛ ارمغان بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲ خاندوزی: استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی واگذار شد قرارداد سایت پالایشگاه اصفهان درهرمزگان امضاء شد گوشمالی مجرمان، مطالبه نیست، وظیفه شما است نحوه دریافت چگونه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان/ارشد نظامی اصفهان: مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشته‌ایم اتفاقی عجیب در مراسم رژه ارتش در مشهد + ویدیو

4
در جلسه میز کشوری صنایع دستی عنوان شد:

نقش تشکیل کنسرسیوم صنایع دستی در رفع مشکلات تولیدکنندگان

  • کد خبر : 19604
  • 12 مهر 1401 - 11:40
نقش تشکیل کنسرسیوم صنایع دستی در رفع مشکلات تولیدکنندگان
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جلسه میز کشوری صنایع دستی که در محل شرکت نمایشگاه‌های استان برگزار شد، هم‌گرایی میان تمامی ذینفعان حوزه صنایع دستی را در ایجاد جریانی برای رفع موانع و افزایش میزان صادرات محصولات این حوزه حایز اهمیت دانست.

به گزارش عصرتحلیل از اصفهان، مریم جلالی بر ضرورت اجماعی از طریق این همگرایی برای اصلاح قوانین دست و پاگیر و رفع نگاه سنتی به این حوزه تاکید کرد.

وی نقصان حکمرانی اطلاعات در کشور و عدم وجود اطلاعات پایه ثابت را یکی از مشکلات مهم صنایع دستی عنوان کرد و گفت: این امر در رصد امور این حوزه و مطالعات بازار آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین تشکیل کنسرسیوم صادرات صنایع دستی متشکل از صادرکنندگان نمونه و باتجربه را در رفع این مشکلات مهم دانست.

جلالی در ادامه از الزام تبدیل خانه‌های فرهنگ ایران در ۶۰ کشور هدف صادراتی به نمایشگاه صنایع دستی کشورمان با حکم  وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی خبر داد و گفت: مقرر شده رایزنان فرهنگی به عنوان بازاریاب صنایع دستی ایران فعالیت کنند.

قطر، کویت و امارات کشورهای عمده هدف صادراتی ایران

رسول کوهستانی مدیرکل گمرکات استان اصفهان نیز در این جلسه عنوان کرد: در حالیکه صادرات صنایع دستی استان از سال ۱۳۹۴ تا ۶ماهه نخست ۱۴۰۱ از لحاظ وزنی دارای رشد مطلوبی بوده این افزایش ناشی از وجود کاشی به ویژه کاشی‌های هفت رنگ و معرق در این اقلام می‌باشد.

وی با بیان اینکه آمار صادرات صنایع دستی به جز طلا و فرش دستباف از گمرکات استان ۷۱۰ هزار دلار بوده تصریح کرد: این رقم در سال ۱۳۹۹ به یک میلیون دلار و در سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسیده است.

کوهستانی افزود: بررسی آمارهای موجود در حوزه صادرات طلا نیز که به نوعی صنایع دستی محسوب می‌شود حاکی است با کاهش بسیار فاحش در این زمینه روبرو هستیم به طوریکه آمار صادرات و واردات ۹تنی ما به ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلو تقلیل یافته و این امر نشاندهنده رو به تعطیلی رفتن صنعت  طلای استان است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان افزود: در حوزه فرش دستباف نیز صادرات ۵۶۰ میلیون دلاری سال ۱۳۹۰ از سال ۱۳۹۷ رو به افول رفته و در ۶ماهه ابتدای امسال به ۶۴ میلیون دلار رسیده است که از این رقم ۱میلیون و ۴۹۷ هزار دلار آن مربوط به اصفهان می‌باشد.

کوهستانی در ادامه قطر، کویت و امارات را کشورهای عمده هدف صادراتی ایران معرفی و تصریح کرد: کشورهای هدف صادراتی ما از سال ۱۳۹۴ تاکنون بسیار محدود شده و به سه کشور رسیده است و این نشان دهنده از دست دادن بازارهای صادراتی ایران و یا ارسال محصولات با واسطه است.

وی در ادامه مشکلات مربوط به تعهدنامه ارزی و برگشت ارز حاصل از صادرات را از موانع عمده صادرات صنایع دستی، طلا و فرش دستباف عنوان کرد.

وی از پیگیری رفع این موانع و ارایه پیشنهادات حل این موانع از سوی گمرکات استان در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خبر داد.

فرش‌های برگشتی، محدودیت‌های صنایع دستی دارای نقره و سنگ‌های گرانبها و صادرات پستی از دیگر مواردی بود که توسط مدیر کل گمرکات استان مطرح و راهکارهای رفع آنها در جهت افزایش صادرات ارایه نیز از دیگر مواردی بود که توسط وی عنوان شد.

از ظرفیت ستاد تسهیل استفاده شود

امیرحسین کمیلی، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان نیز خواستار استفاده اتحادیه صنایع دستی از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای کمک به نقض قوانین دست و پاگیر حوزه صنایع دستی شد.

عدم وجود شرکت مدیریت صادرات در حوزه صنایع دستی مهم‌ترین مشکل زیرساختی صادرات این حوزه

در ادامه محبوبه توکلی مسئول واحد بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان گفت:  از سال ۹۷ که استان اصفهان به عنوان استان معین میز ملی صادرات صنایع دستی انتخاب شد مشکلات صادرات این حوزه در سطح ملی بررسی گردید که در مجموع این مشکلات مربوط به بخش‌های تولیدی،  زیرساختی، قانونی و قسمتی نیز مربوط به ضعف آمار و اطلاعات بود.

وی عدم وجود حتی یک شرکت مدیریت صادرات در حوزه صنایع دستی در کل کشور را مهم‌ترین مشکل زیرساختی صادرات این حوزه عنوان کرد.

مسئول واحد بازاریابی و تجاری‌سازی تصریح کرد: نبود گمرک تخصصی، مشکلات مربوط به گمرک فرودگاه امام خمینی، ناکارآمدی آمارهایی که کد تعرفه صنایع دستی دارند، محدودیت‌های پستی و عدم وجود زیرساخت برای تجارت الکترونیک به صورت کلان در این زمینه، مشکلات تامین مواد اولیه، تامین مالی و پیمان سپاری ارزی از مهم‌ترین موانع مطرح شده از سوی فعالان و دست اندرکاران حوزه صنایع دستی می‌باشد.

توکلی تشکیل کارگروهی مشترک متشکل از معاونت صنایع دستی کل کشور و شرکت ملی پست برای بررسی راهکارهای کاهش تعرفه‌های پستی و زمان ارسال، لزوم شفاف سازی قوانین خصوصا ماده ۳۷ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات به منظور جلوگیری از برداشت‌های متفاوت، حذف سقف وزنی صادرات نقره از طریق پست و بار همراه مسافر ، تامین زیرساخت‌های فروش اینترنتی صنایع دستی، تهیه لیست ردیف تعرفه‌های فرعی محصولات صنایع دستی و لزوم صدور گواهی مبدأ برای صنایع دستی را از جمله راهکارهای رفع این مشکلات بیان کرد.

با وجود قیمت بالای مواد اولیه صنایع دستی نمی‌توان انتظار رونق صادرات داشت

همچنین مجدالدین تاج رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان برگزاری جلسات مستمر به منظور گفتگوی مسئولین دولتی حوزه صنایع دستی با کلیه ذی‌نفعان این حوزه را در حل مشکلات مهم بیان کرد. همچنین تعریف بازارهای جدید را در رونق صادرات صنایع دستی حایز اهمیت دانست و تصریح کرد: با وجود قیمت بالای مواد اولیه نمی توان انتظار رونق صادرات داشت.

تاج همچنین بر ضرورت تبلیغ و اطلاع رسانی قوی در خصوص ظرفیت بالای ایران در تولید صنایع دستی تاکید کرد و گفت: لازم است محتوای لازم برای تبلیغ صنایع دستی ایران در کشورهای هدف صادراتی تهیه شود.حضور صنایع دستی در بورس کالا و فراهم کردن زمینه ایجاد بازارهای جدید برای صنایع دستی ایران از دیگر پیشنهاداتی بود که توسط وی مطرح شد.

اهمیت تشکیل کنسرسیوم صنایع دستی در برخورداری از اعتبارات حمایتی شرکت شهرک‌های صنعتی

مدیر تامین مالی شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیزخوشه طلا و سنگ‌های قیمتی را یکی از قدیمی‌ترین خوشه‌های این شرکت معرفی کرد و گفت: در شهرک مباحث تولیدی و صنعتی این خوشه‌ها پیگیری می‌شود.

محمد سعادت جو از وجود ردیف بودجه‌های مختلف برای حمایت از شرکت‌های مدیریت صادرات و صنایع کوچک و متوسط تولیدی خبر داد و افزود: تشکیل کنسرسیوم در حوزه صنایع دستی در هزینه کرد هدفمند این اعتبارات حمایتی دارای اهمیت است.

در ادامه علی محمد آقاجان مدیر خدمات به اعضاء، تشکل‌ها و دفاتر منطقه‌ای اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه صنایع دستی هنرصنعتی است که باید از جنبه‌های مختلفی فراتر از نگاه صرفا اقتصادی موردتوجه قرار گیرد، افزود: در واقع هر محصول این صنعت نماینده فرهنگ، هنر و غنای تاریخ ایران است.

وی تصریح کرد: از لحاظ اقتصادی صنایع دستی کمترین میزان سرمایه‌گذاری برای ایجاد سرانه اشتغال و کمترین میزان ارزبری، آلایندگی و مصرف آب را در تولید واحد محصول دارد ؛بنابراین جا دارد مسئولان مربوطه نگاه ویژه‌ای به مانع زدایی و حل مسائل این حوزه داشته باشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrtahlil.ir/?p=19604
  • منبع : اتاق بازرگانی اصفهان

نوشته های مشابه

15اسفند
منیریه، محله قجری تهران
در#گردشگر عصر تحلیل بخوانید:

منیریه، محله قجری تهران

05خرداد
گردش در بازار پروانه
در #گردشگر عصر تحلیل بخوانید:

گردش در بازار پروانه

28اردیبهشت
خط مرز کویر و جنگل
با#گردشگر عصر تحلیل از تهران به گنبد سفر کنید؛

خط مرز کویر و جنگل

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.